ERC till Värmland, Tom K. hoppas kunna köra, 13 tävlingar i WRC 2023, SSRC/DM-status på Temahallen Grussprint, SBF VD reagerar mot näthat, många frivilliga i Rally Sweden och belöningen höjs för att få tag i marodörerna!

Blogg

Då blev nyheten officiell som jag knappt vågade tro på när jag först hörde om det för någon månad sedan, FIA European Rally Championship kommer till Sverige och detta redan sommaren 2023. Första helgen i juli, den 7-8 är det premiär för ”Royal Rally of Scandinavia” i Värmland. World Motor Sport Council har idag beslutat om 2023 års kalender för ERC och där det värmländska bidraget bygger bygger vidare på folkfesten, arvet och traditionen efter alla år med Svenska Rallyt i de värmländska skogarna.

Det känns fint och högtidligt att få berätta om denna nyhet, mitt hjärta brinner starkt både för rally och för Värmland och jag hoppas verkligen att vi tillsammans med alla värmlänningar kan skapa en ny fantastisk rallyfestival, säger Glenn Olsson, VD för Royal Rally of Scandinavia.

Foto: Adam Magnusson

    Bakom rallyt står NeH som för några veckor sedan berättade nyheten att de investerar i ett nytt evenemangsbolag som ska driva och utveckla evenemang i egen regi, och som anställt Rally Swedens tidigare vd Glenn Olsson som vd för satsningen. Royal Rally of Scandinavia har tecknat avtal för 2023-2025 mellan NeH och WRC Promoter GmbH. Rally-EM/ERC följer samma modell som WRC med fullskalig tv-produktion, fasta tv-tider och All Live från alla sträckor. Rallyt är planerat att både organisationsmässigt och geografiskt ha basen i Värmland. Man vill bygga vidare på arvet och traditionen som skapats efter alla år med Svenska Rallyt.

    En rallyfestival i rallyts hjärta Värmland, så nära gränsen till Norge kan inte bli fel. Här finns publikunderlaget och intresset, säger Peter Holm, VD på NeH.

    Sen att WRC-Promotorn nu storsatsar på ERC och gör samma digra tv-produktion som i WRC kommer skapa en fin sportslig och kommersiell plattform för oss och våra partners!

    Foto: Tommy Svensson

    Glenn Olsson fyller på.

    Att få Sverige med i ERC är en viktig milstolpe för oss, vi ser oändlig potential i att skapa en ny fantastisk sommarfestival. Alla rallyfans känner till Rally Sweden på snö, men att komma tillbaka till Värmland på sommaren kommer skapa ett helt nytt inslag till kalendern!

    Inte sedan slutet på 70 och början av 80-talet har det körts Rally-EM som var föregångare till ERC i Sverige och då var det South Swedish Rally som var arrangör. Dock går det inte på något sätt att jämföra dåtidens EM-serie som spände över mer än 50 tävlingar med olika koefficienter. Ett dödfött upplägg och EM fick heller aldrig något genomslag här uppe, utan blev helt och hållet en kontinental affär. När dessutom utlänningarna inte tog sig upp till Norden för grusrally, blev det en ren förlustaffär för SSR som efter några år avslutade samarbetet med FIA. I och med Glenn Olsson lämnade jobbet som VD för Rally Sweden blev detta startskottet för nya EM-tävlingen.

    Från Rally Swedens plattform tog jag mycket med mig och fick snabbt kontakt med både gamla organisationen och klubbarna här i Värmland  och på den vägen är det, förklarade Glenn när jag pressade honom på information för en månad sedan.

    Att kunna erbjuda ett sommarrally när Värmland är som vackrast dessutom, hårda sträckor med lite Finlandsstuk så det kommer att bli så himla bra.

    Då berättade även Glenn att datumen 2023 inte var optimal, han hade gärna sett att tävlingen gått lite tidigare. 

    -Nu har vi tecknat treårs avtal med promotorn och från 2024 kommer rallyt att flyttas till vår önsketid, veckan före midsommar, avslöjar Glenn belåtet.

    Foto: Red Bull Content Pool

    En som faller in i hyllningskören är SMK Hörbys Tom Kristensson som inte gjort någon hemlighet att ERC är hans absoluta målsättning 2023. Detta gjordes redan före dagens nyhet och blir om allt går lås, en bonus i programmet.

    Att få köra en ERC-tävling på hemmaplan känns fantastiskt kul, förklarar Tom och fortsätter.

    Foto: Tommy Svensson

    Jag har kört Rally Sweden två gånger och det är underbara vägar i Värmland även om jag nu förstår att det inte blir riktigt samma sträckor som när det körts VM. Vissa funkar visst bara på vintern… 

    Royal Rally of Scandinavia blir femte deltävlingen i ERC som innehåller totalt åtta deltävlingar. Premiär i Portugal den 11-12 mars innan det bär vidare till Gran Canaria, Polen och så Litauen precis före att det är Värmlands tur. Foto: Opel Motorsport

    Efter detta är det rally med start i Rom (bilden), sedan supertuffa Tjeckien och final i Ungern. Ett bra upplägga Tom?

    Absolut även om jag hellre sett att påtänkta Rally di Alba i norra Italien fått plats istället för Rom. Men för övrigt är det mest i ”närområdet” förutom Kanarieöarna och dessutom rallyn som jag själv kört tidigare!

    Underlaget är jämnt fördel med hälften grus och hälften asfalt och nu gäller det bara för Tom att få ihop sitt ”ERC-paket”.

    Ser absolut inte helmörkt ut och dagsläget har jag många olika förslag som jag kokat ner till fyra riktigt bra möjligheter.

    Men jag vill inte välja det ”billigaste” utan tänker mer på att hitta det ”bästa”, avlutar Tom sina ERC-tankar och som en tillfällighet valde SVT Sport att ha Toms i Hyundaien som vinjettbild när Jonas Kruse utvecklade dagens nyhet.

    Åter till Värmland och där promotorn även do mär mycket nöjda med att äntligen få till en tävling i Skandinavien.

    Att få Sverige med i ERC är en viktig milstolpe för oss, vi ser oändlig potential i att skapa en ny fantastisksommarfestival. Alla rallyfans känner till Rally Sweden på snö, men att komma tillbaka till Värmland på sommaren kommer skapa ett helt nytt inslag till kalendern, säger Iain Campbell, ERC Manager hos WRC Promotor.

    Vi vet också att detta event kommer attrahera många besökare från både Sverige och Norge men även från övriga delar av världen!

    Finns dock även de som ser en fara i att FIA nu har två rallyn i ”lilla Sverige” och detta i ljuset av att Rally Sweden ibland ifrågasätts som WRC-tävling. Med en ERC-tävling säkrad menar dessa, att det kan bli lättare att plocka VM-statusen från Umeå. Svenska Bilsportförbundets VD och tillika högst i Rally Swedens organisation Anna Nordkvist ser det inte riktigt så. 

    Det är fantastiskt för Sverige och svensk bilsport att ha två internationella mästerskapstävlingar i rally. Det är ett kvitto på att vårt arbete med VM-rallyt Rally Sweden gör oss attraktiva som arrangörsland för internationell motorsport, menar Nordkvist.

    Det blir roligt för den trogna rallypubliken att nu få två tävlingar av högsta kvalité i landet!

    *

    Vid samma FIA-möte spikades även WRC-kalendern för 2023 och då blev det 13 deltävlingar och inte 14 som många trodde/hoppades. Rally Chile gör comeback första helgen i oktober och därefter i samma månad blev det ändå plats för ifrågasatta  ”Central Europe Rally” som ska köras i Tyskland, Österrike och Tjeckien. Klokt nog valde man bort Saudi Arabien som final och istället får Rally Japan en ny chans. Lite anmärkningsvärt är att bara tre rena asfalttävlingar ingår, Kroatien, ”Tyskland” och Japan. Detta medan premiären Monte Carlo Rallye klassas som ”Mixed” alltså snö, is och lite asfalt… 

    *

    Från detta är det en bit ner till den nivå som de allra flesta av oss känner oss mer hemtama i, SM och DM. Att Hässleholms MK till nästa år ska köra två SM-tävlingar har redan ventilerats men nu har där även tillkommit en statushöjning för 5-års jubilerande ”Temahallen Grussprint”.

    Foto: Tommy Svensson

    Det finns nu önskemål att den skall ingå i både Rally-DM samt Sydsvenska rallycupen , förklarar tävlingsledare Morgan Green.

    Med SSRC följer då att den skall vara notad och så krävs också lite mer SS-längd än vad vi haft tidigare år. De två sträckor vi haft då ger bara 12 km SS, vilket vi till 23-års tävling tänker utöka till 18 eller 24 km.

    Upplägget Green tänker sig beror på antalet startade men det rör sig ändå om totalt tre sträckor.

    Blir vi under 80 bilar körs två sträckor två gånger och blir vi fler körs alla sträckor två gånger! 

    Hässleholms GP var i år lite av en besvikelse för CG Wilke när det ingick i Asfalt SM men även krockade med en tävling i Danmark vilket gjorde att många ”DK-bilar” uteblev. Nu har Wilke hoppat av SM och istället jobbat för att få tillbaka danskarna till Garnisonen.

    Foto: Tommy Svensson

     

    Tydligen har vi lyckats för i den preliminära tävlingsplanen i DASU för 2023, så finns där inte ens någon tävling eller träning inplanerad den 29-30/4, konstaterar CG belåtet.

    Han förklarar även att han hoppas på minst hundra ekipage även om HGP nu krockar med helt nya SM-tävlingen i Grus-SM i regi av Laholms MK.

    *

    I helgen samlas nästan 300 ”bilsportare” till ”Bilsportkonferensen” där det mesta inom sporten förhoppningsvis ventileras. Nu finns det dock de som menar att förbundet verkar försöka lägga munkavle på kritiker och där det hänvisas till”Annas brev”. Här skriver VD Anna Nordkvist att ”Näthat aldrig kan accepteras” något hon förmodligen delar med alla normala människor. Anna skriver vidare, ”Personligen upplever jag fortsatt att tonen på sociala medier ibland är skrämmande och kränkande. Ideella och tjänstepersoner blir påhoppade med osanningar, felaktiga påståenden och helt påhittade ”fakta”. Ofta från personer som säger sig älska motorsporten.  Är ändå behovet för dessa personer så stort att få synas och göra sig hörd att de kan tänka sig att skriva vad som helst?  Tar det verkligen deras så älskade bilsport framåt?  Tycker verkligen det är beklagligt att det är tillåtet att kasta ur sig vad som helst utan eftertanke eller faktakontroll och utan en tanke på hur det påverkar dem som försöker göra sitt bästa varje dag? Tyvärr står vi där är nu. Nu när dessa personer som hellre vill riva än bygga utvecklingen av bilsporten beter sig som de gör. Viktigt är att vi alla andra funderar på trovärdigheten i informationen som sprids av dessa personer samt att vi tillsammans säger ifrån.”. Om jag förstår rätt är det nog denna del i ”Annas brev” som fått kritikerna att reagera. Då jag inte är insatt i alla turer som det skrivs om på sociala medier säger jag som tv-advokaten på 60-talet, Perry Mason brukade säga i rättssalen, ”I rest my case”…

    *

    Däremot reagerade jag på delen i brevet som handlade om Rally Sweden där Anna konstaterar den verklighet som vi andra redan känt till i evigheter i mitt eget fall sedan 1967, ”En annan sak som slår mig nu när jag kommit innanför portarna på rallyt, är den ideella kraften, arbetet av alla föreningar och ideella. Jag vet att vi är helt chanslösa utan föreningslivet, men jag visste inte att Rally Sweden byggde så mycket på det. Innan evenemanget ens har genomförts kan jag bara uttrycka min tacksamhet för allt jobb från föreningar och de ideella urkrafterna. Vilken härlig passion!”. Även här, ”I rest my case”…

    *

    Avslutar med att Bilsport Rallycup nu höjt belöningen för att få fast marodörerna i Nässjö . Nu är summan uppe i 15000 kronor!

    *

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com