Enduro fritt från divalater, Saab i WRC och startavgiften i Midanttsoslrallyt.
BloggHade idag förmånen att i tjänstens vägnar få se sista sträckan på Fyradagars Enduro i Hässleholm. Sista sträckan var en grässträcka precis utanför Hässleholmsgården där man startade i heat om sex förare och körde sedan ett litet ”rundbanelöb”. Häftigt så det förslår, bara att beklaga alla er som missade den här motorgodbiten.
Grattis till Hässleholmaren Henrik Olofsson som var snabbaste förare i Fyradagars tävlingen. Väl i mål så var det inga större segerceremonier direkt, istället rusade en av arrangörerna fram till Henrik. Slängde till honom en träpinne plus en rulle avspärrningsband och pekade neråt banan.
– Stick ner och fixa det som är nerkört, löd ordern och Henrik stack direkt.
Visst är det härligt att se riktig sport, totalt befriat från divalater och annat trams. För mig som varje år brottas med problemet att hitta frivilliga till klubbens rallytävling, är det så att man blir tårögd…
Fick även ett snabbt ord med ”Rally-Roger” Berglund som var nöjd med sin insats, tvåa i klassen.
– Paris-Dakaråkaren Ulevålseter ska jag ju inte rå på, konstaterade Tranåsföraren realistiskt.
På tal om endurotävlingen så snackade jag med en f.d Midnattsolsrallydeltagare som hade en undran. Enligt honom kostade startavgiften i Fyradagars Enduro tvåtusen kronor för fyra dagars tävlande. Han undrade då hur det kan komma sig att i Midnattsolsrallyt kostar startavgiften för tre dagars tävlande 13 500 kronor?
– Räknar man med att startavgiften i en DM-tävling i rally på cirka fyra mil är 1800 kronor, ger detta en kostnad av 450 kronor/mil. menade min kamrat.
– Översätter man detta till Midnattsolsrallyt skulle det betyda femton mil special gånger 450 kronor, fortsatte han.
– Summan blir då 6750 kronor och på detta ska man då även lägga till mat för två personer under fyra dagar, ytterligare en tusenlapp.
Men som min vän konstaterade.
– Resterande drygt femtusen kronor vad är det för kostnader?
Skickar frågan vidare, är det någon som vet?
Dagens absolut gladaste nyhet, vet inte ens om man kan kalla det nyhet, önskedröm känns mera rätt. Saabägaren Spykers VD Victor Muller är på plats i ”Cirkus Almedalen” och släppte där bomben att Saab kan vara på väg tillbaka till rallysporten. TV 4:s Ekonominyheterna gjorde en intervju där han berättade att han vill se Saab i rallyskogen igen och inte i vilka småfjutt tävlingar som helst.
– Det enda rally som vi skulle vara med i är World Rally Championship, sa han till Ekonominyheterna.
Det hör till saken, att där var en liten ”bagatell” innan detta blir verklighet. Saab ska först ge vinst så tidigast 2014 kan det bli aktuellt med en Saab i WRC enligt Muller. Men tänk om drömmen går i uppfyllelse, vilket lyft för Saab och svensk rallysport!
Noterade även att Fordbasen Malcolm Wilson gett Citroëns nye stjärna Sebastien Ogier ett kontraktsförslag inför 2011. Wilson är dock väldigt noga med att poängtera att Hirvonen och Latvala är Fords ”line up” även 2011 medan Ogier skulle stoppas in någon annanstans. Det där, någon annanstans känns uppriktigt sagt inte så där jättebra. Vad händer med PG om Ogier får kontrakt? Ska värmlänningen stupa på detta, nu när han åtminstone verkar närma sig en VM-styrning. Puttar Ogier ut PG då lovar jag att aldrig äta sniglar i vitlök, dricka Pernod eller köpa en fransk bil.
Visserligen gör jag inget av detta idag, men jag lovar att jag kommer att bli ännu ihärdigare i mitt motstånd!