En SM-klass färre 2022 men vilken, M-Sport kan köra fyra Puma till nästa år, Rally Sweden inleder Junior-WRC, kostnader för vinterrally skenar, Cupra/PWR vill försvara titeln och Solberg bjuder på glögg...

Blogg

I helgen var det ny konferens för bilsportarna och där det då bland annat avhandlas SM-säsongen för rallyåkarna som gått och den som kommer. Här diskuterades ett förslag att ändra klasserna i Rally-SM men där det bara ”bidde en tumme” och 2022 genomförs i stort sett oförändrat. En ändring är enligt mejlet från SBF att det ska delas ut ”ett styck färre SM-tecken plus RM-tecken i Standard Grus och Asfalt.”. Vilken klass det är som förlorar SM-status framgår dock inte eller så är det jag som är trögfattad? Att SRM:s första år som promotor inte varit enkelt är odiskutabelt med  pandemi och allt och  inför nästa år finns fortsatt fullt förtroende från förbundet. Nästa år hoppas vi alla ska bli normalt och efter detta är avslutat så har SBF-styrelsen beslutat, ”om en tydlig och väl specificerad utvärdering av Rally-SM under och efter kommande säsong.”, ordförande Roger Engström förklarar.

Tillsammans med Rallyutskottet kommer vi ta fram en mall för utvärdering och genomföra utvärderingen. Det faktiska arbetet att utföra detta är sen rallyutskottets uppdrag under 2022.

Engström håller med om att 2021 inte var ett rättvist år för att avgöra om SM-serien helt igenom var lyckad.

    Årets Rally-SM genomfördes i den pandemi vi tyvärr fortsatt delvis befinner oss i och det var glädjande att vi kunde genomföra SM överhuvudtaget.

    Foto: Tommy Svensson.

    Att det jäser och bubblar lite varstans bland rallyfolket är inget nytt, så har det varit så länge jag varit engagerad alltså mer än 50 år. Nu vill förbundet ”göra en genomlysning över hela rallysporten i Sverige”.

    Självklart är SM är det finaste vi har nationellt, men vi har så många fina serier, cuper och tävlingar som körs i stort sett varje helg. Vi behöver helt enkelt få en mer samlad bild av hela rallysporten för att höja statusen på Rally SM och få alla andra tävlingar och serier att hitta sin plats, menar Engström.

    Rallysporten i Sverige har en mycket stark tradition och historia med mängder av utövare på olika nivåer. Från yttersta världselit i WRC till mycket engagerade utövare i lokala tävlingar vilket är en enorm styrka för sporten i Sverige som vi ska försöka bygga vidare på. 

    Att rally är den del på SBF-trädet som står inför de tuffaste utmaningarna är nog alla överens om och Engström fortsätter.

    Som alla idrotter har även Rally stora spännande utmaningar. I vårt fall handlar det om snabb teknikutveckling, digitalisering och stora omställningar i vårt samhälle, inte minst energi och hållbarhetsfrågor påverkar oss dagligen och direkt. För att vi, och vår sport, ska vara relevanta för alla framåt behöver vi på ett klokt och professionellt sätt driva och följa utvecklingen och förändra oss!

    Engströms slutkläm hur detta ska tacklas tror jag dock inte räcker så långt, ”med den stora kunskap, passion och hjärta för bilsporten vi alla delar”.  

    *

    Allt mer tyder på att M-Sport Ford steppar upp ett snäpp till nästa år och insatta källor hävdar bestämt att det blir fyra Puma Rally1 för ”The Wilson squad”. Än så länge är Craig Breen och Gus Greensmith klara som förare medan andra halvan av Puma-kvartetten ännu inte presenterats.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    I Cumbria planeras hur som hest för att ha fyra startklara Puma sedan om det finns förare till alla bilarna, vill inte Richard Millener, teamchef bekräfta. Att Franska Bilsportförbundets påläggskalv Adrien Fourmaux är en stark kandidat är ingen hemlighet och när M-Sport av misstag publicerad en video på Twitter med Fourmaux ihop med Greensmith på besök hos motorsportföretaget Sparco tog ryktet ny fart. När M-Sport dessutom förmedlade budskap om hur 2022 skulle se ut i filmen, ansåg många saken klar. Med på besöket var även kartläsarna Jonas Andersson (Greensmith) och Alexandre Coria (Fourmaux) och då kanske detta också är klart inför nästa år. Till saken hör att filmen bara låg ute en kort stund innan den plockades bort för att sedan återkomma i redigerat skick.  Den fjärde Puman säger dom som vet, är ämnad för Sebastien Loeb det enda som saknas är att han själv säger ja. Detta svar verkar redan  Jari Huttunen ha avgett och då som förare i WRC2, åtminstone för premiären Rally Monte Carlo. 

    *

    I dag släppte FIA och M-Sport Poland kalendern för Junior-WRC 2022 och som redan avslöjats, blir det premiär i Umeå och Rally Sweden. Målsättningen med kalenderns fem deltävlingar är enligt arrangörerna, ”Snö och is, asfalt, snabbt grus och tufft grus”. Asfalten körs i Kroatien för att sedan avsluta med tre raka grusrallyn, Portugal, Estland och så de som svarar för det tuffa, Grekland.  Direkt kom där reaktioner från Finland som hellre sett Rally Finland ingående i J-WRC än konkurrenten Rally Estonia. Nu blir det inte så och ett nytt bevis för att FIA/WRC-promotorn fått en ny kelgris i rallyvärlden, tävlingsansvarige Umo Aava och Rally Estonia.  Nästa år blir första gången som Junior-VM körs med 4WD-bilar och då med Ford Fiesta Rally3. Om där finns svenskar som spanar mot ”att göra en Tom Kristensson” är dagsläget oklart.

    *

    På Facebook har det startats en diskussion om kostnader vs. rally och främst skjuter ”debattörerna” in sig på kostnaderna för kommande vinterrally eller mer korrekt, prissättningen för vinterdäcken. Nu har jag inte kollat priser hos däckhandlarna men i debatten nämns summan 5 000 kronor/däck och inget som någon säger emot på, så jag utgår från att det är i det häradet som priserna ligger. Med den höga kostnaden är arrangörerna av vinterrallyn oroliga över att de får för få startande och i förlängningen,  få det hela att gå ihop ekonomiskt. 

    Foto: Lollo

    En som är sugen på att åka till Boden med sin GruppF-bil för att prova på SM skrev och gjorde mig uppmärksam på vad som avhandlades i ämnet. Den SM-sugne skrev: Har kollat lite på kostnaderna för vinteräventyret och först då åtta däck vilket innebär 40 000 kronor. Diesel till service/drag-bilen runt 5 000 kronor, bensin till rallybilen 2 500 kronor, startavgift med noter 8 600 kronor. Boende, mat och lite annat räknar jag med kunna klara på 5 000 kronor för helgen. Ändå slutar notan för en enda SM-tävling dessutom med den billigaste bil man kan köra i SM, på över 60 000 kronor…”.

    Jag har ingen anledning att betvivla siffrorna i uträkningen men lite, ytterst lite mer hanterbart blir saken om man lyckas sälja de begagnade däcken efter Boden. Låt oss säga att han kan plocka bort 20 000 kronor, då återstår ändå det dubbla. En annan menade att du kan alltid använda begagnade däck, behöver iten köpa nya speciellt inte på en GruppF:are. Jag citerar de kloka orden från Rallyutskottets Janne Rydh, ”Rally är varken billigt eller speciellt rättvist”!

    *

    I år vann Cupra Dealer Team-PWR Racing både förar och teammästerskapet och siktar på att försvara detta 2022. Kanske till och med ha ytterligare en Cupra Leon på griden.Foto: STCC TCR Scandinavia

    Vi är mycket glada över att kunna bekräfta att vi är tillbaka i STCC 2022 för att försvara våra titlar efter vår bästa säsong någonsin, säger Daniel Haglöf, vd för PWR Racing.

    Vilka som ska köra deras bilar vill man ännu inte avslöja 

    *

    I helgen lär det bli lite av folkvandring i Torsby när det är ”Garageförsäljning” i Petter Solbergs verkstad på Wåhlsteds Väg 1. Här bjuder Petter och får man förmoda även Oliver, ut massor av bildelar/däck/fälgar för rally/rallycross men även cyklar, möbler och mycket annat. Som bonus serveras glögg, kaffe och pepparkakor…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.