En omtumlande start på Rally Estonia, TomK.håller sig till planen, el-Skodan hänger på bra i Rally Weiz, "asfaltopparna" gör upp på Millebygden och "topkjører" till Hässleholm!

Blogg

Ni får ursäkta men WRC Rally Estonia är inget som ger mig varken spänning eller njutning, istället känns helgen som djävulsk framtill målgången på söndag. Anledningen är så klart de tajta banden med klubbkamraten Tom Kristensson och där jag sitter med nerverna utan på kroppen tills han och David Arhusiander når sträckmålen med #29 Ford Fiesta. Så klart inget som borde styra Motorbloggen, men hjärtat säger mer än hjärnan i det här fallet. 

Foto. M-Sport Ford WRT

Börjar WRC-rapporten med att Sebastien Ogier nu bekräftat för Autosport att det inte blir full säsong i WRC 2022. Istället hoppas han kunna köra Toyota i långloppsserien WEC där Le Mans 24h är allra högst på önskelistan. Ogier har förklarat sig vara villig att köra två rally eller halva serien det är upp till Toyota att avgöra. Ändå så länge finns ingen klar plan över 2022 för fransmannen som redan känt på Le Mans med hjälp av simulatorkörning med Toyota WEC Hypercar.

    För WEC-temet blir det helt nya med en rallyförare i en bil medan det omvända skett flera gånger i samband med events  berättar ansvarige Pasqual Vasselon.

    – Onekligen intressant att se Seb i en WEC-bil så vi får se…

    Nu skulle inte Ogier bli ensam om att ha provat på Le Mans, både Sebastien Loeb och Colin McRae har provat den klassiska tävlingen. Från Ogier kom mer kryptiskt om spekulationerna inför 2022.

    För mig är inte motorsport 2022 mest prioriterat vilket jag förklarat flera gånger tidigare!

    Frågan är då vem som ska fylla hålet efter en sådan gigant och så mycket är för mig klart, för Takamoto Katsuta är Sebs overall alldeles för stor…

    *

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Med två sträckor kvar av dagens åtta i Rally Estonia ser onekligen Kalle Rovanperä stabil ut, så stabil att jag nästan börjar tro att det kan bli hans livs första VM-seger som väntar runt hörnet. Fem sträcksegrar ger honom och Jonne Halltunen ett försprång till fjolårstvåan, Hyundai-föraren Craig Breen. På tredje plats så här långt hittas Sebastien Ogier som har Thierry Neuville blott ett par långa djupa andetag efter sig. Kalle är dock iskall.

    Vi håller oss till planen och kör på som tänkt. Alltid lite svårt när sträckorna körs för andra gången, du måste ”push” men samtidgt vara lite smart… 

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Breen som varit enda Hyundai-föraren som lyckats undvika problem försöker ”stay cool” vilket inte är så lätt när även hans först WRC-triumf är så nära. Storfavorit Ott Tänak råkade ut för däckexplosion på sträcka tre och när samma sak hände igen på sträcka fyra fann han för gått att bryta för dagen. Här försvann även tredjeplacerade Takamoto Katsuta efter en alltför hård landning med sin Toyota. Bilen klarade sig bra men kartläsare Daniel Barrits rygg sämre och på transportsträckan efter tvingades paret att ge upp. Nattsvart är det för M-Sport Ford i WRC-klassen där först Gus Greensmith fick ge upp vid målet på sträcka tre. Orsaken var tekniskt men inga närmare detaljer har släppts och när så Teemu Sunninen råkade ut för samma problem på femman så var de så klart inte läge för ”glass och ballonger” under de blå tälten. Men Sunninen är dock var i rallyt men en bit ner…

    *

    Foto: Skoda Motosport

    Jag måste säga att  jag gläds åt Alexey Lukyanuk och Fedorov Yaroslav som i första WRC3-starten leder med en halv minut tillgodo på min vinnare Emil Lindholm. Gläds för att jag återigen får vatten på min kvarn när jag hävdar att ERC är f-n så mycket tuffare än vad många svenska tycks tro. Lukyanuk är regerande mästare och nu visar han verkligen att detta inte är någon tillfällighet. Det är faktiskt så att ”The Russian Rocket” ligger sjua totalt och är 16 sekunder före nästa Rally2-åkare som är Andreas Mikkelsen.

    Foto. Skoda Motorsport

     På sjätte sträckan drabbades då ledande Mads Østberg/Torstein Eriksen av punktering och tappade över 20 sekunder och ”rasade” till andra plats. Därmed har han 21,7 sekunder upp till nya ledaren Andreas Mikkelsen/Ola Fløene medan Nikolay Gryazin bara är 0,4 efter som trea.

    Vi försöker köra med huvudet, vara smarta och inte ta onödiga risker, summerade Mikkelsen.

    *

    Tom Kristensson/David Arhusiander jobbar på exakt så som alla med någorlunda insikt i den här sporten inser enda rätta taktiken, alltså lugnt, stabilt och i sitt eget tempo. Taktiken bär så här långt till en sjätte plats i WRC2 och att bara vara 50 sekunder från mer rutinerade M-Sport-kompisen Adrien Fourmaux är något som besättningen i #29 borde vara helnöjda med. Frågan är bara om fransmannen är lika nöjd? I klassen totalt för Rally2-bilar är SMK Hörby-föraren tolva med nio bilar efter sig och så klart är Tom nöjd så här långt.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Vi är jättenöjda så här långt och allt går enligt plan!

    Att det är ”safety first” som gäller är förståeligt men ändå känner Tom att där finns utrymme för lite bättre tempo.

    Vi har inte haft några ”moments” så där finns mer att ta av om det krävs…

    Foto: Oliver Solberg Media Office

    Mer att ta av har inte Oliver Solberg/Aaron Johnston som tvingades ge upp för dagen med trasig kylare på sin Hyundai i20 R5.

    Foto. privat

    Än värre för teamkompisen Jari Huttunen som rullade sig ur Rally Estonia. Samma öde drabbade även Molly Taylor/Seb Marshall när dom gjorde vad jag känner till, första rullningen med nya Ford Fiesta Rally3.

    Foto: privat

     I Junior-WRC är det finskt i topp genom Sami Pajari medan britten Jon Armstrong har en tuff uppgörelse med slovaken Martin Koci om andra platsen. Bara 3,5 skiljer mellan de båda.

    *

    I Österrike körs samtidigt Rally Weiz och där gör Raimund Baumschlager debut med nya Skoda Kreisel RE-X1, alltså en eldriven Fabia. VW/Skoda-profilen är ensam i klassen men tävlar ihop med övriga fältet och efter två sträckor håller han femte plats totalt. Visserligen över halvminuten upp till ledande Hermann Neubauer med Fiesta Rally2 men efter el-skodan finns många R5-bilar. Så här långt motsvarar den exakt vad som utlovats och förhoppningen är nu att ännu fler likande projekt ska dra igång och då alltid ha en egen  klass i vanliga rallyn.

    Foto: Baumschlager RR

    I Rally Weiz ingår även en Historisk del som startar före det vanliga startfältet och ingår även i ERC. Efter tre sträckor håller enda svenskarna i rallyt Anders och Ingrid Johnsen femte plats totalt med sin Porsche. Leder gör italienaren ”Zippo” i Audi quattro, 12 sekunder före hemmaåkaren Karl Wagner, Porsche.

    *

    När detta skrivs återstår bara minuter innan Älmhults MK startar Grus SM-premiären i Millebygden. I den stora klassen (28 bilar) för 2-WD fortsätter bataljen mellan dominanterna i Asfalt-SM, SMK Hörbys Joacim Kristiansson och Toarps Kristian Johansson. Foto: Tommy Svensson

    När det nu är grus under hjulen så byter båda också bilar, ”Jocke” låter sin Opel Corsa vila till Tierp och plockar istället fram den gulvita Toyota Corollan. För Kristian är det start i en helt nybyggd Nissan Sunny som han lånar av värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson medan Ford Puman gör samma sak som Jockes Corsa. För Jocke blev det klasseger i Svampasprinten vilket också är enda gruset han kört sedan Snapphanerallyt för ett år sedan. Millebygden är något som är välkänt för Hörby-föraren.

      Senast var 2019 och då gick det skapligt så jag ser framemot en trevlig kväll.

    Samma sak gäller Kristian som förutom tävlingar på sträckan även kört mycket tester på numera så välkända Millebygden.

    Ingen jättehög målsättning men kanske om allt fungerar så bland de fem bästa i klassen. Hoppas bara att allt är ok och inga barnsjukdomar visar sig!

    De båda får ursäkta men för min del så ser jag ändå framemot hur erkänt snabba Opel-föraren Daniel Röjsel från Dalarna står sig i sin vad jag vet, comeback. Senast jag såg Röjsel så var det vid Sprint-SM i Malmö 2019 där tyvärr hans fina Opel Corsa drabbades av tungt motorras. Är formen hos föraren bara konserverad så får nog Jocke och Kristian något att bita i… 

    Foto: Tommy Svensson

    Kul är också att se ”Meste SM-vinnare” Mats Jonsson tillbaka efter rullningen med WRC-Skodan i Sandvikens SM-final i fjol. Hans Skoda hamnar i Nationella 4WD medan Dennis Rådström kör i Internationella 4WD när det är för första gång är skarpt läge med ex. Petter Solbergs Polo R5.

    Foto: SRM

    På pappret är Dennis favorit men skarp varning för Team Nybes Jonas Åkesson/”Chribbe” Haglund och Växsjös Robin Adolfsson, båda i Fiesta R5. Klockan 17.00 drar Bilam Mästarmötet i gång med den första av tre sträckor totalt.

    *

    När ”Major Wilke” röt till i går blev det lite bättre fart på anmälningar till Hässleholms GP den 1 augusti och senaste dygnet har runt tio ekipage mer kommit in i listan. Mest namnkunnig

    Foto: Kristian Lindberg

    av de nya är danske ”topkjører” Marco Gersager/Carina Møller med R5 Skoda. Med de nya namnen så har även Sverige passerat de utländska deltagarna i antal och just nu är ställningen 42-27 i svensk favör…

    *

    I morgon väntar sociala aktiviteter mellan nagelbitande och intagande av lugnade medel. Med andra ord ingen Motorbloggen förrän allt lugnat ner sig på söndag eftermiddag. Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.