EM-segraren redan "tillbaka på hästen", Tom och Andreas med tungt polsk motstånd i "Rajd Slaska", VEC åker till Hamar, "Sukka-Ola" åter på svensk mark, Back-SM i Minnesberg kommer att köras och 5732 steg i rallysportens tjänst!

Blogg

Inte tal om utan att nykorade ERC-vinnaren Efren Llarena har som man sa förr, ”gott läkekött”. Mindre än två veckor sedan han och Sara Fernandez gjorde en våldsam krasch i Tjeckien vilket resulterade i en totalskrotad Skoda Rally2 med skador på ryggkotorna förutom massor av blåmärken och muskelskador för spanjoren.

Foto: Team MRF

Nu har kotorna lagats  med ”cement” och därmed är han och Sara klara för start i Rally Blendio Princesa de Asturias Ciudad de Oviedo. En deltävling i Iberiska Mästerskapet och den spanska Supercupen. 15 mil asfalt väntar den ändå lite vingklippte Europamästaren och där främsta motståndet lär komma från Hyundai-föraren Pepe Lopez.

    *

    I samma tävling som Llarena kraschade så hade även Tom Kristensson/Andreas Johansson lite oflyt med en tidig avåkning för vilken man sedan tog en gruvlig revansch med seger i Trollhättan och Västrallyt. En kort mellanlandning i Hörby för att bl.a lämna över hunden Frasse till pappa Krister innan det bar iväg till Chorzów nästan så långt söderut man kan komma i Polen. Här väntar ”Rajd Śląska” med elva mil asfalt-SS i rallyt med mycket transportsträckor, då det mäter totalt nästan 70 mil. 12 sträckor med första start på lördag klockan 11.00 målgång dagen efter klockan 16.40. Foto. NIM. Fotos

    Som totalledare i Polska Mästerskapet har Tom och Andreas #1 på Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5. Direkt efter kommer två andra tunga segerbud med Skoda, Grzegorz Grzyb och Kacper Wróblewski. 

    Tävligen har för att vara deltävling i mästerskapet ett något mindre startfält än tidigare deltävlingar där två återstår, 43 ekipage och där samtliga förutom SMK Hörby-duon kör under rödvit flagg.

    *

    Nästa helg ställer deltagarna i Volvo Euro Cup kosan mot Hamar i Norge och ”Rally Hedemarken”.

    – Fantastiska Finlands-liknande vägar och vår cup är som vanligt öppen för alla Volvo bilar som går under reglementen för GruppE, VOC, GruppF och då både homologerade och icke bilar, förklarar cupansvarige Ted Malm.

    Ordinarie startavgift för nio mil SS är 6 200kr och för oss i VEC är kostnaden reducerad till 4 200kr!

    Idag finns elva anmälda VEC-åkare varav då fyra norska som enligt Malm även visat intresse för finalen i Danmark, Rally Stoholm 4-5 november. 

    Till denna är det hög tid att boka boende om man skall köra då det snabbt kommer ta slut, menar Malm.

     Kanonvägar med 13 mil SS fördelat på både grus och en del asfalt.

    Danska co-driver-profilen Jeanette Kvick Andersson jobbar stenhårt för att promota tävlingen, bland annat genom att erbjuda en hejdundrande fest med ”hygge” efteråt förklarar Malm.

    Till denna tävling har vi en reducerad startavgift på nästan löjliga 1000kr för 13 mil SS, cupavgift om 500 kr/ tävlingsdag tillkommer. 

    Han förklarar även at enklast att anmäla sig gör man genom appen ”sportity” som används allt er utomlands.

    Foto: Lars Svensson

    Ted avslutar med en co-driver efterlysning till Hamar.

    -Med anledning av vårt pusslande i livet då vår dotter som har behov av vård 24/7 och kommunen fortfarande efter 2½ års avbrott ej fixat med korttidsboende så tvingas Katharina kasta in handduken inför tävlingen i Norge.

    Tekniker har man löst genom Opel-åkaren Stefan Helin, Tibro men fortfarande är det tomt i högerstolen på VOC 240:an.

    Därför söker vi efter en rutinerad co-driver som läser siffernoter och som kan tänka sig vara med på ett härligt äventyr tillsammans med Malms Motorsport. Man kan kontakta mig på mail eller 0735271845. 

    – Allt med boende mat & dryck står vi för men du får själv stå för ett gott humör och ett jävlar anamma!

    *

    Ett kärt återseende för den svenska rallypubliken blir det på lördag i East Sweden Rally där Ola Strömberg i par med Fredrik Nilsson efter flera års frånvaro gör comeback som Föråkare med sin gröna Suzuki ”Lazlo”. Inte alls konstigt då hans ”Hjärte-Baby”  1300 Rallycup utgör en dominerande del av de drygt 50 anmälda till den här åttonde deltävlingen i ”Sukka-cupen”.

    Foto: Privat

    Tävlingen ingår även MAS Rallycup där det är tillåtet med rekognosering och egna noter men inte för 1300 Rallycup förklarar Ola. 

    Skälet till detta är att vi är en lågbudgetcup där vi vill minimera kostnaderna för den aktive. Vi litar helt på de av arrangören tillhandahållna noterna!

    Faktiskt samma skäl som angetts av andra som nu  avstår start i Linköping, man tycker detta med rek är något som hör hemma i SM medan det i andra tävlingar enbart innebär en merkostnad. Nu vet jag att många tycker precis tvärt om, att fler rallyn borde köra med rek/egna noter men ska man döma av intresset för MAS Cupen så är faktiskt den gruppen i minoritet. Som favoriter lyfter Ola fram cupledarna Joacim Rydin/Magnus Simensen och Björn Norman/Markus Theorin men inte minst de senaste två deltävlingarnas segrare Marcus Johnsen/Caroline Lindqvist. 

    *

    Mer om klent deltagande och då snackar vi Back SM och Minnesbergsbacken den 17-18 september i regi av Rally Österlen. Med bara 21 bilar anmälda plus fem i Crosskart-klassen har det ryktats att tävlingen skulle ställas in, något som eldsjälen i Trelleborgs MK Lennart Kristensson bestämt dementerar.

    Vi kommer att köra även om vi riskerar att gå lite back ekonomiskt, lovar Kristensson.

    Så mycket jobb som vi lagt ner för att få till stånd tävlingen finns inte alternativet att ställa in på kartan!

    Han sticker inte under stol med att han är mycket besviken på intresset, speciellt från de lokala rally och rallycross-förarna. Mindre än en handfull rallycrossare har anmält sig och som skäl har angetts att det är tävling i Danska Mästerskapet helgen efter.

    Man vill inte risker att köra sönder något helgen före, men har man så dålig koll på grodan måste det vara bättre det händer på hemma plan än 30 mil bort i Danmark, menar Kristensson.

    Han menar att klubbarna (Trelleborgs MK och Tomelilla MK) har ett ansvar mot de sponsorer man fått ihop plus inte minst villaägare-föreningen i Minnesberg där starten sker.

    Dom är väldigt entusiastiska och har ställt upp till hundra procent, går bara inte att komma till dom och nu säga att det inte blir någon tävling!

    Nu stänger inte anmälan förrän på fredag den 9 september klockan 18.00 så ännu finns det chans att listan fylls på. 

    Hoppet är det sista som överger, så in nu och anmäl er, uppmanar hårt prövade Kristensson.

    *

    Då har ännu en full arbetsdag gått i rallysportens tjänst där dagen började med att leverera tävlingsprogrammen till kommunens daglig verksamhet, som med stor entusiasm stoppar kartor i programmen. Alltid lika trevlig att komma dit och att jobbet är uppskattat går inte att ta miste på. Lika trevligt är det inte med deras nya lokal som innebär att de tunga lådorna numera måste bäras runt hela huset. Å andra sidan gympasset sparas in och under dagen har jag gått 5732 steg vilket i och för sig inte är så mycket. Men lägger jag till att jag under dagen aldrig varit längre från min bil än 100 meter så förstår ni kanske bättre, många bäckar små blir stor å. Efter detta var det delar av den lokala ”pensionärsklubben i SMK Hörbys” tur och då gällde det att packa helgens tävlingshandlingar. Trevliga timmar med tre andra 70-plussare och där så klart klubben bjöd på både kaffe och mikrad vetelängd, okej en av ”70-plussarna hade betalt vetelängden, men tanken fanns ändå.  

    Hur gör klubbar som inte har pensionärer, hur får dom tävlingar att fungera, undrade en av ”påspackarna”.  

    En bra fråga som vi själva delvis svarade på.

    När ”vi ska ha/vad får vi för det  generationen” står där utan support från oss som beskylls för att stå i vägen, blir det nog lite  tuffare!  

    Men än så länge hänger vi med och nu är det bara tre dagar kvar till att den 57:e TV-Svängen skjuts iväg. Tänk att jag har varit med och jobbat i 55 av dessa, komplicerade sjukdomsbild skulle nog en psykiater säga…

    Foto: Kristian Lindberg

    I samband med dagens jobbpass kom även tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson med en glad nyhet.

    -Vi har fått en tung efteranmälan från Växjös Robin Adolfsson/Niklas Jidflo i R5 Fiestan, med detta blir det nog tufft för övriga om totalsegern!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com