El gäller för STCC från 2023, SSM/Dackefejden tvingas ställa in, är det för många cuper?, Adielsson måste köra fullt i resten av SM, Tom har kört sin första Polen-test och för Flodin i Arvika blir det nog som på Nyårsafton...

Blogg

Dagens ”kioskvältare” kom onekligen från STCC som belåtet idag basunerat ut, ”STCC blir världens första 100% elektriska nationella mästerskap 2023”. Något som i sin tur betyder att det blir de kraftfullaste bilarna någonsin i mästerskapet med 550 hästkrafter till förarnas förfogande.  

  Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport, vi skriver historia i dag, säger Micke Bern, vd för STCC.

Foto: STCC

    Bakom dagens nyhet ligger flera års arbete där grundfilofosin enligt Bern varit ”att inspirera samhället till en hållbar omställning genom spektakulär elektrifierad racing.”. Företaget EPWR bygger just nu de helt nya elektriska STCC-bilarna som innebär prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h. De första 12 bilarna är redan i produktion och utlovas vara klara till premiären nästa år.

    Hela samhället genomgår just nu en elektrisk revolution och nu blir STCC en del av utvecklingen tillsammans med EPWR, säger Emil Axelsson, EPWR.

    Dagens steg menar de inblandade, stärker motorsportens kraft gällande teknisk utveckling och enligt Axelsson varit enormt positiv. Med elbilar utan negativa utsläpp blir det återigen möjligt att köra race inne i städer och först ut blir Helsingborg där STCC skrivit tre års kontrakt. En helt ny stadsbana skapas och den 16-17 juni 2023 tänds startljusen i ”Sundets Pärla”.

     Vi är oerhört glada över att kunna välkomna STCC till Helsingborg samtidigt som de gör ett historiskt steg till elektriska tävlingsbilar. Detta är grundförutsättning för att kunna genomföra tävlingen och något som passar väl överens med vårt arbete kring omställningen till ett klimatsmart samhälle, säger KS ordförande Peter Danielsson (M).

    Tidigare har man kört ”citynära” både i Stockholm och Göteborg men detta var för fem år sedan. Bland de som redan lagt beställning på de nya bilarna är Brink Motorsport samt nykomlingarna Exion Racing och fler team kommer att avslöjas löpande under året.

      Vi har väntat länge på den här dagen där vi startar ett helt nytt kapitel för skandinavisk motorsport. Elektrifieringen av STCC är helt avgörande för framtiden av vår verksamhet och det är med glädje som vi sätter tänderna i den stora omställning som vi har framför oss parallellt med vår nuvarande STCC-satsning, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.

    STCC fortsätter med att ha bilar som av publiken ska upplevas som de som finns att köpa, medan det under skalet blir något helt annat. Första modell att avslöjas är Tesla Model 3 men vilka team som kommer att tävla med respektive bil kommer att avslöjas senare i år. Mikaela Åhlin Kottulinsky är med och utvecklar bilarna för EPWR och även hon är och inte speciellt överraskande, positiv. 

      De nya STCC-bilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar. Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar. 

    De existerande, bensindrivna TCR-bilarna kommer att fortsätta tävla i samband med utvalda STCC-helger 2023 under namnet TCR Scandinavia och fungerar som en plantskola till STCC med ett starkt fokus på juniorer och privatförare.

     Det sker även en intressant utveckling för TCR-reglementet med införandet av hybrid inför 2023 som vi följer noggrant, det är något som absolut kan bli aktuellt för TCR Scandinavia och som passar väl överens med vårt arbete för en hållbar omställning.

    Så klart spännande till max med el istället för bensin där World RX var steget före som redan i år körs med el . Nu gäller det bara att även övertyga publiken om att detta är framtiden…

    *

    Vet inte om någon blev förvånad över att Wäxjö MS i går gav besked att klassiska ”Dackefejden” ställs in på grund av för få deltagare. Då stod räkneverket på ynka 55 bilar till den 18 juni vilket jag absolut förstår skulle innebära stor risk för ekonomisk härdsmälta trots bara tre sträckor skulle köras två gånger ,vilket gett en sammanlagd längd av knappt åtta mil. Imponerande på en tävling utanför SM och dessutom till  småländskt lågpris, bara 3 300 kronor eller i runda slängar halva priset mot en SM-start ville Växjö-klubben ha för detta. På pappret såg allt perfekt ut när inbjudan släpptes men det som sköt det hela i sank tror jag var  upplägget med att enbart ha tävlingen att ingå i lite för anonyma och olockande Sydsvenska Mästerskapet. Redan i premiären South Swedish Rally anade man varåt det barkade i Växjö med mindre än tio anmälda till SSM-delen ”Sydrallyt”, att det därför inte skulle bli rusning till deltävling två var tämligen enkelt att förutse. Kanske trodde man att hela SM-fältet från SSR som även räknades in i SSM-tabellerna skulle ge extra bonus i form av besök från förare med SM som huvudmål men tyvärr, så blev det inte.  Är också lite undrade över att PG Andersson har fått fulla poäng 25 från SSR trots att han bröt första dagen. Däremot har vinnaren Tom Kristensson fått poäng som en tvåa 18, medan femman William Binbach står som trea på 15 poäng, något konstigt är det?

    Foto. Tommy Svensson

    Frågan man måste ställa sig, finns det utrymme och behov av en cup som på pappret inte skiljer sig så mycket från övriga liknande serier? Det som sticker ut är att det finns möjlighet för rek något som bara MAS-Rallycup också har inskrivet i regelverket. Men detta verkar uppenbarligen inte vara så lockande för ”DM-åkarna”, då även ”SM-utmanarna” MAS inte kunnat skryta om välfyllda startfält.  Tycker väldigt synd om alla i Wäxjö MS som verkligen försökt att få till en tävling som skulle vara precis det SSM har som grundbult , ”att vara en språngbräda mellan DM och SM”. Att tajmingen inte blev perfekt med så här seg återstart efter pandemin var svårt att förutse, ändå ställer jag mig frågande till tanken att lägga alla rallyäggen i en och samma SSM-korg?

    Nästa deltävling i serien och det som skulle vara den tredje men nu blir den andra, är i Hässleholm med EC Snapphanerally den 20 augusti. CG Wilke har dock valt att ”säkra upp” med sina rallyägg i olika korgar och rallyt med Hovdala som nav, bjuder även in ”DM FÖR SÖDRA BF MED B- OCH C-FÖRARCUPEN, DM FÖR SMÅLANDS BF, MAS-CUPEN, SSM (SYDSVENSKA MÄSTERSKAPET) SAMT VOLVO EURO CUP.” Med detta lär man inte löpa samma risk som man gjorde i Växjö, att få ställa in…

    Funderar lite på om det inte vore en bra idé om Rallyutskottet samlade landets cupansvariga plus SRM som sköter SM, till ett möte för att få lite bättre rätsida på det som en i sporten benämnde som ”cupvansinnet”. Att dessa är för många är nog de flesta överens om där följden blir att cuperna kannibaliserar på varandra och med tråkigt resultat för alla. Får också ibland för mig att cuperna är viktigare för ansvariga i olika maktkamper inom sporten, än vad de är för de aktiva… 

    Det som är lite synd är att dagens DM-serier för en tynade tillvaro i skuggan av cuperna, för att inte tala om SM som i många fall för en orättvis kamp med cuperna. I min värld skulle det vara precis tvärtom, att cuper skulle vara en draghjälp till SBF:s egna serier (SM/RM/DM) men dit verkar det vara en lång väg att vandra. Kan lägga till att Sydsvenska Rallycupen, Svenska Rallycupen och Supercupen kör med små olikheter, men ändå med ungefär med samma upplägg. Sydsvenska Mästerskapet och MAS Rallycup är ensamma om att normalt köra med rek och egna noter. Bilsport Rallycup sticker ut genom att köra onotat och med lite kortare/enklare tävlingar och kan tilläggas, också de som i år haft stabilaste antal startade.

    *

    Noterar också att även den för vissa ”heliga kon” Midnattssolsrallyt drabbats av verkligheten och tappat i runt tio procent av antalet anmälda mot när anmälan stängde. I dag finns 134 ekipage kvar inför starten på Gelleråsen den 6-9 juli. Blir inte förvånad om ytterligare namn försvinner innan dess… 

    *

    Hårdsatsande göteborgaren Mattias Adielsson möjligheter att bli svensk mästare i rally är numera i  stort sett obefintliga. Med noll poäng i tabellen krävs i praktiken full pott i resterande tre tävlingar samtidigt som topptrion PG Andersson (37 p.) och delade tvåorna Jari Liiten och Jonas Åkesson (32P.) misslyckas totalt. Med andra ord ett tufft läge för den av M-Sport-supportade Fiestan med Maja Bengtsson i högerstolen. Ett lyckat test har genomförts berättar Mattias.

    Foto: Lollo

    Vi ska ha så roligt som vi någonsin kan och vägarna i Värmland brukar vara riktigt bra och utmanande så det här kommer att bli häftigt.

    Det viktiga är att hitta känslan och att bygga farten sträcka för sträcka. Vi får se hur långt det räcker men allt känns bra inför tävlingen. Motståndet är otroligt bra och vi såg i South Swedish Rally att alla åker riktigt fort!

    Tävlingen kommer att köras på några av Rally Swedens klassiska specialsträckor vilket Maja ser fram emot.

    Det ska bli roligt att äntligen få åka tävling med Mattias igen. Vid testen kändes allt mycket bra.  och är väldigt imponerad av vår Fiesta, den är riktigt behaglig att åka i även när det går fort på en liten skogsväg. 

    *

    I Arvika slipper Mattias att fajtas mot SSR-vinnaren Tom Kristensson/Andreas Johansson som istället finns i Mikolajki och ”ERC Orlen Rally Poland” med Kowax 2Brally. I går kördes första testen på de polska bitvis snabba men lösa grusvägarna, som präglar helgens rally. Efteråt var Tom nöjd med sin Hyundai R5 som han nu gör sin fjärde start i.

    Foto: MACIEJ NIECHWIADOWICZ

    Placeringsraden 2-1-1 ger också ökad självkänsla i bilen men som Tom redan förklarat, där finns mer ”pace” att plocka fram. 

    Vi körde ett bra test igår med teamet och vi finjusterade på setupen där vi hade en bra grund från ”Rajd Podlaski” att utgå från!

    *

    Backar tillbaka till Rally Arvika där Patrik Flodin och Göran Bergsten är vad PG Andersson/Anders Fredriksson är i 4WD-gänget, storfavoriter. Med två segrar toppar ”Ilsbo-Expressen” SM-tabellen på 55 poäng före SM-tvåan 2021 från Hällefors, Emil Karlsson. Att två av ”experter utdömda Volvo 940 som vinnarbil visar att experter även dom kan ha fel. Bästa ”moderna” bil Toyota Corolla, visserligen över 20 år gamma finns först på tredje plats med Niklas Hägg som chaufför. Upp till Appendix-K-kandidaterna skiljer 24 respektive elva poäng inför Arvika. Målsättningen för Flodin&Bergsten är att ta tredje raka segern.

    Foto. Tommy Svensson

    – Vi kör El g med målet att vinna, men samtidigt kanske vi måste vara lite smarta och tänka på SM-tabellen också.

    Någon risk att det är rattrost i den röda 940:an finns inte med bara två veckor mellan SSR och Arvika.

    Det är bra med en tävling så här tätt inpå så man slipper rattrosten, säger Patrik.

    Dock avslöjar Patrik är det nästan jungfrulig mark för honom i helgen.

    Jag har aldrig kört i Arvika förut, så det ska bli kul att få köra på ett helt nytt ställe!

    Må vara ny mark men för mig känns det ändå att det blir som på Nyårsafton med ”Hertiginna och betjänten”, ”same El gä”…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com