Dubbelt Toyota i topp i Monza, Oliver dagens knall, Mikkelsen punkade, stenhårt i WRC3, rysk ledning på Kanarieöarna, åker Jonas full WRC-säsong 2022?, nya grepp i Södras Rally/RS-DM, Klågerupsjunior tar nya STCC-tag, och varför ingen Opel med rätt DNA på MSR-affisch?

Blogg

Som vanligt är det jättetråkigt att behöva skriva Motorbloggen innan all action är avslutad i WRC/ERC. Efter sex av dagens sju sträckor är körda så gör verkligen  Elfyn Evans allt han kan för att uppfylla ”sin deal” i jakten på första VM-titeln.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Dessvärre gör Sebastien Ogier samma sak och då innebär det att fransmannen kopplat grepp om sin åttonde VM-titel genom att bara var 1,3 sekunder bakom Monza-ledande Evans. För honom gäller enbart en sak, att komma på pallen och samtidigt be en bön till gud att Ogier får så pass mycket problem så att han mot alla odds, ändå lyckas få ihop de poäng som nu fattas. Att det är en svår sits bekräftar Evans.

    Jättesvårt att veta om du ”push” för mycket eller tvärtom, för lite…

    Så här långt är det ändå Ogier som ”pushar” med tre sträcksegrar mot Evans två (Neuville tog SS6) vilket innebär walesisk ledning med 1,3 sekunder före  ”trikoloren” prydda Toyota #1. Min vinnare Thierry Neuville ligger stabil trea med 21,5 upp till Evans och därmed är också tredje platsen säkrad i Rally-VM. Belgaren är ändå inte helt nöjd,

    Farten finns inte där som den borde, därför testar vi olika saker på bilen för att förhoppningsvis, få en förbättring!

    Som fyra återfinns Dani Sordo och hans dryga halvminut upp till Evans är absolut inget säkert avstånd sett ur Evans synvinkel. 

    Foto: Hyundai Motorsport

    Knallen i Monza står ändå Oliver Solberg/Elliot Edmondson för och det måste jag erkänna något som förvånar mig. Att Oliver är snabb är ingen hemlighet, ändå trodde jag inte att han skulle visa mer respekt mot sin kamrater än att parkera som femma. Lite hårddraget så är Oliver faktiskt över 40 sekunder bättre än Teemu Sunninen som här gör debut med Hyundai i WRC.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Bara att hålla alla blågula tummar för att Oliver lyckas knyta ihop säcken och i slutändan hamnar på topp-fem. Dagens stora ”besvikelse” är ändå Kalle Rovanperä som påstår sig lyda teamorder och därför enbart kör för att säkra viktiga poäng i märkes-VM. Men att efter sex sträckor vara över minuten bak Oliver och med två minuter upp till ledaren tyder på två saker, antingen att han är superlojal mot teamledningen eller att motivationen  är noll eller något problem med Toyotan. Nu ligger Kalle nia och sist av WRC-åkarna då M-Sports Adrien Fourmaux rullade ut redan på SS3.

    *

    I WRC2 ledde redan klara vinnaren Andreas Mikkelsen fram till SS6 där han fick stanna för att byta en punktering. På detta tappade han över två minuter och ligger nu trea.

    Foto: Toksport

    Leder gör Toksport-kompisen Marco Bulaica Wilkinson men bara 12 sekunder före Jari Huttunen som är på väg att göra succédebut hos M-Sport. Pallen känns ändå säkrad då fyran i klassen, italienaren Enrico Brazzoli är över sex minuter bakom. Länge var Nikolay Grayzin bäst av Rally2-åkarna men på SS6 så kom ”hit a concrete block” vilket eliminerade både han och Skodan för dagen.

    Foto. wrc.com

    Super tufft i WRC3 där Yohann Rosell och Kajetan Kajtenowicz kämpar om VM-titeln. Nu är det fördel Rosell med ”Kajto” bara 4,5 sekunder efter. När detta skrivs  återstår bara SS7 ”Grand Prix” på knappt elva kilometer inne på F1-banan innan dagen kan avslutas.

    *

    Kanarieöarna är det samtidigt final för ERC och detta med rysk ledning då

    Foto: Erc.com

    Alexey Lukyanuk toppar efter sju av dagens nio sträckor. 20,9 sekunder skiljer till tvåan Efrén Llarena och så mer otippade Enroque Cruz som trea, 4,6 efter Llarena. Ändå jämnt i toppen och ner till tian Louis Monzon skiljer bara 49 sekunder. Snabbast att lämna Rally Islas Canarias var ungraren Tibor Érdi Jun. som med sin Skoda ”Rally2-Kit” sladdade i en trottoarkant i allra första kurvan på sträcka ett. Tråkigt läge kan jag tycka…

    *

    Strax före starten på shake down inför ACI Rally Monza släppte M-Sport Ford nyheten att Gus Greensmith är klar för full säsong 2022 med nya Puma Rally1. Har legat i luften även om vissa meningsskiljaktigheter under andra halvan av året kunnat ge sken av att Gus och Malcolm Wilson skulle gå skilda vägar. Men Wilson är i behov av det pengatillskott som Gus har med sig plus att Greensmith  inte hade några andra alternativ än M-Sport. Att ta en plats även med egen budget hos Toyota eller Hyundai bedömer jag som helt utsiktslöst. I och med kontraktet blir Greensmith teamkompis med Craig Breen och frågan är vem som hamnar i ”tredjepuman”. Att Sebastien Loeb är en het kandidat för utvalda tävlingar är ingen hemlighet, kanske det blir så att de båda fransoserna Loeb och Adrien Fourmaux delar en Puma 2022.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    I helgen sitter Jonas Andersson vid sidan av Greensmith och redan när detta tillkännagavs tyckte jag mig att mellan raderna kunna läsa att samarbete var tänkbart även för 2022. Om så blir fallet står Ole Christian Veiby vars framtid i WRC känns lite svårtolkad, utan kartläsare. Jonas klev in i Ole Christians R5 Polo 2019 efter att Stig-Rune Skjaermoen hoppade in i en liknande Polo men med Johan Kristoffersson som chaufför. Vid norrmanens sida har Jonas varit trogen fram till nu, då Greensmith tagit till sig hans stora erfarenhet.  

    *

    Södra BF:s ”nya” (tillträdde i fjol) SGA-duo, Ola Schönström och Sebastian Steiner provar en del nya grepp för att förnya och utveckla rally här längst ner i söder. Bland annat vill man vända på alla DM-stenar och har som förslag att till exempel även låta ”onotade” tävlingar ingå i Rally-DM. Bakgrunden är att det är för få rallytävlingar i distriktet och även om man utnyttjar fyra tävlingar ur Smålands DM (Ljungby, Skillingaryd, Växjö, Vetlanda) så skulle det om notkravet låg fast, bara bli DM-rally i Simrishamn, Hässleholm och Hörby. Dessutom vet jag inte riktigt hur man hanterar Hässleholm/Snapphanerallyt som även ingår i MAS Rallycup? I den cupen är det tillåtet med rek och egna noter medan det i DM-reglerna skrivs så här, ”Notad deltävling körs på arrangörsnoter”. Precis som man tryckte på vid ”Rallymöte för alla” är inget hugget i sten, utan så här långt enbart förslag och slutgiltigt beslut tas på ”Konferens Syd” i mitten av januari. Till sin hjälp för att få ihop ett bra rallyår har man tillsatt ”Arbets-referensgrupp Rally Södra BF” med första fysiska träffen nästa lördag. Ola och Sebastian skriver ”Gruppen fungerar som stöd till SGA för att arbeta fram DM-regler, DM-mästerskap och hålla ett framtidsfokus på hur vi utvecklar rallysporten, tävlingar och mästerskap i Södra distriktet.” Medlemmar i gruppen är Lars Mårtensson, SMK Hörby med stor rallyerfarenhet plus den i distriktet som numera ansvarar för utbildningarna. David Pettersson, Asarums MS aktiv både som förare och arrangör. Erik Harrysson, SMK Hörby RS-åkare med stor erfarenhet av standardbils tävlande.

    Foto: Tommy Svensson

    Hampus Larsson, Kristianstad Mk (bilden) ung rallyförare med bred kunskap och stort kontaktnät. Anders Åberg, Hässleholms MK avslutar och som klassificeras med ”stor visionär och mångsysslare”. Med tanke på gruppens sammansättning har jag väldigt svårt utan att se detta som ett stort steg framåtmot att göra så många som möjligt nöjda med kommande DM-säsong.

    *

    Racingfolket har gått i ide till största del men det duggar ändå lite nyheter då och då. I dag kom till exempel besked att, ”Rasmus Hedberg gjorde STCC-debut i år och är klar för fortsättning i STCC TCR Scandinavia 2022 med familjeteamet FH Racing”.

    Foto: STCC TCR Scandinavia

    Klågerups-junioren som slutade 12:a i år kommer att fortsätta med samma Cupra TCR som tidigare rattades av Mikaela Åhlin-Kottulinsky. 

    – Det har varit en omtumlande men givande första säsong i STCC där vi har lärt oss oerhört mycket. Nu är vi redo att ta nästa steg framåt, konstaterar 19-årige Rasmus.

    Målet är att utvecklas ytterligare och då med hop att nå pallen i juniordelen av mästerskapet avslutar Rasmus.

    Vi har fortfarande en lång väg att gå innan vi kan utmana våra värsta konkurrenter på allvar, men vi arbetar målmedvetet framåt och det finns mycket potential kvar att låsa upp i såväl bilen som mig själv som förare!

    *

    Efter att ha ställts in både 2020 och 2021 på grund av pandemin är nu åter Midnattssolsrallyt på gång. Datum för sommarens största rallyhändelse (SM-rallyna får ursäkta) är satt till 6-9 juli och då med Gelleråsen Arena som nav. Inbjudan publiceras på rallyts hemsida www.midnatssolsrallyt.com den 24 april medan anmälan öppnar den 2 maj. Som vanligt en mycket snygg affisch för rallyt även om jag personligen hellre sett en mer tidstypisk bil på affischen, alltså från 1964 eller tidigare istället för en Saab 99 Turbo.

    Foto: Motoråret

    Varför inte gå ”all in” och välja till exempel en bild på Opel Kadett som gjorde rallypremiär samma år som sista upplagan av ursprungsrallyt kördes 1964. Detta hade tydlig visat  ur vilket DNA MSR är sprunget ur, plus att en Opel alltid  utgör en speciell dragningskraft…

    *

    Ny jobblördag väntar och med detta likaså en bloggfri lördag, men vi ses på söndag!

    Trevlig Helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.