Drew ny notläsare åt Oliver, Tom K. tycker det ska bli "sjukt kul" i Klevshult, Ogiers beslut ligger fast, tufft mellan Carlberg och Hansen, nu raggas det deltagare till rally och JRD i USA söker svenska mekaniker!

Blogg

Idag släppte Oliver Solberg namnet på den som ska läsa hans noter i både Secto Rally Finland och i näst sista WRC-tävlingen i Spanien där paret sitter  i en WRC-120. Det blev för oss svenskar tämligen okände britten Craig Drew som tar över Aaron Johnstons stol, inte alls konstigt då han i tio år varit kartläsare i USA åt flerfaldige ARA-mästaren David Higgins.

Foto: Oliver Solberg Media

– Jag känner Craig väl från tiden som teamkamrater i USA (Subaru 2019) och ser fram emot att få jobba med honom, säger Oliver och lägger till.

    Vi måste vara realistiska med resultatet då detta är första gången jag kör tävlingen medan många av mina konkurrenter känner till vägarna i Rally Finland mycket väl sedan tidigare. Det är inte logiskt att tro att jag kan slå dem så utan vidare!

    Som vanligt kör Oliver utan press från Hyundai som ser alla starter som en del av hans utveckling innan det är dags för hetluften i WRC 2022 (så tror jag i alla fall). Oliver instämmer.

    – Jag befinner mig fortfarande i en process där erfarenhetsinsamling är den största och viktigaste uppgiften!

    *

    I ”Tusen Sjöars” går Oliver och Craig ut sist av de åtta bilarna i WRC2 med #27 på den nya Hyundai i20 N Rally2. Två bilar före med #25 finns Tom Kristensson och David Arhusiander som avslutar sin säsong hos M-Sport Ford nästa helg. Innan dess är det dock ”träningsläger” i kväll och på lördag i Göhlins Skilling 500 där fokus ligger helt på att ”flåset” ska drivas upp inför Finland. Nu har reken för dagens två sträckor (båda körs dubbelt) avslutats och så klart även för morgondagens övningar.

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Har fått lite kommentarer från Klevshult med omnejd och alla verkar tycka att vägarna är i toppklass. För Tom är detta första gången på svensk mark med en 4WD-bil och att han är taggad inför uppgiften går inte att ta fel på.

    Så kul med rally igen och det ska bli så sjukt kul att köra på svenska vägar i tävlingssammanhang, förklarade Tom innan han gav sig iväg för att skriva noter ihop med David.

    Att Tom har lite press på sig från både publik och konkurrenter är självklart världsmästare som han är, men med tanke hans mentala styrka är jag säker på att han kan dra på sig skygglapparna, stänga ute omvärlden och knalla in i sin egen bubbla.

    Foto: Secto Rally Finland

    Istället för att se Mörkebo och Möcklahult är det Kakkaristo (bilden) och Ruuhimäki som Tom och David har framför sig genom vindrutan respektive notblocket i den från italienska JME hyrda Fiesta Rally2.

    *

    Sebastien Ogiers beslut att avsluta sin karriär som förare på full tid i WRC verkar ligga fast även om han skulle gå och bli världsmästare ännu en gång. Hos Toyota lämnas ett tomrum som ingen kan fylla fullt ut menar Tom Fowler, teknisk direktör. Han förklarar att det alltid skapar viss oro i teamet när förare lämnar och i synnerhet om de går till en konkurrent.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Utan ”Seb” menar Fowler, kommer det att känns konstigt att starta tävlingar utan vetskapen att man har minst en given vinnare i teamet.

    Hoppas verkligen att Seb kör några rallyn för oss även 2022 dessutom är jag säker på att han hjälper oss om det skulle krisa på något sätt!

    *

    FOTO: Tommy Svensson

    Att det blir en häxjakt i alla klasser genom de småländska skogarna som är yttre ram för Göhlins Skilling 500 är helsäkert. I ”framtidsklassen” eller ”Internationella 2WD” blir det strid på kniven in i mål mellan Nässjös Calle och Torbjörn Carlberg och SMK Hörbys båda ”Victor”, Hansen respektive Johansson. Guldläge har främst Carlberg som kommer till start genom att dörröppnaren Tom Kristensson fick till så att hans samarbetspartners stöttade med budget för att hyra en Fiesta från samma team som Tom hyrt sin.

    FOTO: Tommy Svensson

    Elva poäng skiljer ner till Hansen vilket absolut kräver att Team NYBE-föraren inte bara är före Carlberg i mål, utan även måste ha flera kollegor mellan sig och smålänningen. Teoretiskt kan även trean Albin Nordh/Christoffer Bäck och fyran Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar knipa silvermedaljen men upp till guld når dom aldrig, inte ens om Carlberg bryter. Stort manfall har det blivit i klassen där 14 förare startade i premiären men som till finalen halverats. Sist att kasta in handduken var SM-femman Adam Westlund. Detta efter att polismyndigheten inte var lika imponerad av hans tempo som konkurenterna i East Sweden Rally, där han slutade trea totalt.

    *

    Som vanligt går det att följa Rally-SM med Göhlins Skilling 500 via Rally Live genom rallyreportrarna Erik Telehagen och Per Johansson plus Sebastian Bourghardt i studion medförarintervjuer och kommentarer från helgens SM-final. Tävlingens powerstage kommer även att livesändas via tv på playkanalen under rallysm.se via streamify, länk här. Helgens biljett, live med radio och tv-sändning från powerstage, kostar 99 kronor. För 295 kronor ingår samtliga sändningar i Rally-SM och Grus-SM fram till 31 oktober. Kan betalas med kort eller swish. Fredag kväll: Fyra specialsträckor med start klockan 18.00, första tävlande till nattvila vid 22.00-tiden. Lördag: Etapp förmiddag startar kl 08.08 och eftermiddagsetappen efter lunchuppehållet startar med specialsträcka 10 klockan 12.58. Tävlingens kortaste specialsträcka, ss15 Ekhult i Gnosjö kommun, kommer under andra vändan gå som powerstage och tv-sänds klockan 16.00.

    *

    Nu skulle egentligen anmälan ha stängt till Hässleholms ”Temahallen Grussprint” den 2 oktober, men så är det inte, utan den har förlängts.

    Vi förlänger till lördag klockan 18.00, berättar tävlingsledare Morgan Green.

    In och anmäl er men oavsett kommer tävlingen att köras på de 61 som finns nu!

    Jag har altid varit skeptisk till detta att förlänga anmälan i tron att det ska strömma till ytterligare namn, men så klart är det upp till varje arrangör att bestämma detta. Kan också konstatera att det nu sjunkit till 58 anmälda till Vinslöv nästa lördag…

    *

    Samma läge råder inför deltävling två eller om man hellre vill, finalen i MAS Rallycup Gotland ”JR Motorsportpokalen” den 9 oktober. På Facebook skriver  nu klubben med 49 ekipage anmälda, ”Det finns inga tankar på att ställa in tävlingen! Målsättningen är att köra enligt plan!! Trots ev mindre startfält.. går ut på Onsdag 29 Sept kl 18:00!Idagsläget 49 ekipage i anmälningslistan! Vi vet att det är fler på gång.. När inte Rally Gotland blev av i April så är detta ett lysande tillfälle att få uppleva dom utmanande gotländska vägarna! Tofta Skjutfält på över 20km tex… 

    FOTO: Tommy Svensson

    Gör som Sebastian Johansson(bilden), Jari Saarinen, Mattias Hallberg, Magnus Proos & David Lindström – Anmäl dig du också! Bankett med prisutdelning & 3-rättersmiddag på kvällen!”

    Notabelt är att ganska exakt hälften av de anmälda är ”öbor”…

    *

    Fortsatt krisläge i Ludvika och Grus SM där anmälan nu skulle ha stängt inför tävlingen den 2 oktober. Med bara 18 anmälda är ovissheten stor om det körs SM eller inte i Dalarna nästa helg.

    *

    I veckan har det varit finbesök i Småland när f.d Alvestabon Johan Ragnarsson kommit hem från USA där han sedan många år framgångsrikt driver JRD Rallysport från Bufford i Georgia. Så klart är det ingen slump att han åker hem just nu då det dessutom lite självklart, på programmet även finns SM-finalen i Skillingaryd och i nästa vecka väntar Rally Finland på Johan med fru.

    FOTO: Ida Levin

    I går passade smålandsboende SMK Hörby-paret Henrik och Ida Levin på att bjuda på middag och en åktur i den turkoslackade VOC-940:an. Men allt är inte nöje för Johan när han är hemma,  han söker även folk till sin ”shop” i USA och har i detta även bett Motorbloggen om hjälp. Inte så konstigt då denna är hans bästa kanal för att hålla sig uppdaterad även om det som händer på den här sidan Atlanten.

      Kan du hjälpa oss att hitta duktiga svenska bilbyggare genom din blogg? Detta vore jättebra för att jag har varit borta från Sverige så länge så jag har inte så många kontakter i den yngre generationen, undrade Johan.

    I rallyvärlden är jag vad Fantomen är i djungeln, ropar någon på hjälp så kommer jag. Detta är Johans ”jobbannons” och den finns inte att hitta på Arbetsförmedlingen kan tilläggas.

    Foto: JRD Ralysport

    ”Lystring alla duktiga bilbyggare. JRD Rallysport USA letar efter hjälp i vår tillverknings och plåtslageri avdelning. Du behöver vara duktig svetsare (Mig och Tig) och plåtslagare och inte rädd att prata engelska. Du kommer att hjälpa till att bygga rally (och Racing) karosser, störtburar och hjulupphängningsdetaljer på vår anläggning i Georgia i USA. Jag är för tillfället hemma i Sverige och ser fram emot att höra från någon som är intresserad av ett utmanande drömjobb. 

    JRD Rallysport USA är ett av dom främsta rallyteknologiföretagen i USA med fyra  nationella mästerskapstitlar. Vi är en del av Panoz gruppen med segrar i både Le Mans och Indy 500.”.

    Att detta är en gyllene chans för svenska killar/tjejer som sitter inne med både rätt kunskap och lite äventyrslystnad är solklart. Att Johan är seriös råder absolut inget tvivel om efter sina 28 år ”over there”, där han inte bara håller på med rallybilar utan även med ombyggnad (custom) och byggande av prototypbilar. 

    För ungefär 20 år blev mitt företag JRD Tuning en del av Panoz organisationen ( kända för att bl.a ha vunnit GT klassen på Le Mans 2006 och Indy 500 flera gånger som chassi tillverkare), berättar Johan.

     För några år sedan bestämde vi oss att satsa på rally igen och dom tekniska reglerna i USA är väldigt bra utformade.  Man får i stort sett bygga sin egen WRC bil utan några som helst homologerings processer.

    Foto: JRD Ralysport

    Det sista är lite av en våt dröm för många i Sverige som känner sig hämmade av SBF/FIA och deras strikta regelverk. Men berättar Johan vidare, inga problem i USA.

    Vi har utvecklat ett chassikit som vi kallar MACKit (Modular AWD Chassis Kit) som förvandlar vilken 2WD-bil som helst till ett 4WD-rallymonster med prestanda motsvarande en 2017+ WRC bil. 

    En sådan har också byggts i Georgia, en riktigt unik Ford Escort med Mustang V6-motor som vann det amerikanska 2WD- mästerskapet 2018 och därefter upprepat detta två gånger till med irländaren Seamus Burke bakom ratten.   Nu vill han inte bara ha över svenska mekaniker, han skulle väldigt gärna även se svenska förare i det amerikanska mästerskapet ”ARA” där Oliver Solberg var den senaste genom att köra en bil från Subaru Motorsport USA. Johan håller tummarna.

    Vi hoppas att rally kommer att fortsätta att växa här och att vi kan få över fler skandinaver för att tävla. Vägarna är både fantastiska och välarrangerade!  

    Nu är det inte enbart som bilbyggare Johan har erfarenhet av rally berättar han, även som kartläsare har han fungerat. Detta var dock lång tid tillbaka.

    Foto: Tommy Svensson

     

    Åkte med Einar Karlqvist (bilden) , Anders Graneskog och Göran Martinsson men som sagt, det var länge sedan…

    *

    Med detta rundar jag av Motorbloggen och i kväll/lördag håller jag tummarna för alla (lite mer för vissa) som är igång i Klevshult. Än en gång visar sig nyhetschefen inte vara kompatibel med rallykalendern och kallade därför in mig lite halvakut i morgon för jobb. Så istället för att följa PG  och alla de andra i SM-finalen är det skördefest i Östra Göinge,

    FOTO: Tommy Svensson

    tre fotbollsmatcher och lite annat ”smått o gott” som väntar. Eller för att tala klarspråk, ingen Motorbloggen lördag!

    *

    Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.