Den 56:e "digitala" TV-Svängen fick historisk segrare genom Victor H., "Plombo" bäst i Eksjö, Larsen/Røkland klara NM-vinnare, Loeb sexa totalt med 2WD-Peugeot och rallyprofil omkom!

Blogg

Efter 10987 steg på Linderöds IP kan jag i dag summera den 56 :e TV-Svängen och till dessa ska läggas till runt 4000 steg idag när det handlade om att bokstavligen sopa igen spåren efter rallyklassikern. I målsvängen på SS1/3 tyckte rallyåkarna att det var lämpligt att täcka barnen i Satserups asfalterade cykelplan med småsten, något som dock inte barnen höll med om.

Foto: Tommy Svensson.

Försedda med kvast, räfsa och skyffel tog sig därför Bertil Gunnarsson, Ronny Isacsson, Jim Nilsson och hela familjen Jörgen Jönsson plus jag själv på oss jobbet att sopa undan stenen vilket också lyckades.

    Foto: Tommy Svensson.

     Annars är det som vanligt lite av en höjdpunkt på året när vi efteråt njuter av både en lyckad tävling och av den grillade korven innan vi börjar kika framåt mot 2022.

    Foto: Tommy Svensson.

    Tävlingsledarna Eva- Marie ”Majsan” Hasslöf (till höger) och Mia Nilsson gjorde som förväntat en helgjuten insats och med Bertil Gunnarsson som stabilt stöd bakifrån blev det även toppbetyg från domarparet Lennart Nielsen och CG Wilke.  TV-Svängen blev även den första tävlingen där ny digital teknik provades fult ut och ett försök som lovar gott för framtiden, även om det fanns en del inkörningsproblem. Ansvariga för systemet är välkända och erkänt proffsiga Resultatservice som efter tävlingen ger följande kommentar. ”Dagens mål var att fullt ut köra med det elektroniska tidkortet för att få en test i verklig miljö, och TV-Svängen var en lämplig testtävling och i lagom format. Före tävlingen hade alla som anmält sig till tävlingen en chans att testa funktionerna i en ”testtävling” vilket också många gjorde. 

    Foto: Tommy Svensson

    Nu är det ju så att många tävlande i området har fått använda Appen tidkortet i olika mindre format så för dem var det kanske inget större nyhet. Inför denna test hade vi byggt om funktionen för scanning då vi i sista testen upplevde lite problem här. Uppdateringen gav en mycket bättre och snabbare scanning. Testen började med lite problem då tidskontrollen på SS1 inte ville som vi hade önskat. Detta fick till följd att vi tappade bort starttider på sträckan under en stund. Så det blev en tuff början. Mycket jobb gjordes av alla inblandade och med gemensamma krafter fick vi rätt på det igen. Detta påverkade inte resultathanteringen utan enbart transporttiderna.Totalt sett kan vi konstatera att de flesta har full kontroll och har inga problem, men några saknas för att nå 100 %. Det känns som om vissa telefoner har sämre scanningsfunktion och i en tidspressad situation så blir detta till ett problem. Sista avdelningen av tävlingen så var det enbart två ekipage som inte hade alla scanningar med sig.   Detta gör ju att vi trots allt känner oss nöjda, trots den tuffa starten. Vi har mer att lära.

    Tack till SMK Hörby och alla tävlande för er hjälp.”.

    Foto: Tommy Svensson

    De allra flesta tog också tävlingen för vad det var, en test om än i skarpt läge och visade både förståelse och tålamod. Som det mesta nya så tar det alltid lite tid att få in det i skallen, svårare är det inte. Däremot lite trist att ett litet fåtal tävlande visade upp en tråkig attityd när inte allt gick som på räls. Oavsett om man köper systemet och gör vågen eller tvärtom, är det nog bara att inse att detta är framtiden i en sport där det blir allt svårare med påfyllnad av funktionärsleden. Vill därför instämma i Lars Green/Resultatservice tack till alla er tävlande som kanske utan att riktig förstå, var med om att skriva rallyhistoria i Linderöd.

    *

    Foto: Henric Åkeson

    Rallyhistoria skrev även SMK Hörbys SM-ledare i Otrimmat 2WD Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson när man tog första segern i TV-Svängen på 35 år med en 2WD-bil. Då 1986 vann Tomas ”Gullabo” Jansson/Ingemar Algerstedt tävlingen med en Opel Ascona B (vad annars…) och nu 35 år senare var det Victor och Peugeots tur. Men det räckte inte med detta i historieboken, för han blev nämligen också yngste vinnare någonsin sedan 1965.

    Rätt fräckt, konstaterade Victor belåtet medan han sorterade  alla priserna på motorhuven till sin Peugeot.

    Ända sedan jag som treåring var ute och tittade på tävlingen med mamma och pappa  har det varit drömmen att en gång få vinna här och nu gick drömmen i uppfyllelse!

    Det var också i tuff omgivning som segern bärgades men när snabbast på sträcka ett, klubbkompisen Pontus Berglund åkte av direkt på sträckan efter blev det lite lättare berättar Victor och fortsätter.

    Fast fortsatt bjöd ”Jocke” (Kristiansson), Green (Johan) och favorittippade Ingvar Andersson tufft motstånd, för att inte tala om lite oväntat snabbe B-föraren Henric Nilsson.

    Foto: Tommy Svensson

    Men då hittade SM-ledaren ännu en växel och med tre raka sträcksegrar var saken klar.

    Lite svårt att hitta rätt känsla i Peugeoten, trots allt ett helt år sedan jag senast körde grus med bilen då det i SM är den lite rappare Forden som gäller.

    Tvåa efter Victor slutade klubbkompisen Joacim Kristiansson med Roger Clausson till höger men ändå respektingivande 13 sekunder långsammare. På tredje plats totalt hamnade SM-aktuelle Hässleholmaren  Johan Green/Frida Olofsson som tyckte han kände sig mer än lovligt rattrostig efter att myndigheterna haft körkortet i förvaring under två månader..

     Jättesvårt att komma in i körningen, men detta var väldigt nyttigt inför kommande helgs SM-tävling, Snapphanerally, summerade 2019 års 2WD- vinnare Green.

    En tävling där ”Victor & Victor” ska försvara sin SM-ledning och självklart gav helgens seger lite extra råg i ryggen. 

    Hoppas att detta var en bra uppladdning, men det ser vi först på lördagkväll, menar den  historiska Victor-duon.

    Victor lider med Pontus Berglund och Nellie Karlsson och att de inte kunde vara med  och fajtas hela vägen.

    Tycker jättesynd om dom och vad jag förstår så är Volvon så illa skadad att något start i Snapphane inte är aktuellt, verkligen jättetrist!

    Pontus bekräftade vad Victor hört.

    En tung krasch, både jag och Nellie är blåslagna, ömma både här och där men vi är uppe och går värre är det med 940:an, det lär bli en hel del vinterjobb…

      Hässleholms Ingvar och Adam Andersson var lite av favoriter med sin Subaru, men fick ge upp efter tre sträckor.

    Bilen får inte bensin som den ska och då är det bättre att åka hem än riskera att motorn går sönder, förklarade en besviken Ingvar.

    I stället blev det en knall när SMK Hörbys egen Pelle Larsson/Ronny Persson tog hand om 4WD-segern med en äldre Mitsubishi EVO.

    Rutinen segrade till slut, skrattade Pelle efter den oväntade triumfen där en bidragande orsak var att han blev ensam i klassen att komma i mål.

    Asarums Henrik Nilsson med Tollarpsboende kartläsaren Björn Johnsson noterade sin bästa framgång hitintills efter seger i B-förare Trimmat.

    Så himla nöjd och med tanke på att detta var min och Björns första tävling ihop så gick det verkligen kanonbra, menade Henric. 

    I sin av Thord Johansson nyligen inköpt Volvo 940 tog Tobias Jönsson/Henrik Sjöberg, Helsingborg hand om andra platsen i Grupp H-premiären. En insats han själv hade svårt att ta ta in.

    Vi körde enbart för att känna på bilen och så blir vi tvåa, helt sanslöst, menade Tobias.

    I samma klass slutade Kristianstads Andreas Lexander/Alexander Harsten trea, dock minuten efter vinnaren.

    *

    Foto: Henric Åkeson

    Bästa Standard-bil kördes även den av en Hörby-förare, Jim Nilsson med Jörgen Jönsson vid sin sida. Hela tävlingen igenom hade man en sekundfajt med Växjös Mattias Erelt/Åke Lundberg och inte ens småländsk sträckseger på sista räckte till. Jim förklarar.

    Tufft men ändå kändes det som vi hade läget under kontroll och med sex sekunders marginal kunde vi köra lite avslappat på sista…  

    Christer och Marie-Louise Westerdahl gjorde rallydebut med en Grupp F Volvo S40 vilket gav en tredje plats. På min fråga om nybygget fungerat som tänkt svarade Christer.

    När jag vred ratten åt vänster så svängde bilen åt samma håll, då måste man vara nöjd!

    *

    Foto: Henric Åkeson

    Appendix K-klassen var en av TV-Svängens större klasser och här blev det Fiat-seger genom Thomas och Magnus Thelin. Snudd på överlägsna då tvåan Rune och Stefan Nilsson, Opel Ascona A var 38,9 sekunder efter. Ett speciellt omnämnda kräver också 79-årige Östen Andersson från Eslöv.

    Foto: Tommy Svensson

    Med sonen Mats som kartläsare i samma Saab V4 som han körde tävlingen med 1970 gick han visserligen in i slutet av resultatlistan men inget som bekymrade istället fokuserade Östen på det positiva.

    – När man blir lite äldre är det svårare att komma i gång, men på andra varvet förbättrade vi oss med över halv minuten!

    Detta innebar att familjen Andersson slutade 52:a total och hade därmed sju bilar efter sig i mål…

    *

    Foto: Henric Åkeson

    Vill även lyfta fram Ljungbys Mikael och Adam Simon som tog sin första inteckning i mitt vandringspris som går till bäst placerade utanför Södra BF. Med sin Ford Escort gick paret in på sjätte plats totalt.

    Högst oväntat men jättekul att jag får en inteckning i samma fina sällskap som tidigare gjort motsvarande bedrift, menade Mikael medan han stolt läste namnen på tidigare innehavare.    

    *

    TV-Svängens nya ”Covid-119 anpassade upplägg” med bara två sträckor som kördes två gånger och med Linderöd som nav, rönte stor uppskattning av alla tävlande. Även den stora och på rally utsvultna publiken, gillade det nya och lättöverskådliga upplägget.

    Foto: Tommy Svensson

    Samma publik som förtjänar en applåd för att man inte försökte ta sig in på den publikfria serviceplatsen och ute på sträckorna uppträdde precis så hyggligt och disciplinerat som man har rätt att förvänta sig. Klubben hade även  Länsstyrelsens ögon på sig, som före tävlingen via telefon förvissade sig om att vi följde alla regler i spåren av Covid-19.

    Foto: Tommy Svensson

    Dessutom måste vi även dokumentera alla åtgärder vi vidtagit för att undvika smittspridning vilket också ska redovisas, berättar tävlingsledare Hasslöf.

    Inga problem alls mer än så klart lite merjobb, men vi känner oss trygga med att alla våra åtgärder var tillräckliga, i några fall kanske lite väl tilltagna men bättre ”safe than sorry”!  

    *

    Nu var det inte bara TV-Svängen som kördes i lördags, i Eksjö var det ”Lill Eken” där David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson tog hand om totalsegern. En olycka med personskada på SS1 gjorde att det bara kördes tre sträckor och där då den silverlackade 940:an var fyra sekunder snabbare än Adrian Ring/Hanna Sääf. 2,6 sekunder långsammare var så Opel-åkande Mats Moberg/Torbjörn Olovsson medan bästa B-förare, Andreas och Sofie Elfver slutade fyra totalt med sin 240. Först som femma totalt hittas bästa 4WD, Stefan Stigemyr/Jerry Eriksson medan bästa Appendix K, kördes av Morgan Olsson/Björn Jacobsson, sju totalt. Tävlingen som ingick i E-Cupen lockade endast 38 startande. 

    *

    Foto: Madelene Lagerstam

    När Volvo Euro Cup drog till Belgien och ”Omlopp van Vlandern” blev det Tim Lagerstam med SMK Hörby-kartisen Julia Thulin som jublade högst. Rejäl segermarginal till tvåan Patrik och Hans Jonsson eller rättare sagt 14 minuter efter mer än tre timmars asfaltkörning. Tätare efter då Dag Lundqvist/Hans-Olof Andersson bara var 50 sekunder efter Jonsson. C-föraren Ted och Katharina Malm hade en jobbig tävling men lyckades  ändå komma runt, men parkerar i  de nedersta regionerna i resultatlistan. Tävlingen vanns av Ghislain de Mevius i en Skoda Rally2.

    *

    Foto: Even Management

    Minst lika högt som Ole Christian Veiby/Jonas Andersson jublade över segern i Rally Sørland så jublade tvåan Frank Tore Larsen/Morten Erik Abrahmsen över att ha säkrat sitt ”NM-gull”. Trea kom Anders Grøndal med Marius Aasen efter sig. I R2-klassen var som väntat Steve Røkland omutbar och gick även in som nia totalt men även klar norsk mästare 2021, hans femte titel.

    Foto: PRL/Henning Friis

    Alltid godt å vinne både løpet og power stage, den gir jo 3 poeng ekstra for seier så nå har jeg såpass god ledelse i NM at ingen kan ta meg igjen, egentlig akkurat slik som i fjor. Må takke teamet som alltid har en bil som er i orden til meg og denne gang takk til Raymond Braaten for levering av noter, berättar Steve.
    *

    Foto. Sebastien Loeb Racing

    För att bli sexa totalt med en 2WD-bil i ett startfält fyllt av vassa R5/Rally2-bilar krävs nog en niofaldig världsmästare. I ”Rallye Mont-Blanc-Morzine” gick Sebastien Loeb/Daneil Elena in som sexa med den faktiskt nybyggda Peugeot 306 Maxi. Visserligen skilde det 1.46,7 upp till vinnaren Yoann Bonatos Citroén Rally2 och fem sekunder mindre till tvåan Quentin Girodanos Polo men ändå imponerande kört av Loeb. Dessutom i en riktigt stor tävling med över 200 startande där 43 bröt.

    *

    En tragisk olycka inträffade i går i rumänska ”Raliul Iasului” där den inhemska rallyprofilen Adrian Raspopa miste livet. Redan på andra sträckan när 41-åringen låg tvåa i rallyt, inträffade olyckan när han sladdade av vägen med sin Skoda Fabia R5.  Kraschen mot något form av betongelement blev kraftig och tryckte in i Raspopas dörr/tröskel flera decimeter. Ambulanshelikopter var snabbt på plats som förde både förare och kartläsare till sjukhus men trots flera operationer gick inte Raspopas liv att rädda . Kartläsaren klarade sig undan med knäckta revben. 

    Foto:Okänd

    Raspopa hade tidigare i år vunnit deltävling två i mästerskapet och var på väg att försöka ta hem det nationella mästerskapet. Han var även en av landets mest rutinerade förare med åtskilliga R5-starter bakom sig och hade numera ett nära samarbete med Skoda Motorsport. Bilen han körde för tredje gången, har tidigare använts av både Craig Breen, Giandomenico Basso och WRC2-föraren Marco Bulacia Wilkinson.

    *

    Med en  sådan här intensiv helg där ”rallyskygglapparna” varit på så får World RX, STCC och lite annat finna sig i att hamna i skuggan. Förhoppningsvis får ni komma fram i ljuset på måndag…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.