Carlberg och Helin tvåa i Tyskland, samma för Myrsell i Tjeckien, norsk seger i Ljungby, Haglund vann SRC-premiären, dåligt RS-intresse, rallytung helg i juni och snart 90 anmälda till SSR!

Blogg

Calle och Torbjörn Carlberg fick näst intill smakstart på sitt elektriska äventyr i Opel e-Rally Cup och Rallye Sulingen där smålänningar körde in som tvåa av 12 startande.

Foto: privat

Bara 19,7 sekunder hade Calle upp till vinnaren Timo Schultz medan det var ännu tätare ner till tredje platsen, mindre än en sekund skilde till Alexander Kaltenbach.  En chansning med torrdäck när övriga körde med däck mer lämpade för regn blev ödesdiger vad gällde fajten om seger.

    Foto: Henrik Åkeson

    Nu laddar familjen Carlberg om inför deltävling två som körs i Holland om två veckor. Samma klassplacering fick Lucas Helin och Julia Svensson, Tibro däremot blev det sämre i totalen. Kraschen på fredagen med  åtföljande sjukhusbesök för Lucas innebar tidstillägg.

    Foto: Henrik Åkeson

    Lång och tuff tävling som tog hårt på materialet. Inte heller ofta man är på sjukhus i halvtid, berättar Lucas.

    – En utmaning att få i ordning bilen för omstart efter fredagens krasch. Natten tillbringades på serviceplatsen. Där fick vi även hjälp av Knöbel Motorsportservice. 

    Opel Astran blev inte helt kurant efter kraschen så att bara ta sig i mål var en seger och pappa Stefan förklarar varför Grupp F-bilen tävlar mot så mycket mer potenta klasskamrater.

    Foto: privat

     Vi skaffat har en tysk nationell homologering för att få tävla där och då bilen inte har någon internationell klassning var detta enda möjligheten. Tyskland har ingen standardbilsklass och då hamnar vår bil i deras Gr H. F heter den här. Pga motorvolymen så hamnar vi i klassen 2-3 liter. Kan tyckas idiotiskt att köra standardbil i Europa men det ger många mil och mycket erfarenhet till en något lägre summa jämfört med en R-bil.

    Även Team Helin åker till samma tävling som ”Die Carlbergs” om två veckor. 

    Foto: Henrik Åkeson

    Med #1 på dörrarna känns det så klart helt i sin ordning att Philip Geipel vann rallyt totalt med Skodan före mer kände Julius Tannert, Polo R5 och så Dominik Dinkel som trea med Fiesta Rally2.

    *

    För Mats Myrsell/Esko Junttila blev det en andra plats i klassen i EM-tävlingen Historic Vltava Rallye. De tjeckiska vägarna var som vanligt utmanande och upp till mer hemtame ungraren i topp, Tibor Erdi jun. skilde strax över en och en halv minut.

    Foto: privat

    Precis som masarna körde vinnaren Ford Sierra Cosworth och samma biltyp använde även Anders och Ingrid Johnsen som inte var riktigt lika lyckosamma utan blev sist i klassen efter stort tidstillägg när Anders blev sjuk under första dagen..

    Otroligt roliga, häftiga, hårda och svåra 13 sträckor gick vi i mål som tvåa i klassen, berättar Myrsell.

    – Kan bara konstatera att tempot, bilarnas kvalitet och tillförlitlighet i Historic EM höjts otroligt, känns lite som vi är nybörjare på nytt, efter några års uppehåll…

    Italienaren ”Zippo” vann med sin Audi före finländaren Ville Silvasti, Lancia 037 Rally.

    Foto: Okänd

    En som inte kom i mål var hemmaföraren Petr Nemec som noterades för ”accident” med sin Lada VFTS, inget tjafs om ”tekniskt” där inte… 

    *

    Deltävling tre i Sydsvenska Rallycupen, Ljungbys ”Midsommardansen” blev en tuff duell mellan de bägge Fiesta R5-åkarna Mattis Olsson/Timmy Berntsson, Älmhult och norrmännen Lars Martin och Mads Ola Stensbøl.

    Foto: Lars Svensson

    Trots tre av fem möjliga sträcksegrar för Mattis lyckades han inte  knyta ihop säcken utan på sista sträckan passerade Stensbøl. Inför denna ledde smålänningen med 0,5 sekunder men i mål blev det till slut större gap, hela 15,4 sekunder. Långt hopp till danske trean, Mick Fraas/Erik Larsen vars Subaru var 1.40,4 efter.

    Foto: Kristian Lindberg

    Totaltrea och bästa 2WD blev resultatet för Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér som hade 20 sekunder till tvåan Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn. Ny 940 som trea, Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala MS. Bästa DM-åkare för Södra BF blev fjärde placerade Asarumaren David Pettersson/Isa Kolbäck.

    Foto: Kristian Lindberg

    Hässleholms Tobias Jönsson med Kenny Andersson vid sin sida börjar komma in i rätt tempo med f.d Todde Johanssons gula Volvo 940. Vinner B-Grupp H och blir även tia totalt. Samma sak med publikfriaren från Skillingaryd, Christopher Zeijlon/Christofer Svensson som i sin comeback visar att det gamla  friska GruppH-tempot finns kvar, även mm det nu rör sig om en VOC 240.

    Foto: Kristian Lindberg

    Etablerade fortåkaren från Värmland, Patrik Fredriksson/Per Wiksten som siktar på seger i SverigeSerien fick däng med 3,9 sekunder och trean från Laxå, Dennis Persson/Fredrik Rudmalm med 12,7. Av någon anledning valde SMK Hörbys Henrik Levin för dagen med Stefan Petersson vid sin sida att anmäla sig med VOC:en i Grupp F klassen.

    Foto: Kristian Lindberg

    Klar klasseger och en tid som hade räckt till tredje plats i bland VOC:arna.  Motorbloggen säger även grattis till klassvinnarna: Ungdom Wille Gad/Magnus Gad Lessebo MK – B-Förare VOC Magnus Lindquist/Sara Ridde Laxå MK – B-förare R1B Emil Friman/Tom Törngren Vetlanda RRC – C-förare VOC Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson Gestrike RT – C-förare R1B Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson Älmhults MK – Appendix K Peter Dahlsund/Carina Larsson Varbergs MK – A-förare R1 a Jesper Larsson Odenmalm/Erika Ledin Kristianstads MK – B-förare R1A Lars Svensson/Marcus Gadd Hässleholms MK – C-förare R2/3 Linus Adolfsson/Anton Johansson Gullabo RC – C-förare R1A Simon Wernersson/Hans-Peter Picher Skillingaryds MK(bilden).

    Foto: Kristian Lindberg

    Även om det inte blev så stort startfält, bara runt hundra bilar, så lockades publiken ut i rallyskogen i stora skaror vilket ändå ett glädjeämne.

    Foto: Kristian Lindberg

    *

    Samtidigt något tiotal mil norrut kördes första delen av Svenska Rallycupen, ”Götenerundan” som tog emot 150 tävlande på en kompakt tävlingsbana med fyra sträckor.  SMK Nyköping och Team Nybes Christoffer Haglund i Skoda Fabia R5 visade direkt att han var sugen på seger, över 13km långa Svenstorp-sträckan ryckte han och co-driver Nellie Karlsson åt sig 12,1 sekunder på tvåan Fredrik Grahn/Madelene Buskas.

    Foto: Johannes Ericsson

    På SS3 tävlingens längsta sträcka fortsatte Haglund hålla takten och på sista sträckan där bonuspoäng väntar togs dessa av Haglund med 0,1 sekunds marginal till slutligen trean Stig Andervang/Robin Eriksson. Med solklara 24,6 sekunders marginal fick  Fredrik Grahn nöja sig med att bli tvåa och så Andervang som trea. Skånskt på fjärde plats där SMK Hörbys kartläsaress Julia Thulin lotsade in Mikael Jirvelius. Blev även klasseger i  Nationella 4wd med Mitsubishi Mirage. I 2WD inledde Opel-åkande Robert Andersson/Jesper Samuelsson bäst men fick ge sig för Volvo-friskusen Emil Karlsson/Jessica Larsson som var 5,6 sekunder före i mål. Ett par tiondelar efter kommer Kullings Victor Bergsander/Chrisoffer Lund.

    Foto: Johannes Ericsson

    Västgöten Melvin Bengtsson/Carl Eriksson startade rallyt med två raka sträcksegrar i B-klassen och i mål var där tre åkare inom 4,4 sekunder där Melvin vinner 1,4 sekunder före Viktor Johansson. Värmländskt i Appendix K-toppen, Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson i Opel Ascona 400 före Björn Ask/Tomas Norrstrand. Övriga klassvinnare blev: Ungdom Elliot Sjögren/Nicklas Sjögren VÖMK – A-B-förare VOC Daniel Suvala/Patrik Johansson SMK Nyköping – A-B-förare Grupp E Jonas Lindfors/Erik Lindfors Eskilstuna MK – C-förare 2WD Joakim Wallin/Jimmy Wallin Östgöta BSF – C-förare VOC Alexander Zell/Joakim Sjöberg Tibro MK. Nästa deltävling i Svenska RallyCupen körs med start & mål i Vrena den 4 juni, Gästabudstrofén med SMK Nyköping som arrangör.

    *

    Efter över hundratävlingar kom första totalsegern för Elias Lundberg/William Sjöström i hemmatävlingen ”Morgongåvasvängen”. En sträcka som kördes två gånger går där SMK Sala-föraren med sin Fiesta var snabbast av de 120 deltagarna i 7-klubbars-tävlingen. Tätt efter, 13 sekunder kom så Robin Brandel/Roger Mattson, Rasbo medan Films Tobias Johansson/ Roine Andersson blev trea.

    *

    Tävlingarna duggar nu tätt vilket ställer stora krav på både välfylld plånbok, väl preparerad rallybil plus fritid och kompisar som räcker till. På onsdag stänger anmälan till RS-DM och ”Svedala Runt” den 22 maj där det i dag är ungefär hälften så många anmälda som Eslöv hade när man beslöt sig för att lägga ner. Med idag 21 anmälda är frågan om Svedala MK anser det mödan värt att lägga ner allt jobb som krävs för att bjuda på de sju specialproven som alla ska köras två gånger. Lite av rekord med 14 specialprov i en och samma tävling vilket i totalen blir 27 kilometer. Start och mål är på golfbanan Sturup Park.

    *

    Första helgen i juni blir intensiv då Hässleholms MK den 4 juni kör sin ”statuslösa” Temahallen Grussprint med HQ i Vinslöv. I år väljer tävlingsledare Morgan Green att minska ner till två sträckor som körs dubbelt. Foto: Tommy Svensson

    Nio anmälda med två veckor kvar att göra så.  Samma datum har även Svenska Rallycupen valt för Gästabudstrofén i Nyköping och Bilsport Rallycup med Gruvrundan i Åtvidaberg. Lär bli tufft att locka förare till Vinslöv med denna konkurrens och kanske än tuffare är det faktum, att dagen efter den 5 juni körs DM för Södra/Småland och Sydsvenska Rallycupen i Skillingaryd. Om jag får tycka något så verkar det inte helt smart att lägga en sprinttävling dagen före som det körs SSRC i samma område. Jag kan ha fel, det har jag haft förut…

    *

    Lite ironiskt så är det nu dubbelt så många anmälda till Sydrallyt som igår när hemmaföraren Bo Karlsson gör Markus Svensson sällskap i SSM-delen av South Swedish Rally. Desto mer glädjande att det idag sista dagen för anmälan, rasslat till i SM-delen som nu är uppe i 88 ekipage.

    Foto: Lars Svensson

    Då är inte SMK Hörbys ständiga SSR-föråkare Ola Wingren (bilden) och Henrik Levin inräknade  Kul också att även NM fått tillskott i form av tre norrmän, bland annat då Ljungby-vinnaren Lars Martin Stensbøl med R5 Fiesta. I Internationella 2WD kom anmälan från Toni Herranen med Fiesta Rally4.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com