Breen lämnar M-Sport i förtid, blir F1-bas ny hos Hyundai, eco-rally till Jämtland, Gert Blomquist har lämnat oss och ett erbjudande som jag tyckte var svårt att motstå...

Blogg

Då blev det M-Sport Ford och Craig Breen som tryckte på startknappen till WRC-karusellen när man idag meddelade att irländaren lämnar teamet trots att det fanns ett år kvar på kontraktet. Som vanligt är det med gemensamma hyllningar man skiljs åt men mellan raderna går det att utläsa att Malcom Wilson och Richard Millener inte alls var nöjda med årets resultat. Breen kom in redan ifjol höst för att vara ”race ready” när säsongen började med nya Puma Rally1 och där målet var enkelt, fajt om VM-titelen.

Foto: M-Sport Ford

Istället blev resultatet två pallplatser och några sträcksegrar för övrigt mörker, tvärtemot målet med Breens inträde. Millener pekar på att Breen har kapaciteten och likaså Puman, men tyvärr så klickade de båda inte och säger.

    Teamet känner att det behöver andra förutsättningar för 2023 och vi önskar alla Craig och James Fulton lycka till!

    Breen själv tackar så klart M-Sport Ford för möjligheten att för första gången köra en full VM-säsong, men är så klart medveten om de skrala resultaten och konstaterar.

    Ingen tvekan utan att det är dags att dra vidare. Ser hoppfullt på framtiden att kunna bygga vidare på samarbetet med James och önskar teamet lycka till!

    Inget ord sägs om var Breen tänker sig framtiden men alla tecken tyder på att Hyundai blir hans nya arbetsgivare. Frågan är dock om teamet ser honom som komplement till Thierry Neuville och därmed låter honom köra hela säsongen eller det handlar om att dela bil med Dani Sordo eller någon annan ”part time driver”?

    *

    I Alzenau surrar det ännu mer om vem ska ska leda teamet till nästa år och även om t.f teamchef Julien Moncet lyckats resa ”gamnackarna” mot slutet är hans position ifrågasatt. Till DirtFish menade Moncet att han inte alls var nöjd med ovissheten inför framtiden.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Egentligen har året varit lyckat för de ljusblå bilarna som tagit fem segrar, fler än något år tidigare. Men det dröjde ända till juni och Sardinien innan Ott Tänak levererade den första och vid det lag hade kritikerna redan vässat knivarna. När så även Neuville och Tänak var kritiska mot fransmannen och menade att han inte var rätt man för uppgiften så var egentligen dagarna redan räknade. I samband med Rally Japan skrev Moncet på sitt eget Facebook-konto att detta inte bara var hans sista rally för året, utan kunde även varit hans sista som teamchef. På Linkedin har han även skrivit att han är ledig för jobb, att fortsätta som t.f är inget som lockar. Att han är frustrerade över ovissheten går inte att missa och lite irriterat säger han till DirtFish att beskedet förhoppningsvis kommer för Rallye Monte Carlo. Någon av de närmaste dagarna förväntas Hyundai presentera sin line up för 2023 och då kanske även ny teamchef namnges. Enligt den belgiska tidningen” La Derniere Heure” är det redan klart att  Cyril Abiteboul med förflutet i Formel 1 som tar över efter Moncet. Om detta stämmer så är det onekligen en överraskning då hans erfarenheter kommer från Renault Sport och där som ansvarig för Alpine F1. Erfarenheter som han slutade bygga när han lämnade jobbet med omedelbar verkan för snart två år sedan. Den belgiska källan ser hans nya jobb som ett tecken på att Hyundai är på väg att avveckla WRC-satsningen efter 2025 och istället fokusera på ”andra projekt”. Ett sådant ska då vara den vätgasdrivna racerbilen för Le Mans och liknande. 

    *

    Sitter och väntar på att såväl VM/EM/SM-kalendrarna för 2023 ska presenteras i sin helhet. Sjävklart är man spänd på om det blir ERC i Värmland första helgen i juli som tidigare uppgetts. I dag är det snart en månad sedan som FIA skulle släppa sina tävlingar för nästa år, men än har inget hänt även om första delen av WRC redan presenterats med datum för ”Monte” och ”Svenska”.  För säkerhets skull kollade jag hos FIA om något hänt de senaste dagarna men det hade det så klart inte.

    Foto: FIA

    Däremot hittade jag något intressant, FIA ecoRally Cup kör sin premiärtävling i Sverige med ”Östersund Winter Eco Rally” den 26-28 januari. Måste blotta mina obetydliga kunskaper och hade ingen aning om vad den här serien var för något och än mindre att man tänkte köra i Jämtland. Nu finns där förvisso en ”*” efter namnet i kalendern vilket indikerar, ”rallyt väntar på godkännande från arrangören”. Kollar vidare och ser då att tävlingarna är för rena elbilar som riktar sig mot konsumenter och körs i ”Regularity”. När jag skulle leta upp resultatlistor blev det stopp och hittade inga vilket jag tar lite som intäkt för hur mycket intresse det finns för el-Regulairty… 

    *

    SRM har ännu bara visat SM-året 2023 vad gäller ”Rally-SM” och ännu saknas deltävlingarna i Asfalt SM och Grus SM. Hässleholms MK och Älmhults MK har på olika sätt informerat att ”Hovdalasprinten” och”Mästarmötet” ingår i Grus SM men ännu väntar vi på att de andra tre arrangörerna ska ”komma ut”. På asfalt så är det även klart att SMK Hörby ansvarar för premiären den 16 april med ”Bilmånsson Rallysprint” och då med ungefär samma upplägg som använts de senaste åren. Klart är också att CG Wilke väljer bort SM-statusen på ”Hässleholms GP” till förmån för som man säkert hoppas, ett startfält som bättre överensstämmer med tidigare år före SM-värdigheten.

    *.

    I går kom det extremt tråkiga beskedet att småländske rallyikonen Gert Blomquist lämnat oss i en ålder av 76 år. Min omedelbara tanke var att sådana som Gert altid måste finnas, dom kan för f-n inte bara försvinna. Men så är det tyvärr och därmed är tomheten Rallysverige total åtminstone hos oss som haft förmånen att någon någon gång träffa denne sprudlande rallyambassadör. För mig var det första gången i TV-Svängen 1970 när han och broder Tommy körde en röd Volvo Amazon med Sävsjö MK som klubbadress. Efter detta har vi träffats många gånger både på tävlingar, hemma i Småland och även efter flytten till Göteborg och alltid lika trevliga möten.Foto: Tommy Svensson 

    Att räkna upp allt han och livskamraten Lena Lindberg gjort för sporten är omöjligt, bland annat startade han Opelcupen och senare motsvarade för Peugeot-åkare. För mig var Gert intimt förknippad med Opel och då först med Kadett GT/E i början av 80-talet innan det blev de framhjulsdrivna varianterna.

    Foto: Tommy Svensson

    Stack emellan med Volvo 240 och dessförinnan pionjär med remdrivna Daf/Volvo 66. När det blev 4WD var han snabbt ute med Nissan Sunny GTR som trots problem med växellådorna ändå gav NM-seger i Hörby 1993. Före detta hade Gert och hans Nissan-kompisar ständiga problem med drivningen vilket jag påpekade i några rallyreportage Något som irriterade Gert som ringde upp.

    – Sluta skriv om våra växellådor som både vi och Japan jobbar med, men det blir inte lättare av att du traggar om detta i dina artiklar!

    När han lugnat ner sig så enades vi om att drivningen var mest skit men snäll som jag är, valde att inte lyfta fram lika mycket som tidigare. Gjorde en koll och såg att Gert kört flera bilmärken i rally än många andra.

    Foto: Tommy Svensson

    Det började med Volvo Amazon sedan Daf 66, Fiat 131, Volvo 240 Turbo, Opel Kadett GT/E och GSi-Kadett, Lancia Delta Integrale, Opel Corsa, Nissan Sunny, Mitsubishi Lancer, Peugeot 306/106 innan det blev Appendix K med Peugeot 504 Coupé V6. SMK Hörby hade även glädjen att ett år ihop med sonen Pierre se honom som totalsegrare i Tollarp Kaross Rallyt. Foto: Tommy Svensson

    Tror detta var 1985 och då med LSU 949 i en av de sista tävlingarna med denna och lite ovanligt, mindre  lyckade Opel-modell innan betydligt mer framgångsrika GSi:n tog över både hos Gert och resten av landets storfräsare. Nu har Gert gått i mål för sista gången och även om det är några år sedan senast vi träffades, gör det ändå ont i själen när ”gamla hjältar” försvinner. Tänker så klart ännu mer på familjen där Gert nu lämnar ett jättetomrum. Vila i frid Gert!!

    *

    Finfrämmande i SMK Hörbys klubblokal är även om många kanske tror det, inte så vanligt men i dag var det så. Bilsport Rally&Racings reportageteam Mikael Johansson och fotograf Joachim Cruus hade tagit sig hela vägen till Hörby för en träff med Tom Kristensson. Ett fylligt reportage om hans succéår är därför att vänta och min roll i detta möte var enbart att öppna ytterdörren för att släppa in gänget. Dock erbjöd jag mig även att upplåta ”Silver-Kadetten” som rekvisita om det skulle tas några riktigt häftiga bilder. Tom himlade med ögonen, Johansson suckade medan Cruus plötsligt började leta djupt i kameraväskan… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com