Breen imponerad över Puman på "ultrafast roads", DirtFish balanserar upp Olivers öde, Yaris Rally2 är långt borta, "Bygg-Kjell" tänkbar MSR-vinnare, finbesök på IC-parkering och SMK Hörby hyllades för Ukraina-stöd!

Blogg

På plats i sydöstra Estland var i förra veckan även M-Sport Ford med Craig Breen och Paul Nagle för att känna på Puma Rally 1 ”on high speed stages” inför Rally Estonia. Redan efter de första kilometerna konstaterade en lite förvånad Breen att Puman fungerade bra på den snabba vägen. Till rallit.fi säger irländaren.

Jag är riktigt nöjd med testerna första gången som  kör på så här snabba grusvägar!

Breen var förvånad då han varit orolig för hur nya hybridbilen skulle vara att köra på ”ultrafast roads”. Att han sätter press på sig själv är uppenbart och med två andra platser rad i rallyt tidigare (bilden) är målsättningen klar.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Förväntningarna är höga och här har jag stor erfarenhet av både sträckor och noter. Detta rally verkar passa mig väldigt bra!

    Att femman i VM-tabellen är i stort behöv en push framåt håller nog alla med om. Men ändå inte så illa då Breen bara har två poäng upp till tredje placerade Ott Tänak. I andra vågskålen ligger att även för Tänak är det favorittävlingen som väntar…  

    *

    Som väntat fick jag reaktioner på gårdagens blogg när lag lät mitt hjärta ta större plats än regelboken, jag talar så klart om Oliver Solbergs diskning i Höljes. Att denna var enligt regelboken odiskutabelt rätt betyder med automatik inte att hjärtats röst måste hålla käften som jag ser det. Egentligen mer tvärt om, finns det inte plats för känslor i sporten som  verkligen Oliver visade, så vet jag inte hur dess framtid kan tänkas bli?

    Foto: Red Bull Content Pool

    En som lite är inne på samma spår är DirtFishs välkände krönikör Luke Barry som menar att detta Oliver råkade ut för var, ”en orättvis belöning för en som gett allt för att uppnå ett enormt resultat”. Han uppehåller sig inte huruvida beslutet var rätt eller fel utan vill istället fokusera på hur det mesta inte gått Olivers väg. Barry pekar på alla problem som kantat hans karriär med tekniska bekymmer på de Rally1 och Rally2-bilar som satts i händerna på värmlänningen. Allt för många drar paralleller mellan honom och årets världsmästare (?) Kalle Rovanperä vilket så klart är lite orättvist. Kalle är flera steg högre upp sin karriär och har över 90 rallyn i ryggen varav häften är WRC-rallyn. Oliver däremot har bara hunnit med 61 tävlingar och där bara 20 är körda i någon av WRC-klasserna. Det som kanske ändå är största skillnaden enligt Barry, är att Kalle fått en plats i WRC:s absolut bäst fungerande team, Toyota.

    Foto: Jakob Nitku

    Hyundai beskrivs istället som ” värsta platsen för en ung förare att hitta sig själv. Av detta dras slutsatsen att Oliver därmed inte har skarpaste verktygen för kunna visa världen sitt allra bästa”. I krönikan pekas Hyundai ut som en plats där ”den avslappnande atmosfär saknas som krävs för att komma framåt”.  Som avslutning på den i mina ögon välbalanserade texten, skriver Barry, ”Låt nu Olivers energi och comeback i rallycross vara bevis på hans verkliga förmåga och visa vad han kan prestera”.

    Att regler är till för att följas är jag helt och hållet med på, men kanske det finns smidigare sätt än det som skedde i söndags. Till exempel, varför inte väga bilarna på startplattan innan man rullar fram till start? Detta hade så klart inte ändrat något för Oliver som då aldrig fått chans att köra final, den platsen hade övertagits av en ”reserv”. Men då hade sporten sluppit det pinsamma med att under publikens jubel först kora en vinnare tårögd av glädje som i nästa ögonblick tvingas ut till höger…

    *

    Länge har det gått rykten att Toyota Gazoo Racing har långt framskridna planer på en Rally2-version av Yaris för att ta upp kampen med Skoda, Hyundai, Ford och Citroén. Till finsk media avfärdar dock Jari-Matti Latvala detta men medger att saken diskuterats. Med ”busbilen” Yaris GR redan i produktion är grunden för en Rally2-bil perfekt men än så länge har inget grönt ljus synts från Japan. Källor enligt rallit.fi påstår att man ändå plockat ner de flesta av dagens R5/Rally2-bilar för att lära sig hur man ska bygga en Yaris som är ännu bättre. Ett annat rykte är att Toyota istället skulle satsa på att utmana Ford och bygga en Yaris för Rally3. Så här långt är M-Sport Poland ensamma på Rally3-täppan vilket så klart inte var FIA:s avsikt när man plockade in Rally3 i sin ”pyramid för framtiden”…

    *

    Efter två inställda år är det i morgon återstart för Midnattssolsrlalyt med KAK som ansvariga. En som räknas in bland segerkandidaterna är ”Bygg-Kjell” Fransson från Vimmerby i landets enda Alpine A310. Sympatiske Kjell är taggad inför uppgiften.

    Vi är laddade som aldrig förr och ska visa vad fransyskan går för!

    Foto: Thonas Lindberg

    Kjell och med kartläsande sonen Peter kör i rallyts näst största klass (12) med 24 anmälda. Den gula V6-försedda bilen går ut med #127 och efter sig har man bara två andra topptippade, Mats Myrsell och Per Göthberg båda i Porsche

    Det är få saker som är lika roliga eller har så bra stämning som Midnattssolsrallyt, både på sträckorna och på serviceplatsen, motiverar Kjell sitt deltagande.

    Frågan är om trion i de här lite mer exklusiva bilarna kan hålla Volvo-gänget bakom sig… 

    Från Eskilstuna kommer fyra ekipage til start och dessa har Pierre Skytt känt på plusen.

    Foto: Pierre Skytt

    ”Per Göthberg som med Andreas Svedberg kommer till start i sin fina 911. 

    – Vi ska bara åka för att det är roligt, och när jag tycker det är roligt brukar jag gasa, sa Per.

     Kenneth Jonsson  som med Hillar Veikksar laddar om med sin tvåtaktare kör för allt vad tvåtaktarn håller.

     – Vi är 8 i klassen och ett par är rätt så omöjliga att rå på, men allt kan hända säger den alltid lika positiva Kenneth.

    Dan Andersson som kommer till start i sin fina Suzuki Swift tillsammans med dottern Sandra Axenborg. 

    – Vi gör det här som en grej tillsammans, det ska bli så roligt och Sandra har gått kartläsarkurs och är supertaggad, hon kan nog mer än mig, skrattar Danne.

     Mats Henningsson från SMK Södermanland kör MSR för första gången. Tillsammans med Ellionore Persson åker duon i en Volvo Amazon, den Amazon som tidigare körts av Mats Klubbkompis Sven Olof Jägerstedt i just MSR och mycket annat.

     – Tror inte på några framskjutna placeringar men roligt ska det bli i alla fall, menar Mats.

     BILD: Per Göthberg Porsche 911, Kenneth Jonsson SAAB 2-takt, Dan Andersson Suzuki Swift Eskilstuna MK och SMK Södermanlands Mats Henningsson i Volvo Amazon.

    *

    Plötsligt händer det och idag trodde jag mig förflyttad tillbaka till 1972 när det på ICA:s parkering i Hörby stod en kopia av den Opel Manta A som italienska Conrero anmälde till Rally Monte Carlo detta år.

    Foto: Tommy Svensson

    Den gula Manta 19 SR kördes i Grupp 1 med #9 på dörren och bakom ratten satt Giorgio Pianta men tyvärr nådde man aldrig mål. Dock var han i gott sällskap då samma öde röntes av Björn Waldegård, Harry ”Sputnik” Källström och Håkan Lindberg, faktiskt bara 24 bilar som nådde hamnen i Monte Carlo medan 164 bröt. Nu var detta så klart en replika men ändå hyggligt lik den bil som startade från Aten den 21 januari. Med holländska reg-skyltar var det ingen tvekan vad som lyste upp ICA-parkeringen så här dagen före Hörby Marknad. Att Mantan gav avtryck i historien förstår man när man ser att den finns i flera olika modellbil-tillverkares program…

    *

    Mer trevligt idag var att SMK Hörby fick ta emot ett stort och varmt tack från ”Åkarhjälpen” plus diplom att hänga upp i klubbhuset. Anledningen till detta är att klubben valt att stödja Åkarhjälpen med fokus på cancersjuka barn i krigets Ukraina.

    Foto: Tommy Svensson

    Ordförande Lars Servin var självklart glad men även rörd över att vår i sammanhanget blygsamma insats, uppmärksammades. Servin konstaterade också efter att ha läst på diplomet.

    Här står ”Med hjärtat på rätta stället” vilket stämmer både på SMK Hörby och Åkarhjälpen!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com