Breen allt närmare plats hos M-Sport Ford, inga anvisade publikplatser i Kil, bara Mats J, i 4WD-toppen kör SM i Vara, tysk Skoda-profil till SSR, oljespill kan ha orsakat HGP-krasch, är 17 klasser lagom och alltid svårt med startordning...

Blogg

Teemu Sunninen känner mer och mer hur marken gungar under hans WRC-fötter och nu verkar alla källor var nästan säkra på att det blir en plats hos M-Sport Ford för Craig Breen. Något som då Sunninen får betala för genom att hamna utanför Richard Milleners line up till 2022. Att förhandlingar pågår är helt klart och som Malcolm Wilson påpekade så får man inte glömma att Craig Breen en gång började sin karriär i med bilar från Cumbria.

Foto: Tommy Svensson

Till Motorsport News berättar Wilson hoppfullt.

    Craig har mognat och utvecklats och är idag en toppförare som skulle passa väldigt bra in i vår mer lite familjära miljö.

    Huvudpersonen verkar dock lite kluven och ena dagen känns det som att han helst stannar kvar med splittrat program hos Hyundai och Andrea Adamo. I nästa stund önskar Breen full säsong för att kunna bli världsmästare. Då vet han också att både Toyota och Hyundai-dörrarna är stängda och bara M-Sport återstår. 

    Jag känner mig hemma hos Hyundai men allt är inte i mina egna händer så vi borde/måste hitta en möjlighet att köra hel säsong och dra full nytta av detta!

    Inget tyder på att Hyundai tänker ändra sin filosofi med två förare i alla 13 tävlingar, medan ratten i tredjebilen delas mellan flera olika chaufförer. Andrea Adamo har inte heller åtminstone utåt, antytt att Breen skulle befinna sig i någon riskzon för att få lämna sin plats. Men när Oliver Solberg nästan redan placerats som förare i tredjebilen, blir där inte mycket plats över för irländaren om han ska slåss med Dani Sordo, Jari Huttunen och Pierre-Louis Loubet om det som blir över när Oliver fått sitt.

    *

    Inget märkligt med att rallypubliken är konfunderad och ställer sig frågan om vad som gäller för sporten sett med myndigheternas ögon. Hässleholms GP fick som CG Wilke uttryckte det, tillstånd från Länstyrelsen ”utan begränsningar vad gällde publik” längs den 2,5 kilometer långa sträckan på Garnisonen. Något som också märktes då det för mig verkade vara ungefär lika mycket folk som vanligt på HGP.

    Foto: Tommy Svensson

    Att de små gula skyltarna med ”Håll avstånd” inte åtlyddes i någon större utsträckning är så klart bara att beklaga men inget som arrangören kan lastas för, då detta faller under samma regelverk som gäller för allt där folk samlas som i butiker med mera. Men när det den 14 augusti är premiär i Rally-SM med ”Rally Killingen” kommer publiken där att märka av tydliga begränsningar. Kils MK berättar att man inte kommer att anordna anvisade publikplatser och inte heller sälja entébiljetter.  

    Vi kan inte förhindra folk att ta sig ut och njuta av rallyt men ber samtliga som väljer att besöka Rally Killingen att hålla avstånd och visa hänsyn, skriver tävlingsledningen. 

    Man meddelar även att programförsäljning enbart kommer att ske vid HQ (Kulturhuset KilArena) och på försäljningsställen som publiceras senare.

    *

    Kollar lite på anmälningslistan till kommande helgs andra deltävling i Grus SM, Vara MK:s ”Optimera Rallyt”. Helt klart blir det allt svårare att utröna om det verkligen finns ett grundmurat intresse för nykomlingen i SM och till Vara finns ungefär lika många anmälda som till premiären i Älmhult. Det som däremot är märkligt är att i 4WD-klassen stannar i stort sett alla som körde i Älmhult och Millebygden hemma istället för att åka till Västergötland.

    Foto: Henrik Åkeson

    Endast tvåan Mats Jonsson/Jon Magnusson tar fram WRC-Skodan och får man utgå ifrån, i ett seriöst försök att lägga ännu ett SM-guld till samlingen. Istället är det nya namn bland ”fyrkrafsarna” i helgen  och analyserar man lite närmare är det uppenbart att serien attraherar mer förare i närområdet, än långväga gäster. Så var det även i Älmhult medan det är lite annorlunda i ”2WD-klassen där fler från premiären även tar sig till Vara. Totalt 51 förare kör bilar som bara driver med två hjul och där tre förare delar ledningen.

    Foto: SRM

    Både Niklas Ledin/Jonna Olsson (bilden) och Tobias Pettersson/Åke Kjellgren kommer till Vara medan den tredje, smålänningen Calle Carlberg avstår start till förmån för Kil.  Att det bara är en vecka mellan Vara och SM-premiären ”Rally Killingen” kan vara en bidragande orsak till att en så många ”toppåkare” väljer att inte riskera något trubbel…

    *

    Till South Swedish Rally har redan tyska rallyprofilen Matthias Khale anmält sig i par med kartläsare Christian Doerr. Man kommer med en Skoda Fabia Rally2 och även om 52-åringen inte är lika aktiv som förr är han ändå ett aktat namn i Tyskland.

    Foto: Skoda Motorsport

    Gjorde debut redan 1993 med en Peugeot och sex år senare gjordes ett tämligen ambitiöst försök i WRC med en Toyota Corolla WRC. Rättare sagt fyra olika Coroller i sina starter i Portugal. Grekland, Nya Zeeland och Rally GB och bäst gick det bland Kiwi-frukterna där han slutade sjua. Numera tävlar Kahle som i hemlandet är intimt förknippat med Skoda efter flera segrar i deras mästerskap, lite mer sporadiskt och skiftas det mellan Fabian och den klassiska Skoda 130 RS som han tävlat med i över tio år.

    Foto: Skoda Motorsport

    En bil som blivit lite av hans signum och som han brukar benämna ”The Porsche of the East”. Förutom Kahle så har i dag strax över 20 förare anmält sig till SSR som körs den 27-28 augusti.

    *

    Som jag skrev i går blev det ett tråkig avslut på gårdagens utdragna Hässleholms GP men där dessbättre både Viktoria Lindh och kartläsare Magnus Persson inte  blev  allvarligt skadade. Hörde ryktet redan direkt efter kraschen, att det skulle ha varit oljespill på banan vilket gjorde att Golfen plötsligt bara tappade allt grepp och for till skogs. Till Norra Skåne bekräftar ordförande CG Wilke att så var troligen fallet.

    En bil som har läckt ut olja över nästan en kilometer och vi tror att Viktoria kan ha åkt av på det.

    Extra tråkigt om det är som rykten säger, att publik gjorde funktionärerna uppmärksamma problemet utan att det hann åtgärdas innan olyckan var ett faktum. Från sjukhussängen hälsar Viktoria. ”Stort TACK till alla som hjälpte oss igår efter smällen!! Vi har klarats oss bra tack vare att vi sitter så säkert i rallybilen. Vi fick ett dubbelrum på akuten och är rejält mörbultade och jag har fått en komprimerad kota i ryggen men inga allvarliga skador. Nu tar vi det lugnt och återhämtar oss!” 

    Klubben förtjänar beröm för att man snabbt tog beslut att inte köra det sista heatet och därmed riskerat att inte klara Länsstyrelsens tillståndstid. Även om denna klarats så hade troligen en större del av publiken lämnat innan HGP 2021 körts färdigt. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I tävlingen körs det som kallas den årliga  ”Landskampen” mellan Sverige- Danmark och Norge. I år kom enbart Runne Danneborg med WRC-Fiestan på poängplats vilket gjorde att Norge inte fick ihop tillräckligt med förare för att räknas in. Därför blev det återigen Sverige som vann trots att det blev dansk seger i tävlingen genom Marco Gersager. Segersiffrorna (gäller att ha så få poäng som möjligt) skrevs till 30-33 och där SMK Hörbys Tommy Andersson trots närkontakt med en betongsugga klarade sista poängen.

    Foto: Tommy Svensson

    *

    En sak som det snackas mycket om i rally är om det är för många klasser och egentligen tror jag ingen utan håller med. I HGP följer man reglerna för Södras RS-DM och där man delar upp ”Standard” i helt ofattbara tre olika klasser, benämnda A-B-C. Må var att ”A” har ett berättigande där då Grupp E-bilar kör och som inte är konkurrenskraftiga mot VOC och Grupp F som är de i ”B-C”, men att dela upp dessa två framstår för mig väldigt märkligt. Då hävdas att en Grupp F-BMW är mycket vassare än en VOC-240 då blir det orättvist om de ska köra i samma klass. Någonstans får man dock dra en gräns när det blir upp till var och en att välja bil, annars kanske VOC snart ska delas mellan 240 och 940, då trots allt den senare och modernare ofta har ett övertag på sin föregångare. Tänker tillbaka när det bara fanns ”Grupp 1” (Otrimmat) och Grupp 2 (Trimmat) i svenskt rally och där jag då körde Saab V4 i Grupp 1. En bil som var slagen på förhand av Opel Rallye Kadett eller BMW 2002 men där tänket var, att det upp till mig om jag valde en Saab istället för en vinnarbil. I söndags var Jörgen Persson, Golf vassast i ”Standard” med sin C-Golf och detta cirka 13 sekunder före B-vinnaren Peter Vestlund (bilden).

    Foto: Tommy Svensson

    Ytterligare drygt tio sekunder långsammare var så A-segraren Jesper Larsson. Ser man på detta så blir det så klart orättvist då det skiljer nästan halvminuten mellan C-Golfen och A-Toyotan, men då kommer frågan, hur många klasser ska vi ha? I HGP fanns totalt 17 olika bil/förar-klasser för de drygt 70 startade att välja på och för publiken att skilja åt, så återigen är detta inte i mesta laget? 

    *

    En annan sak som alltid är svår att hantera är startordningen när man kör varvlopp och med seedat startfält. Oavsett hur noga detta görs så uppstår nästan alltid att någon ”snabbing” hamnat bakom en långsammare medtävlare.

    Foto: Tommy Svensson

    Rolf Grybb drabbades i helgen och så även SMK Hörbys Anders Palmquist (bilden). 

    – Jag vill inte gärna köra ”Folkrace” så det var bara att behålla lugnet och inte prova någon dum omkörning, menade Grybb som kanske miste möjligheten att ta sin första HGP-seger genom ifattkörningen.

    Enda chans att undvika detta är nog att seeda inom bil/förarklasserna och även då ha ett kort mellanrum mellan dessa. Då har vi nackdelen med att tidsschemat sträcks ut och inte heller detta är något som varken arrangör eller tävlande vill så hur man än vänder sig, så har man rumpan bak…  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.