Bränslebrist ställer in rally, Pivorör ska hjälpa Hyundai, kritik mot WRC-final i Saudi Arabien, Ekström presenterar helt ny SxS-serie och även SM-rally på Hovdala!

Blogg

I dag kom ett tips från mina ögon/öron längre söderöver i Europa som berättade att ”Finale de la Coupe de France des Rallyes Béthune” som skulle ha körts i helgen i norra Frankrike ställs in på grund av bränslebrist. Nu är detta inget som är kopplat till det pågående kriget berättar min källa.

Bristen på bränsle har INGET med Ukraina/Ryssland att göra, det handlar ”bara” om en strejk på ett antal raffinaderier i Frankrike. Det är personalen på oljebolaget Totals fyra raffinaderier som gått ut i strejk vilket gör att det är brist på bränsle i den här delen av landet. Även hos Esso pågår strejker och med detta finns bara ett raffinaderi kvar som fortsatt producerar bensin/diesel.

Nu kan detta bara vara början och insatta menar att det finns stor risk att motorsport framöver kommer att drabbas av åtstramningar, om inte annat så för att ”statuera exempel…

    *

    I Spanien är inget liknade under uppsegling vilket torde göra att näst sista deltävlingen i WRC kan starta som planerat på torsdag i Salou. I veckan har det testats för fullt på asfaltsträckor likande de som väntar nästa helg och då har många noterat en ny lite annorlunda ”mast” på taket till Hyundai i20 Rally1.

    Foto: okänd

    Många har ställt frågor om detta och nu är det klart att det rör sig om ett ”Pivorör” som normalt används inom flygindustrin. Pivoröret placerat i en fast position i förhållande till bilen, ger ingenjörer mycket värdefull information om toppfart, medelhastighet och de olika hastighetsområdena under test. Data från detta är sedan mycket användbara för att simulera luftflödet runt bilen. Med andra ord jobbas det fortsatt hårt hos Hyundai för att göra bilen ännu mera konkurrenskraftig och då är siktet så klart inställt på 2023… 

    *

    Att släppa in kontroversiella Saudi Arabien i WRC passerar inte obemärkt och redan nu höjs kritiska röster mot FIA för att man kör finalen i landets öken i december 2023. Kritiken är samma som för omdiskuterade LIV Golf, att landet inte respekterar mänskliga rättigheter och därför inte bör få lov att arrangera internationella  mästerskap. WRC-promotorn verkar inte känna samma sak utan motiverar beslutet, ” det kommer att tillföra en helt annan typ av tävling på rallykartan jämfört med andra”. Foto:Dakarrally

    Enligt källor bland annat fransk Autohebdo ska rallyfinalen delas tre delar och först ut är mer traditionella specialsträckor. Dag två körs specialsträckorna i ökenmiljö och sista dagen blandas dessa. Arrangören tänker sig även att rallyt ska vara en del av FIA:s ”Middle East Rally Championship”. Nu är det inte helt nytt med rally i Saudi Arabien som varit värd för Dakar-rallyt sedan 2020 men det hindrar dock inte kritiken.

    *

    Lite mildare tongångar när tyskarna puttar ut spanjorerna från WRC-kalendern 2023 och många menar att det är självklart att stora det billlandet Tyskland måste få en plats i Rally-VM. 

    Det här är ett riktigt bra projekt, särskilt på grund av den tyska marknaden, men också på grund av dess centrala läge, menar promotorn som fortsätter

     Genom att ta in detta i serien var vi tvungna att ta bort ett asfaltrally och den räkningen skickas till Spanien!

    FIA World Motor Sport Council förväntas presentera komplett WRC-kalender den 19 oktober och dagen efter startar WRC Rally Catlaunya. Kan man anta att det blir lite tryckt stämning mellan FIA och den spanska arrangören…

    *

    I dag var media inbjuden till Avesta där Mattias Ekström presenterade sin egen helt nya terrängserie där man tävlar med ”Side-by-side-fordon”. Premiär är redan nästa helg i Hedemora för RCX Promotion i serien som är designad för fordonen Can-Am Maverick XRS och XRC. Foto: SxS Nordic

    Till en början är tre deltävlingar planerade, under hösten 2022 är det Hedemora och vintern 2023 blir det Piteå och Svegs tur. Först ut nästa lördag är alltså Hedemora där banan är en kombination av rallycrossbana, motocrossbana och en terrängsektion i skogen. Efter detta blir det snö och is som gäller i Piteå och Sveg. Formatet består av individuella starter där de tävlande kör samma sträcka flera gånger och varje fordon delas av två förare. För att delta behöver de tävlande en standard Can-Am Maverick XRS eller XRC, försedda med ett särskilt säkerhets- och racingkit som tagits fram med bland annat en uppgraderad säkerhetsbur, godkända säten och andra nödvändiga säkerhetsåtgärder. Även stötdämparna har fått en mindre uppgradering, för att stå emot långa och tuffa förhållanden på banorna.
    Side-by-side-fordon är riktigt roliga att köra, prisvärda och med stor kapacitet i både terräng och på vägar. Så för mig var det ett självklart beslut att dela min passion för racing med de som vill uppleva action, äventyr och känna adrenalinet pumpa, förklarar Ekström som på plats även hade sin kartläsare Emil Bergkvist.Foto: SxS Nordic

    Serien riktar sig till både nybörjare och mer erfarna förare där ”bilarna” körs med standardmotorer berättar Mattias och fortsätter. 
    – Vi inleder SxS Nordic med en introduktionssäsong på tre deltävlingar, men planen för framtiden är såklart att expandera, fler tävlingar, nya platser och potentiellt utvecklas till en öppen serie med fordon från flera olika märken!

    *

    I går berättade jag lite om den kommande ”SM-konferensen” för rallyarrangörer i Linköping och nämnde att inga av deltävlingarna sipprat ut för Asfalt/Grus SM mer än SMK Hörbys asfaltpremiär i april. Snabb på tangenterna var Hässleholms MK:s ordförande/tävlingsledare CG Wilke och fyllde på.

    Foto. Tommy Svensson

    Vi har blivit erbjudna att köra en Grussprint och det blir då den 3/6, ”Hovdala-Sprinten” avslöjar Wilke.

    Hela tävlingen körs på Hovdalafältet med en specialsträcka på sex-sju kilometer som går tre gånger (bara på de bästa vägarna)…Foto: Tommy Svensson

    HLMK och Wilke tänker sig Hovdala Slott som HQ innehållande sekretariat och med serviceplats utanför på de väl tilltagna ytorna.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com