Bra ljud i hybrid-WRC, Lappi kan vara klar för Toyota, har Breen kört färdigt hos Hyundai, Loebb och Elena tävlar ihop, en del inställt men också hopp i Vimmerby, seedat i Kil med PG som #5, nyhet i SRM och förarbyte hos Brink.

Blogg

Efter att ha testat nya Hybrid Yaris Rally1 på grus i både Spanien och Finland är det nu dags för asfalt och detta görs då i Frankrike. Medan Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä är fullt upptagna med förberedelser inför Ypres nästa helg är det som vanligt Juho Häninnen som sköter grovjobbet med nya bilen. Även om man inte söker offentlighet för testerna så sprids dock rykten snabbt och längs testvägarna ses både en hel del publik och inte minst ”rallypapparazzis”. En punkt kan jag redan nu lugna rallyfans med och det är att den oro över att de nya bilarna skulle bli ljudlösa, är klart överdriven. För mitt öra så låter det istället ungefär likadant om 22-bilarna som dagens, kanske lite mindre avgasknallar men det kan också bero på var på sträckan filmarna befinner sig.

*

Kan också berätta att det nu kvittras väldigt mycket i mina öron om att ett nytt samarbete redan ska vara etablerat etablerat mellan Toyota och Esapekka Lappi. Enligt väl insatta källor tar Lappi över Sebastien Ogiers Yaris till nästa år i de tävlingar där inte fransmannen själv kör. Detta kan då förklara varför Lappi inte längre verkar vara alls speciellt engagerad i att få ihop budget för en fortsättning i WRC2.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Här har han gjort två starter för italienska Movisport med VW Polo R5 och både i Arctic Rally Finland och Portugal blev det full pott. Något som innebär en femte plats i tabellen och absolut inte ointagliga 39 poäng upp till ledande Andreas Mikkelsen. I kommande Ypres finns Lappi inte med men vill han ha en VM-titel så krävs start i för honom alla tre tävlingar som återstår för att göra målet realistiskt. Men istället känns det som han fokuserar mer på att få igång sin egen hyrbilsverksamhet med den Yaris GR han precis införskaffat och ska köra på hemmaplan i Lahti nästa helg. Med allt detta sammantaget så pekar mycket på att Lappi (mitt rättstavningsprogram ändrar hela tiden namnet till Lappland…) har tagit Latvala i hand och kör Toyota 2022. Foto: Toyota Gazoo Racing

    Han när även en förhoppning att få köra Yaris WRC i Rally Finland där han redan har en seger sedan tidigare, också detta med Toyota 2017  och även då ihop med Janne Ferm.Foto: Toyota Gazoo Racing

    Något problem att dela bil med Sebastien Ogier har inte Lappi, snarare tvärtom som den trebarnspappan han är. Ett sådan program skulle tillåta både visst familjeliv men även att kunna jobba med sitt företag RTE Motorsport. Eller som han själv konstaterade.

    Min fru lyfter ofta fram Dani Sordo som ett bra exempel med sitt delade program och menar att så kunde vi också ha det, berättar Lappi med ett skratt.

    *

    Om nu Toyota-kontraktet är skrivet så blir det ett hårt slag för en del förhoppningsfulla och i synnerhet kanske för Teemu Sunninen som länge påstods ha en fot inne i Latvalas värmestuga. Men med Lappi där istället är åter M-Sport-föraren ute i kylan och att han får fortsätta köra Ford i ”högsta ligan” blir allt mer otroligt då det även här finns källor som gör gällande att Craig Breen redan fått två årskontrakt för att köra ny Ford Puma Rally 1. Foto: Tommy Svensson

    Om detta stämmer och med tanke på min källas insyn i WRC blir jag förvånad om det inte gör så, tror jag också att Ypres blir sista tävlingen för Breen i en Hyundai. Till Grekland skickas Dani Sordo i tredjebilen och till Spanien är det också självklart hemmaidolen som kör. Möjligtvis om Adamo är på gott humör får irländaren köra Rally Finland såvida inte någon av ”juniorerna” Oliver Solberg eller Jari Huttunen får chansen att träna lite inför nästa år.

    *

    Att det lyftes ögonbryn när Sebastian Loeb och Daniel Elena delade på sig efter 23 års samarbete var inte så konstigt även om det var andra krafter än Loeb som styrde delningen. När han nu ska köra deltävlingen i franska asfaltmästerskapet Rally Mont-Blanc Morzine gör han åter plats för Elena i högerstolen.

    Foto: Loeb Racing

    Bilen paret ska köra är Loebs egen Peugeot 306 Maxi och teamet delas med enannan legend, Fracois Delecour i en likadan bil. Senast Loeb och Elena körde 306:an var 2017 och då i Rallye du Var med dåligt resultat, motoras.

    Det krävs ett mycket nära släktskap med ”Bagdad Bob” om man inte ser att rallysuget när nu Covid-19 lugnat sig, inte alls är så stort som gruppen som krävde snabb återstart gav sken av. En bra måttstock var Hässleholms GP som brukar locka runt 120 deltagare medan det i år kom bara drygt 70 bilar till start. Vad som då oroar mest, är att halva startfältet bestod av danskar och norrmän medan de vanliga svenska asfaltsåkarna valde att göra annat än köra HGP den här söndagen. Ser nu även att publikfria ”Värmesprinten”Gotland i helgen kör trots bara 12 anmälda. Samma dag skulle Härjedalens MK arrangerat ”Solörsprinten” men här har man nu ställt in på grund av för få anmälda. Lite ljus i mörket kommer från Vimmerby och deras deltävling Bilsport Rallycup/Klassiska Rallycupen/13 00 Rallycup som kan ståta med 133 anmälda. Den 21 augusti i ”Emil-land” följs trenden att det är Appendix K-gänget som är mest åksugna då över hälften av startfältet kör ”gammelbilar”. Blir också spännande att se hur många som kommer att vilja köra TV-Svängen med nya upplägget, två sträckor två gånger? Med tre veckor kvar av anmälningstiden finns idag 15 anmälda så inte eller här är det rusning. Än mindre till ”Minnesbergsprinten” helgen före eller den 28 augusti, hit kom två anmälningar snabbt men sedan dess råder stiltje på den listan. Har snackat med lite pålitliga rallyåkare här nere och den allmänna känslan är att de flesta även ser 2021 som ett förlorat år. Ganska naturligt då merparten mästerskap/cuper är inställda och då känns det inte så lockande för många att dra igång i full skala. Istället ställs hoppet till till 2022 då det mesta ändå pekar på att rallylivet kan återgå till mer normalläge och vi kanske återigen får fulla startfält. 

    *

    Någon kris i SM-premiären ”Rally Killingen” nästa lördag finns däremot inte och till delen som kämpar om poäng i Svenska Mästerskapet finns 94 anmälda. I dagarna kom också de seedade startlistan till tävlingen vilket skapat en del förvåning hos vissa. Till skillnad från i WRC där fjolårsvinnaren alltid får nummer #1 har man gett denna lite mer ofördelaktiga position till Pontus Tidemand. Ändå inte så svårt att hänga på i detta då Skoda-föraren utan tvekan är den kanske mest meriterade föraren bland de 21 i klassen ”Internationella 4WD”. Det är bakom honom som det förvånas lite mer då Emil Bergkvist (J-WRC-vinnare 2018) med nya Audi A1 seedats som bil #2 och Mattias Adielsson med #3 på sin M-Sport-backade Fiesta.  Inte förrän som bil #5 går regerande mästaren PG Andersson ut och jagar då närmast Dennis Rådström med #4 på den orangea R5 Polon.

    Foto: Henrik Åkeson

    Att PG har fått lite drömseedning i synnerhet om det blir torrt och rullgrus den aktuella lördagen, är det nog ingen som säger emot på. Efter värmlänningen i GNM:s Fiesta R5 är det sedan inte några större frågetecken, möjligtvis att Haninges Kalle Gustafson placerats allra sist klassen. Ett faktum som gör att han får Mats Jonssons WRC-Skoda i häcken som är först i ”Nationella 4WD”. Blir nästan alltid lite gnäll när det kommer till seedning, antingen seedas någon för högt eller för lågt, så det är absolut ingen lätt uppgift att få till det helt rättvist. Oavsett, är det ändå alltid så att någon förare måste gå ut först och någon sist…

    Foto: Team Nybe

    Ur skånsk synvinkel är ”Internationella 2WD” mest intressant med tre ekipage på plats. Victor Hansen/Victor Johansson från Hörby med Team Nybes nya Fiesta Rally4 har högst förtrodde från seedarna och går ut först i klassen. Därefter och en bra bit längre ner kommer Lukas Hägg/Daniel Borgqvist från Trelleborg i en likadan Fiesta som Victor. Direkt efter kör så Hässleholmarna Elias Lörd/Håkan Ekholm i en äldre R2 Fiesta. I ”Nationell 2WD” med hela 46 anmälda ska SMK Hörbys Pontus Berglund med småländska kartisen Nellie Karlsson försvara de skånska färgerna i sin Volvo 940. En bra måttstock har paret direkt framför sig i form av SVT/Team Nybe-profilen Jonas Kruse och Maja Bengtsson i en förhoppningsvis krångelfri Toyota.Foto: Tommy Svensson

    De skånska inslagen förutom de uppräknade är Sofia Sörensson/Ola Sandberg från Hörby i Mitsubishi och så Peter Berglund, också han från Hörby, som läser noter åt Älmhults Tim Hammarström.

    *

    Lagom till Kil så presenterar promotorn SRM nyheten att man till organisationen lägger till funktionen ”Teamkontaktperson”. Hans uppgift blir att vara kontakt mellan tävlande och promotorn och den utsedda är Thomas Borssén.

    Det kommer bli en hel del jobb med att få  informationen att bli enkel och tydlig och det kommer kanske bli en inkörningsperiod innan det blir flyt i informationsflödet men målet och ambitionen är tydlig, teamen skall känna att de har tillgång till bra och snabb information, förklaras det från SRM.

    Funktionen startas omedelbart och kommer att ske via ”What´s App” men framöver räknar man med att hitta en mer långsiktig lösning. Samma lösning kommer även att finnas för Asfalt/Grus SM till 2022.

    *

    När STCC startar om den 21-22 augusti på Gelleråsen med ”Kanonloppet” blir det med ett nytt namn i den ena av Brink Motorsports två Audi RS3 LMS. Tobias Brink sitter kvar i sin men den som tidigare Hannes Morin kört, blir det nu förarbyte till Kevin Engman.

    Vi hälsar Kevin varmt välkommen till teamet och det ska bli kul att ge honom chansen för att se hur långt vi kan nå tillsammans, säger teamchef Ted Brink.

    Kevin har visat stor potential under sin karriär och imponerade under sitt inhopp under STCC-finalen i fjol.

    Foto: Anders Helgesson/STCC

    Engman körde finalen 2020 för Brovallen Design och tog poäng i samtliga deltävlingar han körde vilket gav en slutlig sjunde plats.

    Det känns sjukt kul att få chansen att köra Kanonloppet med Brink Motorsport som under många år visat att de är ett toppteam i STCC, kommenterar Engman och lägger till.

    Mitt mål för framtiden är helt klart att köra full STCC-säsong 2022.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.