Bottas löpladdar för "Arctic", Toyota först med vintertest, mycket Corona-krångel för AKK Sports, stort intresse för nya Rally3 Fiesta och Toyota är "påG", 50 uttagna till SBF:s landslag och datum för Extra Förbundsmöte klart!

Blogg

En som har för avsikt att köra i WRC-versionen av  ”Arctic” är F1-föraren Valteri Bottas som i januariupplagan körde med en Citroën DS3 WRC. Om det blir med samma bil även i WRC-delen är oklart, däremot är det klart att får han leta ny kartläsare då Timo Rautiainen är upptagen med jobb i tävlingsledningen.

Foto: Valteri Bottas

För tillfället är det väldigt kallt i norra Finland men det hindrar inte Bottas från att köra sina vanliga motionspass.

    Alltid bra väder att köra löpning, idag 22- och lite bitande vind men det finns inga ursäkter, hälsar Bottas som faktiskt fylla 32 år samma dag som rallyt går i mål.

    *

    Annars är Toyota i fullgång med sina tester inför årets vintertävling i VM-serien. I går körde Elfyn Evans för första gången i år på dubbade Pirelli som enligt uppgift dubbas här i Sverige. Däckgurun Kenneth Hermansson i Skamhed är den som ser till att dubben sitter fast i gummit vilket han lyckades extremt bra med i Rallye Monte Carlo. 

    Foto: Toyota Gazzo Racing

    Idag var det Kalle Rovanperäs tur att känna på sitt favoritunderlag. Efter imponerande sträcktider i Monte är det nu många som också är säkra på att det är hans tur att korka upp skumpan sista helgen i februari. Vi får väl se om detta stämmer, men han är inte ensam om att ha tryck på sig som bekant. Allra mest press torde Ott Tänak känna efter sin ”nolla” i premiären vilket absolut inte går så bra ihop med en ambition  att återigen bli världsmästare. Än så länge har inget avslöjats om hur Hyundai tänker inför snötävlingen, men att det behövs en helt annan attityd från samtliga i teamet än vad som visades i Monte har Andrea Adamo förklarat och detta med italienskt eftertryck.

    *

    I Finland finns betydligt tuffare regler för att undvika smittspridning än här vilket för AKK Sports innebär att det har  varit snärjigt att få ihop dessa med att samtidigt samla folk från all världens hörn till WRC-deltävling i Rovaniemi om tre veckor. Fokus för myndigheterna ligger i att där inte ska komma potentiella smittbärare till tävlingen och i en förlängning, smitta lokalbefolkningen. Så här långt är dessa också nöjda med hur arrangören tänker sig rallyhelgen.

    – Sökanden hade förberett ansökan bra med hälso- och sjukvårdsmyndigheterna men det fanns ändå olika synpunkter i frågan, säger gränssäkerhetsexpert Tomi Kivenjuuri .

    Hans myndighet bestämmer vilka idrottsevenemang som för närvarande är tillåtna och tvingar nu Arctic Rally Finland att följa strikta Coronarestriktioner. Tävlingsledare Kai Tarkiainen planerar att kopiera sättet hur man genomförde Arctic Lapland Rally men en skillnad mot då, är att det utländska deltagandet är betydligt större och för dessa krävs specialtillstånd och negativt Coronatest inte äldre än 72 timmar.

    Dessutom testas alla omedelbart, antingen vid gränsen eller i Rovaniemi. Först när detta test är negativt kommer rallyfolket at få tillträde till tävlingsområdet, förklarar Tarkiainen.

    För alla inne i ”rallybubblan” gäller att undvika att röra sig utanför denna, bära ansiktsmask och i största möjliga mån inte blanda sig med lokalbefolkningen. Nya begränsningar kan komma inom kort och ansvarig myndighet säger också att ändringar kan beslutas mycket snabbt vilket kan drabba VM-tävlingen. Finska YLE skriver att ”Ödet för Rovaniemi-tävlingen bestäms av den finska gränsbevakningen, som samarbetar med utbildnings- och kulturministeriet och Finlands olympiska kommitté. Dessa beskriver vilka idrottare som det är nödvändigt för att komma in i Finland under begränsningarna.”. YLE skriver även, ”Beslut om rally kommer att kunna genomföras lämnar inom kort meddelas det också och diskussioner med lokala smittsamma läkare är nyckeln till att organisera evenemanget.”. På frågan hur det ser ut för kommande VM-tävling svarar ansvarig myndighet kort.

    Ansökan behandlas, men vi har ännu inte alla nödvändiga kommentarer och innan dess kommer vi inte att ta ställning!

    Rallyt blir helt publikfritt men det kan även tillkomma andra begränsningar med kort varsel enligt idrottsminister Esko Ranto, 

    Vi tycker att det är på en tillräcklig nivå och att det kan hända att vår tolkningslinje också stramas åt på grund av det allmänna läget.

    Det som ändå talar för att det blir tävling i slutet av februari är att man redan godkänt Ungdoms-VM på skidor i Lahti som hålls under liknande Coronarestriktioner. Till tävlingen som är flyttad från Polen till Finland  uppskattas det totala antalet till 200-1500 personer inklusive deltagare och tävlingsledaren vet vad han prioriterar. 

    Tävlingen får inte äventyra nationell, regional eller lokal hälsosäkerhet!

    *

    Från iskyla i Finska Lapland till kommande soltävling Rally Italia Sardegna, är det idag nästan exakt tre månaders skillnad. Nytt för i år är att Automobile Club Italia flyttar HQ från Alghero till Olbia och endast den ceremoniella starten blir kvar hamnstaden Alghero. Detta blir 18:e gången som rallyt ingår i WRC och körs helt på den norra delen av ön där det bjuds på 20 sträckor.

    *

    I Polen strömmar det till förare sugna på nya Ford Fiesta Rally3 och efter att Tom Kristensson och Ken Torn inledde veckan har nu fler fått chansen att känna på nya bilen. Vad jag vet är Ford än så länge ensam om att ha en färdig bild för klassen Rally3 men nu talar allt envisare rykten för att Toyota snart presenterar sin version. En bil är byggd på nya Yaris GR4 som redan visats upp i ett anta olika ”rallyversioner” bland annat körde Per Eklund som förbil en sådan i Rally Sweden 2020. Bilen är tänkt att bli Toyotas nya WRC när hybridreglementet träder ikraft, men det finns även planer på att precis som M-Sport med Fiesta, bygga neråt i rallypyramiden.

    Foto: Tommy Svensson

    Än har inget beslut fattats berättar Jari-Matti Latvala för rallit.fi.

    – Det skulle vara enkelt och snabbt att göra GR Yaris till både Rally2- och Rally3-bil, menar han.

    Än så länge är dock Toyota fokus på att få till en VM-vinnare även med hybridteknik. Rykten säger också att den bilen ska vara testklar i nästa månad och att det är knappt om tid till premiären  i januari 202 håller Latvala med om. Som orsak till detta menar han att FIA inte kunnat bestämma detaljer i reglementet och även länge velat om när det skulle bli skifte.

    – Lyckligtvis har vi nya stora arbetsytor i Jyväskylä där det är möjligt att göra utvecklingsarbetet  med alla inblandade under samma tak.

    Latvala förklara även att han är postiv till nya Rally1-Yaris som har Juho Hänninen som ansvarig testförare och lägger även till.

    Jag litar på att Juho tar hand om jobbet men om det finns en chans, skulle det vara trevligt att själv få prova!

    Att det blir någon Rally2 Yaris (gamla R5) bedömer Latvala som mer osannolikt än en Rally3-bil. Enligt inom känns smal R5 som lite ”off” den dag som Rally3 får fler tillverkare.

    Jag tycker att Rally3 för närvarande är en mer intressant kategori än Rally2 och vi har fortfarande intresse av att utveckla en ”customer-car” och detta kan ske 2023…

    *

    I går presenterade Svenska Bilsportförbundet sitt landslag för 2021 något som väldigt få egentligen förstår vad det innebär, jag är en av dessa. En som dock förstår är förbundskapten Pier Steffansson som plockat ut förare (plus en enda kartläsare, Johan Johansson) från fem olika sportgrenar karting, crosskart, racing, rally och rallycross. Bland de utvald finns både nya men även mer välkända namn.

    – Vi kommer från en konstig säsong och vi går nu in i ännu ett bilsportår där vi fortsatt inte vet riktigt vad som kommer köras, om och när det kanske tävlas., förklarar Steffansson.

    Det blir naturligtvis annorlunda för alla med de förutsättningarna. Men jag tycker att vi med 2021 års landslagsförare har fått till en bra bredd av förare som är på väg in internationellt i sina grenar till redan etablerade förare som kommer köra om guldmedaljer i sina planerade mästerskap.

    En av de mest meriterade förarna i årets landslag är Thed Björk som vunnit STCC men som även 2017 blev världsmästare i WTCR. Han har sällskap och inte helt otippat av Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, men även Dino Beganovic som lever sina dagar i Ferraris egen utvecklingsakademi. Från kartingen kommer två förare från Kristianstad Kartingklubb, Europamästare Viktor Gustafsson (bilden)

    Foto. Mikael perssonmen även mer rutinerade Benjamin Thörnqvist och så duktiga Mathilda Olsson som gläds åt platsen.

    Det känns väldigt roligt och det känns kul att vara en del av landslaget och spännande för den kommande säsongen. Jag tror det kommer utveckla mig mycket och att det blir lärorikt att ta del av den erfarenhet som finns från andra förare från andra sportgrenar.

    Inom rallycrossen lyfter jag så klart fram SMK Hörbys Junior-SM-två, Klara Andersson

    Foto: Qnigan

    som helt naturligt har sällskap av hela Euro/ World RX-gänget med Johan Kristoffersson i spetsen. Att Oliver Solberg känns självskriven i rallylandslaget är inget att förvånas över och inte heller Tom Kristensson efter sin seger i J-WRC.

    Foto: Tommy SvenssonDäremot är det för mig lite förvånande att man inte ger varken Mattias Ekström eller Emil Bergkvist en plats i det blågula laget och det finns så klart ännu fler som kanske borde fått plats. Kanske har Steffansson dragit gränsen vid 50 namn för det är exakt vad som finns på listan…

    Landslaget 2021

    Rallycross: Oliver Eriksson-Kevin Eriksson-Philip Gehrman-Timmy Hansen-Kevin Hansen-Johan Kristoffersson-Anton Marklund-Isak Sjöqvist-Linus Östlund-Klara Andersson

    Rally: Mattias Adielsson-Johan Johansson (kartläsare)-Tom Kristensson-Dennis Rådström(bilden)-Jari Liiten-Oliver Solberg-Pontus Tidemand-Adam Westlund

    Foto: privat

    Racing: Viktor Andersson-Dino Beganovic-Thed Björk-Isac Blomqvist-Andreas Bäckman-Jessica Bäckman(bilden)-Marcus Ericsson-Joel Eriksson-Jimmy Eriksson-Joel Granfors-Rasmus Lindh-Linus Lundqvist-Alfred Nilsson-Felix Rosenqvist-Emil Skärås-Mikaela Åhlin-Kottulinsky

    Crosskart: Oskar Andersson-Alex Gustavsson-Patrik Hallberg-Algot Hammarqvist-Isak Reiersen-Jonathan Rådström

    Karting: Norton Andreasson-Alexander Dahlberg-Viktor Gustavsson(bilden)-Caspian Hagman-Casper Jansson-Junior Jonsson-Mathilda Olsson-Jesper Sjöberg-Benjamin Thörnqvist-Theodor Ödmark

    *

    Söndagen den 14 mars fyra dagar före ordinarie Förbundsmöte för Svenska Bilsportförbundet den18 april, är det nu kallat till ”Extra Förbundsmöte”. Ett drastiskt drag påkallat efter förra månadens turbulens kring styrelsen som toppades med att nyvalda ordförande Magnus Berthling avgick  med omedelbar verkan. Mötet kommer att genomföras digitalt via mötessystemet EasyMeet med start klockan 14.00 berättar SBF. Information om hur anmälan för deltagande i mötet ska genomföras publiceras inom kort. Förslag till föredragningslista, ombudsförteckning samt valberedningens förslag till mötesfunktionärer publiceras senast 7 dagar innan mötet. Om jag får önskan något, så måtte detta bringa lite lugn i förbundet något som måste ha högsta prioritet i det här infekterade läget. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.