Block tvåa i Skoda-debuten, alla på "ruta ett" i Rally Croatia, lyckad men kylig träning på Knutstorp och i dag blev jag bönhörd...

Blogg

Foto: Skoda Motorsport

Det lyckades inte för Ken Block och Allesandro ”Alex” Gelsomino att ta en åttonde seger i ARA-tävlingen ”Rally in the 100 Acre Wood”. I debuten med Skoda R5 fick paret nöja sig med att bli tvåa efter Subaru Motorsport USA:s segervana Travis Pastrana. Något som säkerligen gladde hans kartläsare extra mycket då Smyth Gelsonimo är gift med Blocks co-driver ”Alex”.

Foto: ARA

    Mellan det äkta paret skilde 29 sekunder i mål. Annars var det favoriten Barry McKenna som imponerade i sin Ford Festa WRC och som även vann åtta av de 14 bitvis väldigt vattenfyllda sträckorna i skogen utanför Missouri-staden Salem.

    Foto: Subaru Motorsport USA

    Men nästan tre tappade minuter på sträcka nio gjorde att det bara blev en tredje plats för McKenna. Även om det är en WRC-Fiesta i grunden så har McKenna tvingats att göra vissa förändringar för att Chassi #14 ska passa in i deras reglemente, bland annat har han fått plocka bort paddelväxlingen.*

    Nästa stopp för WRC är som bekant i helt nya tävlingen Rally Croatia men som ändå har en historia som sträcker sig tillbaka till 1983. Under åren 2010-2013 kördes rallyt som deltävling i ERC och där då även Juho Hänninen/Mikko Markkula lyckades vinna 2012 med en Skoda Super 2000. Faktiskt också så att rally legat i lite träda sedan 2017 innan det nu blir omstart i Zagreb 22-25 april. Med ett helt nytt rally blir det ”ruta ett” för samtliga vilket kommer att göra ”reken” och notskrivningen extra viktig. Här kan man då tycka att det är en liten, liten fördel när Tom Kristensson och nya kartläsaren David Arhusiander gör WRC2-debut med samma utgångsläge som övriga i klassen. Nästan i vilket annat rally som helst i VM-serien så hade chansen annars varit stor att till exempel Andreas Mikkelsen och Mads Østberg varit välbekant med sträckorna.

    Foto: Skoda Motorsport

    Noterar att den ende av dagens eventuella WRC2-deltagare som tidigare kört här är tjecken Jan Kopecky med Skoda Motorsport. Nu har WRC2-vinnaren 2018 än så länge inte annonserats ut för start, men helt omöjligt är det inte att Toksport WRT vill ”toppa laget” precis som man gjorde i Rally Monza och upplåter en Skoda åt honom. Kan också tänka mig att Kopecky direkt skulle bli en av favoriterna eftersom sträckorna påminner väldigt mycket om vad han är van vid hemifrån. Smala, bitvis väldigt krokiga vägar och med samma slitna dåliga asfalt som i Tjeckien.   

    Foto: Rally Croatia

    I Finland tvingades ordinarie i Toksport Marco Bulacia Wilkinson stå över på grund av krångel med inresan och Covid-19 intyg. Nu spelade detta nog mindre roll för toppstriden, här hade han ändå inte spelat någon roll. Istället tog Eyvind Brynildsen över Skodan men om det blir fler inhopp för honom under året är oklart. Arrangören har ju deklarerat att man optimistiskt satsar på att kunna köra inför, åtminstone viss publik och där pandemiläget avgör hur stor den nu kan bli. För att underlätta har det valts ut sträckor som är lite mer svårtillgängliga vilket dom hoppas ska göra att bara de allra mest sugna kommer att kanta sträckorna.  

    *

    Foto: Magnus Andersson

    Att det just nu är stiltje i motorsportvärlden är absolut ingen nyhet när alla arrangörer klokt och respektfullt antigen ställt in eller flyttat planerade tävlingar. Fortfarande är det dock okej att köra ”träning/test” och i lördags hade Apex.se i Önnestad bjudit in till en sådan på Ring Knutstorp.

    Foto: Henrik Åkeson

    Det som från början var tänkt som ”shake down” inför inställda Asfalt SM i Jönköping blev nu bara en kul dag på banan för de runt 30 ekipagen. Vädret på Söderåsen var dock inte på ”kul” humör utan bitvis yrde till och med snöflingor i luften, dock inget som satte ner humöret om mina rapporter stämmer.

    Foto: Magnus Andersson

    Arrangören Anders Åberg var också nöjd och berättade.   

    Vi hoppas att såväl deltagare som funktionärer hade en riktig pangdag och att banan var lika rolig att köra som den var för oss att planera. Tillsammans visade vi att det går att arrangera bilsportsevenemang under säkra former trots den motvind som blåser i dessa tider. Tack igen och vi hoppas innerligt att vi kan ses igen snart!

    Foto: Henrik Åkeson

    *

    För mig blev det idag ändå lite ljus i mörkret när, om jag uppfattade saken rätt hörde att skidsäsongen är över. Gud hör bön… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.