Blir WRC mer miljövänligt med el (?), Arvika Kommun stöttar Rally-SM, Wilke förtydligar vad som gäller i "HGP" och missar alla i Västerbotten OS-radion?

Blogg

Amerikanska rallysajten DirtFish ställer sig frågan hur pass mycket miljövänligare WRC blir när man som i Rallye Monte Carlo använde el under bara 0,3 procent av all körning. Än värre pekar man på blir det i Rally Sweden där motsvarande siffra är 0,07 procent. Du läser rätt 0,07 eller mindre än en kilometer med el körs det inte på i det som FIA hävdar är ett ”miljölyft” för sporten. Foto: M-Sport Ford

Nu är det i stort sätt enbart inne på serviceområdet som el kommer till användning, resten av ”hybridsystemet” går åt till att ge extra boost på sträckorna. Frågan skickas vidare till Jari-Matti Latvala som är lite politiskt försiktig i  sitt svar.

Det är ganska skönt att köra på el i centrum, inga ljud- eller bullerstörningar och inga avgaser

    Till sist dristar hans sig ändå till att ge lite stöd till frågeställaren.

    –  Jag vet inte om el verkligen är användbart…

    Latvala pekar mer på att det nya bränslet som används i WRC gör mer för miljön än elmotorn. Ett bränsle som görs på förnybart material. Detta hindrar dock inte FIA från att även snegla på Rally2-bilar och deras drivmedel. Foto: Hyundai Motorsport

    Ett förslag fanns att från och med 2023 införa ett elsystem även här men där fick man tummen ner från tillverkarna. Nu verkar ändå detta kunna bli verklighet och bland annat Hyundais nya rallyansvarige Julien Moncet är positiv till hybrid även för WRC2-deltagare.  

    Någon gång måste vi få hybrid även i Rally2 men det gäller att hitta rätt balans och bilarna måste även kunna användas av våra privatkunder, menar Moncet. 

    Att det inte är en lättknäckt nöt förstår alla när det dessutom enligt uppgift påstås att fler nya tillverkare vore intresserad av Rally2 om det blev klart med ”modernt” drivmedel. Bland annat hävdas det att Renault ska ligga i startgroparna o det blir hybrid även i Rally2. Slutsatsen inblandade drar är att även Rally2 måste förändras i samma riktning som nu WRC. Vice Rally President hos FIA Robert Reid är lite försiktig och pekar på hur bra de nya förnybara bränslen fungerar.     

    Hållbara fossilfria bränslen är en bra lösning framöver, lär Reid ha sagt i frågan om Rally2 där han är mer tveksam till hybrid på grund av kostnaden.

    Vi måste definitivt göra det kostnadseffektivt och tillräckligt enkelt för kunderna!

    *

    Medan Danmark lyckas sprida ut sitt ”Dansk Super Rally” under åtta månader väljer Svenska Rallymästerskapen bortsett från premiären Boden första veckan i januari, ha ett mer tajt program. Först ut i ”andra perioden” är South Swedish Rally som körs 26-28 maj och då som vanligt med Älmhult som centralort, Efter detta koncentreras SM:s återstående tre tävlingar till sommaren, även om kanske finalen i Trollhättan den 2-3 september med lite god vilja kan klassas som höst. I fjol var det Kils MK som förvaltade Värmlands stolta anor som rallylandskapet nummer ett och i år är det Arvika och ”Team Westoms” tur. Här få Rally Arvika stort stöd av Arvika Kommun som genom sina kommunkoncerner bidrar med 300 000 kronor till tävligens genomförande den 10-11 juni.  Starten sker på Arvika torg med en ramp och presentation av förare samt team vilket då kommuner ser som ett bra sätt att marknadsföra kommunen. HQ och serviceplats placeras vid Arvika Folkets Park och att Team Westom även kommer att använda sin rallycrosbana som publiksträcka känns tämligen naturligt.

    *

    Mer SM och då närmast Asfalt SM som har premiär i Hedemora den 23 april. Helgen efter är det Skånes tur och med Hässleholms MK som arrangör av mer välkända  Hässleholms GP. Här har det dock rått lite oklarheter om upplägget då tävlingen i rallykalendern är satt till både den 30 april och 1 maj.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett faktum som gjort danska deltagare som brukar vara många på Garnisonen, lite frågande då man på hemmaplan har deltävling i Danska Mästerskapet den 30 april. Nu benar tävlingsledare CG Wilke ut det hela.

    På lördagen den 30 april körs de klasser som inte är SM-klasser, det vill säga StandardA/B, VOC samt App K. Dagen efter den 1 maj  körs SM-klasserna, och där då DM- klasserna är samma som i SM.

    I HGP ingår alltid ”Landskampen” alltså den prestigefyllda fajten Sverige-Danmark-Norge och denna kommer då att avgöras den 1 maj. Även om det handlar om en SM-deltävling är det fritt även för utländska deltagare vilket gör det möjligt för Marco Gersager (bilden) att försvara fjolårsegern.  Självklart kan de inte tillgodoräkna sig SM-poäng och Wilke poängterar även att det inte är möjligt att köra båda dagarna, det gäller att välja.

    Om detta skulle tillåtas blev det som lite av träning vilket reglerna förbjuder. Gäller i princip enbart Grupp F som kör om RM, de deltagarn får välja vilken dag man vill tävla.

    Foto: Tommy Svensson

    Wilke förklarar också att lördagen blir lite av ett ”Mini-HGP”, det är söndagen som blir den stora tävlingsdagen.

    Lördagen räknar vi med en kort tävling och har bara avlyst Garnisonen under klockan 15-18.00. Efter detta är tanken att ha lite grill/mingelparty på Dragonhöjden där då både tävlande och boende är välkomna.

    Den storm som blåste upp i höstas efter att boende protesterat mot tävlingen har nu lagt sig efter det som Wilke förklarar med, ” Kommunen har ändrat på sin policy”. Lite missnöjd är han dock med nya startordningen som SM-promotorn SRM beslutat.

    Nu skall långsammaste klass, dvs Standard starta först och sedan i fallande skala, så snabbaste klassen (4WD) går ut sist. Med detta tvingas vi lägga in ett antal minuters uppehåll mellan klasserna…

    En sak som verkar ha fått en del ögonbryn att höjas gäller ”Personlig säkerhetsutrustning”. I SM är är det obligatoriskt med FHR/HNRS-skyddFIA-godkänt underställ, handskar och skor. En paragraf som även gäller de som enbart kör i tävlingen för DM-poängen…

    *

    Det faktum att P4 Västerbotten tagit beslut att inte sända lika heltäckande från Rally Sweden som skett ”sedan hedenös” hos kollegorna i Värmland fortsätter att väcka irritation. Företrädare för kanalen hävdar att man i Umeå gör radio för västerbottningarna och inte för rallyfans, vilket så klart är lite svårt att säga är fel.

    Foto: Tommy Svensson

    Men nu undrar jag om P4 Västerbotten inte gör som P4 Kristianstad och misstänker jag resten av landets lokalkanaler, sänder Peking-OS från morgon till kväll? Hur går detta ihop med vurmen för att enbart västerbottningar har rätt till sändningar i kanalen, bara undrar…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.