Blir det hybrid eller el i WRC efter -24, Mikkelsen vill att alla köra samma tävlingar, fler tävlingar i WRC utanför Europa, Lima lyfter Vinter-SM, Kullings med "hyggligt" startfält, lite klenare i Fagersta och Kvick leder Co-driver-kamp.

Blogg

FIA hoppades att övergången till hybridbilar skulle väcka rallyintresset till liv hos tidigare tillverkare som varit med i WRC, som till exempel Citroën, Peugeot eller Subaru. Men även Skoda och Alpine nämns i sammanhanget. Tyvärr blev det ingen nytändning för någon av dessa utan fortsatt är det Toyota, Hyundai och M-Sport Ford som håller liv i Rally-VM.

Foto: M-Sport Ford

Nuvarande reglementet gäller 2024 ut och sedan ska där presenteras ett nytt tekniskt reglemente för tre-fem år framåt. Två alternativ lär finnas, att fortsätta med dagens hybrider eller att göra som World RX och gå över till elbilar. Precis som när hybriderna skulle införas så påstås det att nya tillverkare om det blir med med eldrift, är beredda att gå in i WRC.  FIA:s rallychef Andrew Wheatley samlar nu alla fakta för att i höst kunna prestera ett förslag. Hans tankar presenteras av Autosport och då får jag känslan att det trots allt verkar som att en fortsättning med hybrid ligger bäst till trots allt. Förslaget ska presenteras i samband med Rally New Zealand i september och sedan är förhoppningen att ett beslut tas före jul.

    *

    Foto: Skoda Motorsport

    Fajten om seger i WRC2 står mellan ledande Andreas Mikkelsen (79p.), Kajetan Kajetanowicz (76p.) och delvis trean Yohann Rossel (63p.) Även om Mikkelsen leder så har han lite uppförsbacke då han är ensam om att ha kört fem deltävlingar medan utmanarna bara kört fyra. I andra vågskålen ligger det faktum att det blivit norsk seger i alla tre han kommit i mål på. Klart är också att han avstår start i  både Nya Zeeland och Japan och även kommande Rally Finland har valts bort. Detta betyder att han bara kan starta och få poäng i två av rallyn Belgien, Grekland eller Spanien.  Mikkelsen berättar för DirtFiash att han inte gillar upplägget att i WRC2 själv kunna välja vilka tävlingar man ska köra.

    Foto: Lotos

    Syftningen är solklar, ”Kajtos” seger i Safari Rally som förde upp honom i toppen tack vare att inga andra åkte till Afrika, stör Mikkelsen

    Vi borde försöka hitta ett sätt så att alla kör samma rally och ingen åker iväg till andra länder där ingen annan kör…

    Toksport har ännu inte valt ut vilka tävlingar som Andreas och Torstein Eriksen ska köra framöver, men i hans ögon är det Kajto som har ”matchboll”. I synnerhet som att man misstänker att det blir polsk start både i Nya Zeeland och Japan. Tidigare fanns en regel att minst en start utanför Europa måste genomföras, men detta är numera bortplockat. 

    *

    WRC-kalendern för 2023 börjar nu ta form och det ryktas att det blir med 14 tävlingar och där det enligt vad som sipprat ut, blir ytterligare tre fler än i år utanför Europa. De som är kända är Mexiko och Chile så vilken den tredje är fortsatt oklart. Har pratas om såväl Kanada, USA som Ryssland men där den sistnämnda med all säkerhet är borta ur leken. Kanska tänker FIA sig ett logiskt hållbart ”back to back” och kör både Australien och Nya Zeeland på samma biljett så att säga? 

    *

    Mer kalendernytt då Svenska Rallymästerskapen i dag presenterade fyra sjättedelar av Rally-SM 2023. Kul är att landets kanske vassaste vinterrally, Lima MS ”LBC-Ruschen” äntligen gör entré i Rally-SM. Tar inte gift på det men har inget minne av att man där tidigare kört SM, istället har Sune Rickardsson &Co nöjt sig med att samla vintrarnas största startfält dessutom ofta med idel positiva omdömen från såväl tävlande som publik.

    Foto: Lollo

    Att Lima kliver in i SM ger förhoppningsvis serien det vinterlyft som många eftersträvat. Övriga tre klara deltävlingar är mer SM-kända och då allra mest South Swedish Rally som körts som SM i stort sett alla år sedan starten 1976. Minns jag rätt så var 1979  första året med SM-status men då körde SM-deltagarna (223 totalt startande) inte alla sträckor utan fick nöja sig med 38 SS för att inte krocka med EM-statusen. EM-fältet fick köra ytterligare sex sträckor, totalt 44 SS. Vann med Saab 99 Turbo gjorde Stig Blomquist/Björn Cederberg före Bror Danielsson, Opel GT/E och så ”Nalle” Johansson som trea med en Standard A version av GT/E. Två luckor återstår för SRM att fylla en tävling i augusti då normalt Hässleholms MK brukar köra Snapphanerally men vad jag hört så håller man kvar vid MAS Rallycup även 2023. Även tomt i rutan för september.

    *

    I morgon stänger Kullings MS ordinarie anmälan till klassikern ”Kullingstrofén” den 6 augusti. Precis som alla andra har man ”gillat läget” och årets upplaga mäter elva mil varav fyra är specialsträcka för deltagarna i Svenska Rallycupen, Mega Rally Cup, Västra BF ́s FM i rally, 1300 Rallycup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Startfältet är riktigt hyggligt med strax över 120 anmälda varav då 1300 Rallycup kan räkna in tio ”Sukkor”. Även deltagarna kan anses vara ”hyggliga” med en del SM-namn i plus så klart toppåkarna i SRC.

    *

    På söndag stänger anmälan för Fagerstas MK och SM-tävlingen ”Nattkröken” som körs helgen efter ”Kullings”. Inte lika ”hyggligt” med anmälda och i dag finns 44 namn i listan som dock lär fyllas på innan söndag. Något SM-rekord för 2022 tror jag ändå inte det blir och inte minst det faktum att ”Slottssprinten” tog hårt på vagnparken är grunden för min skepsis. Senast klubben stod som SM-arrangör var för 50 år sedan och nu tyckte man att det var hög tid för comeback.  

    Årets tävling är uppdelad i tre etapper med en kortare fredagsetapp med intensiva sträckor av känd karaktär nära Fagersta. Den sista s.k. publiksträckan används av oss i klubben och en del hitresta förare som träningsväg, berättar viceordförande Mikael Johansson.

    Sträckan avslutas med några vinklar på asfalt för att omgående hamna på serviceplatsen där nattuppehållet sker.

    Johansson fortsätter.

    Etapp två och tre har en utdragen sträckning  för att få mer utslagsgivande sträckor där den mest kända tidigare användes i VM-sammanhang. Vi kan med säkerhet säga att den som står som vinnare av Nattkröken 2022 är absolut den mest värdige och kanske även den som står som totalvinnare av hela SM-serien!

    Foto: Lollo

    Utan att ta ut något förskott så ligger onekligen PG Andersson bra till för ännu ett SM-guld med bara två tävlingar kvar att köra. Tvåan Jonas Åkesson har 18 poäng upp och trean Jari Liiten 21. Bakifrån spurtar Pontus Tidemand som fyra och bara en poäng mindre än Liiten. 

    *

    I går skrev jag lite om att Kenneth Madsen är på väg för första gång få sitt namn i Dansk Rally Clubs fina pokal för årets ”Rallykører”.

    Foto: Privat

     Motsvarande pris för ”Co-driver” ser med största sannolikhet ut att hamna hos Jeanette Kvick som har 175 poäng att jämföras med delade tvåorna Mette Felthaus, Ronni Bengtson och Erik Kristensen som alla har 20 poäng.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com