Blåser redan i Eksjö efter rallynyhet, Skoda vill se Meeke i WRC2, kan Jonas Å. skrälla igen, Tidemand gillar mörker, David P. med fräscht rallytänk, Skavlan tar sig än Oliver igen, Julia och Ida åker utländskt och tufft för Grus SM.

Blogg

I början av den här veckan hade jag noll koll på ”Smålandsrally Klassiskt” men inget jag skäms över då alla jag snackade med inte heller kände till det som Smålandstidningen beskrev som, ”Jätterally i Eksjö”. Men redan dagen efter började det trilla in lite mer information i mejlkorgen om det ambitiösa projektet. Bland annat att det nu på söndag skulle hållas ett informationsmöte för Smålands alla rallyklubbar där planerna skulle presenteras mer i detalj, så långt frid och fröjd. Men efter att P4 Kronoberg intervjuat SMK Eksjös Kim Gustafsson Westlund som ställde sig både frågande och kritisk till hela upplägget där kommunen förväntades gå in med 200 000 kronor i bidrag, har nu styrgruppen för rallyt ställt in mötet. Onekligen blev det lite konstigt när det enligt SMK Eksjö-Kim, klubben på hemmaplan inte hade någon information om vad som var tänkt köras på ”deras vägar”. Något jag fick veta idag var att det i styrgruppen ingår välkände f.d medlemmen i SBF:s styrelse ”Peggen Andersson. För mig berättar Peggen att han burit på den här idén i många år men nu tyckte det var läge att genomföra den.

Jag har satt ihop en grupp människor med olika kompetenser, som styrgrupp. Vi har till och med fått med en ort som verkar för att det ska bli hos just den första rallyt ska gå, berättar Peggen.

– Tanken är att rallyt ska vara baserat i Småland och vi har börjat med att rådfråga Smålands Bilsportförbund, både styrelse och dess rallyutskott. 

    Efter detta har det varit olika informationsmöten i Eksjö och Växjö dit alla distriktets klubbar varit inbjudna och på söndag var det tänkt ett nytt möte i Eksjö. Men efter radioinslaget har detta nu blåsts av och Peggen är nu kritisk till den negativa hållningen från Ekjsö-klubben redan innan planerna presenterats och säger.

    I princip alla hans antagande är helt felaktiga!

    Även om söndagens möte ställs in så betyder detta inte utan att planeringen rullar på och i nästa vecka är det utlovat ytterligare information. 

    *

    En förare som jag saknar i WRC är ”The Ulsterman” Kris Meeke och detta trots att han höll på att slita av mig näsan när han bryskt slog igen Citorëndörren när jag fortfarande hade skallen därinne. Nu var det som tur var inte mig han var irriterad på i Rally Sweden 2018 utan på sig själv efter ”stupid misstakes”. Fotot: Tommy Svensson

    Ofta har nordirländaren utpekats som ”kraschare” och visst har där gått åt lite plåt och plast under den av olika orsaker splittrade WRC-karriären. WRC-eran började 2011 med Prodrive och Mini John Cooper Works WRC men det dröjde ända till 2014 innan Meeke och Paul Nagle gjorde debut i Rally Sweden i Citroën DS3 WRC med en tionde plats. Efter att ha fått lämna Toyota för två år sedan har rally gått på sparlåga för Meeke med bara lite olika inhopp i främst R5-bilar. Nu har Skoda Motorsport släppt in honom i värmen och under en tid har han varit med om att utveckla deras Fabia Rally2 inför debuten 2022. Ett jobb som 42-åringen utför till belåtenhet i Mlada Boleslav och därför vill ansvarige där Michal Hrabanek gärna se honom i ett flertal tävlingar i nästa års WRC2.

    Vi har snackat med Kris som vi är mycket nöjda med och tycker det vore intressant att se honom tävla med  bilen nästa säsong, förklarar Hrabanek.

    Som bekant la Skoda ner sitt eget team efter 2019 och i stället stöttas Toksport WRT av tjeckerna och det är den vägen som Meeke behöver ta för att göra verklighet av Hrabaneks önskan. Han är också väldigt tydlig med att Skoda Motorsport inte kan stå bakom Meekes starter utan det måste göra utanför deras verksamhet. Läser man mellan raderna så är detta nog det lilla problemet eller som Hrabenck uttrycker det.

    Skulle någon vilja göra så skulle vi noga följa detta från SkodaMotorsport!

    FOTO: Tommy Svensson

     Sedan 2015 när Fabia R5 introducerades har den tagit 3 300 pallplatser genom de över 400 bilarna som lämnat Skoda Motorsport. I utvecklingsarbetet har även Andreas Mikkelsen, Emil Lindholm och så klart Jan Kopecky fyllt viktiga uppgifter.

    *

    Stora knallen i EC Snapphanerally stod onekligen Team NYBEs färske 4WD-chauför Jonas Åkesson med kartläsaren och Norgeboende Martin Holmdahl. Efter uteslutningen i SSR med åtföljande psykiska press trodde nog inte många att Jonas skulle resa sig så snabbt, än mindre att stå som segrare på kvällen. Nu vill trean i SM-tabellen gärna rida vidare på vågen och siktar högt i Göhlins Skilling 500.

    FOTO: Tommy Svensson

    Det är såklart en speciell känsla att första året i den här bilen och i högsta klassen ha en chans att hamna på pallen i finalen till och med chans till guldet! 

    Motståndet är tufft med tre tidigare världsmästare i klassen, PG Andersson, Pontus Tidemand och Tom Kristensson vilket Kalrskrona-föraren ser som extra tändvätska.

    Bara kul och det höjer oss andra några snäpp extra men jag tror P-G blir svårslagen nu när han får riktigt motstånd i form av VM-förare som Tom  och Pontus.

    Före sig förutom PG i ledning har Jonas närmast Mattias Adielsson som blir första mål att passera.

    Adielsson har vi lyckats hålla jämna steg med hittills vilket vi måste göra nu också och vi måste göra vårt bästa för att hålla vår position. Sedan kan allt hända i rally! 

    *

    I SM-premiären gjorde Pontus Tidemand ett av sina numera mer sällsynta gästspel på hemmaplan och efter att ha spårat i lösgruset slutade han tvåa efter PG med EKS JC:s Skoda. Lite oväntat men väldigt kul, så dyker han även upp i Klevshult för finalåken.

    Foto:EKS JC / MHrallybilder

    Det känns kanon att vara tillbaka med samma team som är otroligt professionella och allt funkade strålande senast. Jag är supertaggad på att köra rally igen, förklarar Pontus som i helgen har sin ”vanliga” kartläsare Patrik Barth vid sin sida.

    Något som kan avgöra medaljstriden redan på fredagskvällen är de fyra sträckorna i mörker (två som körs dubbelt). En utmaning som Pontus mer än gärna tar.

    Jag gillar faktiskt att köra i mörker och senast jag gjorde det var i Monza i fjol men det är alltid roligt med en liten extra utmaning. 

    Han passar även på att berömma helgens kommande ”slagfält”.

    Småland är ett riktigt fint rallylandskap och med härlig rallypublik i skogen så det kan inte bli annat än en bra avslutning för mästerskapet!

    *

    Få i den här landsändan har trots sin relativa ungdom så stor erfarenhet av rally som Asarums David Pettersson. David är en av tyvärr väldig få som är lika engagerad bakom ratten på sin häftiga Toyota Starlet som i klubbens tävlingsverksamhet, så när han öppnar munnen borde många lyssna. Efter gårdagens Motorbloggen kommenterade David (73 Gilla) med följande: ”Enkelt förklarat tror jag rallysporten är för mycket ”alla gör som de vill utan styrning”. Olika Cuper, SM, plus mängder med olika serier. Istället skulle jag önska att Rallysprint ser ut så här, Rally DM ser ut så här och så vidare. Sedan får cuper ingå i någon av de tävlingarna så att det blir en röd tråd  för att vi ska få acceptans. Men även att arrangörer ska kunna veta vad som gäller och från detta  sträva uppåt. Mitt tycke så är det för många olika SM med för många helger till detta för det ska kunna bli något stort fokus. Jag skulle personligen istället se mer struktur på det med t.ex fem ”SM-helger” där inga andra tävlingar får tillstånd. Ska SM få 100% fokus måste alla ha möjlighet att både  titta, tävla till att följa SM över nätet och Rallyradion. Inte som nu där det körs många andra tävlingar samtidigt, inklusive vår egen Ekratten.

    FOTO: Tommy Svensson

     Sedan måste vi få acceptans med entré för att arrangemang ekonomiskt ska kunna gå ihop för klubbarna. Jag tror dessutom på en väldigt enkel basklass/debutant där man kan köra längre tid och med mer privatbil utan tidtagning. Steget upp till 100000-tals kronor för att börja tävla innan man ens vet om det är kul, är alldeles för stort för att många ens ska orka börja. Många omtag tror jag behövs om rally ska bli stort igen men jag är otroligt positiv av mig. Trots allt tycker jag att vi är inne i en positiv trend vad gäller intresset för sporten. Med en mer strukturerad sport och  mer fokus på SM tror jag vi har lättare att i framtiden trycka på hos myndigheter när så behövs. Vi måste nog börja tänka mer enkelhet och utanför boxen, det är 2021 nu och inte 1970…”

    David skulle gärna  åta sig att vara en bricka i en reformering av sporten och som han menar ”börja med ett blankt papper”.

    Foto: Lars Svensson

    Han plockar fram ett bra exempel från helgens sprint i Karlskrona där han körde med sin vassa Starlet.

    En kvinna med ett barn kom fram och började prata med oss om rally. Hon  frågade vad det var och hur det funkar. Då kände kände jag själv hur svårt det är att förklara vår sport och att man kör lite som man vill i cuper, serie, SM ... 

    Jaha men vad är det här för tävling då, undrade hon och David svarade slite lagom svävande.

    Ja en liten tävling som ingår i en cup… 

    David berättar även att de var väldigt frågvisa och intresserade, men tyckte det såg farligt ut att gå på vägen så de valde att bara gå runt på servicen. Här tar jag över och håller med allt vad David säger och att vi alla är mer eller mindre dåliga på att sälja in vår sport är absolut en sanning. Kan bara dra fram de bristfälliga mediakontakter som genomsyrar rally. Tyvärr går kurvan nedåt istället för uppåt, några inlägg på Facebook och sedan menar många att man verkligen informerat om sin tävling. Ett tips till makthavare inom sporten, varför inte inom Svensk Bilsport bilda en utvecklingsgrupp inom rally innehållande förare, kartläsare, media och arrangörer med en enda uppgift, att som David säger, ”reformera sporten”. Vad det gäller vem som ska representera förarna i den här gruppen har jag ett bra namn, gissa vem? Just det, David!

    *

    I morgon blir det underhållning på hög nivå i SVT1 och ”Skavlan” klockan 21.00. Hit kommer dagens födelsedagsbarn Oliver Solberg som blir 20 år och jag minns fortfarande när Oliver kidnappade programmet förra gången han var med. Inget talar för att det blir annorlunda på fredag. Med sig studion har Oliver även Leif GW Persson, fotbollsmålvakt Hedvig Lindahl och Hollywood-frun Maria Montazami. 

    Foto: SVT

    *

    Att det finns många duktiga och ambitiösa tjejer i co-driverleden är ingen större nyhet och nu börjar även blågula sådana efterfrågas internationellt.

    FOTO: Tommy Svensson

    På lördag sätter sig SMK Hörbys Julia Thulin sig i tysken Björn Satorus Ford Fiesta R5 som är föråkare i asfaltrallyt ADAC Potzberg Rallye. Senast satt hon annars i Johan Greens Toyota under EC Snapphanerally.

    Foto: Privat

    Samtidigt så gör sig Ida Lidebjer Granberg redo för flyga till Santiago de Compostella för att läsa noter åt välkända spanjorskan Christine Giampaoli Zonca. Nu blir det inte helt nytt för ”GZ” med co-driver från kalla Norden, för fem år sedan läste danskan Jeanette Kvick noterna åt den 28-åriga italienskan. Idas inhopp i hennes bil för Rallymix de Cuntis har väckt stor uppmärksamhet med en co-driver ända från Sverige. 

    – Anledningen till att jag åker dit är att jag deltog i en tävling där man skulle skicka ett mejl med sina referenser, berättar Ida.

     Jag skrev vad jag åkt tidigare och skickade med några länkar på incarfilmer där jag läser noter. De skulle egentligen presenterat finalister och haft en större process – men istället valde de mig på en gång! 

    Foto. Extreme E

    GZ är även aktuell i Extreme E där hon delar bil med Oliver Bennet men där man haft lit oflyt och parkerar näst sist efter äventyra på Grönland. Nu däremot är det rally i nordvästra delen av Spanien som väntar på henne och Ida med Asarums MS som hemvist. 

    Detta ska bli en fantastiskt häftig upplevelse och erfarenhet. Att tävla i ett nytt land, med en sådan karismatisk person som Chris. Dessutom läsa noter som är en blandning av engelska och italienska blir en tuff men riktigt bra utmaning helt enkelt!

    *

    Med ett drygt dygn kvar av anmälningstiden till Grus SM och ”Ludvikaruschen” så är det allt annat är rusch vad gäller antalet anmälda. Sedan igår har ytterligare ett enda namn kommit till och nu står antalet anmälda på 16. För att tävlingen ska köras krävs enligt arrangörens inbjudan ytterligare 24 bilar, en siffra som kan bli tuff att nå…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.