Blanka däck=dråpförsök !

Blogg

Däck

För några dagar sedan bytte jag vinterdäck, de gamla hade en bit över 5000 mil i sig och gått två säsonger. Vad jag bytte till överlåter jag till dig att själv räkna ut…
Kontrollerade även de gamla däcken, Nokia Hakka 6 och fann att i stort sett alla dubbarna fanns kvar (se bilden) apropå den däcktest som företaget Testfakta gjorde och som publicerats här på kristianstadsbladet.se, med rubriken ”Dubbarna försvann efter 50 mil”. Se själv och avgör!
Någon timme före mig hos däckkillen hade varit en annan ”vinterbilist” och fått på nya däck. Om han valde dubbat eller odubbat har jag ingen aning om och avsett vilket, så blev bytet bara till det bättre. Killens, för det var naturligtvis en kille, gamla däck kan du se på bilden. Totalt blankslitna sommardäck, där ett av däcken var så nedslitet att han de senaste två-trehundramilen kört ner på bara stålcorden. Detta med berått mod och utan någon som helst hänsyn till dig och mig som riskerar att möta honom. Under en av de värsta vintrarna på flera år gör han detta och straffet för något så totalt oansvarigt borde vara i paritet med dråpförsök. Några hundralappar, eller exakt 800kr/däck efter trafikpolisens fasta prislista, är inte straff nog enligt min mening. Håller du med?
Men hur kommer man då åt de här bilisterna? Vägverkets färgglada broschyrer tror jag inte mycket på, tv-reklam och annonser hjälper nog inte heller. Glöm fartkamerorna, där hinner man aldrig se skicket på däcken, även om kamerorna enligt Vägverket är trafikens nya livräddare. Inte heller polisens laserpistoler avslöjar dåliga däck, såvida föraren inte kör för fort och då blir stoppad. Det enda som hjälper är naturligtvis när polisen tar de här livsfarliga bilisterna på bar gärning, alltså det som förr kallades flygande kontroller.
Nu är det så att ”hastighetstalibanerna” på Vägverket och höjdarna hos polisen bestämt att det är farten som dödar och det är den som ska bekämpas tillsammans med rattfylleriet. Det sistnämnda är naturligtvis självklart.
Om man istället omprioriterat och satsat på mer ”flygande kontroller” så kanske Nollvisionen kommit lite närmare ett förverkligande. Jag tror det åtminstone!