Belgisk rallychock, Rally Sweden Historic körs bara en dag, Mikkelsen klar med Pirelli-tester, skånska rallysäsongen stängs av HLMK, Tom K. testade elbil och Danmark stänger på lördag när VEC ska ha premiär...

Blogg

Mer eller mindre väntat men ändå lite av ett chockbesked kom idag när WRC-uppladdningen ”South Belgium Rally” ställs in på grund av ”galopperande Covid-19”. Väntat då Belgien är ett av Europas hårdast Corona-drabbade länder och där rykten nu är i full gång att en ”lock down” är att vänta inom kort. Så klart ett bakslag för alla men i synnerhet för hårdsatsande Hyundai som anmält Ott Tänak och Craig Breen i WRC-bilar medan Nikolay Gryazin skulle köra i20-R5 som uppladdning inför Ypres.  Beslutet att ställa in togs av borgmästaren i Vresse-sur-Semois där rallyt skulle haft sitt HQ. Samtidigt informerade landets hälsovårdsminister Frank Vandenbroucke att pandemin inte längre var under kontroll utan benämnde situationen som en ”Corona-Tsunami”.

Dagen efter det inställda rallyt är det planerat för tävling i den norra delen av Belgien, ”Hemicuda Rally”. Hit är Elfyn Evans och Sebastien Ogier anmälda och nu jobbas det för att ge plats även åt Hyundais förare i denna lite kortare tävling. Kanske inte helt lätt då anmälningslistan redan upptar 147 ekipage. Redan anmälda hit är Gryazin och så även Hyundai-kompisen Ole Christian Veiby plus Fords Adrien Fourmaux och Nicolas Ciamin, C3 R5. Även J-WRC-trean Sami Pajari är anmäld med en Fiesta Rally4. Lite exotiskt så är där även en dansk flagga bland de 147 och det är Casper Nielsen/Mads Dalsager som med sin Peugeot 106 Maxi hoppar över DM4 Djurs Rally till förmån för start i Koekelare. Om det nu blir någon start överhuvudtaget vill säga…

*

    Foto: Tommy Svensson

    I år ställdes Rally Sweden Historic in på grund av den dåliga vintern men 2021 hoppas man ha bättre tumme med de värmländska vädergudarna. Då tänker Svenska Rallyt AB erbjuda en bana med knappt sju mil specialsträcka och totalt 60 mil. Allt detta under lördagen och där klassikerna kommer att köra mellan WRC-bilarna. Undantaget blir Vargåsen/Colins Crest där VM-fältet kör båda gångerna i följd vilket innebär att gammelbilarna kommer efter sista rundan. Anmälan öppnar den 11 december medan den stänger en månad senare eller 12 januari och maxantalet bilar är satt till 50. Närmare information kommer att lämnas närmare att anmälan öppnar, bland annat anmälningsavgift och komplett tidsprogram. Då banan för WRC är släppt är det ganska enkelt att räkna ut att till exempel välkända Röjden och sprinten i Torsby kommer att få besök av ”Rally Sweden Historic”.

    Foto: Tommy Svensson

    Arrangören är också starkt medveten om rådande pandemiläge och skriver i första infon, ”Vi är mitt i en global pandemi och är bundna av restriktioner och påbud vilket är en stor utmaning. Tillsammans med regioner och regionala myndigheter i Värmland och Dalarna kommer vi att göra en genomförande-plan som skall hjälpa till så vi kan arrangera tävlingen på bästa sätt, under rådande COVID-19 situation.
    Vi kommer naturligtvis att bevaka utvecklingen av pandemin, både i Sverige och utomlands. Vi kommer publicera mer information på vår hemsida www.rallysweden.com”.

    Efter ”fem WRC-tävlingar” känner sig Andreas Mikkelsen och Pirelli färdiga med tester av nästa års VM-däck och nu är det upp till bevis om tre månader. Så klart har man inte kört fem tävlingar men väl lika långt eller runt 140 mil, för att hitta svagheter inför premiären för de nu testade däcken vilket blir i Rally Croatia i slutet av april.

    Foto: Pirelli

    Av naturliga skäl har det inte varit möjligt för Mikkelsen att på Sardinien känna på vinterdäcken som ska användas i Rally Monte Carlo och Rally Sweden. Nu är det enbart grus och asfaltdäck i olika hårdheter som fått norrmannens omdömen. Men vad gäller vinterdäcken så var dom först i testkön och redan i slutet av förra året började Pirelli med tester av nya ”Sottozero Snow”. Däck som kommer att finnas både som dubbat (384 dubb) och odubbat. Första gången WRC-teamen får möjlighet att känna på hur italienskt gummi uppför sig på vinterväg blir i december, en dryg månad för Monte Carlo. Pirellis återkomst som däckleverantör emotses med stor spänning och frågan man ställer sig är om däcken blir snabbare eller långsammare än dagens Michelin. Senast Pirelli gjorde däck för WRC:s fabriksteam var 2010 men efter detta har man försett många i WRC2/3 med däck plus även i ERC och nationella serier. Till exempel är Pirelli ensamma i Junior-WRC  och detta lär fortsätta även 2021.

    Foto: Tommy Svensson

    När de nya däcken presenterades inför Sardinien berättade ansvarige Terenzio Testoni att man använt teknologin från åren i Formel 1 och så klart all erfarenhet från rally i de lägre klasserna.

    *

    Nästa lördag den 31 oktober stänger den skånska rallysäsongen och det är Hässleholms MK som svarar för detta med ”Temahallen Grussprint”. Start och mål i Vinslöv klockan 11.00 vilket känns tämligen onödigt att berätta, då det så klart är publikfritt som gäller på de tre sträckorna (eller fyra, en går två gånger).

    Foto: Tommy Svensson

    77 anmälda och där hemmaföraren Ingvar Andersson får räknas som favorit till totalseger. Ingvar och sonen Adam är en av fem som kör 4WD och som vanligt är det Subaru som gäller för familjen Andersson. I 2WD-gänget borde SM-rutinerade Johan Green, Hässleholms Mk axla samma roll som Ingvar.

    *

    Kan inte påstå att jag tillhör elbilars största fans men nu ska så klart Tom Kristensson övertala mig till att  bli en sådan. Detta efter att han blivit inbjuden till österrikiska Stard som är de som leder utvecklingen för rally och rallycrossbilar med elmotorer.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Detta gör vi bara för att få en ny upplevelse och testa på något nytt, berättar Tom.

    Roligt att få möjligheten från Stard och lite support på plats från Svensk Bilsport. Riktigt häftig upplevelse! 

    Någon rallyserie med 100 procent el förutom ersättaren till Opel Adam Cup, ADAC Opel e-Rally Cup som skulle ha varit igång i augusti men där Corona satte stopp. Nu är premiären framflyttad till våren men hur stort intresset är för cupen har ännu inte redovisats.

    *

    Idag beslutade regeringen att öka antalet personer på sittande arrangemang från 50 personer till 300 och inte till de 500 som många hade hoppats på. Beslutet betyder inte ett dugg för till exempel rally där det inte är någon sittande publik i den bemärkelsen. Ändå glädjande besked då är det mer oroande för oss skåningar att Danmark stänger gränsen eftersom antalet smittade hos oss nu överstiger 30 smittade/100 000 invånare. Skåne sätts därför i karantän av Danmark och gränsrestriktionerna kommer att börja gälla på lördag meddelar Statens Serums Institut, danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten. Sedan tidigare är gränsen stängd för personer från Blekinge, Kronoberg, Halland, Jönköping, Östergötland, Örebro, Västmanland, Stockholm, Uppsala, Gotland, Dalarna och Jämtland/Härjedalen. Enligt radionyheterna ska de nya reglerna börja gälla vid midnatt mellan fredag och lördag.

    Foto: Tommy Svensson

    Detta kan ställa till problem för DM4 Djurs Rally på lördag där det även är premiär för Volvo Euro Cup. Kan det bli så illa att Ted Malm får inräkna ännu en motgång i sitt ambitiösa cupprojekt, vilket i så fall känns extremt orättvist. Blir kanske så att VEC bara får två deltagare,  dansktalande Eric Christensen från Arlöv med svensk kartläsare, medan tysken Sigfred Meyer går under den danska Corona-radarn. Man kan även undra hur Varbergsboende dansken Roland Poulsen hanteras eftersom han har boendet Halland? Räknas han fortfarande som fullvärdig dansk eller blir det problem vid gränsen och R5-Skodan inte kommer att luftas på lördag…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se