Både Tom och Oliver bröt i Sanremo efter stenträffar, många bilklasser, Safarirallyt bokat 3 500 doser AstraZeneca, "Norrlandsfönstret" hett 2022, finns "rallysjäl" och inget spännande ljud i Corsa-e Rallye!

Blogg

På 14,2 kilometer långa ”SS4 Vignai 1 ” eller rättare sagt efter tog Rally Sanremo slut för Tom Kristensson och David Arhusiander.  I en kurva gled Tom lite för långt ut och träffade en liten men som det sedan visade sig, ack så dyrbar sten.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Mitt eget misstag som fick stora konsekvenser, förklarade Tom från serviceplatsen.

    Så klart väldigt tråkigt att inte få köra mer med den här fantastiska bilen och visa dess stora potential!

    I ett hopp att kunna fixa bilen tragglade sig Tom till service men tyvärr till igen nytta då reparationen tog så långtid att  man missade avgångstiden tiden med fyra minuter och blev därmed utesluten. Efter de fyra sträckorna låg SMK Hörby-föraren på 28:e plats totalt av de 122 ekipage som då fortfarande var med i rallyt. Att märka, så höll den nya Rally3-Fiestan många betydligt potentare Rally2-bilar bakom sig.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Bland annat japanen Hiroki Arai som tidigare drillats under Tommi Mäkinens Toyota-vingar och kört många 4WD-tävlingar, men som var nio sekunder långsammare än Tom och detta med en helt ny Rally2-Fiesta. Nu packar Tom och David väskorna för mer test och detta i ”the real thing”, alltså Rally2-Fiestan inför WRC Rally Croatia om en och en halv vecka. 

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Samma öde drabbade Oliver Solberg/Aaron Johnston som slog bort vänster bakhjul på deras Hyundai i20 R5 redan på sträcka tre. Då höll Oliver en åttonde plats bara sex sekunder bak hemmaföraren Fabio Andolfi. På samma sträcka tog även första Polo R5-starten för Eerik Pietarinen slut och även i hans fall var det ett hjul som försvann. Inför åttonde och sista sträckan som startar strax efter 17.00 är det Hyundais Craig Breen/Paul Nagle som är först, 11,5 sekunder före märekskollegan Andrea Crugnola medan Andolfi trillat ner till tredje plats.

    Foto: Hyundai Motorsport

    I det separata rallyt för WRC-bilar är det svinhårt mellan Thierry Neuville och  Ott Tänak, 2,6 sekunder skiljer mellan Hyundais båda WRC-hopp. 

    *

    Den historiska delen gick i mål redan på lördagen och där Anders/Johnsen/Ingrid Johnsen gick i mål som 14:e bil totalt av 52 i mål. I klassen ”C4” med bara Porschar i mål, blev det en stark femte plats dock tämligen långt efter, lite över tio minuter. Snabbast var Matteo Musti som även slutade tvåa totalt. Vann rallyt gjorde Lucio Da Zanche i en något nyare Porsche-variant.

    *

    En liten reflektion från min sida och det är att det är alldeles får många klasser i rally här hemma. Något som jag kan hålla med om till en viss del, men när detta anges som skäl till att media inte skriver om sporten slår jag lite bakut. Tänk bara på friidrott med alla distanser, inom och utomhus som media villigt sätter sig in i. Eller simning med hur många grenar som helst utan gnäll från media som istället tuggar i sig allt dessutom ofta  med god aptit. 

    Foto: Tommy Svensson

     Fast när jag såg klassindelningen i Rally Sanremo blev även jag lite konfunderad. Om man slår i hop helgens alla tre tävlingar med utgångspunkt från Sanremo, alltså WRC, ”det riktiga rallyt” och så den historiska delen så blev det över 40 olika bilklasser i de tre rallyna. Det är så klart på tok för många kan även jag tycka…

    *

    Ryktet främst från Litauiskt håll att Safarirallyt skulle ställas in verkar inte ha någon bäring i verkligheten. Även om Coronan fortsatt är ett problem i Kenya så forsätter jobbet md rally och inom kort skeppas allt WRC-material till landet för vidare transport till Nairobi.

    -Vi kan vara några veckor före schemat när vi skickar utrustningen redan nu, men som läget är så är det vettigt att vara lite försiktig, kommenterade M-Sport Fords teamchef Richard Millener.

    Nu avslöjas också att regeringen backar rallyt till hundra procent, bland annat genom att genomföra massvaccinering av alla som på något sätt är inblandade i rallyt. Totalt har arrangören fått 3 500 doser reserverade av Astra Zenecas vaccin. 

    *

    Åsikterna fortsätter att hagla på Facebook huruvida det är rätt eller fel att flytta Rally Sweden till Umeå och egentligen ganska meningslöst då flytten är beslutad. Ingen åsikt på Facebook lär ändra på den saken utan nu gäller det att bjuda till så att rallyt blir den succé som ”norrlänningarna” lovar. Finns inte heller något som talar för motsatsen och att ”Norrlandsfönstret” står vidöppet vad gäller motorsport 2022 är odiskutabelt. Race of Champions, Rally-SM, SM-veckan och så Rally Sweden ovan på detta under några vinterveckor gör den delen av Sverige till kanske hetast i hela motorvärlden till nästa år.

    Har fåt en del mail i saken och där det för en del verkar vara av högsta prioritet att jag ska ta mig till Umeå till nästa år. En del är dessutom ganska aggressiva i sina övertalningsförsök men till mycket liten nytta, jag känner helt enkelt inte något större sug. Detta handlar inte om någon bojkott eller att jag ”surar” utan mer att för mig hör ”Svenska” hemma i Värmland. Foto: Tommy Svensson

    När nu inte landsdelen inte kan leverera vinter längre så är det bara att inse att det är dags att säga ”tack för kaffet” för min del. Oavsett hur bra man lyckas i Västerbotten, så är det ändå i min värld inte längre något ”äkta Svenska Rallyt”. Med detta sagt så menar jag inte att det blir sämre i Umeå, men för mig är det klassiker som Rämmen, Lesjöfors, Sågen för att inte tala om Vargåsen (Colins Crest) som är Rally Sweden och detta flyttar man bara inte hur enkelt som helst.  Nu kommer det istället skapas nya klassiker i den här delen av landet men inte med mig vid sidan. Foto: Tommy Svensson

    Jag kan dra parallellen med South Swedish Rally som i och för sig startade första gången 1976 i Malmö, men var sedan i 23 år stationerat i Kristianstad. Först 2001 flyttade SSR till Växjö och för mig tappade man då en stor del av själen även om det då fanns goda anledningar till att byta startplats. Efter Växjö blev det sedan flytt till orter som Ljungby, Karlskrona, Tingsryd och numera mer bofast i Älmhult. Tog många år innan jag lyckades bygga upp lite av samma känsla för rallyt som fanns när det snurrade i Skåne och Blekinge. Men fortsatt känner jag inte fullt ut att det är ”mitt SM-rally” och med detta sagt att det i dag kanske är bättre än på den skånska tiden…

    Åter till Rally Sweden där jag uppenbart missat en viktig sak och det är vilken datum som rallyt ska köras? Om jag har missat, så är där åtskilliga som redan vet exakt damtum då flera redan bokat boende för att inte riskera att missa det historiska ögonblick när WRC kommer till Umeå… 

    *

    När det kommer till el och rally så är det Opel som ligger längst fram och redan har en Opel Corsa-e tävlingsklar för ersättaren  till ADAC Opel Rallye Cup där det kördes med Opel Adam. En nöt som Opel Motorsport försökt knäcka är att ge Corsan ett konstgjort ”rallysound” så att publiken tänder på nya drivkällan.

    Foto: Opel Motorsport

    Chefen Jörg Schrott har dock varit noga med att det inte skulle vara et ljud som försökte efterlikna ett vanligt motor/avgasljud, utan ett ljud som skulle vara karakteristiskt för just nya Opel Corsa-e Rallye. Kollade på en pr-film från Opel med nya ljudet och även om det smärtar så är det i mina ögon ”pisstrist” när Corsa-e svischar förbi med ett ljud som ger spänning i paritet med att se på när målarfärg torkar…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55