Avslaget på Svampabanan, Nybe-Victor strålande tvåa i Rally Bohemia, "Svenska" på ny datum, Puma puttar undan Fiesta hos M-Sport, Tom K. har anlänt till Estland, ny C3-kompis till Østberg, Kruse byter ut 940:an, Mikaela i Tour de France och Nova gillade leverglass!

Blogg

Att återstarta såväl rally som Motorbloggen är inte så enkelt som man kanske kan tro. För min del är det väldigt svårt att koka ner en veckas nyheter/händelser/skvaller för att få plats i en enda publicering så att jag missar en hel del, är något ni får leva med. Inte heller verkar det helt enkelt att återstarta rally åtminstone inte i Skåne om man ser till det minst sagt klena intresset i de två tävlingar som körts i Anderslöv och Tomelilla. Trots att Tomelilla MK satt 40 anmälda som gräns för att överhuvudtaget köra Svampasprinten körde man ändå med bara 25 bilar i fredags. Att det därmed blev en avslagen tillställning där inte ens vädrets makter var med arrangören, är inget att förvånas över. Sent fick man också tillstånd att ta in åskådare vilket innebar cirka 300 i vätan.

Foto: Kristian Lindberg

 Att ”Svamparäven” Ingvar Andersson med Hampus Larsson till höger i Subarun skulle bli svår var ingen nyhet.

    Foto: Kristian Lindberg

    När så regnet kom så blev 4WD trumfkortet för hässleholmaren som tog tre sträcksegrar. Den fjärde tog Opel-föraren från Lunds AC, Terese Lennartsson/Johan Kastenman hand om.

    Foto: Kristian Lindberg

    När allt var klart så vann Ingvar med 17,4 sekunder tillgodo på bästa 2WD, SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft den här gången med Toyota Corolla.

    Foto: Kristian Lindberg

     Riktigt bra ifrån sig gjorde klubbkompisarna Pelle Larsson/Tobias Persson som är relativt färsk med 4WD plus att Mitsubishin är en av de i första generationen och kanske inte helt up to date.

    Foto: Kristian Lindberg

    På fjärde plats kom så Lennartsson som hittar bra på Svampabanan efter flertalet segrar i folkrace på samma  ställe. Hade det inte varit för stor tidsförlust i första körningen så hade nog Kristiansson fått det svettigare för att bli tvåa.  

    Foto: Kristian Lindberg

    I Otrimmat var Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Lovisa Kaunitz Odenmalm vassast med de röda Toyota Corollan. Tack vare ett dåligt däckval på VOC-940:an lyckades inte Tyko Nilsson/Henrik Svensson komma ikapp Corollan och i mål skilde lite över 12 sekunder. Tre tävlande tvingades ge upp och en av dessa var hemmaklubbens Stefan Kristensson/Adam Grahn som med R5-Fiestan var sju sekunder efter Ingvars vinnande Subaru i första omgången. I det andra gick det överstyr och efter kontakt med en jordvall fick Stefan ge upp med trasig kylare.

    *

    Team Nybe/SMK Hörbys Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson gick till nattvila i går som ledare av klass 6 i tjeckiska Rally Bohemia. Inför dagens sex sträckor hade Peugeot-åkaren 7,6 sekunder till godo men tyvärr blev det en tråkig start med punktering direkt. Trots detta tappades inte så mycket tid, bara 2,8 sekunder till sträcksegraren.

    Foto: Henric Åkeson

    Långa och snabba sträcka elva blev lite av det som fällde ”The two Victors” där ytterligare tio sekunder försvann. På näst sista passerade så dagens man i klassen Miroslav Ciz som vann fyra av dagens sträckor. Men segermarginalen blev inte stor, bara 7,2 sekunder skilde mellan de bägge R2-Peugeotförarna. Större marginal till trean, Dominik Broz som var halvminuten efter Ciz. Totalt kom nio bilar i mål i klassen medan 19 2WD-bilar totalt klarade sig runt och av dessa var den skånsksmåländska kombon strålande som femte bil med många mer potenta bilar efter sig.

    Det var fräna vägar, svåra, utmanande, hoppiga, hala inne i skogen, snabba och ja, det här rallyt har haft allt, summerade tvåan i klass 6 helgen och avslutar med.

    Ett typiskt tjeckiskt rally…

    Foto: Henric Åkeson

    Rally Bohemia kördes i ”Home of Skoda” eller staden Mlada Boleslav och bjöd på 15 mil tuffa asfaltsträckor. Att nationalikonen Jan Kopecky så klart med Skoda, stod som slutsegrare var ingen högoddsare och han vann med en dryg minut till Dominik Stritesky. Trea kom Jan Cerny som efter sig hade Filip Mares medan WRC2-aktuelle Marco Bulacia Wilkinson slutade femma. På Topp-10 fanns nio Skoda-förare medan Albert von Thurn und Taxis stack ut som nia med en Polo R5.

    *

    Återkopplar till det svala intresset från rallyåkarna i söder och ett annat bevis på detta är att premiären för Grus SM kommande fredag på Millebygden, lockat färre än 60 ekipage. Helt klart en liten missbedömning av SRM som i våras införde möjlighet att göra förhandsanmälan för att garanterat få vara med i de nya SM-serierna. En möjlighet som inte alls visat sig nödvändig när intresset visat sig så här klent. Bättre är det i dagens ”Nässjörundan” som är årsstart för ”E-Cupen” och där Nässjö MK kan räkna in fullt godkända 94 anmälda.   

    *

    Om jag kikar längre bak i veckan så var en av huvudnyheterna att Rally Sweden fått tävlingsdatum för  2022. Umeå kan välkomna WRC två veckor senare än normalt eller 24-27 februari och därmed är två tävlingar klara med datum 2022, ”Svenska” och Rally Monte Carlo som körs nästa exakt en månad tidigare. Anledningen till flytten fram i kalendern är att Umeå annars fått utmana Peking som har Vinter-OS på rallyts traditionella dagar.

    Vi har fört dialog med WRC.promotorn om datumet och är helt överens om att det bästa för hela rally-VM är att undvika kollisionen med OS och därför läggs tävlingen senare än normalt, säger Rally Swedens vd Glenn Olsson.

    Vädermässigt ser det i Umeåregionen ut att vara till vår fördel att köra senare i februari och övriga faktorer exempelvis inom besöksnäringen såsom boendekapacitet har vi också fått positiva besked på. Då det är ett första år för oss i Umeå är det också välkommet med lite mer förberedelsetid!

    FIA har också klargjort att WRC ska innehålla 13 tävlingar 2022 och av dessa återstår nu fyra att namnges.

    *

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Att  M-Sport Ford skulle vara först att visa upp sin nya WRC-hybrid fullt ”raceready” är inget att förvånas över. Så brukar det nämligen vara, att man i Cumbria är snabba vid ritborden så fort reglementen förändras. Förvånad blev jag dock över att Fiesta nu pensioneras som grund för nya rallybilen och istället är det Ford Puma som utgör grunden. Om detta har det ryktats länge men att det skull visa sig sant var ändå lite överraskande. Därmed tar Puma över WRC-stafettpinnen från Escort, Focus och då senast, Fiesta. Namnet blir Ford Puma Rally1 vilket avslöjades vid visningen Goodwood. Ett krav från Ford har varit att hänga upp nya värstingen på en befintlig hybridmodell i programmet är tämligen naturlig. Först känna på bilen i racekostym var Adrien Fourmaux.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    *

    När WRC-promotorn Red Bull Media House efter årsskiftet tar över ERC från Eurosport är en del av övertagande en vision att öka statusen på ”Rally-EM”. Därmed blir Red Bull MH en verkligt stor aktör på motorsportmarknaden då man även sköter World/Euro RX. Eurosport å sin sida ska i framtiden fokusera på elbilar på racingsidan plus TCR-racing. 

    *

    Tänkte inte beröra kommande WRC Rally Estonia men så klart måste jag ändå ge en lägesrapport från Tom Kristenssson/Daniel Arhusiander som nu är på plats i det Tom betecknar som, ”Grusvägarnas paradis”.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Vi har anlänt till Estland och tittat lite på teststräckorna inför morgondagen, berättar Tom inför sin tredje WRC2-start för M-Sport Ford WRT.

    Det ser bra ut och med dessa vägar plus det perfekta vädret så kan vi inte vara mer taggade på att få köra Fiestan. 

    Två dagars test är planerat för Tom som den här gången har Adrien Fourmaux som ”side kick” i teamet medan tjecken Martin Prokop vilar sig efter kraschen i Safari.

    *

    Foto: Privat

    Från detta hoppar jag direkt till Finland och där just nu Mads Østberg/Torstein Eriksen testar C3 Rally2 inför framflyttade Rally Finland vilket Mads berättar på Twitter. Vad han inte berättar är att där även finns en hemlig gäst som testar samma bil och det är snabbe finländaren Eerik Pietarinen.

    Foto: Privat

    Enligt källor vid testvägen kan det bli möjligt att Eerik byter ut sin vanliga Skoda Rally2 till WRC-tävlingen på hemmaplan och då mot en C3 Rally2. Syftet med bilbytet är att hjälpa både Mads och Citroën i den tuffa jakten på VM-seger.

    *

    I Ypres Rally Belgium verkar det som att Hyundai äntligen ska släppa loss sin nya Rally2-i20 N. En bil som bland annat Jari Huttunen varit med om att utveckla och just nu gör sista asfalttesterna med i Toscana. Förväntningarna är stora på bilen men här reagerade Huttunen som en mussla och ”no comments” när folk ställde frågor om hur pass mycket bättre den är än nuvarande R5-versionen.

    Foto: Privat

    Själv hyser han stort hopp att få köra bilen i Ypres men inte heller detta kommenterades mer än med.

    Förhoppningsvis!

    I Rally Estonia är det R5-i20 som blir Huttunens vapen i WRC2.

    *

    Foto: Privat

    Om du inte vet hur en riktigt besviken co-driver ser ut så kolla på bilden. Efter fem kilometers transport ut till SS1 i Rally della Marca Trevigiana tog det stopp för Jeannette Kvick Andersson och Alfred Kramer Jun. Paret skulle köra Clio Trophy Italia med sin Rally5 Clio men så blev det inte. En kolvbult satte stopp för ”The Italian job”

    *

    Som bekant har Jonas Kruse en historia som bland annat innehåller både Volvo 240 och Renault Megane. När han nu gått från ”hang around” hos pigga Team Nybe till fullvärdig medlem har det hela tiden snackats om Volvo 940 för SVT-profilen som har Maja Bengtsson i högerstolen när det ska SM-satsas i höst.

    Foto: Team Nybe

    Men så plötligt dök det upp en bild på paret där bilen ”pixlats” och där det lite kryptisk står, ”19 år sen sist, nu är 𝐉𝐨𝐧𝐚𝐬 𝐊𝐫𝐮𝐬𝐞 tillbaka i en framhjulsdriven bil! Vad tror ni det är för bil som står bakom Jonas och Maja?”. Spekulationerna har varit många men för mig finns tre alternativ, Toyota Corolla eller Renault Clio R3 och som outsider Golf Kit Car. Någon hjälp av anmälningslistan till SM-premiären Rally Killingen får man inte heller,  där står ”Volvo 940” men jag är tämligen säker på vad som döljer sig bakom ”fluffet”och det är nog en vit bil…

    *

    Ett annorlunda uppdrag för Mikaela Åhlin Kottulinsky blir det den 18 juli när hon ska cykla sista sträckan av Tour de France. Ett uppdrag hon fått egenskap av ambassadör för däcktillverkaren Continental som är huvudsponsor för det anrika cykelloppet som startades 1903.

    Foto: Privat

    Blir mycket spännande och detta är en helt ny värld för mig så önska mig lycka till, hälsar STCC-profilen.

    *

    Kanske inte helt rätt forum, men är det bara jag som inte förstår humorn i P4-programmet ”Mammas nya kille”? Har försökt lyssna mig igenom något program men det hjälper inte, för mig är det totalt humorlöst. Förgäves sitter man och väntar på någon form av poäng, men nej den kommer aldrig utan bara en massa trams på norrländsk dialekt. Om det är just dialekten som ska vara humorn blir jag än mer tveksam. Som norrlänning hade jag känt mig direkt kränkt över att behöva tillföra en så härlig dialekt till ett sådant här totalt talanglöst program… 

    *

    Rundar av med att vi avslutade vår lilla ”roadtrip” i Mellbystrand varifrån det inte är mer än ett långt stenkast till Skummeslövs berömda strand dit det fortfarande är tillåtet att ta med sig bilen ända ner till havet.

    Foto: Tommy Svensson

    På samma ställe finns även en badplats för hundar så det blev naturligt att vi sökte oss dit för Novas skull. Plötsligt dök den upp, en blänkande turkos/vit Oldsmobile 98 från, får jag gissa på 1958. Hade det inte varit för den i sammanhanget helt felplacerade svarta Audin, så kunde scenen lika gärna varit hämtad från en amerikansk 50-talsfilm.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett av flera fina minnen från veckan, fast för Nova så var ändå glassen med leversmak i Hjo höjdpunkten… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.