Årets första tio "Svenska Mästare" korade, "Tom K:s träningsläger slutade i ett broräcke, förlängt i Ludvika, hemmaseger i Ekratten, ny RS i Kristianstad med minimala krav, dubbelt guldjubel hos GNM och Nasser fick det lite hett...

Blogg

Börjar med att gratulera ”Svenska Mästarna i Rally 2021”, PG Andersson/Andes Fredriksson (Int.4WD), Joachim Carlström/Jörgen Norrman (Nat.4WD), Calle Carlberg/Torbjörn Carlberg (Int. 2WD), Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson (Nat. 2WD) och Isac Arvidsson/Victor Svensson (Standard).

Foto. Fredrik Värnebjörk

Till detta ska man lägga till att Carlberg, Jakobsson och Arvidsson även vann sina klasser i Junior-SM. Med detta är vi nu uppe i tio ”Svenska Mästare i rally” då Joacim Kristiansson och Stefan Kristensson tidigare körde hem guld i Asfalt SM. Återstår Grus SM med fler nya mästare innan nya promotorn Svenska Rallymästerskapen kan summera premiäråret.

    *

    Med en hektisk lördag hade jag noll koll på vad som hände i Göhlins Skilling 500 och inte förrän långt efter att hela rallyfältet rullat i mål fick jag koll. En snabb analys visar att det ändå blev förväntade mästare i alla klasser förutom så klart i Nationella 2WD där superfavoriten Patrik Flodin/Göran Bergsten fick bryta redan på första sträckan.  

    Foto: Flodin Motorsport

    Jag gled ut i lite och fick en punktering. Det blev en bula på fälgen som slog sönder bromsoket och gjorde att bromsskivan gick av, berättade en bedrövad Patrik.

    När dessutom bakaxeln krökts så var det ”game over” för den röda Volvo 940:an. 

    Det svider lite extra att tvingas bryta nu när det var så många som har ställt upp och hjälpt oss. Vi hade verkligen velat gjort det här för alla sponsorer och supportrar. Samtidigt motiverar det oss att komma tillbaka nästa säsong!

    Foto: privat

    Nu blev det stenhård kamp in på mållinjen mellan Hampus Jakobsson och Emil Karlsson och där Toyota-förarens fempoängare på power stage också avgjorde var guldet skulle hamna. Det blev i Nyköping men bara en poäng skilde till Karlsson och Jessica Larsson och så ytterligare en till bronsmedaljörerna Victor Karlsson/Jonas Magnér.

    *

    Att PG Anderssons plump i protokollet när han genade för mycket i Hässleholm inte skulle upprepas i helgen var nog de flesta övertygade om. När dessutom PG förklarade före start att han gillade att köra under press var det mentala övertaget stort. Att för andra gången i år lyckas hålla Pontus Tidemand bakom sig vittnar om att asfaltläggaren från Årjäng egentligen har mycket ogjort i högre sammanhang än SM.

    Foto. Fredrik Värnebjörk

    Nu fick Tidemand/Patrik Barth däng med halvminuten av GNM-Fiestan.

      Lika bra att vi knöt ihop säcken i finaltävlingen, så att Anders hann bli frisk från magsjukan och kunde vara med mig hela vägen. Vi har ett bra paket med bra team, bra bil, bra dämpare och bra kartläsare. Och bra förare, fortsätter P-G med ett skratt.

    Segern innebar andra raka SM-guldet och återigen ett fint bevis på att det från GNM i Åhuskärr levereras vinnarbilar.

    Silvret gick till hårdsatsande Mattias Adielsson/Andreas Johansson som inte fått den hellyckade säsong med nya Fiesta Rally2 där guld var målet. Ändå var göteborgaren nöjd efter målgång.

    -Att bli tvåa i Rally-SM och komma trea i den sista deltävlingen känns otroligt bra. Konkurrensen i årets serie är den tuffaste vi har haft på många många år, jag tror bara vi saknar en förare så hade sverigeeliten varit komplett men han fokuserar mer på VM än SM(Oliver Solberg min anm.), summerade Mattias.

    Jublande glad trots att han fick bryta final var vinnaren från EC Snapphanerally Jonas Åkesson/Martin Holmdahl. Team NYBE-duon stannade på samma poäng som Sebastian Johansson/Jesper Elfver men där då poängen från Kil avgjorde till Blekinges fördel.

    *

    Foto: NP Rallyfoto

    Med så tunt startfält som det blev i Int. 2WD (sju startande) var det i princip en omöjlig uppgift för Victor Hansen/Victor Johansson att köra in de elva poäng som skilde till ledaren, familjen Carlberg från Nässjö. Hörby-föraren gjorde allt man kunde begära, vann klassen och tog fem bonuspoäng på power stage men tråkigt nog inte till någon större nytta.

    Foto: Carlberg Motorsport

    I och med att Carlberg gick in som tvåa innebar det tre poängs skillnad till hans fördel. Det som förstörde ”The Two Victors” SM-säsong med Team NYBE:s nya Ford Fiesta Rally4 var att den nyrenoverade växellådan krånglade i Hässleholm. Detta i sin tur innebar ”års-sämsta” för Hansen när han blev trea och än mer betydelsefullt, bara fick med sig två ”ps-poäng”  med en bil utan treans växel på Hovdala. Att det är Carlberg och Hansen som står överst på prispallen är helt i sin ordning och trean Isac Norström/Karl-Johan Borrhammar var 44 poäng efter Carlberg… 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Ett extra grattis skickas till Kalmar och Joacim Carlström/Jörgen Norrman som kämpat i så många år och nu fick betalt för allt slit. Guld i Nat.4WD och med god marginal ner till silvermedaljörerna Dan och Joakim Johannesson gav säkert anledning för extra gudlfnatt igår kväll. Den meste SM-vinnaren var utan tvekan Gullabos Isak Arvidsson/Victor Svensson som med tre segrar fick ihop 40 poäng mer än tvåan Patrik Tallåker/Emilia Sjöberg tävlande för hemmaklubben.

    Foto: Tommy Svensson.

    *

    ”Träningslägret” inför kommande helgs Secto Rally Finland flöt på helt enligt plan för Tom Kristensson/David Arhusiander. Med den från Italien hyrda Fiestan höll SMK Hörby-åkaren tredjeplatsen och utan minsta ambition att blanda sig i något jakt på SM-poäng. Istället var jakten inriktad på att få in rätt känsla inför säsongsavslutningen i WRC2. En punktering innebar viss irritation i hytten men snart var man på banan igen och tredje platsen var hur stabil som helst, halvminuten upp till Tidemand och lika långt ner till fyran Adielsson.

    Foto: Okänd

    Men med tre sträckor kvar var ”träningen” över för Tom och David.

    En skitgrej, tappar baken och får inte in den igen. Skulle ta höjd innan bron och fick inte in baken riktigt så jag gick på tvären in i bron, förklarar Tom men som ändå såg helgen som lyckad.

    Vi har fått otroligt mycket och det har gått jättebra fram tilt att vi fick bryta på SS13. En perfekt uppladdning inför Finland och med de lärdomar vi tar med oss kommer vi stärkta till Finland! 

    *

    Nästa SM-tävling är Grus SM med Ludvikaruschen på lördag där nu arrangören beslutat att följa ”succéreceptet” att förlänga anmälningstiden. Tiden är förlängd till måndag klockan 18.00 i en förhoppning att de just nu 21 anmälda ska få fler kompisar till Ludvika. Man är även noga med att poängtera att tävlingen kommer att genomföra oavsett hur många/få som anmäler sig…

    *

    I skuggan av SM-uppgörelsen körde Asarums MS en nedbantad version av Ekratten, en sträcka som kördes två gånger.

    Foto: lars Svensson

    Det blev hemmaseger genom David Pettersson/Isa Kolmbäck i den fräna Toyotan. En tuff seger då vinnarna från förra helgen Håkan och Sandra Rönnebring, Mitsubishi bara var 0,8 sekunder långsammare. Lite längre hopp till trean, Peter Holgersson/Moltas Olofsson, Ford.  Totalt startade 25 ekipage medan tre försvann under dagen och aldrig nådde målet.

    *

    Den 16 oktober är det premiär för en helt ny asfalttävling i  Södra BF när Kristianstads MK bjuder in till ”Lelles Rallysprint, Håkans Minne”. Tävlingsledare Janne Rydh har också tagit höjd för de nya tiderna och kräver bara 10 deltagare för att tävlingen ska genomföras. En välbehövlig klarsyn menar jag med tanke på att detta blir årets andra och vad jag vet sista asfalttävling. När till och med premiären på klassiska HGP fick känna på med snudd på halverat startfält, så lär det inte bli lapp på luckan till Karpalund den 16 oktober. Klokt att då inte sätta upp lika höga minimigränser vad gäller antalet deltagare som många andra gör, för att sedan strunta i detta och ändå köra trots att man i bland är långt färre än tänkt. Efter att inbjudan legat ute tre dagar har bara en förare anmält sig för att köra ”Varvlopp på 1 km/varv x 3 varv som körs 3 omgångar på Lelles. Underlaget är 95% asfalt. Maxtid på SS är 5 min.
    Egna noter kan skrivas, det är tillåtet att gå/cykla banan innan start.”. 

    *

    Foto: GNM

    Att det väntar ”glass och ballonger” i Åhuskärr och GNM efter helgen är ingen vild gissning. SM-guld för PG Andersson och samtidig korades på ”Nysum-banen” Tomelillas Stefan Kristensson till Dansk Mästare i rallycrossens klass ”Supernationell+” med sin Ford Escort. I sanning en lyckad helg för de som gjort detta möjligt,  ”Jocke”, Rickard, Staffan, Oliver och Gustav.

    *

    Efter fem sträckor av f.d ERC-tävlingen Cyprus Rally jagade välkände WRC-åkaren Nasser Al-Attiyah ledande Alexandros Tsoulfoftas, Polo R5. Även Nasser och tvåan Simos Galatariotis körde Polo men efter SS6 var det bara två kvar i toppen.

    Foto: Okänd

    Här körde nämligen Qatar-föraren av vägen med påföljd att det uppstod en mindre skogsbrand och en helt utbränd Polo

    Tack gud för att jag och Mathieu Baumel är Ok, twitrade Nasser efteråt.

    I detta är det nog bara att instämma… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.