Är det "kosläpp"eller, kort rally för "Kvicken", nya Opel Rally4 imponerade i Frankrike, Liiten/Hjerpe bäst i "SM-ralli", Team Nybe var med i "Topp-10" strid och i morgon fokuseras på Mors dag.

Blogg

Idag höll Svenska Rallymästerskapen och ”Svensk Bilsport” ett digitalt informationsmöte med anledning av de lättade restriktionerna. Tråkigt nog kom jag aldrig in på mötet trots att jag hade en fungerande länk och extra tråkigt eftersom jag tydligen var en ”punkt på dagordningen”. Att felet att jag inte lyckades ansluta ligger hos mig förstår åtminstone de i min närmaste omgivning…

Foto: Svenska Rallymästerskapen

Nu har jag inte så mycket att berätta om vad som avhandlades, men i korthet berättade en ”källa” att Rally-SM kommer att köras som planerat. Mest pyrt till ligger premiären i Kil den 14 augusti då deras tillstånd utfärdas en månad tidigare och då en enda dag före att nästa steg i lättnaderna träder i kraft. Vad detta sedan kan betyda för värmlänningarna rent praktiskt är i dag oklart. Däremot torde Skillingaryd i slutet av september i stort sett kunna köra precis som vanligt så länge inte pandemin gör ett omtag och börjar dj-las igen.  Jag och många med mig ser nu framemot dokument som i klartext talar om vad som gäller för en rallyarrangör framöver. Ett dokument som inte kräver tolkning överhuvdtaget, utan som är glasklart och som även passerat Länsstyrelsernas argusögon. Först när jag ser detta dokument kan jag anse att det är ”grönt ljus”. Idag är det snudd på gult eller som en tävlingsledare förklarade.

    Foto: Lasse Ottosson

    Så länge jag inte har svart på vitt på vad som är mitt ansvar när vi ska köra vår tävling, så länge gör jag inget. Har svårt att förstå dom i rallyleden som redan efter regeringen besked agerade som ett kosläpp på våren…  

    *

    Det blev ett kort rally för danska co-drivern Jeanette Kvick Andersson och Alfred Kramer junior i Slovenska AMTK Rally Velenje 2021. En tung inledning för  paret med sin nya Renault Clio RSR Rally5 och redan efter sträcka ett var man nästan minuten efter. Andra sträckan hade en olycka och där alla fick samma tid och sedan var det ”game over på SS3 efter ”Accident”. Kvick förklarar.

    Foto: Jenaette Kvick Andersson

    – Det som borde ha varit roligt och visat vad som är möjligt slutade med mission impossible!!

    Slutet på SS3 och på grund av hala vägar bromsade det dåligt och vi kraschade in i en vägg för att slutligen stanna emot en annan kraschad medtävlare!

    Hon avslutar med.

      Detta var inte vårt rally men vi kommer tillbaka ännu starkare om två veckor i Ina Delta Rally.

    Efter fem av de sex sträckorna leder tysken Dominik Dinkel, Fiesta Rally2 och detta 24,8 före Rok Turk, Hyundai.

    *

    I Frankrike hade asfaltsmästerskapet premiär med ”Rallye Le Touquet – Pas-de-Calais 2021” och där WRC3-ledaren Yoann Bonato visade sig starkast med sin Citroën C3 Rally2. I en likadan bil körde Eric Camilli men fick se sig slagen med 24 sekunder. Att det var de två från WRC, rutinerade killarna det handlade förstår man när trean Quentin Giordano, Polo R5 var  långt över minuten bak.

    Foto: Citroën Racing

    Även Stéphane Lefebvre har många (43) WRC-rallyn i ryggen och då med Citroën där vi alla minns hans fruktansvärda krasch i Rally Deutschland 2016 vilket medförde lång sjukhus vistelse. Nu har han dock varit på banan en bra stund och i helgen satt han i ”sin dröm” en ny Opel Corsa Rally4 och körde in på en nästan osannolik 19.e plats totalt med Corsan. Osannolik då det var massor av R5-bilar efter och då ska även tvåan i klassen framhävas, Jean-Sébastien Vigion, Renault Clio Rally4. Clio-föraren var bara 15 sekunder bak och ner till trean hade han sedan fyra minuter. Ett väldigt tufft rally och där ganska exakt en fjärdedel av startfältet på 190 bilar återfanns i kolumnen ”Retirement”.

    *

    Med en sträcka kvar av barmarkspremiären i Finland SM MAD-CROC LÄNSIRANNIKON RALLI leder Mikko Heikkilä med 6,6 sekunder före Teemu Asunmaa medan trean och lite av förhandsfavoriten, Emil Lindholm har 24,8 upp. Bäste svensk är Jari Liiten med Jim Hjerpe på tillfälligt besök i den nya Skodan och paret håller en nionde plats men med respektingivande 2.30,2 upp till Heikkilä.

    Foto: Team Nybe

    En placering och tio sekunder längre bak hittas Team Nybes Christoffer Haglund/Niclas Edvardsson, Skoda. Fredrik Grahn/Stefan Ahl håller 16:e plats medan Lars Stugemo/Henrik Appelskog är stabila 25:or.

    Foto: Printsport

    Både Grahn och Stugemo kör Skoda vilket också är märket som dominerar  i huvudklassen. Fram till SS9 var annars Stig Andervang/Robin Eriksson bäst med svenska flaggor på bilen.

    Foto: Okänd

    Den nya Rally2 Skodan hade då fört paret upp till sjunde plats men så tog det roliga slut med en tung framlängesvolt.  Team Nybes andra bil med Jonas Åkesson och Maja  Bengtsson fick också ge upp två sträckor före mål.

    Foto. Team Nybe

    Då skilde bara två sekunder mellan honom och Haglund men så blev Skodan utan servo och det vara bara att parkera. En som också fick parkera tidigt var talangen Kalle Markkanen som fram till helgen kört bilar från Printsport. Men inför rallyt i Turun valde han att byta till Toni Gaardemeisters TGR-team med motiveringen, ”vill man vara bland de bästa så gäller att också välja bästa teamet”. Huruvida detta är en sanning vill jag inte gå in på, men samarbetet Kalle och TGR började inte bra. På SS2 gick Skodan alldeles för snabbt med följd att Kalle inte hann med i svängarna utan det blev en rejäl avåkning. Utan att gå in på detaljer så kan jag bara konstatera att jag sett snyggare Skoda Rally2 än den som Kalle använt… 

    Just när jag skriver detta kommer så besked från Finland att sista sträckan stryks av ”säkerhetsskäl” så de placeringar jag redovisat är också de slutliga. Noterbart i rallyt är att på ”topp-10” är det åtta Skoda, en Hyundai och en Mitsubishi. Är det någon som säger emot när jag påstår att Skoda äger i Finska Mästerskapet?

    *

    Här sätter vi punkt för i dag och i morgon är det Mors Dag. Är det några som förtjänar respekt och en en egen dag så är det alla mammor och därför väljer jag att inte skriva någon Motorbloggen.

    Foto: Tommy Svensson

    Istället för att häcka framför datorn föreslår jag att alla väljer att fokusera helt på mammorna, levande eller enbart i minnet…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.