Äntligen står Noah Milell som världsmästare, Tänak hoppas Hyundai pallar för grekiskt tryck, britten Edmondsson kliver in i Mikkelsens Skoda, Team Hansen dominerade på Loheac, Dahlgren på väg att bli historisk i STCC och jäkt i KRC sätter spår i antalet anmälda...

Blogg

Trots att jag inte hade möjlighet att närvara på Åsum Ring när Kristianstad Kartingklubb bjöd in till VM i Karting så följde jag ändå söndagens finaler så gott det gick hemifrån.

Foto: Mikael Persson

När Noah Milell från arrangörsklubben tog målflagg som världsmästare i sportens tyngsta klass KZ och teamet Tony Kart kom först ståpälsen på armarna och sedan började även mina ögon tåras. Har följt Noah sedan de första trevande varven ute i Åsum där han hela tiden haft både press och morot att en dag bli som morbror Johnny Mislijevic, världsmästare. 1996 blev Johnny  förste svensk att vinna VM och så klart har detta varit en stark drivkraft för nu 21-årige Noah.

    Foto: Tommy Svensson

    Men karriären har inte gått på räls och flera gånger har jag haft som mindre trevlig uppgift att med kameran skildra besvikelse och tårar från Noah. Till exempel när han missade EM-guld 2014 (bilden) och trots att morbror Johnny tröstade så var besvikelsen total.

    Foto: Tommy Svensson

    Även efter detta har det ofta varit stolpe ut för Noah på hemmaplan därför var det jättekul att få se en riktigt glad Färlövs-kille efter SM-guldet 2017. Nya besvikelser under de två första VM-åren ute i Åsum men för detta togs nu i helgen gruvlig revansch och där det var Noahs final från start till mål.

    Foto: Tommy Svensson

     Idag kan Noah knalla runt med en minst sagt välförtjänt guldmedalj runt halsen och frågan är om inte pappa Niklas (med kartingvärldens mest udda mössa…), morbror Johnny för att inte tala om morfar Peter Misliijevic

    Foto: Tommy Svensson

    om möjligt är ännu gladare och stoltare. Trots allt är det detta som hela familjen kämpat för och jag vet vilka otroliga uppoffringar som gjorts under åren för att nå dit Noah nu står, ”on top of the world”!

    Jag lyckades göra mitt eget lopp och jag fick göra det på hemmaplan inför släkt och vänner. Det är magiskt, summerade Noah sitt livs lyckligaste dag.

    Detta gör det också väldigt enkelt för juryn till Nordöstra Skånes Idrottsgala för vilken sportslig bragd i den här delen av världen slår ett VM-guld erövrat på hemmaplan…

    *

    Med TV-Svängen förpassad till historieboken väntar nu Rally-SM med EC Snapphanerally och ”Gudarnas Rally” eller WRC Acropolis Rally i Grekland. Efter Thierry Neuvilles absolut livsviktiga seger både för honom och Hyundai på belgisk asfalt väntar nu raka motsatsen med damm, sten och djupa spår redan före starten i Lamia. Ett underlag där absolut inte Hyundai visat sig starka, tvärtom har flera gånger hjulupphängningarna bara säckat ihop och då snackar vi ofta om bättre vägar än vad som erbjuds i helgen. Med detta har stötdämparleverantören Sachs satts under press av Andrea Adamo som inte vill uppleva samma problem igen.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Så klart delar förarna Adamos önskan och nu hoppas Ott Tänak att man fått ihop mer hållbara grejor till Grekland när han säger.

    Ändå inget som jag kan påverka utan måste istället fokusera på mitt eget rally och hoppas att bilen håller ihop!

    Tror inte att Tänak är unik utan samma målsättning delas troligen av övriga 52 förare i startlistan.

    *

    Har även en känsla av att det blir i Grekland som WRC2-klassen kommer om inte avgöras så åtminstone ge en klar fingervisning om var VM-titeln hamnar för 2021. Att det hela blir en norsk affär är ganska klart då Andreas Mikkelsen och Mads Østberg är i topp. Till Grekland ersätter nu av Gus Greensmith kickade britten Elliot Edmondsson svenske kartläsaren  Jonas Andersson som skötte notläsningen i Mikkelsens Toksport-Skoda senast i Tjeckien.

    Foto: Toksport WRT

    Ett högst oväntat nyval och vad jag har fått fram har de båda aldrig förr samarbetat men det kan säkert bli bra. Trots att Elliot bara är 27 år har han en gedigen bakgrund som sträcker sig tio år tillbaka, men nu blir det första gången han läser till en ”icke-britt”. Ingen tvekan utan att tvåan just nu, Østberg/Torstein Eriksen har ett litet försprång om än att bara elva poäng skiljer upp till Mikkelsen men så har Mads faktiskt även en tävling mindre körd. I praktiken har detta mindre betydelse då Mikkelsen även har en ”(R)” eller bruten tävling (rullade på Sardinien) så båda har fyra tävlingar med poäng. Törs nästan säga att den av de båda som vinner i helgen har motståndaren i brygga och när dessutom Mikkelsen inte är anmäld till Finland så har han bara Spanien kvar att ta poäng i…

    Foto: Wolrd RX

    Segertåget fortsätter för Team Hansen i World RX och i Loheac blev det ny fullträff där Timmy Hansen vann före lillebror Kevin. Trea slutade Niclas Grönholm med sin Hyundai före Kevin Abbring och som femma rullade ungraren Krisztian Szabo in och sist i finalen slutade Timo Schneider. För Johan Kristoffersson slutade helgen i katastrof när växellådan i hans Audi rasade och teamet inte han reparera i tid för start i finalen. 

    Inför finalen behövde vi byta drivaxeln, och eftersom även växellådan var skadad tog teamet beslutet att även byta den, förklarar Johan.

    Det var väldigt kort om tid, och borde egentligen vara omöjligt att byta en växellåda på den tiden. Men grabbarna gjorde ett fantastiskt jobb och lyckades byta men när vi kom fram till startområdet var vi sekunder för sent…

    Foto: Wolrd RX

    Timmy Hansen var självklart glad över framgången.
    En helt orolig säsong och tror att detta är en del av i min karriär som jag aldrig kommer att glömma, menade Timmy.

    -Kevin var supersnabb i finalen och knackade på min stötfångare hela tiden så jag fick köra så mycket jag bara kunde. Att dela pallen med honom än en gång! kändes fantastiskt!

    I Euro RX blev det en fjärde plats för Andreas Bakkerud medan René Münnich vann.

    *

    När STCC kom till Anderstorp så blev det fortsatta framgångar för PWR Racing där Robert Dalgren vann två heat medan Mikaela Åhlin Kottulinsky inkasserade lika många andra platser. För Dahlgren var detta 43:e segern vilket tangerar rekordet.

    Foto: PWR Racing

    – Det har varit en magisk helg. Jag har enorm respekt för Richard Göransson och att kunna tangera honom i antal segrar känner jag mig ödmjukt stolt över, förklarade Dahlgren.

    Mikaela Åhlin-Kottulinsky kämpade med en förkylning under helgen och blev påkörd i sista tävlingen när hon kämpade om en topp fem-placering, en incident som gjorde att hon tappade till nionde plats.

    – Det har varit en väldigt tuff racehelg att köra förkyld. Vi fick bra med poäng i de två första tävlingarna, men det var en oturlig incident i sista tävlingen – en situation jag inte är nöjd med.

    CUPRA-duon ligger etta och tvåa i förarmästerskapet på 236 och 171 poäng respektive medan PWR Racing leder teammästerskapet på 407 poäng, 121 poäng mer än Lestrup Racing Team.

    Foto: STCC

    I sista heatet var det nya Brink Motorport-föraren Jessica Bäckmans tur att kliva upp på pallen där hon slutade tvåa efter Robin Knutsson..

    Otroligt härligt att knipa  en pallplats, speciellt efter den struliga säsongen i VM-serien så smakar denna andra plats extra bra. Det var verkligen en utmanande helg att lära sig en helt ny bil på sådan kort tid men väldig glad och tacksam för detta resultat. Superbra kämpat av hela teamet Brink Motorsport hela helgen, ett stort tack, säger Jessica.

    Lika nöjd var inte Tobias Brink som hade en tung helg på den småländska mossen. Med resultatraden 6-4-5 tappade Tobias mycket mark och har nu 81 poäng upp till Dahlgren.

    *

    Med två tävlingar i följd är det intensivt för deltagarna i Klassiska Rallycupen. Först nu på lördag körs SMK Hälsinges ”Råsjörallyt”  med 45 ”klassiker” anmälda och sedan lördagen därpå är det Boxholm och East Sweden Rally som gäller. Hit är intresset betydligt klenare och med två dagar kvar av anmälningstiden är det i princip bara hälften anmälda mot Hälsinges bidrag. Överhuvdtaget är det stiltje i ESR och nu finns 49 anmälda i den forna SM-tävlingen. Ännu tuffare för Götene MK som skulle kört ”Kinnekulle-Sprinten” på lördag men fick ställa in med för få anmälda.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.