Andreas J. ny kartläsare till Tom K., nya WRC-bilarna premiärvisas i Salzburg, hur är det med boende i Umeå, nya problem för Ekström medan Eriksson ligger kvar som tvåa och nu brummar det i Boden!

Blogg

Efter att Tom Kristensson i par med David Arhusiander avslutade sitt livs första WRC2-säsong som tråkigt blev lite strulig, har det varit mer eller mindre knäpptyst kring SMK Hörby-stjärnan. Detta betyder dock inte att Tom petat navelludd sedan Rally Finland utan istället jobbat stenhårt för att säkra årets säsong. Ett arbete som ännu inte gått mål men där ändå viktiga bitar alltmer faller på plats och en ny co-driver nu är klar.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Andreas Johansson från Örnsköldsvik blir ny notläsare hos Tom efter att David Arhusiander valt att stå över av personliga skäl.

    Det känns väldigt bra att få med Andreas på detta och som jag ser honom som en väldigt ambitiös, duktig co-driver, berättar Tom.

    Efter att Maja Bengtsson som åkt mycket test med mig börjar hos Mattias Adielsson och ersatte Andreas så blev det perfekt att han nu fortsätter hos mig!

    Uppväxt i Kungsör men numera boende i Örnsköldsvik ska 30-årige Andreas bli medpassagerare på Toms nya rallyresa som då ännu inte är helt klar. Att det blir spännande medger Andreas direkt.

    Det känns kul och motiverande att börja jobba med Tom som jag redan sett som stjärna och en mycket  driven person som lyckats väldigt bra med sina mål, förklarar Andreas som i fjol slutade två i SM:s tyngsta klass i hop med Adielsson.

    Tom har redan visat enorm vilja och drivkraft för att genomföra sina satsningar på ett framgångsrikt sätt. 

    Med erfarenhet av såväl SM som EM samt Brittiska Rallymästerskapet med Adielsson blir Andreas en nyckelspelare i det som ska hända under 2022.

    Foto: M-Sport Ford

    Just nu pågår ett stort arbete med att få ihop årets satsning och där stora beslut måste fattas och strategin sättas, säger Tom och där första målet är att kunna köra Rally Sweden i februari.

    Min dröm och fokus just nu är att köra ”Svenska” en viktig tävling för min del och bra för framtiden. Sedan får vi se om vi kan få ihop en hel säsong, avslutar Tom mer än lite hemlighetsfullt. 

    *

    WRC-året drar igång om drygt två veckor med Rallye Monte Carlo och där då normalt team, bilar och besättning brukar presenteras framför det berömda casinot, men så blir det inte i år. Istället sker detta på Salzburgs flygplats i Österrike lördagen den 15 januari i Hangar-7 som ägs av den österrikiske Red Bull-miljardären Dietrich Mateschitz. Hela evenemanget kommer att sändas via Red Bull TV och dess livestreamingtjänst.

    Foto: M-Sport Ford

    Så här långt ät det bara M-Sport Ford som visat hur deras nya Ford Puma Rally1 kommer att se ut under 2022, Toyota och Hyundai är mer hemlighetsfulla men nästa lördag dras täckelset av.

    *

    Efter Monte Carlo sätter WRC-cirkusen kurs mot Västerbotten och Umeå för att ta sig an seriens enda vinterrally, Rally Sweden. Här har det kommit många olika bud för den publik som inte kan bo hemma under rallyveckan den 24-27 februari (sportlovsveckan i Skåne). I vissa kanaler beskrivs boendeläget som katastrofalt och där allt i princip redan är uthyrt till fantasipriser. I nästa läge hittas många privata aktörer på bland annat Facebook som hyr ut hela hus/stugor/lägenheter på ungefär samma prisnivå som rådde när rallyt gick i Värmland. Riktigt vilket som stämmer bäst lär bara de veta som letar boende…

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Från Dakarrally rapporteras idag att tidigare ”mc-krockaren” Henk Lategan, Toyota vann dagens sträcka, den femte i ordningen. Tätt efter kom Sebastien Loeb som nu är 35 minuter efter rallyledaren Nasser Al-Attiyah (sjua idag). Mattias Ekström/Emil Bergkvist fick återigen stötdämparstrul på Audin och slutade på 21:a plats.

    Foto: Audi Communications Motorsport / Eric Vargiolu, DPPI

    Dessutom fick vi problem med navigeringen mot slutet på sträckan och förlorade ännu mer tid, konstaterade Mattias som nu ligger p å16:e plats totalt.

    I klassen för ”Lightweigth Prototype” fortsätter Sebastian Eriksson att gasa på och gick in som trea i klassen. Tidsmässigt var han tvåa men två minuter tidstillägg inbar en tappad placering.

    Återigen en bra dag på en långsträcka. Vissa delar var ”tricky” att navigera och här måste jag lära mig mer och på slutet hade vi en ku fat med ledare och min teamkompis Chaleco, berättar Sebastian direkt från öknen.

    Dagens resultat innebär att Chaleco fortsatt leder med Sebastian som tvåa, 22 minuter bak. Att det är EKS South Racing som dominerar är solklart då trean är över två timmar efter ledaren. Anett Fischer/Annie Seel ligger nu på 24:e plats men leder fortsatt ”FIA Women´s Trophy”.

    *

    Just nu köras ”Shake down ” inför North Rally i Boden som går igång med två sträckor i morgon kväll.

    Foto: Team Nybe

    Så här långt är Team NYBE:s Skoda-duo Jonas Åkesson och Christoffer Haglund piggast med exakt samma tid.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.