Anders Kulläng, man, myt och rallylegend!

Blogg

Mannen, myten, legenden är en beskrivning som passar in på värmlänningen och gamle rallyföraren Anders Kulläng idag 67 år gammal. Trots att det är många år sedan han la hjälmen på hyllan, 1988 körde han sin sista tävling i Svenska Rallyt med en BMW 325iX, har aldrig den gamle Opelåkaren, jag vet att han kört mer än Opel, aldrig släppt sporten helt.
Framförallt genom sin rallyskola i Alster ”Kulläng driving school” utanför Karlstad. En skola som han drog i gång för snart trettio år sedan och som fostrat många duktiga förare. Till och med skåningarna hittade upp till Kulläng och jag minns att Hörbyföraren Peter Strid tog flera ”träningspass” innan starterna i Svenska Rallyt i början av åttiotalet.
Karriären inleddes med en Volvo PV i Kils Snösvängen 1962 medan det riktiga genombrottet kom när den långe prästsonen vecklade in sig i en BMC Cooper S. I hundkojan kom segrarna slag i slag och när Opel presenterade sin vinstmaskin Rally Kadetten var inte Kulläng sen att skifta över från fram till bakhjulsdrift. Opelbasen Ragge Eklund skaffade snart fram en fabriksbil till Kulläng och tillsammans med teamkompisarna Bus-Ove Andersson, Janne ”Satan” Henriksson, Sylvia Österberg och Lille-Bror Nasenius var man nästintill oslagbara, bara Saabduon Stig Blomquist och Per Eklund förmådde ibland spränga Opeldominansen.
Mitt första riktiga minne av Kulläng är från SM-rallyt Värmland Runt 1971, då tillsammans med kartläsaren Donald Karlsson. Bilen var en knallgul Rally Kadett Sprint i grupp 1 och vi såg paret i aktion direkt på allra första sträckan. Ett snabbt parti med en knepig vänsterkurva där Kulläng laddade för fullt, inte ett släpp utan ställde bara upp bilen och gick på tvären i minst femtio meter med full kontroll. Där klev han in i mitt rallyhjärta!
Allra största minnet är dock ändå när han vann Svenska Rallyt 1980 med en gul/vit Ascona 400. Målgången det här året om jag inte minns helt fel, var vid simhallen i Karlstad och ute på Klarälvens is. Ståpäls över hela kroppen trots massor av minusgrader. En värmlänning som vinner Svenska Rallyt inför hemmapublik, det kan inte bli större i svensk rallysport…
Kulläng och Berglund skapade historia med sin seger genom att vara första bakhjulsdrivna bil att vinna rallyt sedan det blev vintertävling. Ett minnesmärke som aldrig kommer att suddas ut, då den fyrhjulsdrivna epoken med Audi Quattron började nästan direkt efter att Kulläng rullat av målrampen.
Efter detta fortsatte Kulläng att åka mer privat, bland annat för det märkliga Publimoteamet som ägdes av en byggmästare från Monte-Carlo.
Efter Opel började han åka för japanska Mitsubishi och var med om att utveckla det som så småningom skulle bli en riktig vinnarbil i VM. När Kulläng tävlade med den lilla Lancern med turbo var det dock inte så mycket bevänt med detta.
Sista VM-tävlingen för Kulläng och Berglund var RAC-rallyt 1982 där man dessvärre fick bryta. Bästa VM-placeringen blev en femteplats 1980.
Varför bloggar jag då om Kulläng? Jo läste en artikel i NWT att han planerade att avveckla sin förarskola, vilket visade sig tack och lov vara fel. Klart att det var fel, Anders Kulläng ska alltid finnas och likaså skolan. Han är ju för f-n en man, myt och legend!