Adielsson går in i WRC2 med M-Sport Ford, Lima som vanligt med rush i anmälan, Klara A. först ut i jämställdhets-projekt, Toyota i Sweden-test och Finland stormakt i rally!

Blogg

I fjol var Tom Kristensson och David Arhusiander det svenska inslaget i M-Sport Ford:s WRC2-del. Efter säsongen lämnade Tom teamet och efter detta har det varit lite klurigt att hänga med i hur man tänker sig sitt tävlande med Rally2-Fiestan borta i Dovenby Hall. Inför Rally Sweden önskade teamchef Richard Millener förare som kunde göra Fiestan rättvisa, vilket han då uppenbarligen inte tyckte att Teemu Sunninen, Nikolay Gryazin, Martin Prokop och Tom lyckats med.  Nu verkar han ha fått sin önskan uppfylld och i Umeå är det f.d Hyundai-åkaren Jari Huttunen som med göteborgaren Mattias Adielsson ska försvara M-Sport-färgerna. Dessutom tar Adielsson med sig Toms kartläsare från i fjol, David Arhusiander. Ordinarie kartläsare Maja Bengtsson kommer inte att åka med Adielsson denna gång och Mattias förklarar varför.

Foto: Fredrik Värnebjörk

I Rally-VM måste kartläsaren ha körkort och Maja kommer att få sitt körkort under hösten. Vi har på alla möjliga sätt försökt att få dispens i körkortsfrågan men de har varit stenhårda. Maja kommer att vara med under hela tävlingen och stötta på alla andra sätt.  Jag är tacksam att David Arhusiander kommer att åka med istället, det är en mycket kompetent och duktig kartläsare.

    Adielsson konstaterar i likhet med de flesta insatta att det blir helt andra vägar i Västerbotten än de i Värmland.

    Rallyt kommer att bli snabbare än de tidigare upplagorna som körts i Värmland. Vägarna runt Umeå har använts många gånger i Rally-SM vilket kan gynna de inhemska förarna, menar Adielsson.

    Sist vi var här och körde i Rally-SM vann vi och att upprepa detta med det här motståndet kommer att bli en utmaning. Istället är vårt största mål att ta så många märkespoäng som möjligt för Ford. 

    Senast Mattias då med Andreas Johansson vid sin sida körde Rally Sweden var 2018 (bilden) och med en fin fjärde plats i WRC2 som resultat. Då satt man i den Skoda R5 som Team Nybes Christoffer Haglund kör i årets Rally-SM.Foto: Tommy Svensson

    Att Mattias och David är sugna på att möta VM-åkarna går inte att ta fel på  

    Det här är en tävling man alltid vill åka, VM på hemmaplan är häftigt.

    Som ”shake down” kör paret Limas ”LBC-Ruschen” den 12 februari.

    *

    Över till lite av vinterns höjdpunkt för ”vanliga rallyåkare”, alltså ”LBC-Ruschen” där det återstår en dryg vecka till anmälan stänger. Intresset är på topp och idag har redan 136 ekipage anmält sig till deltävling två i Supercupen och likaså Racepart Sweden 1300 Rallycup. Fyra sträckor på totalt tio mil är vad tävlingsledare Sune Rickardsson bjuder på och som vanligt med garantier för en äkta vintertävling. Kollade väderleksprognosen idag och fram till och med nästa helg är det idel minusgrader där även snötäcket förväntas bli påfyllt.

    Startfältet är ungefär vad jag delvis velat se i Rally-SM eller lite förenklat, många av landets snabbaste förare verkar välja Lima istället för Boden. En tung jämförelse är klassen ”R1″ som på SM-språk heter ”Standard” och i Boden lockade fyra startande. I Lima är trycket högre med 29 anmälda och där ”Sukka-profilen” Ola Strömberg återigen lämnar Spanien för rally på hemmaplan. Ihop med Ronnie Maxe blev det seger i comebacken förra helgen och när han nu sätter SM-tvåan Victor Johansson till höger stiger förväntningarna ännu mer.

    Foto: Privat

    Jättekul tycker jag då vi åkt ihop en gång tidigare för några år sen vilket resulterade i seger (Stugun 2017). Då som nu ett inhopp istället för fru Brittmarie, förklarar Ola.

     Han har faktiskt åkt ”Sukka” en säsong med William Binbach men nu är det Team Victor & Victor som gäller då han lotsar sin namne med efternamnet Hansen. Så detta blir bara ett udda inhopp i äldreomsorgen, blir skitkul! 

    Även om Victor har licens i Ryd känns han som ”hang around” till SMK Hörby och i klassen finns då även ”klubbkompisen” Karl-Johan Ingesson med Växjös Emma Fransson, BMW Grupp F. Suzuki-tävlande har aldrig varit någon stor grej i Sydsverige och enda representanten härifrån är Gullabos Filip Karlstöm/Jörgen Norman. Andra ”sörlänningar som är anmälda är Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér, Toyota, Hässleholmaren Johan Green/Kevin Athley, Toyota och Volvo-duon Håkan och Henrik Tagesson, Nybro. Från Asarums MS kommer David Pettersson/Isa Kolmbäck med Toyota Starlet i sällskap med Adam Håkansson/Dennis Kullberg, 940. Gullabo RC skickar in Jacob Johannesson/Danny Holgersson med Volvon. I Appendix K finns Urban Farbäck/Göran Söderström, SMK Eksjö med Kadett GT/E plus Ydres Fredric Nordh som har SM-meriterade Albin Nordh i högerstolen på Saab 99:an. Förutom de uppräknade finns där ett antal kartläsare från södern, Torbjörn Carlberg, Nässjö, Markus Theorin och Inge Pettersson, Skillingaryd. Kalle Lexe åker för Ryds MK medan Jörgen Lindahl har licens i Wäxjö MS. Karlskronas ”sladdfantom” Tim Liljegren lär få sitt lystmäte med att kika genom sidorutan när han intar högerstolen hos PV-åkande Adam Backström. I Ungdomsrally ska SMK Hörbys Julia Thulin se till att Katrineholmaren Mille Johansson får ytterligare rutin i in Polo.

    Riktigt samma tryck är det inte i nya deltävlingen i MAS Rallycup, ”Gällö Skog Rallyt” med Jämtlands MK som arrangör. Med tre dagar kvar av anmälningstiden finns 28 anmälda…

    *

    Svensk Bilsport (SBF föredrar jag att kalla vårt förbund trots att det är omodernt) drar nu ingång digitala ”Jämställdhetsträffar” som en del av utbildningen Eldsjäl 2.0, arrangerad av SBF, Riksidrottsförbundet och Folkspel.

    Foto: FIA RX2e

    SBF skriver, ”Träffarna riktar sig till alla som är intresserade av bilsport, oavsett om du redan är aktiv eller bara har ett intresse. Första föreläsare är rallycrossföraren Klara Andersson som 2021 tog klivet in på den internationella scenen när hon tävlade i RX2e. Välkommen på digitala träffar med föreläsning, diskussion och workshop kring motorsport och jämställdhet. Träffarna riktar sig till alla som är intresserade av bilsport, oavsett om du redan är aktiv eller bara har ett intresse. Träffarna är gratis och oberoende från varandra. Här kommer anmälningslänken till första träffen den 2/2 klockan 19:00. Anmälan till träff 1 stänger 1/2 klockan 23:59. Här anmäler du dig, https://forms.office.com/r/ENRwDz1v1U Vid frågor maila till moa.liljendahl@sbf.se Anmälan till träff 2 kommer efter första träffen.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Med Rallye Monte Carlo lagt till handlingarna är det Rally Sweden som väntar om en knapp månad. Om Toyota är först med vintertest på likvärdigt underlag som väntar i Västerbotten är oklart, men nu är åtminstone Elfyn Evans och Kalle Rovanperä i full gång. Dock körs inga tester i Sverige utan förarna njuter av Finnish winter wonderland”.

    Foto: Privat

    *

    Att Finland idag är en betydligt tyngre rallynation än Sverige är svårt att säga emot på. Räcker att kolla på antalet anmälda till  deltävling två i ”SM”, ”Auto Sorsa Riihimäki Ralli” som körs nästa helg. En finsk rallyvän gjorde jämförelsen med Boden med sina runt 50 anmälda mot Riihimäki med tre gånger så många bilar eller 154 anmälda. Till Bodens försvar vill jag då anföra att vår SM-premiär kördes nästan så långt upp i Sverige man kan komma. Riihimäki däremot ligger bara en dryg timme från Helsingfors och därmed väldigt centralt i landet om nu detta ens har någon betydelse. Startfältet är inte bara stort utan även namnkunnigt och där ny fajt mellan Rally Sweden och WRC2-anmälde Emil Lindholm (bilden) och alltid lika efterhängsne Teemu Asunmaa. Kul även att se vad Niclas Grönholm kan åstadkomma mot sina mer rallyrutinerade kollegor.

    Foto: TGS Worldwide

    I Rallye Monte Carlo tog J-WRC-vinnaren 2021 Sami Pajari allra första segern i WRC med Ford Fiesta Rally3. Samma bil ska han även köra i Junior-premiären i Umeå medan han i Riihimäki väljer en  R5-Fiesta för att värma upp.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.