"A hell of a drive " för Tom K., 2x Victor upp till sjätte plats i EM, Julia T. fick beröm, förlängd SM-anmälan hjälpte inte, 17 bilar till Staffanstorp och SM-veckan lockar 51 rallyåkare.

Blogg

Än har inte pulsen gått ner till normalläge efter gårdagens thriller med Tom Kristensson/Andreas Johansson i en av huvudrollerna i ERC Orlen Rajd Polski. Följde rallyt via eWRC och efter näst sista sträckan med Tom som tvåa, futtiga 10,5 sekunder upp till seger var det minst sagt nervöst. Värre skulle det bli när plötsligt sambon kallar.

Tommy dom visar rally från Polen på tv!

Helt ovetande har jag ”Sportkanalen” i mitt utbud och nu kom jag rätt in i hetluften med fem bilar kvar att köra på power stage. Att följa liveresultat med en klubbkompis från SMK Hörby i toppstriden är hemskt men ändå inget emot att se det på tv, här snackar vi ”oliiiiidligt spännande”. Nu gick det vägen och frågan är vem som släppte ut mest luft efter målgången, jag eller Tom och där min gissning är att det var jag. Tycker faktiskt erc.com sammanfattade helgen väldigt bra som skrev.

    A hell of a drive by Tom Kristensson!

    För så var det odiskutabelt och nyfiken som jag är kollade jag om någon svensk placerat sig bättre i ERC eller i föregångaren IRC men hittade ingen. ”Tog inte lång tid förrän mer pålästa upplyste mig om att Oliver Solberg vunnit två gånger i Rally Liepaja, 2019 och 2020 men näst bäst är Tom i alla fall.” Både PG Andersson och Pontus Tidemand har tävlar ytterst sporadiskt i mästerskapet och då utan att sätta några djupa spår i historien. Istället är det Patrik Sandell och Fredrik Åhlin som varit mest framgångsrika men ändå inte så bra som Tom. 2011 körde Sandell till sig en tredjeplats på Cypern medan Åhlin och Joakim Sjöberg avslutade EM-karriären med samma placering 2018 i Rally Liepaja. Tror faktiskt ingen trodde på sådan succé som det nu blev för Tom och Andreas, att i sin första 4WD-start i ERC sluta tvåa är stort.

    Foto: erc.com

    Körningen lär bli ihågkommen och speciellt då i Polen men även i andra länder där statusen för ERC är mycket högre än vad den är i Sverige. Att dessutom ha häng på hemmaidolen 27-årige Mikolaj Marczyk imponerar stort i den här världen.

    Foto: Henrik Åkeson

    En hel del talade för att Tom inte skulle kunna bli så bra som tvåa, till exempel att detta var hans blott 12:e start med R5/Rally2-bil vilket tål att jämföras med polackens 60 starter med bilar som driver i alla hörn. Dessutom hade han redan en tredje plats från i fjol i detta Polens största rally att försvara. Han har under våren värmt upp med tre starter i WRC2 så helt klart var han varm i kläderna när han tog sig an Mikoalkji Arena i fredagskväll.  Sista pusselbiten för att visa det omöjliga är att Toms Hyundai i20 R5 som han satt i för femte gången, inte är lika vass som Marczyks nya Skoda Fabia Rally2. Med 39 tävlingar bakom sig har SR 0325M egentligen börjat närma sig ”bäst före” hos Kowax 2BRally men nu visar det sig att den trivs utmärkt med svenska flaggor på rutorna, så än lär bilen inte pensioneras.

    Foto: Henrik Åkeson

    För två år sedan körde finske WRC2-föraren Jari Huttunen för Kowax och med samma bil. Detta så bra att han blev Polsk Mästare och nu finns faktiskt möjligheten att historien kan upprepas. Efter helgen är det nämligen SMK Hörby i topp och mycket talar nog för att Kowax med teamchef Rafa Cebula fått ny guldvittring och gärna ser en fortsättning. Tom leder på 88 poäng medan tvåan (sexa i helgen) Grzegorz Grzyb är 19 poäng efter och som delad trea, 26 poäng efter Tom, Kacper Wróblewski och Jakub Wróbel. Någon chans att bli Svensk Mästare 2022 har inte Tom även om han segern från SSR i ryggen. På programmet står än så länge bara Trollhättan i SM-serien och även om det skulle bli full pott där har ändå PG Andersson redan nio poäng mer än vad som kan bli max för Tom och Andreas. Men om alla stjärnor på himlen står rätt kan de istället vinna samma mästerskap i Polen vilket inte vore  någon dålig ersättare. Tror dessutom att segrar där ger mer genklang hos rallyteamen på kontinenten än ett SM-guld, tyvärr  tror jag det är så. Helgen inbringade även 26 EM-poäng till Tom som därmed ligger på 14:e plats av de totalt 116 förarna som kört i årets fyra deltävlingar.

    *

    Foto: Håkan Nyquist

    I all eufori över Tom är det lätt att glömma klubbkompisen Victor Hansen/Victor Johansson som nu visade att där finns ”pace” i deras rödvita Ford Fiesta Rally 4. En femte plats i sin första start på de spåriga och lömska grusvägarna visar att där finns mer att plocka fram. Att det var tufft erkände de båda.

    Den tuffaste tävlingen vi någonsin kört på grusväg och de sandiga vägarna har varit oerhört krävande och svårkörda!

    Foto: Henrik Åkeson

    17 tunga poäng blev det för SMK Hörby-åkaren som med detta hoppade upp till en sjätte plats klassen med 22 poäng. Upp till bronsmedalj skiljer faktist bara sex poäng, lite längre till ledaren Opel-åkaren Laurent Pellier med 60 poäng. I klassen ERC4 Junior startade 15 bilar medan bara elva kom i mål. En som inte gjorde så var hårdsatsande norrmanen Ola Nore jr som efter fyra sträckor höll en fjärde plats med en likadan Fiesta som Victor. Åtminstone likadan före start på SS5 för efter detta vet jag inte riktigt vad  den liknande? 

    *

    Foto:erc.com

    Julia Thulin fullföljde svenskhelgen i Mikolajki och lotsade estländske talangen Robert Virves till överlägsen seger i ERC3. Första gången  som de båda jobbade ihop och bättre det kunde knappast börjat. Virves var imponerad över notläsning från SMK Hörby-tjejen.

    -Julia gjorde mycket bra ifrån sig i sin allra första ERC-tävling. Även imponerad över hur hon läste noter på engelska vilket var nytt för oss båda men samarbetet gick bra!

    Foto: Henrik Åkeson

    I ERC 3 har det varit olika vinnare i alla körda tävlingar och Robert Virves liger nu fyra tack vare full pott i Polen. Med detta lämnar vi  den här helgen som gav mycket mer spänning än vad som kan vara nyttigt när man som jag uppnått 40 plus…

    *

    I likhet med andra som hoppas att förlängd anmälningstid är lite av mirakelkur blev det enbart nedslående för ”Seffle City Motor Challenge” till lördagens SM-tävling. Fortsatt är det under 40 bilar i Asfalt SM (36) plus 12 i ”1WD-klassen” vilket så klart är på tok för lite. Kanske inte själva antalet i sig, utan mer att det av de anmälda enbart är runt en tredjedel som kör för SM-poäng, övriga mer för att det är skoj att sladda lite inne i city.  Nästa och sista stopp för Asfalt SM är med Rally Kristianstad i slutet av juli och så mycket kan man nog redan idag konstatera att det inte lär bli ”lapp på luckan” ute i Åsum. I bästa fall kanske man kommer upp i Säffle-siffror…

    *

    Samma dag är det även svagt intresse för ”Staffanstorp Festival Race”  med Arlövs MC som ansvariga. Tävlingen som körs med tre specialprov gånger två har fått ihop 17 anmälda. Nu tror jag inte att klubben gråter så mycket över detta då tävlingen är en del av det större jippot  ”Staffanstorp Motor Festival”.

    *

    Onsdagen den 29 juni är det rally i SM-Veckan ute hos Linköping MS på deras motorstadion. Där väntar en tre kilometer lång ”specialsträcka” med både grus och asfalt på de 51 deltagarna som har anmält sig till ”Svenska Mästerskapet Rally-Sprint, SM-veckan Sommar”.  Två klasser körs 2 och 4WD vilket jag gärna sett även i ”riktiga SM” men där fungerar det tydligen inte. Här måste man dela upp i fyra klasser trots att bilarna i stort sett är likvärdiga, konstigt. Mest namnkunnigt i 4WD där flera vanliga SM-åkare är på plats, till exempel William Binbach, Jari Liiten, Sebastian Johansson, Christoffer Haglund, Jonas Åkesson(bilden), Michael Wickström, Kalle Gustafsson och  Mattias Adielsson.

    Foto: Kristian Lindberg

    SM-ledaren i ”Int.2WD” Albin Nordh provar här 4WD med en Skoda. En enda skåning i startfältet, Hässleholms Rolf Grybb med sonen Tobias i Citroën R5. I 2WD är det lite färre SM-profiler men en tidigare sådan finns, Calle Carlberg struntar i elbil i Linköping och sätter sig istället i en BMW M3. Backspecialisten Johan Eriksson kan säkert skrälla med sin Saab men motstånd lär Isac Nordström, Victor Karlsson och David Lindström göra. För att inte tala om alltid snabbe Daniel Röjsel med sin Opel Corsa. Nästan skåningar är Peter och Danny Holgersson boende som de är väldigt nära Skåne-gränsen och här är det  som vanligt en grön (?) Ford Escort som gäller.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com