66 bilar till WRC Croatia Rally, Rally Sweden fick full pott för sitt miljöarbete, Llarenas urladdning räckte till ERC-seger, ingen lyckad ökendebut för Sordo och Kragh byter från Skoda till Hyundai!

Blogg

Känns väldigt långt fram med deltävling tre i WRC, Croatia Rally med start först den 21 april ändå kom ”Entry List” idag. Bra startfält med 66 anmälda och där WRC-klassen är fördelad med fyra bilar vardera för M-Sport Ford och Toyota. Hyundai fortsätter med bara tre bilar, Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja och så klart det blågula inslaget Oliver Solberg/Elliot Edmondson.

Foto: Pierre Skytt

M-sport kör vidare med Craig Breen/Paul Nagle, Gus Greensmith/Jonas Andersson, Adrien Fourmaux/Alexandre Coria och så ny Puma-förare för året, Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais. VM-ledaren Toyota mönstrar samma uppställning som senast i Umeå, Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, Esapekka Lappi/Janne Ferm, Elfyn Evans/Scott Martin som kompletteras av Takamoto Katsuta/Aaron Johnston. Det ryktas att såväl Sebastien Ogier som Sebastien Loeb håller på att ompröva sitt tävlingsprogram. I klartext skulle detta innebära att båda två kör deltävlingen efter Kroatien, den i Portugal i mitten av maj men rykten är alltid rykten…

    Gott om Rally2-bilar i Kroatien över 30 och då fördelade på WRC2/WRC2 Open/WRC2 Junior.

    Foto: Arctic lapland Rally

    Dåligt med nordiska inslag bara tre finska besättningar, Emil Lindholm/Reta Hämäiläinen, Skoda, Jari Huttunen/Mikko Lukka, Hyundai och så lite oväntat Mikko Heikkilä/Samu Vaaleri, Skoda. Intressant att se hur ryssarna Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov kommer att tas emot? Enligt FIA är det upp till det enskilda landets arrangör att avgöra om det blir start eller inte…

    *

    Det mesta gick Rally Swedens väg trots farhågor att flytten från Värmland till Umeå skulle bli en tuff nöt att knäcka för Glenn Olsson och hans stab. Med facit i hand var alla sådana farhågor onödiga, istället kan nya draget summeras med ett ord, succé.  Ett nytt bevis på detta fick man efter att FIA tilldelat rallyt tre stjärnor för sitt miljöarbete vilket också är högsta betyg. Speciellt viktigt då rallyts flytt till Umeå som delvis är känt för snudd på hardcore miljökämpar och som tidigt förklarade hur illa det var med ett VM-rally inom kommunen gränser. Argument som fick på skam och FIA applåderar istället visionen om nollutsläpp, ”Rally Towards Zero”.

    Foto: Rally Sweden/McKlein

    Under rallyt hyllades Rally Swedens miljöarbete av såväl prins Carl Philip och FIA:s vicepresident Robert Reid.

    Det är verkligen lokalproducerat. Det är ett imponerande arbete som Rally Sweden gör i de här frågorna, hur man till exempel gräver ner el i backen och är i framkant på många sätt, konstaterade prins Carl Philip.

    FIA har höga mål och det är fantastiskt att se hur våra partners och event tar steg. Rally Sweden gör ett väldigt, väldigt bra arbete i de här frågorna och är helt klart ett av de ledande eventen i WRC, sade Robert Reid.

    En glad och stolt Glenn Olsson kommenterar certifieringens tre stjärnor.

    Det känns väldigt bra att vi återigen fått högsta nivån i miljöcertifieringen. Men även om vi kommit en bit på vägen finns det många förbättringsområden där vi kan vässa oss ytterligare. Vi har en lång resa kvar innan vi är framme vid slutmålet…

    Michael Jalmby är senior konsult och samverkansledare på Esam som är Rally Swedens rådgivare i miljö- och klimatfrågor. Han kommenterar miljöcertifieringen.

    Man ska komma ihåg att branschstandarden som FIA etablerat är på flera sätt tuffare än en ISO 14001-certifiering (ISO) eftersom den sätter ambitionsnivån för de olika nivåerna av ackreditering (1-3 stjärnor) medan ISO endast ställer krav på ständiga förbättringar. 

    *

    ERC Azores Rally inleddes dramatiskt där dramatiken mest handlade om det usla vädret medan det sista dagen var mer tävlingsrelaterat. Hela rallyt igenom ledde Azorernas egen Ricardo Moura och likaså var spanjoren Efren Llarena honom hack i häl. När allt skulle avgöras på power stage hade Moura 6,1 sekunder att gå på men det visade sig vara för lite.

    Foto: erc.com

    På den knixiga slutsträckan stod Llarena med Sara Fernández vid sin sida i den MRF-försedda Skodan upp och gasade så resultatet blev att man smet förbi Moura med 2,7 sekunder. 

    Vi ”pushed very hard” men inte utan att ändå tänka på säkerhet, förklarade Llarena efter målgång.

    Med detta är det nu två raka segrar för Spanien i ERC, premiären vann Nil Solans som tvingades avstå Azorerna på grund av kassabrist och så Llarena i helgen. I ledning är det ändå Portugal genom Armindo Araujo som i helgen slutade femma. En tuff avslutning blev det för italienaren Alberto Battistoli som tog sig an power stage som sexa med Skoda Rally2. En placering som där byttes mot en turlig nionde plats och detta med turlig förklarar föraren själv.  

    På ettans växel i ett vägbyte var jag oerhört korkad och körde upp i vallen på insidan!

    Resultat blev en tung rullning där publiken ändå fick Skodan på hjulen efter en knapp minut.

    Foto. Bluechem Group

    Med ett skrynkligt vrak, bland annat stack fjäderbenet höger fram rätt upp genom motorhuven, kom man  ändå i mål både på sträckan och hela vägen till slutmålet. Nu tar ERC paus fram till den 12 maj då det är dags för första asfalttävlingen ”Rally Islas Canarias”.

    *

    Ingen hellyckad ökendebut för Hyundais Dani Sordo/Xavier Pansari som med en Can-Am Maverick körde in på 13:e plats  det på grund av dåligt väder kortade Qatar International Baja. Ett misstag med navigeringen under första dagen var grunden till det klena resultatet. Bättre gick det för Kris Meeke/Francois Cazalet med en liknande bil som vann klassen och slutade fyra totalt trots två punkteringar. Vann rallyt gjorde välkända Nasser Al-Attiyah före Yazeed Al-Raji, både med Toyota.

    *

    En av de riktigt stora danska rallyprofilerna är Ib Kragh som i höstas sålde både sin Skoda R5 med tillhörande reservdelar. Nu förklarar Ib att han inte kommer att spela golf istället, något som han skojade om efter försäljningen utan i garaget kommer senare att stå en ny Hyundai i20 N Rally2.

    Foto: IK Motorsport

    Först var tanken på en ny Skoda, men en sådan kunde inte levereras förrän 2023 och då blev det Hyundai. Tyvärr kan inte heller Alzenau levererera rallybil till ”DM-premiären” i Slagelse nästa helg, utan först i mitten av juni kan den landa hemma hos Ib. Nu är planen att försöka hyra bil till de två första ”DM-tävlingarna”.

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.