52 i WRC2-klassen i Rally Portugal inklusive Mikkelsen och Solberg, Veiby vann Rally Sørland, Reiersen imponerade, Kruse/Karlsson visade sina kvaliteter på Gotland, Eslövs RS-Kung funderar, fortsatt tunt i SSR och social aktivitet väntar...

Blogg

Lite av sista chansen att köra Rally1-bil är det troligen för Adrien Fourmaux/Alexandre Coria när till slut ändå M-Sport Ford anmälde den otursförföljde  fransmannen till Rally Portugal. Därmed är WRC-delen identisk med den i Kroatien sånär som att Sebastien Loeb, Sebastien Ogier och Dani Sordo ansluter. Ut går Esapekka Lappi (Toyota) och Oliver Solberg (Hyundai).

Foto:erc.com

Istället kör Oliver i WRC2 där nu Andreas Mikkelsen med Torstein Eriksen vid sin sida gör sitt andra framträdnade i år. I Hyundais line-up för klassen har Oliver sällskap av Teemu Suninen i en annan Hyundai i20 Rally2. Att det blir ett getingbo för Oliver och Elliot Edmondson är uppenbart med 52 Rally2-ålare anmälda. Portugal redovisar årets hittills bästa antal anmälda  med 100 bilar.

    *

    Foto. Even Management

    Ny NM-seger för Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen som tog den blå R5 Polon till första plats i ”Rally Sørland”. Bäst motstånd bjöd Frank Tore Larsen med gårdagens födelsedagsbarn Torstein Eriksen till höger i Polon, 20,9 sekunder skilde efter de sex sträckorna. Ytterligare tio sekunder behövde Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen med Skodan.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Att Isac Reiersen och Johan Johansson är ämnade för större rallyuppgifter framöver visades med eftertryck  idag. Att vara bästa 2WD-åkare är i sig en prestation  men att göra detta före hemmaidolen Steve Røkland/Raymond Braaten är helt klart imponerande. Fem sekunder skilde båda åt och det var också de här två som dominerande klassen, trean Marius Holtet/Jon Raaen var hela 2.41,5 efter.

    *

    Finns nog en del i Rallysverige som hyst tvivel på SVT:s rallyexpert Jonas Kruses nuvarande kvaliteter som chaufför i rallybil, något jag själv aldrig gjort. I MAS Rallycup och ”Rally Gotland” visade Jonas med kartläsare Nellie Karlsson att jag haft rätt när han i första framträdandet med Team Nybes Skoda R5 tog hand om totalsegern.

    Foto. Motorsport4Sale

    Efter en stenhård fajt med Kolsvas nya Hyundai-par William Binbach/Robert Hallman blev det seger med 0,8 sekunders marginal.  Tunga framgångar för de båda att vara snabbare än hemmaföraren Sebastian Johansson/Jesper Elver som med sin vägkännedom ändå rankades högre i förhandsnacket än Jonas och William. Nu hjälpte det inte att R5-Fiestan var snabbare på sista sträckan, det skilde ändå 3,9 till den värmländske innebandytränaren i topp. Ny Nybe-åkare som fyra, Christoffer Haglund/Lucas Karlsson, SMK Nyköping som var 7,1 bak. I pratet om favoriter nämndes trion Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson, Jari Saarinen/Jörgen Fornander och Lars Stugemo/Kalle Lexe men till toppen nådde de aldrig, femma, sexa och sjua blev resultaten för trion.

    Foto: privat

    Om Kruse skrällde i MAS Rallycups tredje deltävling så var det ändå inget mot helt otippade Mattias Hallberg/Roger Eriksson, Haninge MK som tog sin Volvo 940 till seger i det tunga 2WD-gänget. Bäst motstånd bjöd ännu en Nybe-åkare, Albin Nordh/Alexander Glavsjö som tog den mindre effektstinna Rally4 Fiestan till andra plats i klassen. och 12:a totalt.  Trea blev tidigare MAS-ledaren från Östgöta BF, Linus Månsson/Martin Heggblad. Ny skräll som 15:e totalt och vinnare av C-2WD, Patrik Hallberg/Johan Karlsson Haninge-duon vann klassen med respektingivande marginalen 2.36,4 före hemmaföraren André Klintlöf/Håkan Marions.  Stark körning av nykomlingen på ”öjn”, SMK Hörbyfamiljen Pontus och Peter Berglund som slutade fyra i A-2WD före gamle Golf-hjälten från Eskilstuna, Jan Björe med Jan Ström i högerstolen. Bäst klassen för mer standardbetonade bilar blev Gotlands egen Stefan Karlström/Henric Jacobsson före ö-kompisen Christian Buskas/Niklas Karlsson, båda med Volvo 940. Som vanligt så bet Gotland tillbaka och av de drygt hundra startande nådde 36 aldrig slutmålet.

    *

    Idag stänger anmälan till deltävling två i Asfalt SM, ”Uddevalla City Race”  men om det verkligen blir tävling den 14 maj känns idag osäkert med bara 23 anmälda. Ett faktum som fått Eslövs RS-åkare Mats Andersson att fundera över hur smart det är att ha sista anmälningsdag den 30 april när SM-premiären i Hässleholm körs dagen efter. Foto: Tommy Svensson

    Dessutom tvingades hans egen klubb att ställa in sin DM-tävling där hans företag var huvudpsonsor på grund av för få anmälda. Mats skriver. ” Kollar man tävlingskalendern så är det inte konstigt det blir få startande, det är ju tävling varje helg, finns ingen chans att ”få ihop” det med grustävlingar, Asfalt DM och Asfalt SM. Arrangörerna får nog prata ihop sig och sprida ut tävlingarna så vi tävlande har en chans och få lite andrum mellan tävlingarna .

    Sen angående Uddevalla, i  vårt fall då vi har tänkt ställa upp med två bilar i Uddevalla så kan vi ”tjäna” på att inte anmäla oss i tid då anmälan och avgiften ska vara inne dagen innan Hässleholm. Händer något med bägge bilarna i Hässleholm så blir vi blåsta på 3000:- då det enligt inbjudan är ingen återbetalning efter den 30/4.  Om vi trots allt är sugna efter Hässleholm så får vi ta efteranmälningsavgiften på 750:- men då vet vi i alla fall att vi ska dit, köra och ha kul för pengarna. Tänk om betalningen skulle varit inne typ 1,5 vecka innan själva tävlingen då hade i alla fall vi varit anmälda!

    *

    I veckan så gick tävlingsledaren i South Swedish Rally Kjell-Åke Jönsson ut med att han behövde minst 55 anmälda i månadsskiftet för att inte riskera en ekonomisk smäll. Ett hot som både han och många andra skulle göra att tänkta SM-åkare skulle få ändan ur vagnen och anmäla sig till gruspremiären i Älmhult den 26-28 maj. Tråkigt nog verkar inte budskapet gått hem och i dag är det fortsatt bara 36 anmälda i SSR och ännu färre i supporttävlingen Sydsvenska Mästerskapet. Här är Dals MK:s Glenn Ström/Pierre Ellison fortsatt ensamma med sin Hyundai R5. Kanske är det så att SM-åkarna inväntar sista anmälningsdag som enligt inbjudan är den 8 maj. Frågan som då SM-intresserade borde ställa sig är om Kjell-Åke & Co anser sig ha tid att vänta så länge då rallyt börjar ticka pengar för varje dag som går efter morgondagen… 

    *

    Ledsen att göra er besvikna med tyvärr hinner jag inne med att även redovisa läget för ”Zabra Rallyt” och ”Anderup El Rally” som ännu inte är färdigkörda och därmed får vänta ill söndag. Nu ska det istället laddas upp med social aktivitet inför morgondagens HGP med start klockan 10.00 på Garnisonen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com