50 ekipage till Rally Sweden, sex svenskar i WRC2, tunt med förare i "nya" Junior-WRC, Reiersen/Johansson ensamma i RC4, banchefen lovar snabba sträckor, Puman klarade landningen bra och MAS Rallycup flyttar till Jämtland.

Blogg

Idag släppte anmälningslistan för Rally Sweden med totalt 50 namn på listan, med andra ord ungefär som det sett ut de senaste åren. I WRC-klassen med Rally1-bilar inga överraskningar bland förare knutna till de i Märkes-VM. Oliver Solberg och Elliot Edmondson fortsätter med Hyundai även här innan Dani Sordo förväntas ta över till Kroatien. Lika känt är att Esapekka Lappi/Janne Ferm ersätter Sebastien Ogier som nu börjar ladda om till ”racing mode”. Kul comeback av italienaren Lorenzo Bertelli som i par med Simone Scatollin blir förste privatförare att få köra Rally1-bil och som vanligt är det M-Sport som förser honom med bil.

*

I Umeå upprepas det som vi såg i Monte Carlo, att RC2-klassen är klart störst med 30 anmälda. Här ingår då alla tre WRC2-klasserna och då även sex bilar med svensk flagga på rutan.

    Foto: Tommy Svensson.

    Igår avslöjades att PG Andersson/Anders Fredriksson kommer att köra ”Svenska” och föga förvånade med GN Motorsports Ford Fiesta Rally2. Inte heller Mattias Adielssons namn i listan förvånar med sin täta kontakt med M-Sport Ford och där han i Umeå ingår i deras WRC2-team.

    FOTO: Tommy Svensson

    Att Maja Bengtsson lämnar plats för Tom Kristenssons f.d kartis David Arhusiander är inget konstigt då man i VM måste ha fyllt 18 år för att få delta. Hade rallyt istället gått i september hade Maja klarat gränsen, nu får hon istället supporta från utsidan.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Resten av det blågula i fältet är Stig Andervang/Robin Eriksson, Skoda,(bilden) Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson, Skoda, Glenn Egon Ström/ Pierre Ellison, Hyundai. Trion kompletteras av den med kanske allra flest starter i Rally Sweden, Joakim Roman/Jörgen Fornander, Skoda.

    Foto: Tommy Svensson

    Det fanns de som hoppades att Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen skulle hoppa över Umeå och WRC2 för att istället få en chans hos M-Sport i en Puma Rally1.

    Foto: Skoda Motorsport

    En förhoppning som jag inte alls förstod då säkerligen Toksport vill se paret i så många tävlingar som möjligt så här i början av säsongen och eventuella WRC-äventyr lär få vänta till andra halvan av säsongen.  Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjaermoen ger norskt sällskap och då med misstänker jag, samma KMS Polo R5 som används i norska mästerskapet. Foto: EVEN Management

    Som teamkompis till Adielsson har M-Sport Ford som förväntat anmält Jari Huttunen/Mikko Lukka. Andra tunga finska namn i klassen är Skoda-åkaren Emil Lindholm/Reeta Hämäilänen och Erik Pietarinen/Antti Linnaketo som dock förlitar sig på Polo R5. Vissa namn saknas och främst då Mads Østberg som inte missat många ”Svenska” i modern tid. Hur hans 2022 är tänkt har inte eller släppts ännu, enda nyheten är att Patrik Barth ska läsa noterna när det väl blir skarpt läge. Hyundai fortsätter att ligga lågt i WRC2 vilket betyder att Teemu Sunninen fortsatt är ”bänkad”. Jag trodde annars att han skulle få chansen här men i Alzenau har man uppenbarligen annat att sätta fokus på än start i WRC2. 

    *

    Junior-WRC eller som det numera benämns WRC3 Junior har premiär i Umeå och med åtta anmälda. En klar nedgång mot tidigare år och övergången från Rally4-Fiesta till Rally3-versionen har inte blivit riktigt den succé som M-Sport Poland och  FIA räknade med. Tror stenhårt på finsk dominans i klassen och segerfajten lär stå mellan WRC-3 vinnaren i Monte,  Sami Pajari/Enni Mälkönen och Lauri Joona/Mikael Korhonen. Möjligtvis kan rutinerade estländaren Robert Virves/Aleks Lesk bland sig i leken. Kul att ERC-vinnaren Jean-Baptiste Fransceschi som skadades svårt i franska mästerskapsfinalen är tillbaka på banan. Frågan blir framöver om klassen får fler eller färre deltagare, redan nu flaggar britten Jon Armstrong för att han inte har budget klart för Umeå och därför klätt sin Fiesta med ”For Sale-dekaler”

    Foto: M-Sport Poland

    Själv tror jag inte riktigt på bilbytet i klassen och att byta från ”billig” Rally4-Fiesta till mer kostnadskrävande Rally3-version känns inte alls som det som skulle kunna åstadkomma större junior-bredd, snarare tvärtom…

    Att Rally4 nu helt hamnar i skuggan VM  illustreras med all önskvärd tydlighet av att det Rally Sweden bara finns en enda anmäld, svensken Isac Reiersen/Johan Johansson. Lite överraskande då paret gjorde SM-debut i Boden och att sedan välja Sveriges VM-tävling som blir fjärde starten vilket tyder på att rallybågen spänns högt.

    Att köra Rally Sweden är någonting jag drömt om sedan jag var liten, förklarar 18-årige Reiersen.

    Foto: Andreas Amberg

    Tillsammans med JC Raceteknik blir det start med Rally4-Fiestan och medan värmlänningen debuterar i VM är det Johanssons fjärde Rally Sweden (åkte med Dennis Rådström). Som uppvärmning planerar även duon att köra två tävlingar innan det stora äventyret,

    Planen är alltid att jobba långsiktigt och det här är en viktig pusselbit inför framtiden, där vi siktar på EM och tillslut VM, berättar Isac.

    Vi kommer till Umeå med målet att samla så mycket erfarenhet som möjligt och att köra VM blir riktigt tufft. Dels är det längre och mer krävande sträckor, plus fler dagar än jag är van vid. Det kommer bli en utmaning, men också en ypperlig möjlighet att utveckla noter, körningen och allt därtill ännu mer. Förhoppningen är att få bra lärdomar att ta med sig till årets SM-säsong.

    Kartläsande Johansson ser starten som viktig för Isacs framtid 

    I Umeå kommer målsättningen bara vara att fortsätta lära, få till bra noter och såklart njuta av tävlingen. Framförallt finns det ingen press på oss. Vi kommer verkligen ta det sträcka för sträcka för att utvecklas och genom det höja tempot inför resten av säsongen.

    *

    Till dagens namnsläpp kan läggas till att det i Umeå finns deltagare från 20 olika länder

    – Det kommer att bli ett fantastiskt rally, säger banchefen Stig-Rune Kjernsli. 

    Umeå har de senaste åren bjudit på ett fantastiskt vinterlandskap precis det som FIA efterlyst och som de senaste åren delvis saknades i Värmland. Någon vinterbrist finns inte i Västerbotten intygar Kjernsli.

    –  Jag besökte Umeå i början av december och fick uppleva några av sträckorna och det kommer gå riktigt fort…

    På detta lägger jag till, exakt vad jag också är rädd för!

    *

    Inge missade väl Adrien Fourmauxs våldsamma krasch i helgen med M-Sport Fords Rally1-Puma. Efter en vådlig luftfärd blev det landning i en djup ravin där det sedan krävdes en rejäl kranbil för att kunna lyfta upp vraket på en bärgare. Bilder från nedslagsplatsen visade där ett förvridet Puma-vrak med massor av större och mindre delar utspridda över ett stort område.Foto: Okänd

    Att bilen var bortom all räddning var uppenbart och likaså att besättningen måste haft flera skyddsänglar på sina axlar för att kunna ta sig levande därifrån. Men när man kollar på bilen efter att den strippats på lite plast och hjulen sitter ungefär där dom ska, så ser det plötsligt inte längre så farligt ut. Att all möda på att bygga hybriderna optimalt säkra inte varit förgäves bevisas onekligen av Puma Rally 1 #16.  

    *

    I går när jag berättade om alla tävlingar framöver som ställs in på grund av vädret fanns även Tierpsrundan den 5 februari. En tävling som var tänkt som premiär för MAS Rallycup men efter beskedet handlade culedningeg snabbt och hittade en ersättare i Jämtlands MK:s ”Gällö Skog Rally”, dessutom på samma datum som Tierp skulle ha kört. Mer information finns hos Raceconsulting som även sköter anmälan och som stänger på söndag den 30 januari klockan 24.00. I Tierpsrundan skulle förutom MAS Rallycup även ingått Supercupen-Racepart Sweden 1300 Rallycup-DM för Uppland och Stockholm samt nystartade ”Ladies in  action” som jag tyvärr inte vet ett dyft om. Huruvida även dessa tävlingar hänger på ”Masarna” är oklart…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.