227 dagar utan grusrally i WRC, ingen Solberg i Portugal då Sordo tar över, ny Hyundai-start för Tom K., rallyikon konstaterar att färre kör rally, Tomelilla-Alfred taggar upp i Italien, SBF-valne kompletta och Sainz tog väl hand om en simpel Motorbloggare...

Blogg

Helgen efter påsk (21-24 april) är det återstart för WRC med ”Croatia Rally” och då är det i runda slängar två månader sedan senast det kördes ”Rally-VM” uppe i Umeå. Lång tid kan tyckas men än längre är tiden sedan det senast kördes grusrally i WRC, närmare bestämt 227 dagar mellan ”Rally Finland” 2021 och Portugal som nu kommer efter Kroatien. Uppriktigt så känns det inte som att promotorn optimerar kalendern med så långa uppehåll, för mig vore kanske bättre uppdelning två och två, alltså två grus sedan två på asfalt och så ny ”loop”. Med lite god vilja skulle man då kunna kalla både ”Rally Monte Carlo” och ”Rally Sweden” för vinterrallyn och därmed påbörja ”två i rad-systemet” direkt efter Umeå. Bara en tanke alltså.

*

I Kroatien sitter Oliver Solberg och Elliot Edmondson för tredje rallyt i rad i ALZ WR 901 och då anmälda av Hyundai Shell Mobis WRT. Däremot blir det ingen start i Portugal för Oliver vilket heller aldrig varit planerat utan där tar Dani Sordo/Candido Carrera över och gör årsdebut. Ganska logiskt val av teamledningen i Alzenau då Sordo knep andra platsen i rallyt 2021. Förutom detta så är ju den då 39-årige spanjoren snudd på portugis då han kommer från Kantabrien i norra Spanien, inte allt för långt från portugisiska gränsen. Rykten gör även gällande att även Jari-Matti Latvala stuvar om i Toyota Gazzo Racing till Portugal, ut går Esapekka Lappi och in kommer Sebastien Ogier. Frågan är hur M-Sport Ford tänker, ska Sebastien Loeb kastas in i en Puma?

    *

    Foto: Kowax 2BRally

    Det blev inget långt uppehåll för Tom Kristensson/Andreas Johansson som enligt Plan A nu skulle invänta Rally-SM och ”South Swedish Rally” i slutet av maj. Men Kowax 2BRally blev så tända efter den trots allt  lite oväntade femteplatsen i Tjeckien att det kastades in anmälan till polska mästerskapet och ”Rajd Świdnicki-KRAUSE 50”. Även här blir det med en ”gammal R5:a” som Tom kör.  Tävlingen på ingår i Polska Mästerskapet som deltävling två och underlaget är asfalt med tio sträckor uppdelade med fyra på lördagen och sex på söndagen vilket ger en SS-längt på 12 mil. Startlistan består enbart av ”hemmaförare” och av dessa är där inga av mig kända namn förutom Maciej Lubiak. Denne körde även förra helgen i Tjeckien med en ny Skoda Rally2 och fick där stryk med runt fyra minuter av Tom…

    *

    När pandemin inleddes våren 2020 och det blev mer eller mindre rallystopp direkt trodde nog de allra flesta att detta bara skulle vara en kort tid. Med facit i hand varade stoppet i nästan två år och i rallyvärlden gnyddes det högljutt över att vi inte inte längre kunde utöva vår sport. När det så släppte fullt ut i år och det inte lägre enbart var ”mästerskapstävlingar” som fick köras, så jublade optimisterna och utlovade sprängfyllda startfält. Det uppdämda gasbehovet var enormt påstods det och arrangörernas största problem skulle bli att lösa gallring bland alla rallysugna. Redan då varnade jag för motsatsen, att många istället parkerat sina bilar för gott och hittat nya (läs billigare) fritidsintressen, men mina invändningar viftades som vanligt bort av de som till skillnad från mig ”kunde sporten”. Tyvärr var det inte dom som fick rätt och i en intervju i P4 Kronoberg understryker sydsvenska rallyikonen Anders Martinsson, Älmhult exakt samma sak som jag redan tidigare sagt. Anders förklarar klart och tydligt att intresset för rally har minskat och då inte enbart på grund av pandemin utan händelserna i omvärlden påverkar i hög grad även de. ”Älmhultaren” är inte direkt orolig för sportens överlevnad men menar att vi måste nog vänja oss vid en ny verklighet, med mindre antal startande, kortare tävlingar och kanske även färre tävlingar än vad som var fallet före 2020. Anders nämnde det inte intervjun men drygt hundra startande i SSRC-premiärenÖsterlen och på fredag stänger anmälan till hans egen deltävling, ”Silverratten” där räkneverket just nu står still på runt 80 ekipage. I dagens Kristianstadsbladet förklarar ordförande i Hässleholms MK skälen till att deras klassiker och i år som premiär för Asfalt SM, ”Hässleholms GP” tvingats kortas ner till en enda dag. 

    Vi brukar ha en jäkla rush redan när vi öppnar anmälan. Så var det inte den här gången och i måndagskväll var det bara 35 som anmält sig, förklarar Wilke.

    Foto: Tommy Svensson

    I dag har antalet anmälda ökat till 41 bilar och det som är riktigt illavarslande är att mer än hälften av dessa kör utanför SM. Med andra ord känns suget för SM-medaljer vara minimalt bland landets asfaltåkare, till och med så illa att frågan om ”köra eller ställa in” även den kom upp hos HLMK berättar Wilke

    Men att ställa in har aldrig varit ett alternativ!

    Istället valde man bort ”DM-lördagen” och nu avgörs allt den 1 maj på Garnisonen och Wilke avslutar med.

    Nu är det upp till de tävlande att gå in och anmäla sig, några dagar kvar till söndag när anmälan stänger, så vi får hoppas på det bästa!

    En rallytung helg Valborg/1 maj med Bilsport Rallycup i Nybro där fortsatt intresset är på topp för denna trots allt lite billigare formen och just nu 126 anmälda. Mer statustyngda MAS RallycupGotland har färre antal anmälda, nästan exakt hundra bilar. Till detta konkurrerar även Danska Mästerskapets deltävling två på Fyn med Wilke &Co. En inte obetydlig konkurrent då många rödvita brukar köra på Garnisonen.   

    *

    Tomelillas racingförare skolad via karting på Åsum Ring, Alfred Nilsson, 20 år klättrar upp ett snäpp på karriärstegen efter fjorårets fenomenala säsong i den italienska GT4-serien med BMW. I år blir det ännu hårdare då  GT3 väntar .

    Det känns enormt hedrande och roligt att få det här förtroendet av BMW Italia och BMW Motorsport. Det här är det största steget jag tagit i min karriär, menar Alfred.

    Foto: BMW Italia

    Detta blir Alfreds andra säsong med BMW Italia och i fjol var han en bidragande orsak till att BMW kunde försvara sin mästerskapstitel i GT4-serien i Italien.

    När jag skrev kontraktet förra våren hade jag givetvis som målsättning att visa vad jag går för samtidigt som jag ville stärka relationerna inför 2022. Vid årsskiftet fick jag reda på att jag var aktuell som GT3-förare och bestämde mig för att satsa allt på detta under försäsongen och nu är det klart, fortsätter Alfred, som åkte till Italien i tisdags och påbörjade sina testkörningar i onsdags.

    Alfred har parallellt med sin italienska racingsatsning pluggat industriell ekonomi på heltid i Växjö men med detta glädjebesked från teamchefen Roberto Ravaglia har han bestämt sig för att pausa studierna åtminstone den här terminen.

    Jag är väldigt glad och tacksam över att få den här möjligheten så jag tänker fortsätta satsa allt jag har. Därför finns det inte tid till studier just nu. 

    *

    Medan SBF valde att bara kommunicera ut valen till styrelse från söndagens Förbundsmöte var där även en hel del andra poster som besattes, företrädesvis genom omval. 

    Yrkesrevisor på två år: KPMG med Mikael Käll som huvudansvarig revisor

    Lekmannarevisorer på två år: Hans Hillebrink, Stockholms Sportvagnsklubb och Magnus Edsäter, Haninge Motorklubb

    Ordförande i Disciplinnämnden på ett år: Lars Nilsson, Piteå MS

    Ledamöter i Disciplinnämnden på två år:  Anders Gustavsson, Ydre MK och Håkan Junfors, Mölndals Bilsportklubb

    Ordförande i Juridiska nämnden på ett år:  Fredrik Sundin, Umeå Automobilklubb

    Ledamöter i Juridiska nämnden på två år:  Karolina Hansen, KAK Motorsport (Ö) och Hans Avelin, Föreningen Rallyklassikerna

    Ordförande i Valberedningen för ett år: Ronny Nyström, Motorklubben Gutarna

    Ledamöter i Valberedningen för två år: Kenneth Ericsson, SHRA Jönköping och Maj-Lis Svensson, SMK Hörby

    Fyllnadsval av ledamot till Valberedningen för ett år: Anna Ekehov, Fredriksbergs MK

    *

    I går missade jag att Carlos ”El Matador” Sainz fyllde 60 år och så klart oförsvarligt att inte hylla en av rallyvärldens absolut största genom tiderna. Ren tur att Madrid-födde Carlos valde rally då han som 16-åring tog hem titeln som Spansk Mästare i squash. Två år senare inleddes rallykarriären som gav honom och Louis Moya två VM-titlar 1990 och 1992. 26 WRC-segrar blev det på de 196 starterna och ett segerresultat som stod sig fram till att Sebastien Loeb lyckads ta en 27:e. Under sina år körde han Ford, Toyota, Lancia, Subaru och Citroén

    Foto: Kristian Lindberg

    . Från den sista eran och Rallye Deutschland 2003 fick jag bild från Kristian Lindberg där Sainz nu i par med Marc Marti körde Citroën Xsara WRC. Sista WRC-starten gjordes 2005 i Grekland innan han började med ökenrallyn. Parallellt med detta medverkade Sainz  till utvecklingen av Volkswagen Polo WRC och det var i det sammanhanget jag hade tillfället att närmare stifta bekantskap med honom i Monte Carlo 2013.

    Foto: Tommy Svensson

    Då var han en av värdarna i VW Hospitality och tog då även hand om en simpel Motorbloggare ihop med rallyvinnaren Ogier.  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.