19 sträckor i Rally Sweden 2023, Meeke har snackat med Hyundai, Solans kraschade Kowax-R5:a på test, Lindholm klar vinnare i WRC2 juniors men vill ha mer, knappt 40 bilar till Rally Japan, rallyåret går snart i ide men SSRC-finalen återstår.

Blogg

Jag måste tillstå att jag var lite orolig ett tag efter at det stod klart att Glenn Olsson slutade som VD för Rally Sweden utan att någon ersättare för den här utmaningen var klar. Men så presenterades Stefan Djerf och Susanne Kottulinsky som nya på ”kommandobryggan” till vårt flaggskepp vilket hade en lugnade effekt på mig.

Foto: Tommy Svensson

I dag sipprade också ut ”icke officiell” information alltså från min källa på plats i Björkarnas Stad, att det lär bli 19 sträckor precis som i år och att Umeå Sprint som väntat blir SS1. Tre helt nya sträckor ska det också bjudas på medan både shake down och power stage (Sarsjöliden) är samma.

    *

    – Vad har jag att förlora?

    Orden kommer från Kris Meeke som själv tagit kontakt med Hyundai för att erbjuda sina tjänster till 2023 enligt en artikel i Autohebdo.

    – Det värsta som kunde hända vara att de svarade att man inte var intresserade, förklarar han.Foto: Tommy Svensson

    Det är främst som komplement till Dani Sordo som 43-åringen ser en eventuell fortsättning i WRC. En karriär som tog slut (tillfälligt hoppas Meeke) 2019 när han gick i mål i Rally Spain med Toyota Yaris WRC. 

    Detta skulle vara perfekt för mig att Dani och jag kompletterar varandra, om han till exempel inte vill åka i Finland eller Estland så skulle jag vara minst sagt exalterad att få köra, förklarar Meeke och lägger lite ödmjukt till.

     Jag skulle också  vara nöjd bara med att ha kul i några tävlingar utan press!

    ”The Ulster Man” är också medveten om att där finns många fler som vill glida in i en Hyundai i20 Rally1 och att Andreas Mikkelsen lär ha bättre förutsättningar än han själv…

    *

    Det blir ingen start i WRC2 för spanjoren Nil Solans som skulle ha kört en av Kowax 2BRallys två Hyundai i20 R5 i helgens Rally Spain. I går på test kraschade spanjoren så olyckligt att han skadade ryggen och inte kommer att kunna starta. I en snabb vänster kurva kom Nil in lite för snabbt och gick med höger front i ett träd. Kartläsaren klarade sig oskadd medan Nil fick plockas ur bilen av räddningstjänst sittande i förarstolen.  

    Under de här omständigheter måste vi dra oss ur det RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, berättar Kowax 2BRally.

    Vi alla önskar Nil ett snabbt tillfrisknande!!Foto: Privat

    Solans togs med hjälp av ambulans till sjukhus  där det konstaterades att han krossat flera kotor medan kartläsaren Axel Coronado som åkte med Nil för första gång, klarade sig undan med blåmärken.

    Vi är båda ganska okej och vill skicka vårt stora tack till räddningstjänsten, ambulanspersonalen sam även till Kowax-teamet som såg till att vi plockades ur bilen på ett säkert sätt, skriver Solans på Twitter.

    Väntar fortfarande på besked från röntgenundersökningen men vill tacka för all uppmuntran! 

    Efter att sett bilder/film från olyckan är det bara att konstatera att 30-åringen måste ha haft maximal otur. Hyundaien ser inte alls så skadad ut att det skulle bli så här tuffa konsekvenser. Nu är det till att hoppas att ryggskadan inte är alltför svår, den typen av skada kan annars vara svårläkta.

     

    Målet för Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen var att vinna WRC2 Juniors med hjälp av Toksports Skoda. Ett mål som nu nåtts då Chris Ingram inte kommer till start i de två resterande tävlingarna på grund av skadorna han ådrog sig vid kraschen i Grekland. Trean Nikoaly Gryazin har bara en tävling kvar att köra och kan maximalt komma upp i 104 poäng i händelse av seger i Spanien. En placering som skulle putta ner Ingram till tredje plats men upp till Lindholm skulle det inte räcka. Så klart är därför Emil och Reeta nöjda med att målet uppnåtts men nu siktar man ännu högre.

    Nu är målet att vinna hela WRC2, förklarar Lindholm.

    Inför starten i Salou på torsdag är Lindholm trea, sju poäng bak tvåan Kajetan Kajetanowicz och 20 efter ledaren Andreas Mikkelsen. Norrmannen har däremot kört färdigt för året medan  Emil och ”Kajto” kan plocka poäng både i helgen och finalen i Japan. Jag är därför helt säker på att någon av de här två också vinner WRC2 även om kanske ingen tar full pott i helgen. Ämnet dök upp vid den obligatoriska torsdagsträffen i SMK Hörbys klubblokal och där Victor Hansen framförde en annan åsikt. Victor som tråkigt nog inte fått ihop sin Rally4-Fiesta efter kraschen i Tjeckien får därför nöja sig med att som åskådare ihop med sambo Emma Lavesson följa ERC-finalen som körs samtidigt med WRC i helgen. Victor har analyserat fram och tillbaka och är tvärsäker på sin sak.

    Varken Emil eller polacken vinner i Spanien, det gör Yohann Rossel!

    Foto: Citroën Racing

    ERC Juniors-föraren bygger detta helt på att asfalt är fransmannens favoritunderlag och hade han inte haft oturen att rulla mot slutet i Grekland och fått bryta så hade han poängmässigt varit uppe och nosat Mikkelsen i toppen. Nu blev det inte så och även om det blir Citroën-seger i helgen saknas en poäng för att passera Mikkelsen.

    *

    FORUM8 Rally Japan den 10-13 november blir en lite avslagen historia med bara 38 ekipage anmälda. Av dessa är elva japanska hjältar utanför WRC vilket gör tävlingen lika exklusiv som Kenyas bidrag, Safarirally. Anmärkningsvärt är att förutom de 14 ekipagen från värdlandet (tre kör i WRC-klasserna) så är Finland näst störst med fem anmälda följt av Frankrike med fyra. Fyra av dessa kör i WRC2, Emil Lindholm-Teemu Suninen-Sami Pajari- Heikki Kovalainen ovanifrån kommer så klart även Kalle Rovanperä.

    *

    Rallyåret börjar närma sig slutet här i södern och av de olika större cuperna är det bara Bilsport Rallycup kvar som efter helgen inte är färdigkörd. Näst sist ut är Svenska Rallycupen som med helgens ”Marknadsnatta” sätter punkt, detta med flaggan i topp och 174 anmälda. Något färre är det som vill avsluta i Nässjö med ”Novemberskölden” den 5 november och idag är det strax under hundra anmälda. Men med över tio dagar kvar att anmäla sig så lär det komma till, gissningsvis 20 ekipage till. Nässjö MK bjuder på fem onotade sträckor på totalt 31 kilometer. 

    *

    Före Nässjö är det dock på lördag ”SSRC-finalen” som inte lyckades samla ”fullt hus” utan intresset för rally i Hovmantorp stannade vid 61 anmälda. Av dessa kommer exakt 40 ekipage direkt från SSRC:s tre olika cuper medan resterande kör i de två klasserna inom ”Lucky Looser”.

    Foto: Tommy Svensson

    Noterbart är att det bara finns tre 4WD-åkare anmälda och i SSRC-gänget är det bara Mattis Olsson/Timmy Berntsson från Älmhult som är anmäld. Kompletteras av Växjös Robin Adolfsson/Tobias Petersson och Tomas Söderberg/Roger Dahlberg från Falköping. Två sträckor som körs två gånger och start från Folkets Hus i Hovmantorp klockan 11.30. Då har de tävlande haft möjlighet att sedan klockan 08.30 reka de båda sträckorna.

    *

    Ingen Motorbloggen onsdag andra projekt väntar…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com