17 maj kan bli bilsportens nya Nationaldag, Tänak gillar inte sin Hyundai på asfalt, Lappi ett namn för Toyota, Sordo het på Sardinien, STCC med 18 000 förhandsbokade, miljöpris till Ring Knutsorp, Marklund ny hos Hedström och stort grattis till "Smiling Tom" som får ny teamkompis i Portugal!

Blogg

Tänkte börja med att gå tillbaka till gårdagen när SRM:s Anders Martinsson och Patrik Persson försökte balansera upp frågan ”rally eller inte rally” genom att ge de fakta som alla arrangörer idag har att ta ställning till. Fakta som för närvarande gör det omöjligt inte bara i praktiken utan även i teorin, att köra rally så länge Pandemilagen gäller. Det som krävs är att tillägget ”Offentlig Tillställning” mjukas upp och som nu innebär att max åtta personer får träffas samtidigt. Kanske kan där komma öppningar den 17 maj då en fågel i dag kvittrade i mitt ör, att förslaget från gruppen som kikat på tävlingar på väg, vatten, skog, nu ska vara färdigbehandlat av regeringen. Vad man kommit fram till är dock fortfarande  höljt i dunkel men inom två veckor ska det offentliggöras. I dag kom också regeringen med lättnader för arrangemang med sittande publik som om smittläget inte försämras, kan bli verklighet efter den 17 maj.

Foto: Tommy Svensson

Om jag tolkar det rätt så är det dock inget som påverkar rally, eftersom här inte finns angivna sittplatser. Att sedan publiken i vid en specialsträcka står upp och då oftast med större avstånd mellan varandra än en sittande fotboll/handboll/hockey publik, är kanske inget som beslutsfattarna riktigt förstår. Som läget är nu är det enbart att hålla tummarna för att den 17 maj inte bara är Norges Nationaldag utan även blir dagen när motorsporten återstartas. Om så blir fallet föreslår jag att SBF utfärdar denna dag som ”Bilsportens Nationaldag”… 

    *

    För Åtvidabergs MK är dock detta ändå försent eftersom man i går meddelade att deras Bilsport Rallycup-tävling ”Gruvrundan” ställs in. Tävlingen den 29 maj skulle varit deltävling tre i BRC men redan var då de två första inställda och likaså den närmast efter. Med detta är där bara tre tävlingar kvar i serien och där premiär blir ”Emil-Trofén” i Vimmerby den 21 augusti. På detta följer sedan nyinsatta ”Karlskronapokalen” en månad senare och så finalen i Nässjö Allhelgonahelgen. Som skäl anger Åtvidabergs MK att Länsstyrelsen avslagit deras tillståndsansökan, exakt enligt dom premisser som SRM-företrädarna redogjorde för i går. Tufft även i Östergötland där ”Region Östergötland” idag uppmanar innevånarna till ”personlig lockdown” i två veckor framöver. Det drastiska beslutet innebar stopp för Linköpings MS planerade träning i morgon. 

    *

    Blir allt tydligare med att inte Ott Tänak är ”in full harmony” med Hyundais WRC-bil och i Kroatien förklarade han flera gånger att han körde så fort han ”vågade”. Trots detta hängde han aldrig riktigt på i topptrions tider och där då Thierry Neuville till en början ledde rallyt. Belgaren knep också fem sträcksegrar innan teamet började strula med dåliga däckval och Toyota tog över huvudrollen. Alla tre Yaris-förarna (Kalle Rovanperä hade lite svårt att blanda sig i  detta) vann sträckor, till och med Takamoto Katsuta tog en sträckvinst mer än Tänak som bara vann en enda sträcka. Att detta inte vore något större problem för Tänak då säsongen precis börjat, hade normalt sett varit förståeligt men med ytterligare tre asfalttävlingar kvar blir det genast mer bekymmersamt. För det verkar vara just på ”tarmac” som Tänak inte får till det.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Nu menar källor med insyn att han inte är förtjust över att bilen verkar ha utvecklats för att enbart passa Neuville och kanske delvis även Dani Sordo. Inget konstigt med detta då båda är de enda förarna i dagens WRC-uppställning som varit samma team trogna sedan ny reglementet trädde i kraft 2017.  Nästa rally på asfalt blir dessutom på Neuvilles hemmaplan ”Ypres Rally Belgium” och där han kört åtskilliga gånger, med andra ord ska det mycket till för att Tänak i Flandern ska slå sin teamkompis. I synnerhet om han går in i ”Ypres” med lite negativ energi och uppfattningen att loppet redan är kört…

    *

    WRC-ledaren Sebastien Ogier deklarerade redan i fjol att 2021 så är det slut med tävlandet på VM-nivå. Egentligen skulle detta skett redan då men den sjufaldige världsmästaren ville inte lämna WRC efter den på grund av Covid-19 konstiga säsongen och tog därför ytterligare ett år. Men nu verkar inte beslutet vara hugget i sten utan han har till Jari-Matti Latvala och Toyota förklarat att han kan tänka sig att köra ”utvalda tävlingar” även nästa säsong. Något som Latvala enligt finska källor ska vara positiv till och redan förklarat att hans önskan är att fortsätta med samma förartrio som i dag. Även om Ogier kan tänka sig göra inhopp krävs ändå en ny ny förare till 2022 och då kanske Latvala gör som Andrea Adamo och låter en bil ha alternativa förare. Fortfarande räknas inte Takamoto Katsuta mogen att ersätta Ogier utan får med alla sannolikhet fortsätta med en fjärde bil.  Foto: Skoda Motorsport 

    Istället nämns Esapekka Lappi som tänkbar för comeback i Toyota Gazzoo Racing. Lappi lämnade Toyota 2018 efter att han och Tommi Mäkinen inte riktigt klickade i sina åsikter om hur ett WRC-team skulle skötas. Nu är Lappi arbetslös så när som på förväntade inhopp i WRC2 med italienska Movisports Polo R5.

    Vi håller alla dörrar öppna och än är det för tidigt att börja spekulera, men att Lappi är ett intressant namn håller jag med om, förklarade Latvala häromdagen i finsk media.

    *

    Att det blev Dani Sordo som fick förtroendet att köra Hyundais tredje bil i WRC Rally Italia Sardegna var absolut inget som överraskade. Med två raka segrar i det ofta väldigt dammiga rallyt är Sordo het just på Medelhavsön. Spaniens bidrag i Hyundai-teamet tillhör rallyts ”Hall of fame” med sina två triumfer men lika många har även kollegan Thierry Neuville. Om någon av dessa vinner den 3-6 juni så går man upp som delad tvåa i ”Berömmelse hallen” med Sebastien Ogier. Skulle han däremot vinna så delar han första platsen med Sebastien Loeb på fyra segrar.

    *

    STCC TCR Scandinavia verkar gå mot en bra säsong och nu fem veckor före premiären noteras 18 000 förköpta abonnemang.  Foto: STCC

    Det här rekordet sporrar oss ytterligare att vidareutveckla STCC+ inför den kommande säsongen, säger Micke Bern, vd för STCC.

     I år utökar vi också sändningstiden och inkluderar fler supportklasser, som Pro Superbike, V8 Thunder Cars, Legends och Radical.

    Samtliga av årets sex tävlingshelger sänds live över STCC+ med smygstart under försäsongstestet på Ljungbyhed Park den sjätte maj 16:00.

    *

    Här passar det bra att berätta om Ring Knutstorp som av Svalövs Kommun får ta emot kommunens ”Miljöpris 2020”. Så klart ett beslut som överraskar alla utanför motorsporten, där det i deras värld bara ses som att vi ”skitar ner naturen” och vd på Ring Knutsport Magnus Öhrström har viss förståelse.

    Jag kan förstå att folk tycker det är märkligt att en motorbana får ett miljöpris. Motorbanor generellt har en stor roll i framtidens bilutveckling och utveckling av drivmedel, och vi som sport är väldigt dåliga på att berätta detta!

    Kommunen däremot såg hur man på racingbanan arbetat med att minska sin miljöpåverkan så mycket som möjligt, samtidigt som de är en del av framtida fordonsutveckling. Man trycker även på för att kunna bygga en solcellspark på området.

    *

    Även om Anton Marklund aviserat sitt deltagande i Rally X Nordic med Hedström Motorsport tvingas han avstå helgens premiär på Jylland och ”Nysumbanen”. Där är det i stället Anders Michalak och Lars Andersson bakom spakarna på teamets VW Polos.  Anton väljer att i stället köra att antal testdagar inför Höljes-tävlingarna i RallyX Nordic och Euro RX och gör debut i Polon under deltävling 3 och 4 av RallyX Nordic i Höljes och kör sedan även EM för teamet. 

    – Planen var från början att köra de två inledande VM-deltävlingarna i Norge och Sverige, men efter en del fundering så blev siktet i stället inställt på att försöka gå för EM-seger i Höljes.  Anton har mycket erfarenhet och data från bilarna, vi har haft kontakt under en längre tid för att hitta på något tillsammans, säger Peter Hedström. 

    Foto: Hedström Motorsport

    Han själv och Dan Öberg blir de som ”kompar” Marklund i ”Höljes Magic Weekend” i början av juli.

    Anton kommer från dubbla VM-säsonger i Renault Mégane Supercar med GCK Motorsport och känner sig inspirerad inför möjligheten att få köra Rallycross även i år. Tillbaks i bilarna han tog EM-guld och EM-silver med. 

    – Man blir nästan lite nostalgisk, det känns som att komma hem igen, jag har ju lagt så enormt mycket testvarv i de här bilarna när vi utvecklade dom, berättar Anton.

    *

     

    Foto: Tommy Svensson

    Idag säger Motorbloggen ett jättestort grattis till ”Hela Hörbys Bäste Tom”, alltså Kristensson som i dag fyller 30 år. Att det är en omtyckt kille även utanför rallykretsarna vittnar alla ”grattis” på sociala medier om och att ”Smiling Tom” gjort stort avtryck utomlands är odiskutabelt. Speciellt i de kretsar som har koll på Junior-WRC är han utan tvekan ”The Champ” även om flera tidigare vinnare hittills nått ännu längre än Tom. Även om man är patriot så måste man ändå erkänna att Sebastien Loeb, Sebastien Ogier och Elfyn Evans kommit en bit längre.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    En annan J-WRC-vinnare är tjecken Martin Prokop som efter sin seger 2009 gjort över hundra WRC-starter plus flera i Dakarrally.Foto: Tommy SvenssonNu sluts cirkeln vad gäller Tom när Prokop blir tredje medlemmen i i M-Sport Ford WRT:s  ”line up” i kommande ”Vodafone Rally de Portugal”. De övriga två är Teemu Sunninen och så klart ”Smiling Tom” med David Arhusiander vid sin sida. Den här gången går den andra svenskflaggade bilen i fältet ut som #22 på sidorutan, den andre med blågult på sidorutan, är Oliver Solberg som i par med Aaron Johnston går ut precis före Tom och David. Om det var tufft i Kroatien så var detta bara förnamnet då WRC2-klassen i Portugal innehåller 12 ekipage, nästa dubbelt så många os förra helgen. Förutom toppåkarna Andreas Mikkelsen (leder) och Mads Østberg regerande mästare, kommer nu förutom redan nämnda även Ole Christian Veiby med svensk kartis Jonas Andersson. Men kanske Andreas och Mads störste utmanare är ändå med 58 WRC-starter varav en seger, Esapekka Lappi. Om hans CV inte räcker för att stärka självförtroendet så vann han även årets ”Arctic Rally Finland” med Movisports Polo R5. Drygt 60 ekipage totalt är anmälda till deltävlingen  i Portugal om en knapp månad.

    *

    Med detta öskar jag trevlig valborg till alla läsare och gör det med hjälp av Arlövs Tommy Hansson som ägnat sig åt Opel-Spotting.

    Foto: Tommy Hansson

    En jakt som gav resultat i form av en av Opel Rekord Coupé som är lite svår att åldersbestämma, men jag gissar på runt 1970. Dessvärre har inte ”pimpningen” gett så lyckat resultat och det är som det står i biblen, ”Låt den design vara som en gång skapats av mästarna i Rüsselsheim”.

    *

    Trevlig Valborg.

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.