C3-WRC i positiv test, Östberg poserar, Emiltrofén inställd, Mats J. kör Mazda i MSR, Wirdheim för Flash i STCC och Kia Ceed i rallyskepnad!

Blogg

BloggCitroenTestdebuten för nya Citroën C3 WRC förflöt planenligt och utan några tekniska problem. Efter fyra dagar hårdkörning på tuffa (läs dåliga) grusvägar kunde Kris Meeke och Craig Breen belåtet konstatera att bilen motsvarade förväntningarna. Bossen Yves Matton var naturligtvis även han nöjd och konstaterade att märkets engagemang i WTCC är en bonus i utvecklingen av nya WRC-bilen.
Tidigare hade vi nästan ingen erfarenhet av aerodynamik men nu har vi genuina experter i teamet, menar Matton.
Även vad gäller motorn tar man nytta av WTCC-tävlandet där man kört med en liknande maskin i två år utan problem. Att nya C3:an imponerade på Meeke var också uppenbart.
Efter första rundan filmade en av mekanikerna mig och jag var inte medveten om att jag satt med ett stort leende bakom ratten, avslöjade Meeke.
Så fort jag släppte kopplingen kände jag att ” I was driving a genuine rallying machine, a well-designed car”!
Än så länge verkar det ju lovande och jag tror att jag gör mig till tolk för stora delar av världens rallyfans när jag önskar att C3:an på allvar kan utmana Polon 2017…

*
BloggMadsIbland blir man glatt överraskad som när jag fick ögonen på en artikel från norska Aftenposten med en djupintervju med M-Sports förste förare Mads Östberg. Själva artikeln var väl inget speciellt för oss som dagligen rör oss i ”branschen”. Men när det skulle tas bild på Mads så blev det inte på någon Fiesta, inte heller på en WRC-Subaru som han inledde karriären med. Istället valde Mads att posera på huven till en Opel Ascona B. Redan tidigare hade jag positiva tankar om Mads, tankar som nu förstärkts ytterligare….

*
Då försvann ännu en deltävling i Smålands DM och Sydsvenska Rallycupen när Vimmerby MS beslöt att ställa in ”Emiltrofén” den 27 augusti. Därmed blir det två månader långt tävlingsuppehåll för de sydsvenska rallyåkarna mellan Skilling 500 den 2 juli och TV-Svängen i Hörby den 3 september.
Smålands DM blir nu bara med sex tävlingar varav fem räknas och i SSRC blir det nu sju tävlingar så vida inte arrangören lyckas hitta en ersättare för Vimmerby. Tidigare ställde Ljungby MK in Midsommardansen i mitten av maj och som ersätts av Sydrallyt i samband med SSR.
Orsaken till beslutet från Vimmerby är deras engagemang i Midnattssolsrallyt som har staden som utgångspunkt och där klubben drar ett tungt lass.

    *
    På tal om Midnattssolsrallyt är man nu uppe i 203 anmälda och ännu återstår nästan två veckor innan snöret dras. Bland de senaste att skicka in sin anmälan är Mats Jonsson från Forshaga, närmare presentation överflödig. Däremot är bilvalet lite oväntat och Mats är anmäld med en Mazda 323 4WD. En biltyp som Mats körde under en kort period i mitten av 90-talet då under Kristianstadbaserade Team Kinnarps fana. Detta sedan Mats brutalt dessutom tämligen oförtjänt fått sluta hos framgånsrika Toyota Team Sweden och stod utan styrning. Då klev ”Kinnarparen” in och erbjöd Mats en plats i sitt SM-team. Han fick dessutom välja vilken bil han ville köra, bara det inte var en Toyota. Även ”Kinnarparen” hade ett horn i sidan till TTS då man lockat över Tomas ”Gullabo” Jansson från Team Kinnarps för att ersätta Mats.BloggMats

    Nu räckte inte Mazdan riktigt till mot Toyota och Mats kunde därför aldrig på allvar ge TTS så på tafsen som säkert både han och Kinnarparen önskat.

    *
    BloggMASPå tal om Rally-SM men nu i modern tid så slöts i helgen ett 3-årigt avtal mellan Rally-SM arrangören MAS och Svenska Bilsportförbundet. MAS har ambitionen att bygga vidare på mästerskapet och de deltävlingar som ingår. En viktig ingrediens i detta är att man får nyttja reklamplatserna på tävlingsbilarnas fram- och bakrutor.
    Det är en viktig inkomstkälla för oss och därför är vi mycket nöjda med att nu kunna jobba vidare med serien i ett perspektiv av tre år, säger ordförande Lars Mattsson.
    Förbundsdirektör Thomas Jansson är positiv.
    Genom att fortsätta samarbetet med MAS kan Rally-SM få den starka utveckling som det förtjänar, med ännu fler förare och team som satsar vilket ger ännu mer spänning i tävlingarna.
    Jansson har också förhoppning om att tv ska bli mer intresserad av Rally-SM.
    Det lockar inte bara mer publik och fler sponsorer, utan även TV och media. Vi kopplar också ihop SM-serien med SM-veckans Rally Sprint  som redan idag är en succé i SVT:s sändningar!

    *
    När det är nästa stopp i Brittiska Mästerskapet blir det i Pirelli Rally och där den irländska asfalten bytts mot grusvägarna kring Carlisle. Sista helgen i maj körs tävlingen och där då Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen så klart är anmälda med Leo Vegas-Fiestan. Lika klart är att Mattias Adielsson/Andreas Johnsson är på plats för att förbättra fjärde platsen i Junior-delen av BRC, kör R2 Vauxhall Adam. I den nationella delen återfinns än en gång Trollhättans Robert Blomberg/Lars Andersson som kör R5-Mitsubishi under ”O´Learys Racing”, håller tredje platsen i mästerskapet.
    Norrmannen Sindre Furuseth/Roger Eilertsen kör även de med en Renault Twingo R2.

    *
    BloggFlaschBlir storfrämmande i årets STCC när Flash Engineering återvänder och detta med en riktig publikmagnet i f.d F1-åkaren från Växjö, Björn Wirdheim. I teamet kör även talangen Reuben Kressner och som ”suppleant” när Wirdheim är uppbunden med tävling i Japan, Linus Ohlsson.
    Vi är tillbaka för att köra ifrån de som är bäst. Vi är tillbaka för att köra ifrån Volvo, säger tidigare mästaren Jan ”Flash” Nilsson, ägare och teamledare.
    Flashs eget team är STCC:s mest framgångsrika med totalt 63 segrar och fler ska det bli är det tänkt.
    Det ska bli jätteroligt att tävla i Sverige igen, speciellt som jag får möjlighet att göra den här satsningen tillsammans med Jan ”Flash” Nilsson, menar Wirdheim som inte tävlat i ett mästerskap på hemmaplan sedan han 1997 vann SM i Formel Ford 1600.
    Numera kör 36-åringen GT-Racing i Japan men även i lite europeiska tävlingar.
    Linus Ohlsson är glad över att vara en del av Flash Engineering igen och han kommer att få chansen i teamet redan i premiären i Skövde den 1 maj. Då är nämligen Wirdheim engagerad på annat håll.
    En sak som jag saknade i den minst sagt omfattande pressreleasen var uppgift om vilken bil som Flash ska använda, ingenstans nämns vilket bilmärke som ska ingå i satsningen. Egentligen ointressant då alla kör med samma bil, bara plastkostymen skiljer…

    *
    BloggPWRSamtidigt presenterade PWR Racing Team vilka förare som ska köra deras SEAT Leon STCC. Emma Kimiläinen, teamets VD Daniel Haglöf och så tredje föraren som kan titulera sig både STCC-mästare och trippel Carrera Cup Scandinavia-mästare, Johan Kristoffersson.
    Johan, som gick obesegrad genom Carrera Cup Scandinavia förra året, är en värvning som vi har jobbat på sedan slutet av förra säsongen. Han är en multitalang inom motorsport som visat sig vara snabb oavsett bil och underlag. Jag är väldigt nöjd med att Johan kör för PWR Racing Team i STCC detta år, säger Haglöf.

    *
    Pierre Skytt gav en fyllig rapport från Gran Canaria/Rally Sant Brigida och berättade ”Ni som vet hur bergsrallyn är uppbyggda vet också att det inte är ”bara” att ta sig fram till sträckorna på tillfartsvägar som i Sverige. Långa promenader i 25 gradig värme i detta fall var det som gällde. Men på SS2 som vi hade i åtanke, hamnade vi på en parallell väg som vi såg sträckan ifrån. Men efter två bilar ställdes sträckan in efter att bil nummer 3 ställt sig tvärs över vägen.”.
    Pierre berättar att Benjamin Avella i en Porsche 997 vann tävlingen och skriver även, ”Sen måste nämnas att man har intresse från generalagenterna på GC. Kia med sin Ceed har byggt en bil för lansering av en eventuell cup i framtiden, med stöttning av Mads Östberg-sponsorn Anfi. Hotellkomplexet som är grundat av Norrmannen Björn Lyng. Även en Opel Corsa fanns i startfältet för samma syfte som Danmark?”.BloggCorsa
    Tänk på lilla Kanarieöarna finns utrymme för både Corsa Cup och en cup för Kia och här hemma, noll intresse. BloggKiaSpeciellt KIA vore kul att se i rallyskogen och där kunde man kanske hoppats att generalagenten fattade galoppen och startade en liknande cup även här. Något som absolut borde hjälpa till att tvätta bort ”gubbe/tant- stämpeln som nu ruvar tungt över koreanen…

    *
    BloggLinköpingFick ett mejl häromdagen från Linköpingsbon Niclas Ihreskog som har planer på ett motorsport event i staden.
    På senare år har jag dock gått och funderat på att jag vill göra ett event inom motorsport. Tycker på något sätt att det inte är lika roligt på banorna längre, samt att man behöver, likt andra sporter, ta det närmre folket i den mån det går, berättar Niclas.
    Så jag har funderat, planerat och inte minst visualiserat ett event som nu blir verklighet.
    Efter mycket spånande på olika upplägg fastnade han till slut för detta.
    Ett upplägg som kan liknas vid Race of Champions. Två bilar som gör upp i korta, intensiva race, säger han.
    Det fina med detta blev också att vi kan blanda bilar hur vi vill, då vi varken har reglemente eller att bilarna kör bredvid varandra.
    Linköping City Race som går av stapeln den 14 maj på Stångebro.

    *
    Var lite slarvig när jag skrev om nästa deltävling i norska rallymästerskapet Rally Sörland. Missade svenskarna Martin Norenby/Erik Gustavsson och Simon Andersson/Urban Fröjd. Båda i nationella klassen klass 10.
    Martin och jag vann NM-finalen i Hamar i höstas och har tänkt åka de fyra deltävlingar som återstår i år, med ett mål att vara på pallen i alla fyra, berättar Erik Gustavsson.