WRC vill kopiera ERC, Ydre-Nordh förväntansfull inför ERC-premiären, Emil missade att ge MRF:s första Europa-seger, Wilke trygg inför helgens SM-rally, PG gör debut med ny R5-Fiesta, första SM-guldet för Johan, Klara en poäng från guldet och syskonen Bäckman mot TCR-premiär i Tyskland!

Blogg

När WRC går ner till ”short format” så blir startordningen än viktigare när det bara körs under två dagar. VM-ledaren går då ut först under lördagen som blir rallyts längsta dag samtidigt som han även då tvingas spåra. Nu försöker Toyotas Tom Fowler påverka FIA till att kopiera ERC där tiderna på shake down blir vägledande för startordningen under lördagen. Alltså snabbast där väljer startposition, näst snabbast väljer sedan och så vidare. Systemet användes även i WRC fram till 2013 men plockades då bort på grund av att det ansågs orättvist…

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Rally Estonias snabba grusvägar kan det vara en stor nackdel för ledaren Sebastien Ogier att köra undan lösgrus för resten av fältet. För regerande mästaren Ott Tänak som dessutom kör på hemmavägar kan däremot hans femte placering i VM-tabellen också bli rena guldläget. Fowler menar att shake down egentligen är både tråkigt och meningslöst, all set up är redan bestämd och likaså däckstrategin. Det enda som tillkommer är risken för misstag och därmed skadade bilar. Han får dock mothugg av M-Sport Fords Richard Millener som menar att dagens system är det bästa.

    Nu försöker vi laga något som inte ens är trasigt, är Milleners åsikt.

    *

    Kommande helg är det dags för ERC-tävling numer två, Rallye Liepaja med stort svenskintresse i klassen ERC Juniors 3. I premiären nere i Rom gick det inte alls Dennis Rådström/Johan Johanssons väg när man tvingades bryta redan på första sträckan. Visserligen blev det omstart men bara 14 poäng att ta med sig att jämföra med estländske vinnaren Ken Torns 40. Från sin sjunde plats vill nu värmlänningen klättra uppåt och detta på sitt favoritunderlag, grus.

    Jag ser verkligen framemot att få köra på grus igen, berättar Dennis för erc.com.

    Vi är förväntansfulla med att få köra ett för oss helt nytt rally som verkar bli ”super fast”, men med underbart mjuka kurvor vilket vi sett från incar-filmer.

    Precis som i Rom är det en ny Fiesta Rally 4 från tjeckiska ORSAK Rallysport som Dennis och Johan ska använda.

    Kommer att bli en lika kul utmaning som alla andra rallyn och vi är hungriga efter ett bättre resultat ä senast och vi ska göra allt vi kan!

    Ett helt nytt äventyr väntar Ydres Albin Nordh som har Christoffer Bäck i högerstolen på sin Fiesta R2T. Suget efter detta äventyr blev så stort att SM-tvåan valde bort SM och Snapphanerallyt till förmån för Liepaja.

    Målet för oss att i framtiden kunna tävla i ett internationellt mästerskap, berättar Nordh.

    Detta är ett bra steg för  oss att komma utanför Sveriges gränser.

    Nordh har planen klar, att köra alla sträckor och skaffa erfarenhet, ett mål före start som är större än en viktig placering.   

    Men när hjälmen kommer på huvudet vill man köra snabbt…

    *

    En som redan har början till en internationell karriär är finländaren Emil Lindholm som är ena halvan av indiske däcktillverkaren MRF:s team. Med sin co-driver Mikael Korhonen kördes i helgen en grustävling i Italienska Mästerskapet,  Citta di Arezzo – Valtiberina. I en Skoda från HK Racing visade Emil framfötterna direkt och inför sista sträckan gick allt i Emils favör med 15,2 sekunders ledning till hemmaåkaren och slutligen vinnaren Paolo Andreucci. Men på transportsträckan till sista sträckan slutade Skoda-motorn att fungera. Istället för överst på pallen blev det att invänta bärgning för en väldigt besviken Emil. Segern hade även varit viktig för MRF genom att bli första någonsin i en europeisk tävling. 

    Foto: Acisport

    – Riktigt otur!

    – På något sätt känns det som att vi inte ska få vinna, om jag inte själv gör misstag så bryter tekniken ner oss, menade Emil besviket.

    Han vill dock berömma däcken som är på väg in på den europeiska marknadens med stora kliv.

    Dom fungerade exceptionellt bra precis som asfaltversionen gjorde senast i Rom!

    Nu väntar även Rally Liepaja på Emil och Mikael men här blir det med en Skoda från TGS Worldwide. En start som Emil ser framemot med extra stor tillförsikt eftersom däcken fungerade så bra i helgen.

    Ytan på sträckorna skiljer sig förstås åt men vi vet att dom fungerar bra på dom hårda vägar som är att vänta i helgen.  

    Emil rankar MRF-kompisen Craig Breen i sin Hyundai som den svåraste konkurrenten att runda.

    Hårt motstånd så klart men en plats på fem i topp räknar vi med! 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I går var det sedvanlig presskonferens inför omstarten av Rally-SM, EC Snapphanerally med Hässleholms MK som arrangör. Här kunde karismatiske ordförande/tävlingsledare CG Wilke lugna eventuella tvivlare med att alla tillstånd från inblandade myndigheter är godkända och klara. Han var också extremt tydlig med att betona att det goda samarbete som rått mellan dessa och klubben är det som gör att han känner sig trygg i sin roll som tävlingsledare, i år för 28:e gången sedan premiären 1967. Fast då var inte CG med och fixade utan väntade till 1984 innan han övertog ”Snapphanescenen”. 

    Foto: Tommy Svensson

    På plats fanns även klubbens egna ”SM-hopp” Elias och Magnus Lörd (Otrimmat 2WD), Johannes Haraldsson/Kenny Andersson (Trimmat 2WD)

    Foto: Tommy Svensson

    samt betydligt mer rutinerade Johan ”Kalle” Green (Trimmat 2WD). För den sistnämnde väntar en hård fajt mellan J-WRC-ledaren Tom Kristensson som också var inbjuden då båda kör i rallyt största klass med 50 bilar.

    Foto: Tommy Svensson

    I en av dessa sitter en Svensk Mästare från 2019 men då i Otrimmat 2WD, Eskilstunas Robert Andersson. Efter att guldet var i hamn sålde han sin Peugeot och framtiden var lite oklar. Men så fick Robert korn på en Opel Astra för Trimmat 2WD, snabb affär och sedan seger direkt i ”Slottsprinten Rally Light”. Ändå känner sig Robert inte riktigt bekvämt i Opeln.

    Foto: JC Rallypics

    – Det är svårare att köra en motorstarkare bil som denna, man får lägga om körstilen lite och tänka till och ta det försiktigt i trängre långsamma partier, förklarar Robert.

    Eftersom motorn är så stark är det svårt att hitta fästet när det går långsamt. Men överlag går det åka mycket hårdare med denna bilen. Det tar nog ett litet tag innan vi nyttjar den till fullo.

    Med sin kartläsare Carl-Gustaf Karlsson förklarar han att målet är att vinna men känner sig lite hämmad av att inte hunnit förbereda sig.

    Vi har inte ens hunnit tvätta bilen sedan Slottssprinten för en månad sedan…

    Den som det gäller att kör fortare än om man ska vinna, är enligt Robert SM-ledaren från Ilsbo, Patrik Flodin i sin Volvo.

    Får vi samma känsla som i Slottssprinten kommer vi åka för fullt, jag släpper ingenting och vill försöka hänga på  Flodin i toppen!

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Till Hässleholm på lördag kommer även PG Andersson som segrade här 2016 med en Skoda WRC. Nu däremot är det med GN Motorsports nya Ford Fiesta R5 MKII som förhoppningsvis ska räcka till att utmana SM-tvåan Mattias Adielsson (ledaren Mattias Ekström kommer inte till start).

    Det här kommer bli kul! 

    – Vi kommer att göra ett litet första test av bilen på torsdag och jag ser verkligen fram emot att få sätta mig bakom ratten igen tillsammans med GN Motorsport, menar Årjängsföraren med #1 på Fiestan där Anders Fredriksson sköter kontoret.

    *

    Numera är det obligatoriskt med ”R1-klass” i Rally-SM och i Hässleholm blev intresset jättestort, 27 ekipage närmare bestämt. Startfältet består av en blanding av Volvo, Golf, Toyota, Opel, Peugeot och den udda fågeln Mazda. Ungefär en sådan mix man gärna sett i Trimmat 2WD där istället Volvo dominerar ihop med Toyota och Golf. I R1-gänget finns även internationellt deltagande genom tysken Siegfried Mayr, Volvo 240. Klassen går ut efter SM-fältet.

    *

    Efter detta kompakta rallypaket så vill jag gratulera dubbla världsmästaren i Rallycross Johan Kristoffersson till sitt allra första SM-guld i samma sport. Ett guld som innehöll punkteringar för såväl Johan som utmanaren Oliver Eriksson och till slut luften var på Johans sida. Men fortfarande har han en bit fram till pappa Tommy med sina tre SM-guld.

    Foto: Qba Nitka

    Nu har jag ett i alla fall, och jag kan ju inte ta mer än ett per år, så man får väl börja någonstans, konstaterar Johan med ett leende.

    *

    En enda poäng skilde Klara Andersson, SMK Hörby från sitt första SM-guld i Juniorklassen men den rätta turen var inte på hennes sida sedan hon tappade finalledningen efter tre kurva oc har plötsligt bara femma. Men när JSM-ledaren Flilip Martinsson får problem med sin hjulupphängning var mästerskapstiteln åter helt öppen. Klara körde in i målsvängen på sista varvet som tredje bil, och i det läget har Klara Andersson JSM-guld klart, men blir påkörd och slutar på en fjärde plats i tävlingen.

    Såklart mycket besviken över att finalen slutade som den gjorde och visste att jag behövde vinna och gav allt jag hade, oturligt nog blev det ett misstag i finalen men jag gav inte upp och kom tillbaka och kände vittring på guldet efter en omkörning i sista kurvan i finalen, berättar hon.

    Jag har haft en bra nivå på min körning hela säsongen och känner själv att jag har utvecklats mycket. Jag gick för JSM-guldet idag, lyckades att vinna semifinalen där jag och Filip Martinsson startade bredvid varandra i första-ledet. Det var ett av mina bästa race någonsin där jag blir hårt utmanad men lyckas stå emot och vinna. Det känner jag mig stolt över!

    Nu är SM-säsongen slut och ett SM-silver finns hemma i Löberöd

    Foto: Qnigan

    Det är ändå rätt coolt, alla i vår familj har tagit en mästerskapsmedalj i Rallycross, mamma Pia vann SM-guld-96, pappa Håkan vann SM-silver-97 och min storasyster Magda vann EM-silver -16.

    *

    I helgen gör syskonen Jessica och Andreas Bäckman säsongspremiär i ADAC TCR Germany. I varsin Hyundai i30 TCR från Target Competion så är man med som gästförare på Nürburgring. En bra genomkörare inför TCR Europe som startar helgen efter Paul-Richard banan i Frankrike. Senast Andreas och Jessica tävlade i serien visade de att de var med i toppen då Andreas körde in sig på en stabil andra plats på kvalet. Medan Jessica lyckades dra till med en välförtjänt andra plats i Race 2 på Formel 1-banan i Hockenheim, Tyskland förra året, vilket lovar gott inför syskonens comeback i serien.

    Foto: privat

    Det ska bli roligt att vara tillbaka och tävla i ADAC TCR Germany igen, det är en serie som rankas högt och har en hög standard på förare, så det kommer inte bli lätt, men det känns bra att få komma tillbaka ut på racingbanorna och få tävla igen, menar Andreas.

    Även Jessica ser framemot att få tävla igen.

    Ser framemot att tävla igen och extra roligt att vara tillbaka och gästa ADAC TCR Germany igen. Det kryper i kroppen efter det långa uppehållet så ska bli väldigt roligt att dra igång säsongen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se