WRC-Toyota snart klar att lyfta, Opel-Emil 19 av 160 och 77 procent är rädda om nacken!

Blogg

BloggToyota kopia 13Toyota jobbar på med sitt tyskbaserade WRC-projekt och hade planerat åtta testtillfällen för 2014 vika genomfördes. I år har man ökat till tolv och har även byggt en ”extra” bil sedan man för två månader sedan fått klartecken från Tokyo.
Det mesta av testerna kommer att köras i Europa men även två ”overseas”, berättar Toyota Motorsport’s vice president Rob Leupen för wrc.com.
För tillfället har vi två WRC-Yaris men med ännu en testbil ökar våra möjligheter.
Trion Stéphane Sarrazin, Sebastian Lindholm och Eric Camilli har alla varit nöjda med nya Yarisen vilket gläder Leupen.
Vi är glada över vad de åstadkommit men så klart vill man alltid göra mer men för tillfället ligger vi helt enligt planerna.
Precis som jag undrade häromdagen, har Toyota tålamod att vänta 21 månader innan det blir debut med bilen? På detta säger Leupen.
– Jag kan inte bekräfta något men det kan bli så att vi gör debut med Yaris WRC i olika serier på en lägre nivå.
Ska man kanske tipsa Leupen om Rally-SM, vilken kick för mästerskapet om Toyota valt SM som test för nya projektet. Här finns ju trots allt stolta traditioner med Toyota Team Sweden. Dessuom har ju vintertesterna till stor del skett här så varför inte…

*
BloggEmilVar lite för snabb i gårdagens blogg, Emil Bergkvist och de övriga 160 startande i Midland Moto Stage Rally hade en sträcka kvar när jag skrev. Nu ändrade inte den nionde och sista sträckan på resultatet utan Emil och Joakim Sjöberg vann även denna och utökade med ytterligare fem sekunder till Opel-kollegan Marijan Griebel och ännu lite mer till trean, även han i en Opel Adam R2, Julius Tannert. Svenskarna blev 19:e totalt vilket onekligen imponerar i ett så stort startfält och kartläsare Sjöberg gillade tävlingen och uppmanar fler svenskar att prova på. Tre sträckor so m kördes tre gånger och med en total längd av 120 kilometer bjöds på som uppladdning inför Cirquit of Ireland och ERC till helgen.
Det är fränt med ”Ari Vatanen” asfalts sträckor !! Alla borde åka till Irland och testa på det, uppmanar Sjöberg.
Fast det är klart, vet inte om våra Grupp H Volvo 940:er passar in i det Irländska reglementet?

*
BloggRyssLika lyckosam var inte konkurrenten, unge ryssen Nikolay Gryazin som testade så våldsamt att hans R2 Peugeot 208 hamnade på taket. 21-årige Gryazin som kör på lettisk licens har haft en motig inledning på ERC-säsongen, brutit både i Österrike och även senast i Rally Liepaja. Frågan är om han ens kommer till start till helgen, ”Peggan” ser lite trött ut…

    *
    2013 kom SBF med krav på att använda HNRS-skydd i rally något som tidigare varit verklighet enbart i Rally-SM. Efter en framgångsrik kamp mot beslutet ändrade sig förbundet och lät det istället enbart bli en rekommendation, så även i SM. Efter detta har det bitvis varit en snackis om hur lämpligt det egentligen var att man backade på kravet. Ambitionen att förhindra nackskador menar många, borde väga tyngre än kostnaden på runt de 4-5000 kronor som skyddet kostar. Andra å sin sida menar att kravet skulle utgöra en hämsko på återväxten av rallysporten och även i stort sett döda allt intresse från nya som vill börja köra rally. Egentligen är det väl som vanligt, sanningen ligger någonstans på mitten.
    I helgens gruspremiär Simrishamnsmixen gjordes en helt ovetenskaplig undersökning om hur det ser ut i verkligheten. I starten på sträcka tre som sköttes av SMK Hörby under ledning av Lars Servin (SS-chef alltså) kollade Carsten Magnusson samtliga 162 bilar som startade här (Regularity undantagna). Då blev resultatet att av de 162 ekipagen hade en solklar majoritet, mer exakt 125 besättningar eller 77 procent någon form av HNRS eller Hybridskydd. Detta var bilar där både förare och kartläsare skyddade sig. I ytterligare 14 bilar hade antingen förare eller kartläsare skydd, således var det enbart 23 rallybesättningar som var helt utan de bevisat säkerhetshöjande skydden.
    Lite märkligt så bidrog klassikeråkarna till att hyfsa till siffran för de som hävdar att HNRS-skydden inte fyller någon funktion, då exakt hälften eller nio ekipage inte trodde på ”nymodigheten”. Lite märkligt kan jag tycka då nackmusklerna knappast blir starkare ju äldre man blir…BloggHNRS
    Desto mer glädjande var då att notera att bland A-förarna var det nästan 100 procent som var rädda om nacken. men kanske ännu bättre, hos C-förarna i Grupp E och VOC var det en klar majoritet som valt att köra med skydd. I C-VOC var det bara tre av de 18 startande som körde utan och i C Grupp E var det enbart en bil som körde helt utan och en där bara föraren använde skydd.
    Kanske är detta helt rätt väg att gå att låta användande av skydd vara frivilligt istället för att sätta krav? Oavsett om det är rätt eller fel så har man ju ändå uppnått målet med att merparten använder skydd vilket ändå måste vara huvudsaken.
    Ramaskriet från de som hävdade djup orättvisa i inbjudan till ”Rally över gränsen” där HNRS-användare får 300 kronor i rabatt på startavgiften känns också tämligen meningslös. Om ungefär samma tendens där som i lördags så skulle enbart runt 20 procent ”straffas” genom att de får betala full startavgift…