Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

WRC-tipset gick in, Östberg trea, Neuville dras i örat, snö i Lima och från grönt till grått!

Motorbloggen

2016 FIA World Rally Championship / Round 03 / Rally Mexico // March 3-6, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport/McKlein

Inte så illa pinkat om jag får säga det själv när jag till slut prickade in ”Topp-tre” i WRC Rally Guanajuato Mexico. Avslutande power stage bjöd inte på någon större dramatik (5:an i WRC2 Al-Kuwari bröt det var allt) och att Sebastien Ogier var snabbast följd av totalsegraren Jari-Matti Latvala var inte heller något som förvånade. Sista bonuspoängen tog Hayden Paddon, här tre sekunder före Mads Östberg med fjärde tid. Istället kom dramatiken senare när det visade sig att Hyundaimeckarna haft lite problem att tyda sina instruktioner och skickade iväg dåvarande trean Dani Sordo med ”fel däck kombination”.
Det blev fel i kommunikationen vid service, Sordo fick med sig tre nya och två begagnade istället för två nya och tre begagnade däck, säger teamchef Michel Nandan lite uppgivet.
Misstaget upptäcktes och för detta fick spanjoren två minuters tidstillägg vilket gjorde att Mads Östberg och Ola Fløene gick upp till placering tre.
Jag vill helst att resultaten ska avgöra på tävling och inte i juryrummet, menade Östberg.
Lider med Dani, han har garanterat inte haft något med detta att göra. Han har bara använt de däck som teamet gett honom. Samtidigt är det klart att reglerna måste följas.BloggSordo
Så bilden på Dani Sordo och Marc Marti firande med en stor Corona kom lite för tidigt även om man inte kan bortse från insatsen på sträckorna som i ren körtid innebar tredje plats. I Hyundai-teamet var det självklart inte så glada miner över detta och nu väntar utredning i Alzenau hur misstaget kunde ske. Team Manger Alain Penasse väljer dock att se lite positivt på helgen trots allt.
Man kan inte ta ifrån varken Dani och Marc eller teamet deras ”performance” under det här utmanande rallyt…
Redan före jurysammanträdet hade Mads och Ola klättrat upp till andra platsen i tabellen, men fick nu tre extra poäng. Har nu sammanlagt 42 poäng inför Argentina om en dryg månad. Leder gör Ogier på 77 poäng och bak Östberg är så Andreas Mikkelsen på samma 33 som han hade redan innan helgen.

*
BloggLatvalLatvala och Mika Antilla var så klart nöjd med segern och menade efteråt att nu har ”jakten börjat”. Dock är han redan 50 poäng efter sin VW-kollega och ligger sexa så för att det ska bli någon riktig jakt krävs minst att ”Seb” blir poänglös i någon av de närmaste tävlingarna. Att Latvala mycket väl kan ta fulla poäng i de närmaste tävlingarna är inte alls omöjligt då det är grus som väntar och där fransmannen fortfarande tvingas ”clean the road”. Dock räcker det långt om Seb låter finnen vinna så länge han själv är tvåa- trea. Ogier håller med om analysen och säger till wrc.com.
Tappade bara sex poäng till Jari-Matti som jag fortfarande anser vara min största rival om VM-guldet.
Ogier lägger även till.
Har fortfarande fördelen av två segrar och gapet mellan honom och mig ökade efter Mexiko…
Segrare Latvala sa efter sin allra första seger i Mexiko att detta var en mycket viktig vinst och var även väldigt generös när han menade att hans startposition som åtta de första dagarna var avgörande.
Fast ändå måste årets längsta rally köras. Vi hade ”a good set up” och valde både rätt däck och taktik, konstaterade Jari-Matti och lade till.
Nu kommer vi inte att vila på lagrarna, istället tar vi den här känslan med oss till Argentina i april!

*
BloggKorEtt nytt annorlunda landmärke satte Volkswagen Motorsport när klippet från Ogiers ”epic save” med de mexikanska kossorna blivit det mest klickade på olika social medier. Mer än 5,2 miljoner har sett när han i ”high speed” undviker krocken med koflocken.

*
BloggNeuvilleSom sagt inte så uppåt hos Hyundai och inte blev det bättre av att Thierry Neuville lyckades krascha två gånger under helgens rally. Något som fått teamet att kritisera belgaren för den sista, som dom menar ”onödiga” olyckan. Den första var okej menar bossen Alain Penasse och menar att detta är något som händer när man slåss om segern. Men andra gången långt borta från allt vad rallyseger heter är mer tveksam menar Penasse i en intervju med Autosport.
Vi gjorde klart på morgonen att vi önskade att han tog bilen hel i mål för att säkra lite ”Märkes-poäng”. Därför förstår vi inte varför han körde med ”a pace” som uppenbarligen var för hög…
Nu menar Penasse, måste Neuville analysera vad som hände genom att kolla på sin on-board kamera. Detta plus att han kommer att starta som åtta i Argentina hoppas Penasse ska ge ett psykologiskt övertag. Drar paraeller med Kris Meeke som hade något liknande 2015 och sedan vann i Argentina. Skulle historien upprepas skulle Penasse bli ”happy again” och lägger till ett tips.
Med så bra start position finns ingen anledning att bara ”hänga med”…

*
BloggSenLatvalDubbel glädje hos familjen Latvala i helgen då även pappa Jari tog en totalseger i tyska Rallye Wittenberg. Med sin smått antika Mitsubishi EVOIII var han nästan minuten före tvåan, hemmaföraren Michael Christ i en modernare Mitsubishi med IX efter EVO.

*
WRC2 i Mexiko var inget spännande där Toni Gaardemeisters skyddsling Teenu Suninen dominerade totalt. 20 minuter före tvåan, polacken Hubert Ptaszek visar hur överlägsen den unge finnen var på de mexikanska sträckorna. Lär också bli han som ihop med trion Pontus Tidemand, Esapekka Lappi och Elfyn Evans gör upp om segern i WRC2-klassen i år.

*
BloggSindreUnge norrmannen Sindre Furuseth slutade ju tvåa i BRC Mid Wales Stages precis före Mattias Adielsson. Oljetillverkaren Sort Oil tyckte att Sindre gjorde en insats utöver det vanliga med den lilla R2-Twingon och utsåg honom till ”SORT Oil Spirit of the Rally”.

*
Här hemma var det jättelöftet Pelle Willén som uppmärksammades av
Södermanland-Västmanlands Bilsportförbund och fick i samband med deras distriktsmöte ta emot ett stipendium. Motiveringen till detta var: Ungdom som visar framfart i Rally-SM, representerar distriktet på bästa sätt genom SM-Guld 2014, 2015 och även SM-Sprint 2016.”.

*
Den 9 mars stänger efteranmälan till Limas LBC-Ruschen och så här långt befäster Lima sin ställning som landets största vinterrally. I dag kan tävlingsledare Sune Rickardsson räkna in 194 anmälda. BloggLimaDetta trots illvilliga rykten i förra veckan när det påstods att där var snöbrist kring Lima. Räcker att kolla på SMHI:s snödjupskarta för att begripa att detta var bara skitsnack…

*
Fick lite kommentarer i förra veckan gällande SVT:s eftersändning av WRC i Mexiko som gick i går kväll runt 23.00. Just den här gången var det dock ingen större orsak att gnälla då rallyt inte gick i mål förrän efter klockan 20. Att Jonas Kruse & Co behöver ett par timmar att klippa och snacka ihop en sändning menar jag ändå är rimligt. Värre är det när målgången är runt lunch och det ändå inte sänds förrän på en tid då de flesta kramar John Blund inför kommande arbetsdag…

*
En som gjort en annan reflektion är ”Anders” som skriver, ” Sitter och retar mig lite på SVT:s bevakning av Vasaloppet. Dom direktsänder hela dagen samtidigt som dom intervjuar både tävlande och åskådare. Skulle inte denna form av bevakning vara ett krav på ett VM arrangemang oavsett vilken sportgren det gäller. Tänker givetvis på den sport som ligger oss varmt om hjärtat. Verkar som att man skall ha något trä under fötterna för att det skall vara legalt, som sagt , bara en fundering.”.
Nog har ”Anders” en point i sitt resonemang!

*
BloggAscona1Gamla talesättet ”droppen som urholkar stenen” gäller fortfarande. Ett bevis på detta fick jag idag från min gamle ”Svenska-kompis”, elektrikern från Kisa Peter Jonasson. Peter har gjort sig av med sin gröna Volvo 240 och ersatt den med Stenungsundsbröderna Storms grå Opel Ascona. Tänk så bra det kan bli!

« »