WRC som en gammeldags OT-B, mer harmoni vid bordet efter Corona, Tänak kan köra traktorgrävare och SVT Sport lyfte SBF-frågan.

Blogg

Frågan om hur, var och när WRC kan återupptas fortsätter så klart att engagera runt om i världen. Colin Clarks påbud att börja förbereda för en säsongsavslutning med ”closed rallies” väcker så klart reaktioner, men där många ändå menar att det är ett spår värt att följa upp.

Foto: Tommy Svensson

Det som krävs för att lyckas med detta är att specialsträckorna först och främst inte har allt för många ”access roads” där publik kan smita in och jag kan tänka mig att militära övningsfält och privata skogsområde kan vara lämpliga för publikfria rallyn. Men nu är det ju inte så att det dräller av sådana här områden i resterande deltävlingar och om man ändå skulle hitta sådana skulle det innebära snabb ändring av redan FIA-godkänd bansträckning. Men med tanke på att det  för tillfället är en föränderlig värld, så kan det kanske också kan fattas föränderliga beslut i Paris? 

    *

    En som har en helt annan lösning är USA-boende italienaren och co-driver Alex Gelsomino, till vardags vid sidan av Ken Block. Med mer än 20 års erfarenhet av rally i USA ser han en stor möjlighet att i ett akutläge flytta över WRC dit. Som exempel tar han detta att i USA och Kanada finns många lämpliga vägar som dessutom helt saknar anslutning till ”public roads”.

    Foto: Ken Block

    Där han bor finns en sträcka som Alex menar vore perfekt för WRC.

    20 kilometer grus, ”no side roads” och så kör hela startfältet igenom för att sedan starta om och köra motsatt riktning som ”SS2”.

    Alex förklarar också att det i samma område finns flera andra lämpliga vägar som går runt där man enkelt, ”run it in – regroup at the end – run it out”. Nu blir det kanske ändå alltför magstarkt för WRC/FIA att både flytta över höstsäsongen till USA och dessutom göra om till gamla tiders OT-B med typ vändsträckor…

    *

    Vet inte om Yves Matton tagit del av Gelsominos tankar men att FIA:s Rallydirector funderar är helt klart. Till DirtFish menar f.d Citroën-basen att effekterna av Corona kommer att vara kännbara länge för all motorsport men samtidigt tror han att just WRC kommer stärkt ur krisen. Han utvecklar detta med att ha upplevt ett WRC som lite i gungning efter Citroëns avhopp. Dessutom ovissheten med 2022-reglementet gjorde som han uttrycker det.

    – WRC i sin nuvarande form stod på spel!

    Med Corona kom så en paus som kan vara värdefull för att komma vidare och han säger också att man framöver troligen inte kommer att kunna räkna med att fabrikanterna lägger lika många miljoner euro på marknadsföring genom rally.

    Nu är diskussionerna mer öppna, inget är tabu och ingen blir arg när nya ideér kommer upp på bordet, berättar Matton.

    – För bara några veckor sedan såg det helt annorlunda ut…  

    Nu går FIA och de tre WRC-teamen mer i takt med 2022 där målet är 20 WRC Hybrid-bilar på startlinjen. Fast den målsättning tror inte jag på förrän jag ser den… 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Världsmästare Ott Tänak sitter precis som många andra i karantän hemma i Estland och just nu våndas han av en svår längtan efter snabbmat. Detta berättade Ott i en intervju med Estland Sky. Intervjuaren gav dramatiska  frågor till Ott där han förmedlade rykten att både WRC och bilfabrikanterna skulle var nära en kollaps.

    Troligtvis uppstår ryktena i brist på annat att snacka om och då hittar folk på egna historier, svarade Tänak syrligt. 

    Intervjuaren gav dock inte upp utan ställde frågan vad Ott skulle kunna tänka sig jobba med om rallykarriären får ett hastigt slut?

    Där hemma har jag en traktorgrävare, så för 30 euro i timmen kan jag gräva hos dig.

    Däremot slog Hyundai-föraren direkt bort tanken på att bli taxichaufför.

    Jag skulle vara riktigt usel, om Martin (Järveoja kartläsare) skulle lämna mig ensam så hade jag igen aning om var jag ska köra!

    *

    Inte varje dag som SVT Sport uppmärksammar vad Svenska Bilsportförbundet har för sig men igår gjorde man så. Lite högtidligt förkunnade studiovärden att ”man avslöjat” att revisorn inte rekommenderade ansvarsfrihet för styrelsen inför det kommande Förbundsmötet. Inte så  svårt att avslöja då Motorbloggen skrev om detta redan den 11 april och igår var det den 15 april.  Inte heller framkom det något uppseendeväckande nytt i inslaget där ordförande Lars Pettersson berättade att han tyckte det var tråkig att just den här delen lyftes fram. Han försvarade också USA-resan för 300 000 kronor med, att detta låg i styrelsens uppdrag att knyta internationella kontakter. 

    Av motsatt uppfattning var som väntat Göteborgs BF:s ordförande Peter Kurtén som krävde Petterssons avgång och att en ny styrelse väljs om en dryg vecka. Allt detta har jag redan återgett här, om än kanske inte i detalj. Idag cirkulerade även uppgifter att valberedningen redan läckt ut namn på ny kandidat till ordförandeposten. Har inte lyckats få detta bekräftat så därför väljer jag att inte gå vidare i just den här frågan. Samma uppgifter gör även gnällande att styrelsens enligt uppgift  mest kritiske medlem Örjan Eriksson inte längre skulle få förtroendet att sitta i styrelsen för SBF. Men som sagt detta är inget som jag fått bekräftat. Tycker att nya medlemmen i Södra BF:s styrelse Thorsten Happala  uttryckte situationen på ett bra sätt på FB.  

    Blir intressant att se resultatet av detta. Oavsett vad så blir det ett tufft år för alla. Gäller att knyta ihop det för att gå stärkta ur detta. Ett politiskt svar javisst, men vi måste framåt tillsammans ur detta.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson