WRC-öppning i Frankrike, Skoda mesta R5:an, Thed Björk leder WTCR, PWR tog poäng, tungt för Johan K., mycket lidande på Österlen och ett ödmjukt Printsport med "big servicetruck"!

Blogg

Ett stort problem för WRC-teamen är FIA:s enligt många övernitiska regelverk vad gäller träning/test inför tävling. Lite förenklat kan man säga att det inte är tillåtet att testa i samma land som man sedan ska tävla i förrän strax före start, dessutom är testdagarna strikt reglerade.Nu kan det finns en öppning då FIA inte säger något så länge ”test” sker i samband med tävling. Något som i praktiken varit betydelselöst, då vad jag vet inga länder tillåter WRC-17-bilar i nationella mästerskap. I Frankrike ser man ett sätt att kringgå delar av regelverket och vill nu öppna upp för senaste WRC-bilarna i sina mästerskap (här körs mästerskap både på grus och asfalt). En viktig sak är dock att WRC-bilar inte kör om mästerskapspoäng. Dessutom kommer det att krävas att anmälare är ett av de fyra WRC-teamen plus att föraren måste ha erfarenhet av bilen sedan tidigare. De som är lite konspiratoriskt lagda menar att fransmännens mjukare attityd är efter påtryckningar från Hyundai för att ge Sebastien Loeb lite extra testutrymme i guldjakten… 

*

Ingen hemlighet att Skoda har en utvecklad version av sin R5 Fabia och som enligt planerna skulle göra debut i händerna på Kalle Rovanperä i Neste Rally Finland. Men med Volkswagens nya segermaskin R5-Polo och med ny R5-Fiesta väntande runt hörnet har tjeckerna speedat upp och nu väntas ”The new Fabia R5” göra debut redan i Rally Portugal i slutet av maj. Många förändringar mot dagens Fabia som förbättrad drivlina, mer kraft i motorn och ny fjädringsgeometri. Dessutom avslöjar källor nära Mlada Boleslav att många delar är direkt utbytbara mot de som sitter i Polon. Lite onödigt vetande, för bara någon månad sedan passerades R5-Fiesta av Skodan vad gäller flest producerade R5-bilar.

*

Skvallras om att även solen har sina fläckar vilket i det här sammanhanget betyder att även nya VW Polo R5 har brister. Flera av Polo-åkarna, bland annat Marijan Griebel och Kajetan Kajentanowicz vittnar om att deras bilar fått problem styrservon. Experter menar att det verkar underligt då styrningen påstås vara samma som i R5-Skodan, bara att den nu sitter i ett annat chassi. Undersökning pågår…

Känns mer eller mindre klart att både Rally Japan och Safarirallyt gör comeback i WRC inom kort och vad gäller Japan ryktas det om start redan 2020.  FIA Rally Safety Delegate Michele Mouton har varit i Kenya för att kolla lite på kandidatrallyt som körs i början av juli. I planerna ingår att power stage kommer att ha målgång i stort sett på trappan till HQ i Hells Gate National Park utanför Nairobi. 

*

Helgens WTCR-premiär i Marrakech blev ingen som Johan Kristoffersson eller Sebastien Loeb Racing vill minnas. 

 Inte mycket att säga. Vi hittade inte farten, konstaterar en besviken Johan.

I race ett förstörde en närkontakt med två medtävlare styrningen på Johans Golf GTI TCR. i andra racet som kördes på söndagen blev det en blygsam 17:e plats och i race tre startade Arvika-åkaren på 20:e rutan och ny 17:e plats. Johan förklarar

− Jag tog några platser i båda starterna under söndagen. Men annars är det väldigt svårt att köra om och man vill inte ta alltför stor risk för en sextondeplacering…

Klart bättre slutade helgen för Thed Björk med resultatraden 2-6-1 vilket ger svensken ledningen i WTCR. Vinnaren av föregångaren WTCC 2017 kör i år blå Cyan-bil. 

Jag tog det riktigt försiktigt på banan gick runt curbsen, allt för att inte skada bilen. Men det känns fantastiskt att vara i topp och hela teamet har gjort ett jättejobb, summerade Björk.

Svensk-teamet PWR Racing gjorde i Marocko WTCR-debut och det blev poäng direkt. I race tre tog junioren Mikel Azcona (borde inte han köra Opel??) teamets allra första poäng med en tredje plats. Daniel Haglöf slutade samtidigt tia med sin Cupra TCR.

– Att gå ut under teamets första tävlingshelg i WTCR och prestera på den här nivån är grymt starkt. Jag är riktigt imponerad och stolt över allas prestationer, från förare till mekaniker och ingenjörer. Det finns såklart saker att slipa på, det här var vår första tävlingshelg i WTCR. Men wow, konstaterar en belåten Emil Axelsson, teamchef på PWR Racing.

*

En liten återkoppling till lördagens SSRC/DM-premiär i Simrishamn. Jag led faktiskt  med de stackars tävlande som i årets första tävling råkade ut för mer eller mindre abrupta stopp. Så klart speciellt Stoffe Nilsson och Jesper Johanssons tunga frontsmäll i en Gyllebo-bok. Tror jag har Stoffe med mig när jag säger att detta är en dj-la sträcka. Själv avslutade jag här 2004 CLY 542:s liv via en luftfärd ut på ett kalhygge. Även jag och Roland B. avslutade med en bok som stoppkloss, rätt i A-stolpen på högersidan. Hoppas verkligen att det inte är så illa ställt med Subarun som Kadetten, på bilden har likfärden mot skroten precis startat.

Led också med domaren C-G Wilke som inte heller han kom skadeslös från Österlenhelgen. När Wilke i sin blå Ford Focus RS gick från asfalt till grus på  sträcka ett (Gyllebo) uppmärksammades inte det hål som uppstått i vägen.

Small bara till i bilen, förklarade Wilke för mig när han kom till målet på SS3.

Ett rejält hål i däcksidan vittnade om att inte ”Ford-lovern” överdrev i sin beskrivning. Dock höll däcket ändå luften och domaruppdraget avslutades vad jag vet utan mer dramatik. Dagen efter var det dags för Hässleholms-profilen att kika lite på den Ford Escort som han och dotter Marie ska köra med i första tävlingen av RS-DM. Men då tog luften slut i vänsterframdäck på Wilkes paradbil och det blev till att kalla på bärgare för vidare transport till lämplig däckhandlare. Känns faktisk lite orättvist att en eldsjäl som CG ska behöv råka ut för sådant här. Men som alla vet som håller på med rally, det är varken billigt eller ofarligt…

*

På tal om RS-DM så blev det ”all time high” för SMK Hörby och ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” med 88 anmälda. I runda slängar 20 bilar mer än 2018 och så klart är nya tävlingsledaren Linn Wingren mer än nöjd över intresset. Hon är även nöjd med alla namnkunniga förare/kartläsare som kommer till Hörby på söndag och extra kul att fjolårsvinnaren Mats Myrsell åker den långa vägen från Dalarna till Skåne med ”Monster-Porschen”. Nu är han dessutom inte ensam om att komma från Vasalopps-land, C-föraren Hans och Linnea Perbjörs representerar Lima MS och kör i en Golf 3:a.

Med så många tävlingsbilar riskerar det att bli lite trängsel på ”The service park” som är på Stjärneborgs Auktioner Industriområdet i Hörby. Kommer att krävas att instruktionerna från de som håller i serivceplatsen verkligen efterlevs av tävlande/servicefolk så att alla får plats. En ny dimension på detta fick jag i dag när det ringde i mobilen och det visade Finland på displayen. I andra ändan fanns Eero Räikkönen från Printsport Oy som mycket försynt ställde en fråga.

Vår servicebil till Lars (Stugemo min anm.) är nästan 20 meter lång, finns det plats för den i er servicepark?

Kändes för mig som att detta måste vi så klart fixa, lite svårt för Eero att korta lastbilen för att passa in på vår serviceplats. Det jag egentligen vill berätta med detta är inte att Printsport har en stor lastbil till sin Polo R5, utan mer om den ödmjukhet man visar mot en arrangör. Mina klubbkamrater kan vittna om andra som har lite udda (läs stora) servicebilar som bara dyker upp på söndagen med mentaliteten, ”det är ert problem att fixa plats åt oss”. Eero (på bilden med Stugemo och Kalle Lexe) återkom istället flera gånger till detta, att man absolut inte ville ha någon särbehandling eller åsamka oss merjobb.

Men vi har ”a big servicetruck”, I´m so sorry…

Anledningen till att det finska VW/Skoda-teamet kommer med så tungt artilleri till en RS-tävling, är att hela ekipaget ska vidare till ERC-tävlingenGran Canaria i slutet av månaden. Men det känns så himla bra att möta ett så ödmjukt beteende från människor som egentligen befinner sig i en helt annan liga än oss på nivå med RS-DM, men som istället uppför sig ödmjukare än mången färsk rallyåkare…