WRC måste till USA och Kina, Estland flyttar WRC-uppvärmning, Tom K. "Årets Idrottare", snart maxgräns i HGP och kan Emil B. slå ut chefen i morgon?

Blogg

I en intervju med Autosport menar avgående WRC-promotor Oliver Ciesla att mästerskapet måste jobba för en återkomst till de två stora bilmarknaderna, USA och Kina. Två länder som inte haft besök av WRC sedan 1999 då Rally China utanför Peking kördes och med Didier Auriol som vinnare. Ännu längre sedan för USA och då får vi gå tillbaka ända till 1988 och ”Olympus Rally”. Nu är Ciesla övertygad om att WRC måste jobba mer aktivt för att nå dessa bägge gigantisk bilmarknader som skulle kunna ge en både ekonomisk och sportslig ”boost” åt WRC.

Vi vill synas här och kunna visa upp de bilmärken som valt WRC som en del av marknadsföringen, helt klart ett mål för oss.

Ciesla ser också övergången till hybridbilar som ett viktigt steg att få in nya fabrikanterna i serien. Att kunna visa upp upp hur man utvecklar sina produkter genom att tävla i rally borde vara attraktivt menar han. Men inte bara för de som bygger bilar utan även allt ikring, som däck, bensin och olja kan då hänga på och dra nytta av WRC.

    Här har man möjlighet att testa produkterna under alla förhållande, is, snö, sand, grus, asfalt plus kyla och värme. Utvecklingen kan sedan direkt överföras på vanliga bilar, menar Ciesla.

    Foto: Tommy Svensson

    Han nämner också gamla fabrikanter som han hoppas får se i WRC inom en snar framtid, Subaru, Volkswagen, Citroén men även nya som kanske Nissan 

    *

    När NESTE Rally Finland beslöt att ställa in tävligen betydde detta även ett bakslag för redan tidigare hårt pressade Rally Estonia. I år skulle rallyt körts som lite uppvärmning inför vad ”Estonian Motorsports Association” hoppades skulle bli en plats i WRC-kalendern kanske redan 2021. Men internt pengabråk i arrangörsledet gjorde att man istället valde att ställa in redan i vintras, alltså inget relaterat till Corona. För några veckor sedan gick där ändå ut information att rallyt skulle köras och nu som en perfekt ”shake down” inför Finland. Inte mycket har sipprat ut hur estländarna tänker sig tävlingen mer än att det skulle bli ”i nytt format”, vad nu det kan betyda. Mycket byggde på att man hoppades få över WRC-teamen till Otepää men när nu Finland är borta försvann den fördelen. Därför har man i samråd med nya sponsorn DirtFish flyttat fram en månad och hoppas på att i augusti fler ska var sugna. Fast vill man testa inför återstarten för WRC som nu verkar kunna bli i Rally Turkey, är det nog vettigare att göra detta på mer snarlika deras sträckor än vrålsnabba i Estland. Kanske något nerlagt stenbrott finns att hyra, det är det närmaste jag kan tänka mig de turkiska sträckorna. 

    Dessutom har inte mycket information läckt ut hur turkarna ser på Corona-situationen och själv har jag väldigt dålig koll på hur landet har det vad gäller olika restriktioner. Men jag antar att man följer i stort sett resten av världen vad gäller sådana och då är frågan om det går att köra rally där med människor från hela världen om bara drygt tre månader.

    Foto: Tommy Svensson

     En som ser nyktert på dagens virusläge är Hyundais Thierry Neuville som inte vill skynda på en återstart av WRC innan det är ”safe to do so”. Han är inte heller orolig för seriens framtid även om årets säsong kanske inte når upp till de sju tävlingar som FIA menar krävs för att kunna dela ut medaljer.  

    – Fabrikanterna har redan avtalat att fortsätta till nästa år även om så klart viruset kan ändra en del. Det är viktigt att inte rasera det som nu byggts upp under många år, menar belgaren.

    *

    I dag säger Motorbloggen stort grattis till Tom Kristensson, SMK Hörby som utsetts till ”Årets Idrottare i Hörby Kommun”. För frekventa läsare av bloggen behövs nog ingen närmare motivering men för alla andra så motiverar juryn utnämningen så här. ”Tom Kristensson kör rally på högsta världsnivå. 2019 började på bästa sätt för Tom och teamet. I första VM-deltävlingen som gick på hemmaplan körde Tom till en vinst. Säsongen fortsatte i stort stil och på de fem deltävlingarna hade Tom en imponerande resultatrad.

    Foto: M-Sport Poland

    Detta gav honom en andra plats totalt i junior-VM. En internationell rallyjury utsåg Tom till ”Rookie of the Year”. Tom har genomgått en resa även på det personliga planet, från en tung festprisse till en renlevnadsman med stort lugn och fokus. Detta är något han ödmjukt delar med sig av i sina inspirerande föreläsningar. En bättre förebild är mycket svårt att hitta”.

    Det är bara att konstatera att juryn gjorde helt rätt val med Tom. Däremot nådde inte SMK Hörbys viceordförande Mia Nilsson hela vägen utan fick nöja sig med att vara bland de nominerade i kategorin, ”Årets Ledare”. Här gick juryn istället på fotbollstränaren i Askeröds iF, Lars-Göran Larsson. Han och Tom fick förutom äran även ta emot 10 000 kronor vardera. Nämnas kan även ”Årets Kulturtalang”, Odin Wernersson som med sin saxofon spridit sin musik från Önneköp till Australien.

    *

    Som bekant har Förbundsmötet (SBF:s årsmöte) återigen flyttats fram och är nu planerat till början av september. Inför detta håller distrikten på att att genomföra omröstningar hur klubbarna ställer sig till att bevilja ansvarsfrihet för styrelsen. Resultatet används slutligen vid Förbundsmötet för ett slutgiltigt ja eller nej. Har fått information att Södra BF genomfört sin omröstning och där det då blev en solklar majoritet för att inte bevilja ansvarsfrihet åt styrelsen.

    *

    Nu börjar anmälningslistan till ”sommarens rallytävling” i Sverige, Hässleholms GP snart nå maxgränsens 130 bilar. Det är faktiskt så att i dagsläget finns inbjudningar ute till endast tre tävlingar fram till sista augusti och där då CG Wilke och HLMK svarar för två av dessa. Idag står HGP på 119 anmälda och senast att komma in där var GN Motorsport som anmält tre bilar, men bara en med tillhörande förare/kartläsare.

    Foto: Tommy Svensson

    Fjolårsvinnaren Joachim Grahn med sonen Adam tar som vanligt WRC-Fiestan till Garnisonen medan de två R5-Fiestorna enbart har ”TBA” i hytterna så här långt.

    *

    Avslutar med att påminna om morgondagens ”Utmanarmötet”SVT1 klockan 15.45 som också går under det mer internationellt gångbara namnet ”Rally Sweden Lockdown”. Nu är jag i tjänst även på söndag så min chans att se tävlingen live är minimal, men det löser sig i efterhand då det även går på SVT Play och njuta av Johan Ejeborg och Jonas Kuses analyser. Speciellt kul ska det bli att få se hur Emil Bergkvist hanterar EKS-Skodan med tanke på att det är ganska exakt ett år sedan han senast körde tävling i skarpt läge. I Vodafone Rally Portugal skrällde han och Patrik Barth till rejält  genom att gå in som tvåa i WRC2 med R5-Fiestan. Dessförinnan hade det varit premiär i Rally Sweden och även där imponerade duon genom att sluta fyra i samma klass.

    Foto: EKS

    Men tyvärr tog säsongen sedan slut och nu är det första chansen att få gasa på riktigt igen. Kan Emil kanske till och med ha fräckheten att slå ut chefen själv, Mattias Ekström 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se