Blogg

WRC kikar på att ändra startordning, Toyota kommer med R5-Yaris, Adielsson sladdade till SM-seger, Liiten ende med dubbla SM-segrar, skånskt mörker, Veiby vann och PG skottade snö!

Att Sebastien Ogier och MalcolmWilsons smarta drag inför power stage i Rally Sweden skulle få efterdyningar var lätt att förstå men samtidigt inte. Att klocka in för sent för att få en bättre startposition och därmed plocka viktiga ”PS-poäng” är nämligen på inget sätt något regelbrott. Även om många ”vän av ordning” skrikit sig hesa och beskyllt världens bästa förare med fem raka VM-titlar för att vara osportslig, så finns absolut inget stöd i regelboken för upprördheten.
Startordningen i WRC har diskuterats i det oändliga utan att man hittat någon bra lösning. I vissa fall är det klart bäst att starta tidigt medan det i nästa tävling är det bättre att köra längre bak och det är detta som gör det hela komplicerat. Både Ogier och Ott Tänak förklarade högljutt hur orättvist det nu blev i Värmland med nysnön på vägen som de fick köra bort och därmed tappade tid.
Nu har WRC-promotorn bestämt att återigen diskutera saken och kanske blir det en återgång till ”Qualifying stage”, alltså att shake down tiderna avgör startordningen. I ERC tillämpas detta och där snabbast på shake down väljer startposition först och sedan följer resten efter. På det här viset kan föraren bara skylla på sig själva eller konkurrenterna om det sedan skulle visa sig vara en taskig startposition. Väder kan ju ändras och så länge rally är en utomhussport är det svårt att gardera sig till hundra procent.
Även WRC använde systemet så sent som 2013 och M-Sports Wilson gillar det uppläget. Han menar att resultatet i Rally Sweden verkligen bevisar hur tokigt nuvarande system efter placering i VM-tabellen är.
Vi fick en världsmästare på tionde plats enbart på grund av detta, menar Ogiers boss som medger att Seb gjorde ett mindre misstag under fredagen men inget som skulle innebära så stort ras i resultatlistan.
I kraft av sin skicklighet är det Ogier som drabbats mest av nuvarande system där mästerskapsledaren först under dag ett och därefter vänds resultatlistan så att långsammast går ut först dag två och tre. I helgen innebar detta i praktiken att #1 Fiestan körde bland de främsta hela rallyt igenom.
Äm värre var det under en period när startordningen var densamma under de två första dagarna och enbart sista dagen man vände på fältet. Om inte detta system ändrats hade troligen Ogier redan slutat med rally för flera år sedan.
En bonus av detta blir att ”Skalla-sträckan” i framtiden blir ännu mer sevärd och att det även där blir viktigt att få till en bra tid. Lite ”win-win” över det hela.

*
Utan att ha några siffror så är säkerligen tillverkningen av R5-bilar ekonomiskt fördelaktigt för de fyra tillverkare som har sådana bilar. Numera är det Ford, Skoda, Hyundai och Citroën som satsar på bilar för WRC2-klassen och nationella mästerskap. I de flesta länder runt om i Europa är WRC-bilar förbjudna i de inhemska mästerskapen undantaget är Sverige, där de fortfarande är tillåtna i SM fram till 2020. Annars är det R5-bilar som är det häftigaste man tävlar med och därmed finns också en lukrativ marknad.
Därför är nyheten att Toyota inom kort kommer att presentera R5-Yaris som ett nytillskott i klassen inte som någon större överraskning. Frågan är dock om Tommi Mäkinens talanger Katsuma och Arai hinner tävla med bilen då den inte beräknas vara klar förrän 2020 och då sitter säkerligen minst en av dom redan i en WRC-Yaris.
Det är i tysk media som Mäkinen förklarat att man tittar på ett R5-projekt som då planeras till Toyota Gazoo Racings nya anläggning i Estland. Utvecklingen sker dock i Finland och beräknas starta i höst för att om knappt två år stå färdigt för försäljning.

*
Då är vinterdelen av Rally-SM avslutat när Östersund Winter Rally gick i mål igår eftermiddag. Som väntat blev det en tuff fajt mellan en fjolårsvinnare i toppform Mattias Adielsson och en SM-ledare, Fredrik Åhlin som ville studsa tillbaka efter sitt trista Rally Sweden. Däremellan fanns även Vännäs Jörgen Jonasson, två i Östersund 2017 och så den numera småländske masen och naturbegåvningen Daniel Röjsel. Men när det kom till kritan blev det ändå Adielsson som kopplade greppet efter sträcka två och sedan släppte han och Andreas Johansson aldrig taget. Åhlin kämpade i det bitvis ymniga snöfallet men lyckades inte hålla göteborgaren stången.
– Att gå som första fyrhjulsdrivna bil i spåret var ingen fördel idag. Men det tillhör spelreglerna och inget att göra åt, konstaterade Åhlin.
Adielsson däremot trivdes med att sladda lite extra med PTR-Skodan.

Mycket roligt och utmanade med snöfallet, det blir inte så tidseffektivt men vilka sladdar man kan bjuda publiken på.
Fast även den säkre Skoda-föraren hade lite problem
Så lätt att hamna utanför spåren och bli passagerare, konstaterade han efter att på sträcka fem fått backa i ett vägbyte.
Till slut blev det ändå seger men bara 11,4 sekunder före Jörgen Jonasson. Därmed tre Skoda Fabia i topp och först på fjärde plats bröts den tjeckiska dominansen av Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson i den hyrda R5-Fiestan. Parets första SM-tävling med 4WD och något som gav mersmak enligt Daniel.
-Jäklar vad kul det har varit och väldigt lärorikt, detta måste vi göra om!
Att detta ändå var Adielssons rally från start tillmål understyrks av att han även tog de fem bonuspoängen på power stage Husås-Andviken.
Därmed leder Adielsson SM i Trimmat 4WD på 61 poäng, före Åhlin femton poäng bak och så Jonasson som trea ytterligare 25 poäng efter.

*
En som förtjänar ett omnämnande är britten David Bogie som aldrig tidigare kört en vintertävling innan han kom till Östersund. Med lite tips från teamkompisen Åhlin ökades tempot och inför den avslutande publiksträckan höll han en femte plats inte långt bakom Röjsel. Men på travbanan gjorde Bogie ”en Neuville” och tvingades parkera med en tilltufsad Skoda.

*
I den andra 4WD-klassen blev det Bodens Michael Wikström som tog WRC-Focusen till seger sedan tidigare ledaren Tobias Johansson tappade tid mot slutet. På avslutande power stage försvann till exempel 20 sekunder till Ford-åkaren och i mål skilde bara 6,4 sekunder, surt för ”Lill-Eken”. Trea blev även det en Bodenåkare Thomas Lathi. För Mats Jonsson blev inte SM-comebacken så rolig med en trilskande WRC-Skoda. Sist i klassen och mer än fem minuter bak Wikström. Placeringen före togs av Växjös Robin Adolfsson.

*
Segersugna duon Stefan Jonsson/Stefan Ahl som vann premiären lyckades den här gången mycket sämre och var aldrig med i toppstriden. När det så plötsligt blev ett stort hål i Seat-motorn var det game over med eftertryck.
Istället klev Kristian Johansson och Fredrik Livh fram med Kit-car Golfen och förbättrade tredje platsen från Vännäs rejält genom att vinna.
Så jäkla gött, detta känns bra, säger Kristian.
Jag trodde inte på förhand att det skulle gå så här bra, men efter en mindre lyckad tävling sist så är vi tillbaka på den nivån vi ska vara på.
SM-ledning för ”Golfaren” före Stefan Jonsson som är 19 poäng efter.
Tvåa efter Kinds-åkaren kom Oscar Sundell, Toyota och dessutom rejält distanserad, 1.15,9 skilde till den blå Golfen.

*
Bästa skåning i Östersund Björn Johnsson från Hässleholm satt i Andreas Israelssons Golf och skötte notläsningen dessutom utan att se ut igenom den igenisade vindrutan. Trots detta hade tredje pristagaren synpunkter på de jämtländsks sträckorna som han knappast såg alls..
– Vägarna där uppe är grymma!
I sin ex. Johan Green-Golf var Andreas bara 1,4 sekunder från andra platsen.

*

En bra genomkörare inför tyska cupstarten, låt vara att det driver i fel ände i förhållande till en Opel Adam, fick Elias Lundberg/David Arhusiander som tog Ola Axelssons gula Volvo 940 till fjärde plats. Fram till vinnande Kristian hade man dock en bra bit, nästa två minuter.

*
Det vara bara en förare som lyckades uppepa segern från Vännäs och det var Otrimmade junioren Jari Liiten och Mikael Kjellgren som segrade även i Östersund med R-Sport Swedens Peugeot. Aldrig något snack om saken, tvåan Eddie Lundqvist/Olle Erixon var nästan en och en halv minut efter. (Bilderna på Adielsson och Liiten från Annemo Friberg)

*
Ur skånsk synvinkel är det bara att konstatera att Östersund Winter Rally blev en nästintill nattsvart tillställning. Johan ”Kalle” Green/Kevin Athley var aldrig inne i matchen och från en tionde plats sa transmissionen upp sig på SS4. För Junioren från Simrishamn, Oscar Ljung/Steinar Bakkland började problemet redan på väg upp när växellådan rasade i husbilen. Sedan krånglade generatorn direkt på R2-Fiestan och på SS2 tog festen slut med krökt bakaxel.
Ende som kom i mål men sist i klassen var Hässleholms nye Peugeot-åkare Johannes Haraldsson/Danny Holgersson. Trots kylan gick bilen varm under fredagen och tidstappet där kördes sedan aldrig in. Sist i klassen men med årets första två SM-poäng med sig hem.

*
Blev inte direkt förvånad över att PG Andersson hade svårt att haka på Rally Sweden-trean Ole Christin Veibys tempo i erkänt snabba och tuffa Numedalsrally När Skoda Motorsport/Even Management-föraren tog över ledningen på sträcka två från Anders Grøndal var det med en jagande PG i hasorna. Men han kom aldrig i fatt och på sista sträckan blev det istället snöskottning för honom och Anders Fredriksson.
Tvåa blev istället Marius Aasen, 40 sekunder efter och trea slutade Grøndal med snart ERC-debuterande Frank Tore Larsen som fyra.
Intressant var också födelsepresenten från Andreas Mikkelsen till kartläsaren Anders Jaeger, en start med en i20 R5. Anders körde stabilt och utan ett långt tidigt tidstapp hade han slagit sig in på topp-tio totalt, nu blev han 14:e.
Kul inslag var Oscar Solberg som lånade farbror Petters Escort vilket slutade med en fjärde plats i klassen. Sexa i nästa trimmade klass blev resultatet för Thomas Bryntesson/Kim Sevius.

*
Tyvärr har jag inte lyckats lokalisera resultaten från Ludvikas ”Skogsrundan” men vet att det blev totalseger för Mattias Ledin och Jenny Karlsson med den lilla R2-Peggan.
För Skåne-trion gick det så där har jag förstått och sämst då för SMK Hörbys Anders ”Drutten” Östberg/Ola Wingren som la den orange VOC-240:an på taket och bröt. Bröt gjorde även Arlövs Ted Malm med tekniskt fel på sin VOC:are. I mål men kraftigt försenade av stärkande snöskottning kom Hörby-duon Jonas Magnusson/Johnny ”Morfar” Ottosson, även dom kör VOC.