WRC kan köras med två rallyn samma vecka, Danmark förlänger sina restriktioner, SM i Skillingaryd ställs in, Brink har kört första STCC-varven och Bilsport Rallycup verkar komma i gång i maj?

Blogg

Att det blir svårt att få ihop WRC-puzzlet den dag Corona släpper greppet är uppenbart. Nu aviseras även att Kenyas huvudstad Nairobi riskerar att isoleras redan innan viruset fått fäste, något som troligen sätter stopp för Safarirallyt. Då skulle fyra tävlingar vara inställda och att trycka in dessa i ett redan späckat schema känns omöjligt.

Foto: Tommy Svensson

Då lanserar M-Sport Fords Richard Millener en helt ny tanke och menar att i det här läget måsta man tänka utanför boxen. Sedan ”urminnes tider” har en WRC-tävling körts över tre och en halv dag där torsdagen varit vikt för olika Musse Pigg-sträckor och sedan avslutning kring lunch på söndagen. Nu ser Millener ett annat alternativ, att samma rally blir två deltävlingar. 

    Vi kan ha några rallyn som avgörs i två omgångar med någon vilodag emellan vilket skulle minska problemet med logistiken, menar Millener.

    – Radikalt så klart men på det här viset kan två rallyn köras samma vecka!

    Om hans tänk får genomslag så vore Rally Finland med sitt stora tävlingsområde lämpligt som ”back to back rally” enligt M-Sport basen. Onekligen en intressant tanke och i mina ögon mer genomförbart än att pressa in ”postponed rally” i en redan tät WRC-höst.

    *

    I går meddelade Danmark att man förlänger förbudet för folksamlingar större än tio personer fram till i augusti. Ett dråpslag mot det mesta (Roskilde Festivalen drabbas till exempel) och så klart även då motorsport som lockar betydligt större publik än tio personer. Landets två största tävlingar ur publiksynpunkt är Copenhagen Historic Grand Prix och Classic Race Aarhus och båda har som en följ av detta ställt in. Än har dock inte köpenhamnarna bestämt om man ställer in eller försöker hitta ny dag längre fram i höst eller lägga ner och sikta mot 2021 istället.

    I ljuset av detta ställer jag mig frågan om Sverige kommer att lätta på trycket vad gäller ”50-gränsen” när grannlandet inte gör så? Några som helt klart tvivlar på ett rallyliv efter maj är Skillingaryds MK som i dag meddelade att deras SM-debut ”Skilling 500” ställs inoch  som var planerad till  26-27 juni. Klokt nog ställer smålänningar in helt istället för att försöka trycka in tävlingen längre fram i höst där det redan börjar bli tjockt. Istället kör man samma helg 2021.

    Vi tror att detta är bäst för både tävlande, klubbens medlemmar och våra samarbetspartners. Dessa har nog med att hålla sitt vardagsliv och ordinarie verksamheter igång i dessa svåra tider utan att behöva tänka på ett rally flyttat till senare i höst, säger Mats Bergman, tävlingsledare Skilling 500.

    Vi räknar med att det mesta av det arbete som lagts ner inför årets tävling kommer att kunna användas och det ger då några fartfyllda dagar i Vaggeryds och Gnosjö Kommuner nästa år. 

    Då kvarstår ändå att Rally-SM kör fyra tävlingar på sju veckor. Om grannsämjan med Danmark kräver att vi går någorlunda i takt, skulle det betyda att åtminstone South Swedish Rally sista helgen i juli är i farozonen men kanske även Hässleholms EC Snapphanerally två veckor senare..

    Känns också som att Svenska Bilsportförbundet inom kort behöver gå ut med nya riktlinjer och kanske är det på gång redan i veckan. Läser att Södra BF har möte med Förbundsstyrelsen i kväll för att få klarare besked om vad som ska gälla efter påsk. I går kom också  ett i mina ögon lite kryptiskt meddelande från SBF där man skrev följande: ”Styrelsebeslut: Del i beslut §48 gällande mästerskapstävlingar utgår 06 APR 2020 17:40 Efter Regeringen och Folkhälsomyndighetens stärkta rekommendationer till följd av att minska smittspridningen av Coronaviruset utgår Förbundsstyrelsens tidigare beslut i protokoll 0420 §48 och de nya rekommendationerna gäller tillsvidare.”

    Tycker nog att man kunde varit lite klarare i sitt ställningstagande. Kanske till och med gett medlemmarna en liten fingervisning om hur långt fram man i dag tror att nuvarande rekommendationer kommer att gälla…

    *

    Foto: Anders Helgesson

    Några som tror att det snart släpper är Brink Motorsport som nu kört de första varven med sina nydesignade Audi  TCR.  

    Riktigt härligt att vara igång, utbrister SMK Hörbys racingstjärna Tobias Brink. 

    Även om vi var ett begränsat team på plats med enbart mig själv som förare så har vi hunnit köra igenom alla bilar och säkrat så att allt fungerar som det ska. Skön känsla att få sätta sig bakom ratten och köra några varv.

    Självklart fördunklar Corona även livet för det Eslöv-baserade teamet.

    Vi har full respekt för situationen och stödjer STCC:s beslut om att senarelägga premiären, i vår värld fanns det inget alternativ. Omvärldssituationen är allvarlig och långt mycket viktigare än racing. Samtidigt så är vi hoppfulla inför säsongen och har fullt fokus på att köra full säsong, menar teamchef Ted Brink.

    Vår ordinarie kalender möjliggör att vi kan flytta race till senare delen av året och starta säsongen i juli, en plan som innebär full säsong.

    *

    Ett annat livstecken kommer från Bilsport Rallycup men då gäller det inte 2020 utan först nästa år. Då är Åtvidabergs MK andre man till kvarn med ”Gruvrundan” i BRC den 29 maj. Först med att anmäla intresse för deltävling till nästa år i den populära cupen var Nybro AC med ”Zabra-Rally”  som ska köras den 8 maj. Läser detta på BRC:s egen hemsida och måste säga att jag blir lite förvånad när jag läser en annan nyhet dessutom daterad i dag. Det är också Åtvidabergs MK som planerar ”Gruvrundan” till den 30 maj i år och som vad det verkar, inte alls vara berörda av varken Folkhälsomyndigheeten, RF eller SBF:s rekommendationer. Istället kan man här  läsa att Trafikverket haft synpunkter vilket gör att SS-längden kortas till 24 kilometer. Dock inget som medför återbetalning av startavgift med motiveringen ”köras på allmän väg så är startavgiften oförändrad på grund av stora återställningskostnader”. Det enda som ens andas att Corona även nått Åtvidaberg är att man uppmanar till att avvakta med att betala startavgiften.

    Avvakta tills ni får ett mail om att det är ok att betala så slipper vi en massa återbetalningar i dessa oroliga tider, berättar tävlingsledare Christian Rosén.

    Antalet startande den 30 maj är maximerat till 150 ekipage vilket inenbär 300 personer om man enbart räknar tävlande. Vet inte om den rådande  ”50-gränsen” inte gäller i Östergötland eller om man kallt räknar med att den har släppts till den siste maj? Än mer förvånad blir jag när cupansvarige Roger Rooth redan den 1 april skrev på cupens hemsida, ” Det verkar högst troligt att det inte blir något rally kört förrän sommaren är över, men vad kan vi göra åt det? Inte någonting, tyvärr.”… 

    *

    Ibland är det svårt att beskriva känslor, hur man känner sig i det ekorrhjul som kallas livet. I dag såg jag dock en bild som bättre än ord beskriver min situation Mycket kackel runt om mig och det är jag som är taxen…

    I morgon blir det en dag fri från Motorbloggen. Anledningen är dock inte virusrelaterad utan istället är det ett späckat fotoschema som väntar.

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson