WRC i vågskålen, britterna ställer in rallymästerskapet, Rally-SM kör vidare, rallyenkät med tydligt svar, lockar rally publik eller inte är frågan och en helig SSR-graal hittad!

Blogg

Den högst ovetenskapliga och inofficiella omröstningen på Twitter med frågan om WRC 2020 skulle avslutas redan nu eller om man skulle ”rädda vad som räddas kan”, gav ett tämligen klart svar och det var, lägg ner. En klar majoritet 65,2 procent röstade för detta och det måste jag nog erkänna att till den kategorin känner jag mig mest hemma för tillfället. Med bara tre körda tävlingar och i bästa fall kan kanske ytterligare lika många läggas till innan året är slut, så känns detta som ett förlorat år.  Intressant var att läsa en del kommentarer kring resultatet där vissa var riktigt kreativa.

Foto: Tommy Svensson

Till exempel att köra vad som går nu i höst och sedan lägga till resultaten till säsongen 2021 och skapa ”a Super-WRC”. En annan tycker att tävlingarna ska köras om det går, men att inga poäng delas ut ungefär som träningsmatcher i fotboll. Att köra så skulle rädda tusentals jobb kopplade till motorsporten, var dennes förhoppning. Ett annat förslag var som jag skrev igår, att samköra med ERC/Asia Pacific Championship och nationella mästerskap där Belgien och kommande Renties Ypres Rally nämndes. Samtidigt som vi i Sverige börjar på sill, nypotatis och kanske en nubbe, samlas FIA för att besluta hur resten av 2020 skall hanteras. Egentligen var mötet planerat för att få till WRC-kalendern för 2021 men plötsligt kom där något i vägen…

    *

    I just Ypres var det tänkt att det Brittiska Rallymästerskapet skulle ha en deltävling men i går förklarade Motorsport UK att säsongen ställs in helt och hållet. Tidigare hoppades dom att kunna avsluta säsongen med Ypres, skotska Armstrong Galloway Hills Rally och sedan köra Wales Rally GB som sista deltävling i BRC. Men gårdagens besked gjorde att man nu istället väljer att, ” call it of”. Ska inte trötta er med motiveringen, utan det är de vanliga argumenten som hänger ihop med Corona och där säkerheten för alla inblandade är det som klokt nog  helt överskuggar beslutet.

    *

    Ända sedan jag träffade på Hayden Paddon första gången i Rally Sweden 2015 som en del av då tämligen nystartade Hyundai Motorsport har jag gillat ”The Kiwi”. Detta var dock inte första gången han och John Kennard besökte Värmland men första året 2012, passerade duon dock helt obemärkt förbi mina ögon. Då satt paret i en Skoda S2000 vilket slutade med en fjärde plats i klassen SWRC.  Därför har det smärtat lite extra var gång saker och ting har gått snett för Hayden, som till exempel 2017 när han så olyckligt åkte av och dödade en åskådare i Monte Carlo. Eller när han skrotade sin WRC-Fiesta på test inför bonuschansen Rally Finland 2019. För att inte tala om att Hyundai-teamet lite omotiverat satt honom i frysboxen samtidigt som Craig Breen sladdat in i Andrea Adamos värmestuga. Extra märkligt med tanke på vilken ställning Paddon samtidigt har hos Hyundai-importören i hemlandet,  som till och med var med på ett hörn och betalade för de tilltänkta Ford-starterna. 

    Foto: Hyundai NZ

    Därför känns det extra sorgligt att få läsa hur nära Paddon var att få till ett antal WRC-starter under 2020 med Hyundai NZ i ryggen.

    Innan världen blev upp och nervänd hade vi planer i hop för comeback i WRC år, berättar Paddon.

    Idén var att profilera sig hårt med ”a 100% Kiwi livery Hyundai WRC-car”.

    Planen från början var  Portugal, Sardinien, Finland och New Zealand, men…

    Som vanligt när 33-åringen ser ljuset i tunneln, då visar det sig bara vara ljuset från ett godståg i full fart…

    *

    Några planer på att följa sina brittiska kollegor finns inte hos MAS som ansvarar för Rally-SM. I dag går man istället ut med att årets SM kommer att köras med fyra deltävlingar där en redan är avklarad, den i Vännäs. Återstår gör därmed närmast EC Snapphanerally sedan Linköping med East Sweden Rally i början av september och så final i Sandviken två veckor senare. EC Snapphanerally blir som bekant nu ett en-dagarsarrangemang efter att fredagens två publiksträckor på Garnisonen försvunnit.

    Det är nu klart att vi kommer köra klart Rally-SM med de tre återstående tävlingarna, säger Lars Mattsson i  MAS.

    Foto: Bosse Nilsson

    Till skillnad från South  Swedish Rally och polisen i Kronoberg som beslöt ställa att ställa in, ser varken tävlingsledare CG Wilke i Hässleholms MK eller MAS några problem med att köra rally under rådande omständigheter. Wilke slår fast.

      Vi har i nära samråd med polisen tagit fram en plan för att kunna genomföra tävlingen på ett bra och säkert sätt i enighet med alla rekommendationer.

    Rally-SM avgörs därmed enligt nuvarande plan med fyra tävlingar där poängen från alla tävlingar räknas. 

    Skulle situationen gällande pandemin och myndigheternas rekommendationer ändras kan även nuvarande kalender komma att förändras, förklaras det dock.

    *

    För några dagar sedan ville Hässleholms rallyprofil Anders Åberg undersöka hur landets rallyfantaster såg på rådande Corona-stopp vilket han gjorde genom att starta en enkät på Facebook. Fyra svarsalternativ erbjöds” Ja, kör mer eller mindre som vanligt- Ja, men man bör beakta de regler som gäller noggrant och vidta smitttskydsåtgärder – Nej, det är respektlöst-Tveksamt. Idag redovisades resultatet och det dröjde inte länge förrän jag fick reaktion från ”mina motståndare”. Drygt 60 procent av svaren gick på alternativ två (Ja, men man bör beakta de regler… ) vilket togs som intäkt för att det bara var att gasa på efter den 14 juni. Resterande alternativ var tämligen jämnt fördelade med runt 12-14 procent vardera, tilläggas kan också, att det var 456 personer som röstade. Hur många av dessa som är aktiva tävlande eller arrangörer framgår inte.

    *

    I det här sammanhanget måste jag lyfta en intressant iakttagelse sedan viruset klampade in för runt tre månader sedan. Innan detta så tror jag inte någon arrangör utan att i alla tänkbara lägen, inför sponsorer och media mer eller mindre försökt överträffa andra sporter, om hur mycket publik som kommer när det vankas motorsport. Ett gigantiskt intresse finns, men som tyvärr inte alls avspeglas korrekt i media hävdades av företrädare för ”vår sport”.

    Foto: Tommy Svensson

    Inget jag motsäger på något vis, för visst är intresset större för rally än vad som avspeglas i tidningar eller via tv. Där är odiskutabelt jag och de arrangörerna helt överens, men det är samtidigt som jag då börjar fundera. För efter Corona gäller motsatt uppfattning i samma led enligt flera uppgifter jag läst. Nu bedyrar samma arrangörer med emfas, hur lite publik som finns i till exempel rallyskogen, vid start o mål  eller på serviceplatsen. Faktiskt så få, att inte ens FHM:s uppsatta ”50-gräns” riskerar att brytas utan rally skulle därför, snudd på helt riskfritt ur viruspridningssynpunkt kunna arrangeras. Tänker inte kommentera denna iakttagelse närmare, men visst är det intressant och jag undrar hur enkelt det framöver blir att fixa sponsorer till en sport som inte lockar publik…

    *

    Foto: M Sport Poland

    Även om det mesta är mörker för tillfället och då tänker jag inte enbart på motorsporten så finns där ljusglimtar. Till exempel i dag när M-Sport Poland la ut bilder på en fullastad biltransport med helt nya Ford Fiesta Rally4. Någon mottagare av de nya bilarna anges inte.

    *

    För någon vecka sedan skrev jag lite om mina minnen som funktionär vid nattservicen i Linderöd första året (1976) av South Swedish Rally. Då rallyt var långt med både många mil och många sträckor hann jag även med att vara åskådare, först på en sträcka vid Södra Sandby, kan ha varit på övningsfältet Revingehed och sista dagen på ”Röan” vid Norra Rörum. Självklart togs det även bilder av mig  men var dessa finns idag vet nog bara gudarna. Fick när jag skrev senast ett mail från kartläsarlegenden Ragnar Spjuth som skötte kontoret i premiärsegraren Jan-Erik Lundgrens gul/svarta Opel Kadett GT/E.

    Foto: Okänd

    Ragnar var liksom jag helt tom på bilder från SSR 1976 och undrade om jag hade några, vilket jag då inte kunde svara ja på. Igår hade han dock lyckas bättre än mig själv och skickade en bild som nu nästan är att likställa med ”en helig graal”, då bilder från detta år verkar vara extremt sällsynta, en segerbild från målgången i Malmö. I till exempel varken ”biblarna” ”Motoråret” eller ”Årets Bilsport” finns några bilder, utan enbart text från premiäråret och inte heller i jubileumsboken ”South Swedish Rally 20år” finns några. Jag vill även minnas att chaufför Lundgren själv, även han saknade bilder från succéåret. Under vår så kallade rallyresa inför SSR i slutet av 80-talet besökte nämligen jag och sportchef Nilsson vinnar-Lundgren hemma i villan utanför Karlstad.

    Foto: Tommy Svensson

    Då plöjde vi igenom det mesta i bild och tidningsurklippsväg han hade sparat från sin långa karriär, men jag tror inte där dök upp en enda bild från SSR 1976. Enda bevis på den historiska segern var priset som trängdes i hop med massor av andra pokaler i prisskåpet. Inte minst i populära VW-cupen inkasserade Jan-Erik massor av segrar.

    Foto: Tommy Svensson

    Senast jag träffade honom var 2009  när Klassiska Rallycupen besökte TV-Svängen där han då körde med den mörkgröna Volvo 142 från1973 som Per-Inge Walfridsson en gång använde i RAC-rallyt. Men som så för många andra före honom kom sansen tillbaka och efter detta blev det återigen Opel Kadett GT/E för i dag 82-årige Lundgren som satt i Opeln senast i MSR 2017.

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se