Blogg

WRC-Ford dominerar i Polen, 51 bilar till SM-Sprinten i Borås, VOC välkomna till Nyköping, Tommy på sjukhus och Opel "made my day"!

När det är dags för nästa WRC-tävling, Lotos Rally Roland helgen efter midsommar är en sak säker, vill du sticka ut lite i startlistan då ska du inte köra Ford. Mer än halva startfältet som inräknar 71 bilar kör med ”The blue oval” på motorhuven. 39 förare har valt att köra någon Fiesta-modell vilket gör 55 procent av startfältet.
Fördelningen är sju WRC-Fiestor där bland annat tre körs av polacker Robert Kubica, Michal Solowow och Krzysztof Holowczyc. Resten är fördelat på R5:or i WRC2 och 2WD-Fiestor i WRC3.
Kan man tänka att Malcolm Wilson är ganska nöjd med hur M-Sport utvecklas…

*
I går gick anmälningstiden ut för Sprint-SM i Borås eller Hedin Bils Rallysprint som Toarps MK döpt tävlingen till. Lite märkligt att man inte nådde upp till maximalt antal anmälda, tv-sänt som det är. Vet faktiskt inte riktig vad detta beror på, kanske någon som kan ge mig en ledtråd?
Hur som helst så har man haft allra svårast att locka 4WD-åkare där bara tio bilar finns anmälda och bland dessa, en enda skåning, Joachim Grahn med WRC-Focusen. Här väntar en jätteduell mellan Jocke och SM-dominanten Jerker Axelsson med Subarun.

*
I 2WD är det större intresse, 41 anmälda varav tolv som kör i de röd/gula färgerna. Mats Andersson i egenskap av regerande mästare är så klart favorit till ännu ett guld, men frågan är om han hinner få den lilla ”Protten” klar till den 5 juli? Svåra skånska utmanare blir först och främst Jonas Olsson, Hässleholm med kitcar-Puman som hade svårt att dölja besvikelsen uppe i SSR Asfaltsprint där han inte alls hängde med Mats. Nu är säkert hela Puma-kofferten laddad med revanschlusta!
Övriga heta namn är Ebbe Nilsson, Tommy Andersson, Mats Lundahl och så klart helgens vinnare Rolf Grybb. För att inte glömma Jan Andersson, Lars-Erik Björklöv, Jörgen Lundgren och Jonny Hansson i den i sammanhanget udda Opel Mantan. BloggMantaSnabbe Hörby-tjejen Terese Lennartsson har säkert inte heller något emot att klippa någon ”killskalp” uppe i Borås

*
När vi ändå var inne på Rolf Grybb, fick jag bakläxa i söndagens blogg. Det var inte Tyko Nilsson som var bäste VOC:are i Eslövs RS-tävling utan istället min klubbkamrat, B-föraren Erik Andersson. 3,2 sekunder snabbare var den blå 240:an. Ber om ursäkt!

*
Tydligen gav uppropet om bojkott från vissa i VOC Mekonomen Rally mot att köra i SMK Nyköpings, Gästabudstrofén. Nu har arrangören ändrat och bjudit in klassen på det sätt som man önskar vilket så klart glädjer i VOC-ledningen, och Roger Fransson skriver i Gästboken:
Bra beslut SMK Nyköping…
Hoppas alla noterat att vi nu är inbjudna som egen klass på vårt egna reglemente till Gästabudstrofén i Nyköping, mycket bra beslut. Hoppas också att alla ni som funderat på att åka hedrar deras kloka beslut med att också anmäla er. Känner mig lite orolig för att beslutet kommer sent och att många kanske planerat om och anmält sig till annan tävling eller helt enkelt planerat semester. Gästabudstrofén är en jättefin tävling, den var SverigeSerie-deltävling för bara något år sedan och mycket väl värd att köra. Så kom igen med era anmälningar!
Hoppas också att andra deltävlingar i Svenska Rallycupen tar samma kloka beslut. Tyvärr så ser jag att Kullingstrofén inte valt samma smidiga väg, tråkigt! Men, de kanske ändrar sig de också inom kort… hoppas det! ”.

*
När Racerhistoriska Klubben i helgen körde uppe på Gelleråsen fick det ett tråkigt efterspel där Hässleholmaren ochBloggTommy Tusencup-profilen Tommy Jagerwall fick föras till sjukhus sedan han tappat medvetandet i första heatet. På sin hemsida skriver RHK, ” På eftervarvet på väg tillbaka till depån noterade flera förare att Jagerwall hade mera bråttom än vanligt, men så stannade han plötsligt i depåkurvan. Bärgningspersonalen närmade sig bilen i tron om att han hade fått slut på bensinen, men det var mycket värre än så. Jagerwall var inte kontaktbar. Ambulansen fanns nära till hands och han kördes snabbt vidare till sjukhus för vård.” Hur tillståndet är för närvarande med precis 70-år fyllda Tommy är fortfarande oklart för mig. Hoppas på snabb tillfriskning!

*
Har haft en ganska strulig dag och då finsn det nästan inget bättre än att plocka fram en gammal Opel-bild. Den här gången är det Per Löfström som ”made my day”. Per skriver:
Scanned DocumentHej Tommy!
Här kommer mit ”bildbevis” som jag berättade om i en kommentar för några veckor sedan. Jag hade en Kadett Sprint 69:a (CBN854) mellan åren 1973-1975 som jag åkte Uppländska C-serien samt som B-förare med, cirka 10-15 tävlingar blev det. Det dröjde ytterligare cirka 15 år innan jag fullt ut lärde mig hur man åker bakhjulsdrivet. Jag var bara 19 år när jag köpte Kadetten för 9600 kronor av en Ulf Andersson i Järlåsa. Innan hade Sören Käll åkt med bilen här i Uppland.
Håll till godo med en vacker bild!!
Opel-hälsningar
Per Löfström Östhammar”.
Det enda som stör skönhetsupplevelsen är tävlingen där Kadetten körs ”Saab-Pokalen”…