WRC, för populärt (?), DTM till Anderstorp, Lönnström växlar upp till J-WRC, Ekström sist in till Rally Blekinge, nytt koncept i Åtvidaberg och tankar från "Någon Annan"!

Blogg

Helt klart hade FIA-presidenten Jean Todt platsat i vår regering då han nu förklarar varför det dröjer med WRC-kalendern 2020. Enligt Todt beror det på att VM-serien i rally är allt för populär? Hur han får ihop detta på slutet framgår dock inte, allt för populär jo jag tackar. Sanningen är nog istället att det är väldigt många och väldigt starka viljor som ska försöka enas om vilka 14 tävlingar som ska ingå 2020. Att inte tyskarna skulle lägga sig platt på rygg när deras bidrag hotades kan knappast ha överraskat någon mer än möjligtvis FIA. Nu är det tydligen istället Spaniens tävling som är hotad om man ska tro källor nära de som bestämmer. Vet inte om det blir så mycket lättare att komma till tals med spanjorer än med tyskar men kanske är det en möjlighet. Sedan är det ändå oklart om Nya Zeeland får en deltävling på bekostnad av Australien. Likaså ryktas det att Rally Turkey fått loss nya friska turkiska lira och redan börjat jobba på nästa års upplaga av ”VM i punkteringar”.

*

I Wales jobbas det för högtryck inför Wales Rally GB och där ett inslag i tredje tävlingen från slutet i WRC är den historiska delen. Britterna är noga med att vårda historia och minne från tider som flytt och detta gäller även inom rally. Blir nästan lite rörd när jag ser att man ägnar Saab en stor del av rampljuset och arrangören förklarar.

    Saab tog fem segrar i de brittiska skogarna mellan 1960 och 1971. Därför kommer vi att visa upp en replika på Stig Blomquists ”victorious V4 machine”.  

    *

    Sedan toppföraren i WRC2 Nikolay Gryazin kört 4WD har det varit Skoda Fabia R5 som gjort tjänst hos den hårdsatsande ryssen. Nu stod han över Rally Turkey i väntan på att få hem sin nya Skoda Fabia R5 Evo med vilken han ska kör i Wales Rally GB. Men innan dess passar Nikolay på att testa Volkswagen Polo R5 i slovenska storrallyt ”Rally Nova Gorica” med långt över hundra startande. I går körde han första testen för helgen och var mycket belåten med Polon men konstaterade ändå.

    – Den är varken bättre eller sämre än min gamla Skoda, men helt klart annorlunda.

    Nu kördes Polon på blöt asfalt vilket han menar gör att jämförelsen med Skoda inte blir helt rättvis.

    – Har inte kört med Skoda under liknande förhållande på länge så därför svårt att avgöra.   

    Han pekar även på att det är skillnad på hela drivlinan och alltså svårt att avgöra vilken som av de två som är bäst.  

    *

    Detta såg man knappast komma, att Scandinavian Raceway  i Anderstorp efter allt bråk med grannar blir första bana i Norden att få en deltävling i prestigefyllda DTM. Länge har man väntat på någon form av nådaskott från miljökämpar för ”Smokey” Åsbergs livsverk på torvmossen men så lyfter man istället helt plötsligt till höjder som vi inte sett inom racing sedan F1-åren på 70-talet. Den 12-14 juni kan Joel Eriksson för allra första gången köra sin DTM-BMW på hemmaplan vilket så klart han gillar.

    Känns nästan overkligt att DTM kommer till Sverige, säger Tomeilla-föraren.

    Det är helt fantastiskt och för mig har det alltid varit en dröm att få tävla på hemmaplan inför vänner, fans och familj. Det här är verkligen en stor dag för svensk motorsport. Grattis till Anderstorp och Scandinavian Raceway som har lyckats med något väldigt speciellt. 

    Lika glad är man i Anderstorp Racing Club där ordförande Carry Mårtensson jublar.

    Vi är otroligt stolta över att få vara med och ta ett mästerskap som DTM till Sverige och den svenska motorpubliken.  En fantastisk möjlighet som vi har jobbat hårt i månader för att förverkliga. 

    Den småländska banan kommer därmed att genomföra såväl sitt som landets första internationella bilracingevenemang sedan FIA World Touring Car Championship (WTCC) gästade anläggningen i juli 2007.

    *

    Inte av riktigt samma kaliber men inte långt därifrån är TCR Europe där syskonen Bäckman från Boden har framträdande roller. I helgen befinner sig Jessica och Andreas i Barcelona för att köra näst sista deltävlingen i mästerskapet. 35 förare fins på ”gridden” till Formel 1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya. I helgen var Jessica gästförare hos Hyundai i TCR Germany och slutade då tvåa. Nu hoppas hon att ”the flow” fortsätter.

    Efter min andraplats förra helgen ser jag verkligen framemot att vara tillbaka och tävla i TCR Europe igen. Dessutom ska det bli spännande att tävla på Barcelona igen då det är den enda banan på kalendern som vi har tävlat på tidigare, konstaterar Jessica.

    Brorsan Andreas hade det tyngre på Hockenheim men är ändå positiv inför vad som väntar.

    Förra helgens race var tuffa för min del, men jag känner att jag har det i mig och jag ser framemot att få komma tillbaka och köra redan nu i helgen, menar Andreas.

    Jag gillar banan i Barcelona, vi körde där även ifjol och det är en bana som är utmanande och brukar bjuda upp till spektakulära race och många omkörningar!

    Inför Barcelona ligger Andreas på åttonde plats i mästerskapet medan Jessica är på 17:e.

    *

    I dag presenterade SM-tvåan i Otrimmat Pontus Lönnström sin storsatsning för 2020, Junior-WRC. Om det sedan blir så att han tar över stafettpinnen från Tom Kristensson alternativt Dennis Rådström eller kompletterar duon så vi får fyra svenskar i serien till nästa år, det får tiden utvisa. Redan tidigare har Daniel Röjsel avslöjat att även han planerar för J-WRC som nästa steg i karriären. Nora-föraren ingår i ambitiösa Team Ramudden och till East Sweden Rally kom där ny karltäsare in i Pontus R2-Fiesta, Stefan Gustavsson från Ludvika. Det är också de här två som bildar nytt team i Junior-VM.  

    Jag är jätteglad för att få den här chansen att gå vidare i min utveckling och jag kommer naturligtvis att göra mitt allra bästa tillsammans med Stefan, säger Pontus. 

    Redan har paret varit Krakow hos M-Sport Poland där J-WRC administreras plus att såväl mästerskapets bilar byggs och servas mellan de fem deltävlingarna.

    Nu fokuserar jag på sista SM-tävlingen i Karlshamn i slutet på nästa vecka och sedan ställer vi om till att sikta på J-VM. Jag ska bland annat träna mer på asfalt redan i år, avslutar Pontus belåtet.

    Pontus kommer även att under nästa år tävla på hemmaplan men i begränsad omfattning.

    *

    Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, är ett gammalt talesätt som stämmer  in väldigt bra på ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge”. För i allra sista minuten damp där ner en anmälan från Mattias Ekström som kommer att köra en Skoda Fabia R5. Vilken Skoda det är som Mattias ska köra framgår inte däremot är det klart att Stefan Bergman sköter noterna. Alltså inte så konstigt att arrangörens David Pettersson  jublade när det plingade till i listan och med ens spetsade toppstriden till med ytterligare ett tungt namn nu när redan klara Svenske Mästaren Patrik Flodin valt att avstå finalen.

    Kampen om segern kommer stå mellan Johan Kristoffersson, Fredrik Åhlin eller Mattias Ekström, menar David som nu är nöjd med den uppslutningen till tävlingen.

    Vi var riktigt oroliga över antalet anmälda i lördags, men nu har det fyllt på efter en förlängning av anmälan.

    Det blev till slut 67 ekipage i SM-klasserna som kompletteras med sju ”R1-bilar vilket David känner är helt OK. 

    Startfältet är riktigt starkt med i princip hela Sveriges elit, utom då  Flodin. De kommer få en otroligt utmanande bana på vägar av en annan karaktär än de flesta är vana vid!

    *

    Även om Bilsport Rallycup-eldsjälen Roger Rooth ofta och helt korrekt upplyfter ”sin cup” som lite av Guds gåva till rallyfolket så är trots allt Rally-SM ett snäpp upp. På lördag är det dags för näst sista deltävlingen i BRC och det är Åtvidabergs MK som står som värd med sin ”Gruvrundan”. Här provas ett helt nytt koncept avslöjar Christian Carlsson i ÅMK.

    Brist på vägar och strul med markägare gör att detta blev det bästa alternativet, två sträckor på allmänna vägar körs  fem gånger.

    – Det verkar så klart inte riktigt klokt men med vägar som har allt, den ena kort med finskt stuk körs två gånger, berättar Carlsson.

    Den andra sträckan som är över milen körs tre gånger och har blandad karaktär.

    Det udda konceptet ger en bana på 35 kilometer som de 100 startade får njuta av hoppas Carlsson..

    Vi sliter som djur och gör allt för att det även denna gång ska bli en bra tävling.

    Första start klockan 11.00 från Åtvidabergs MK:s klubblokal.

    *

    Ikväll är det grillkväll för alla funktionärer hos SMK Hörby som ett litet tack för all hjälp under den 55:e TV-Svängen Mycket opretentiöst, men som bekant är det ändå tanken som räknas. Därför kändes det som att klubbhustomten behövde en liten ”make over”  och som tur var så var ”Någon Annan” ledig just i dag. När herr Annan förde gräsklipparen framför sig (en Klippo utan drift) fick han plötsligt sällskap på andra sidan gatan där kommunens bästa fotbollslag Hörby FF har sin hemmaarena på Hörby Idrottsplats. En anläggning som byggdes om för flera miljoner kronor för något år sedan och nu finns här en  A-plan, konstgräsplan plus ett par välansade träningsplaner. Till detta läggs moderna omklädningsrum och annat som krävs av ”bollare”, vi snackar ändå ”Division 4-fotboll”. Till saken, medan herr Annan förde sin Klippo hos motorklubben gjorde en kommunanställd samma sak på andra sida gatan inne på idrottsplatsen. Det var då genomsvettiga Annan tänkte till.

    Hur kan det vara så att jag går här på min fritid medan kommunen sköter samma sak åt bollarna?

    Som vanligt hittade han inget bra svar på sin fråga. Funderade på om kanske bollsparkare betala mer skatt än vad motorklubbens medlemmar gör? Det är därför får man mer stöd av kommunen men svaret blev nog förr tvärtom, så detta kan inte vara orsaken. Kanske kan någon bloggläsare hjälpa Någon Annan med svaret?

    Denne tänkte då plötsligt lite rebelliskt och utanför boxen, att detta vore ett perfekt inslag i fotbollsträningen, att hela laget klippte idrottsplatsens gräs ett par gånger i veckan. Detta som ersättning för de vanliga löppassen i syfte att öka kondition och styrka. Ett nytänk som man kanske borde prova, för det träningstänk som råder nu funkar uppenbarligen dåligt. Toksist i serien så till nästa år väntar Div. 5, men även då så klart med kommunalt klippt gräs…  

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson