WRC-Clark vill se första halvan av -21 "down under", Prokop testar R5, Veiby kör WRC-Hyundai i Monza, STCC satsar på privat, V8 förlänger, Spiro har kört färdigt, två SM-tävlingar i Skåne -21 och en dag på stranden...

Blogg

WRC-oraklet Colin Clark som numera finns hos DirtFish har i en krönika levererat intressanta synpunkter på WRC 2021. Att han är skeptisk till en start som är planerat redan med Rally Monte Carlo i slutet av januari är uppenbart. Clark till och med menar att några VM-tävlingar i Europa första halvan av säsongen känns inte tänkbart. Han bygger detta på den andra våg av pandemin vi ser nu och att ingen sedan vågar ta risken att starta upp en tredje våg genom ”business as usual”. Istället menar Clark att FIA och WRC-promotorn skulle vända på steken och starta säsongen ”down under” med rallyn i Australien och Nya Zeeland.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Han är införstådd att detta inte är så enkelt men menar han, ”lika enkelt som att navigera en VM-serie i ett stormig hav i Eurpoa med Covid-19”. Båda länderna har stor och lång erfarenhet av att köra WRC menar Clark.

    Be dem leverera ett rally av världsklass så leverar dom…

    Han menar dessutom att Australien skulle kunna arrangera två rallyn, dels det som körts senast i södra delen av landet med Coffs Harbour som utgångspunkt men även Otaga Rally skulle funka som VM-tävling. Nya Zeeland har Rally Whangerei  men inte bara detta enligt Clark.

    Här finns även troligen världens finaste asfaltrally, Targa Tasmania som mer än väl platsat i WRC.

    Britten är införstådd med att hans tankar verkligen är utanför ”boxen” men i svåra tider krävs annorlunda lösningar. Men om WRC valt att köra de fyra första tävlingarna 2021 i ”safe waters” skulle troligen Europa efter detta kunna öppna upp sig och avsluta serien där. 

    Det kommer att krävas en massiv ansträngning för alla inblandade men ansträngningar är en realitet dessa ”hard times”.

    Nog tänker Clark utanför boxen men med tanke på hur viruset utvecklas för tillfället, men ändå en intressant tanke…

    *

    2015 var sista året som tjecken med den stora plånboken Martin Prokop körde full säsong i WRC med en Fiesta WRC vilket slutade med en elfte plats. Sexa i Rally Mexico blev då årsbästa med ”JipoCar-Fiestan” innan vinnaren av J-WRC 2009  istället började intressera sig för rallyn typ Dakar. Han har dock hela tiden hållit den vanliga rallylågan brinnande bland annat genom att varje år köra Rally Italia Sardegna och så även i år med en åttonde plats klassen som minne. Nu verkar det som han tänker om och i veckan som gick har han testat det mesta av vad R5 eller Rally2-marknaden har att erbjuda.

    Foto: Baumschlager RR

    Först ut var Raimund Baumshclagers rallyteam  Baumschlager Rallye där Prokop fick möjlighet att testa teamets Volkswagen Polo och Skoda Fabia på grussträckor i österrikiska Waldviertel. När detta avklarat var det idag test av M-Sports bidrag, Fiesta R5 MK ll så nu saknas enbart Hyundai i20R5 för att Prokop ska full kontroll på Rally2-marknaden. Känns som att det kan bli tjeckiskt deltagande i WRC3 alternativt 3 2021.  

    *

    Att Ole Christian Veiby en dag skulle få chans att köra en WRC-bil har jag haft på känn länge. När det nu sker så blir det dessutom i skarpt läge då  han och Jonas Andersson kör Hyundais fjärde bil i WRC-finalen Rally Monza. Med EVEN Managements täta förbindelser med Hyundai i Alzenau som i år resulterat i WRC2-styrning för Ole Christian känns allt som om det vore planerat länge.

    Foto: Tommy Svensson

    Jag har kört lite test i Tyskland men nu blir det oroligt kul att köra ett riktigt rally, berättar han för VG.

    Bilen kommer att drivas av 2C Competion men ändå när det Andrea Adamo från Hyundai som ligger bakom.

     Många faktorer som gjorde detta möjligt men Ole Christian har haft ”good speed” i år och nu blir detta en perfekt möjlighet att verkligen se var han står.

    Om det blir ett steg upp till kungaklassen 2021 är oklart men att det är målet, är inget Ole Christian hymlar om.

    Inget är klart och drömmen är självklart att köra WRC men där händer även mycket spännande i R5-klassen, kommenterar talangen från Kongsvinger.

    Något som är uppseendeväckande är att starten i Rally Monza är helt utan kostnader för både Even och Veiby själv.

    Vi betalar ingenting utan har fullt stöd från Hyundai Motorsport och detta även var även deras idé från början!

    I dag värmde Veiby och Andersson upp med blott 56 kilometer långa ”Kehala Rally” i Estland. Inte bare ett kort rally med nio sträckor utan även med ett litet startfält, bara 14 startande. Att Ott Tänak skulle vinna var tämligen lättippad ochdetta  med en marginal på 1.22,3 till tvåan Georg Gross i en Fiesta WRC vittnar om klasskillnad.  Då hade Gross det tuffare att hålla R5-åkande Veiby bakom sig men till slut blev det ändå 23 sekunder som skilde.  I rallyt gjorde Ott Tänaks tänkbara arvtagare Robert Virves debut med en helt ny Rallyt2 Fiesta MK II. Sensationsmannen i Rally Estonias J-WRC-del slutade sexa bara tolv sekunder bak fyran, Gregor Jeets.

    Fotograf: Okänd

    Fotograf: Okänd

    En tung helg blev det för finska Printsport som lastat både R5-Polon och R5-Skodan för tävling i Estland. På sträcka fyra möblerade Al-Rashed Rakan om Polon ganska rejält och gav Marko Salminen i högerstolen en föraning om vad som kan hända i Rally Monza.  Där ska han som vanligt sköta kontoret till J-WRC-trean Sami Pajari, bara att hoppas på bättre lycka där.  Två sträckor längre kom Kalle Markanen i andra R5-starten med Printsports Skoda innan det blev ”julma” i resultatlistan. Så nu vet Printsport meckarna vad dom ska syssla med på måndag…

    *

    2021 blir det comeback för ”Privatförarcupen ” i STCC som försvann efter säsongen 2012. En cup som innebär mycket lägre kostnader då man bara kör med en bil, nästan halverad startavgift  och dessutom subventioneras deltagarna med två däck/tävling. 

     Planen var att återlansera privatförarcupen redan till säsongen 2020, men coronapandemin gjorde att vi inte kunde genomföra det på ett bra sätt, säger Micke Bern, vd för STCC.

     Nu finns förutsättningarna där och jag tävlade själv i cupen för tio år sedan, något som definitivt hjälpte mig framåt i min karriär. Vi vet att de stora teamen har koll på talanger som gör bra resultat i privatförarcupen och den utvecklingen ska vi åter föra fram med den här satsningen.

    Redan nu har ett flertal förare meddelat intresse för cupen.
    *

    Till nästa år fördjupas som bekant samarbetet mellan STCC och V8 Thundercars genom att alla racen samkörs. Nu har även”Veeåttorna” skriva nytt treårs avtal med Yokohama och Performance Automotive som inleddes 2013. Göran Bengtsson, General Manager för Yokohama i Skandinavien, ser fram emot det fortsatta samarbetet.

    Foto:V8 Thundercars

    Samarbetet med V8 Thunder Cars har betytt mycket för oss genom åren, säger Göran. 

    Allt fler känner till Yokohama och det tror vi beror på vårt mångåriga samarbete med klassen. För att förstärka medvetenheten om Yokohamas kvalitet, och kunskapen om att tillverka däck med hög prestanda och säkerhet, bland vardagsbilister väljer vi att förlänga samarbetet.

    *

    När jag började i den här sporten så var BMW-åkande Morten Spiro den förste danske rallyföraren jag lade på minnet. Då var en 2002 Ti något jag enbart kunde drömma om utan var glad att kunna hålla igång en helt otrimmad Saab V4. Men Spiro körde en ”Ti” vilket räckte för att ge min uppskattning och när det sedan via en Mazda RX3 blev Opel Kadett GT/E 1976 så var idolglorian permanent.

    Fotograf: Okänd

    Året efter var första gång jag fick se honom in action på svensk mark då han och Else Ynde körde till sig en 14:e plats i South Swedish Rally. Efter Kadett blev det Ascona B innan han återigen satt i Mazda och nu  i en RX7. Sista tävlingen blev ADAC Rallye Köln-Ahrweiler 1986 med då helt nya Mazda 323 4WD med vilken han och Yde vann sin klass. Nu har Spiro från Køge kört färdigt och avled häromdagen i en ålder av 77 år och sörjes närmast av sin ”co-driver” i både bilen och livet, Else Ynde.

    *

    Noterar att Hässleholms MK inte blir ensamma om att köra SM-tävling i Skåne 2021 med Snapphanerallyt första helgen i september. Även Trelleborgs MK sällar sig till skaran SM-arrangörer nästa år och då med deltävling i det för landskapet exotiska ”Back-SM”. Helgen före ”Snapphane” är det tänkt att trelleborgarna ska bjuda på någon form av backe i det lanskap som upplänningar burkar beteckna ”platt som en pannkaka”. Nu blir man inte först med att köra Back-SM i Skåne, redan 1985 och -89 körde Hässleholms MK ”Dragonloppet” ute på Hovdalafältet.

    Foto: Tommy Svensson

    Sista året bjöd Björn ”Nalle” Johansson på en för mig oförglömlig målgång med Opel Team Swedens Ascona. Att kofångaren blev kvar i skogen behöver väl inte tilläggas… 

    Foto: Tommy Svensson

    12 grader i luften och nästan samma temperatur i vattnet var det idag tid att visa upp havet vid Rigeleje för Nova. Men som de flesta andra från Linderöd ska det mer till för att imponera, utan hon kollade bara lite på vattnet innan det blev tokspring längs med stranden. Därefter var det dagens höjdpunkt, fika vilket hon helt klart verkade uppskatta mer än själva havet…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33